Gå til innhold

Overtid ved fleksitids-ordning - hvordan gjør dere det på deres arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

Er det noen med fleksitids-ordning som kan fortelle meg hvordan de løser det med overtid? Hvordan løser dere det i arbeidshverdagen, og når blir dere avregnet? 😊

Anonymkode: 16a12...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder oversikten selv. Kan jobbe 5 timer en dag, 10 timer en annen, styrer det omtrent som jeg vil :)

Skrevet

Når man jobber fleksitid, har man som regel ikke overtid. Fordelen for arbeidstaker er mer fleksibilitet, fordelen for arbeidsgiver er at det blir billigere pga mindre overtidsbruk.

Jeg hadde en slik jobb - da fikk jeg kun overtid ved helt spesifikke og allerede avklarte omstendigheter, dvs ved direkte kriser og ved en spesiell arbeidsoppgave som var tidssensitiv og utenfor min kontroll, men som jeg var pålagt å gjøre der og da.  

Anonymkode: c8805...fbd

Skrevet

Vi bruker MinTid, som er digital registrering. Du logger inn når du begynner jobb, og logger ut når du er ferdig.

Å he fleksitid betyr ikke at man ikke har overtid. Det er bare to ulike ting. 

Det gjennomgående er uansett at overtid, siden man får ekstra betalt, skal være godkjent av arbeidsgiver. Jeg spurte om dette da jeg begynte i jobben, men fikk noe vage svar. En eldre ansatt ga meg heldigvis instruksjon om hva som "kvalifiserte".

Når jeg har jobbet overtid så registrerer jeg jobbingen som vanlig, og huker av "overtid", så regner systemet overtid av tiden utover normal arbeidstid automatisk. 

Anonymkode: 5cbef...c09

• Liker 2
Skrevet

Jeg har særlig uavhengig stilling (kun på papiret), og får ikke betalt overtid. Vi bruker Tidbank til å registrere tiden vi jobber. Alt jeg jobber for mye, blir til plusstimer. Disse kan jeg avspasere etter avtale med leder, og etter visse regler. F.eks. blir alle timer over 50 timer slettet én gang i året.

ELSKER friheten dette gir meg, selv om jeg ikke egentlig har særlig uavhengig stilling. Men skulle gjerne hatt overtidsbetalt. Hvert fall fram til nå har jeg hellet ville ha penger enn fri. Men nå er pendelen i ferd med å snu, nå setter jeg pris på avspasering.

Anonymkode: 65b59...469

Skrevet

Vi har fleksitidsordning, registeret oss inn og ut. Har kjernetid hvor vi i utgangspunktet skal være til stede (på grunn av kunder) og utover det kan vi komme tidligere og gå senere som vi vil. 

Overtid registreres kun når det blir pålagt av leder - som også godkjenner. Vi kan ikke selv bestemme oss for å jobbe overtid, det blir på fleksen. 

Anonymkode: 4c60a...5bf

Skrevet

Vi får ikke jobbe overtid uten å ha en tillatelse fra øverste hold. Og det skal helt spesielle årsaker for å få lov til å jobbe overtid. Vi må stort sett flekse. Jeg synes det er veldig deilig å ha muligheten til å flekse, jeg liker den friheten det gir. 

Anonymkode: 2c58c...14a

Skrevet

Jeg har fleksitid og rett på overtid.

Enkelt fortalt så bruker jeg flexitid når jeg kommer litt sent/går litt tidlig en dag, og heller kommer tidlig/går sent en annen. Dette styrer jeg selv, innenfor ganske romslige grenser.

Av og til er jeg nødt til å være tilstede på jobb utenfor normal arbeidstid. Det kan være kveldsjobb, helgejobb eller nattarbeid. Kun i enkelttilfeller, og jobben kan ikke gjøres innenfor vanlig arbeidstid.
Da er ikke dette noe jeg velger selv, men noe arbeidsgiver krever av meg. Da er det pålagt arbeid, og regnes som overtid.

(Noen ganger kan det være noe jeg har lyst til, og ikke MÅ. Da avklarer jeg med arbeidsgiver om det er pålagt eller ikke. Pålagt er overtid.)

Det kan selvfølgelig også være tvilstilfeller, for eksempel hvis jeg har mye å gjøre, og ikke rekker å gjøre det innenfor normal arbeidstid. Skal jeg da bare jobbe ut over en kveld, og ta det som flexitid? Eller er det noe som utløser overtid.
Men da tar man gjerne opp dette med nærmeste leder. MÅ oppgaven gjøres? Kan den utsettes? Kan noe annet utsettes?
Hvis jeg er enig med leder om at jeg MÅ få gjort unna den oppgaven, selv om det går ut over min normale arbeidsuke i tid, så er det også overtid.
Tar jeg beslutningen alene, kan jeg ikke bestemme at noe er overtid. All overtid skal være pålagt av leder.

Anonymkode: 99b0f...197

Skrevet
På 10.10.2019 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Jeg har særlig uavhengig stilling (kun på papiret), og får ikke betalt overtid. Vi bruker Tidbank til å registrere tiden vi jobber. Alt jeg jobber for mye, blir til plusstimer. Disse kan jeg avspasere etter avtale med leder, og etter visse regler. F.eks. blir alle timer over 50 timer slettet én gang i året.

ELSKER friheten dette gir meg, selv om jeg ikke egentlig har særlig uavhengig stilling. Men skulle gjerne hatt overtidsbetalt. Hvert fall fram til nå har jeg hellet ville ha penger enn fri. Men nå er pendelen i ferd med å snu, nå setter jeg pris på avspasering.

Nortura?

Anonymkode: d1bc7...229

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nortura?

Anonymkode: d1bc7...229

Nei, helt annen bransje. Men det er dessverre MANGE firmaer som har det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...