AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Hva gjør man? I min familie er mine foreldre gamle og slitne, mine søsken sliter psykisk og gjør bare det de selv vil ( men de vil gjerne feire jul bare jeg planlegger og lager mat og kaker osv) , samboer er ikke så opptatt av jul( hvis han hadde vært alene så hadde han nok ikke feira, han hjelper til men tar aldri initiativ selv ) en av mine voksne barn hater jul og jobber i stedet. Så da er det bare jeg og den andre voksne av mine barn som er superglad i jula. Merker at det er vanskelig og dra hele lasset selv samtidig som jeg liker de tradisjonelle tingene ved jul. Bare at jeg skulle ønske jeg hadde noen som ville hjelpe meg litt. Har du et råd til hvordan jeg kan få med meg flere på forberedelser eller hvordan vi kan ha en enklere og alternativ jul som tilfredsstiller alle? Og ikke minst at jeg får min tradisjonelle jul. Anonymkode: cd514...418
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Forenkle, og senk forventningene. Istedet for sju slag så holder det med ett eller to. Dere må ikke ha julemat hver dag i jula, og mye kan lages på forhånd og fryses når du har tid og overskudd og så tas opp når det skal brukes. Gjør de tingene som du syns er viktig og som gir glede og energi, og dropp resten. Lei vaskehjelp til julevaska. Pynt minimalt, så blir det mindre å rydde vekk. Vil legge til at overskriften sier at det bare er du som er glad i jula, men det kommer jo fram at du har et voksent barn som også er det. Sett dere ned sammen og plukk ut fem ting som er veldig viktige og fem ting som ikke er så viktige, og prioriter deretter. Jula trenger ikke være hverken avansert eller styrete, det bestemmer du helt selv. Anonymkode: f5be5...a45 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 I en sånn setting så tror jeg at man må senke forventningene sine, og lage jul for sin egen del. Man får ikke til å få folk som ikke bryr seg til å være entusiastisk og ta initiativ, dessverre. Så her må du nok bare ta et valg, enten så slutter man å lage til jul eller så lager du jul for sin del. Anonymkode: 17fa6...b68 1
Arkana Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Du kan ikke forvente eller kreve at alle andre skal være med på ting bare du bryr deg om. Det er ikke din julestandard som er den eneste rette. Du må enten roe ned kravene eller akseptere at du må gjøre det meste alene (til gjengjeld kan du være 100% egoistisk og gjøre bare det du selv ønsker og ikke det alle andre bryr seg om). Tenk over hva som er virkelig viktig for deg og julestemningen, og la resten ligge. Det blir jul også uten julevask i alle kriker og kroker, med kjøpekalender i stedet for hjemmelaget julekalender, uten pynt på hver ledige overflate eller med kjøpekaker (eller et par utvalgte hjemmelagede favoritter) i stedet for ørten hjemmebakte slag i kakeboksene. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg tror dette er litt greia med jul - for mange forsvinner magien - og jula kommer fortere og fortere for hvert år - og forsvinner tilsvarende fort (sammenlignet med da vi var små) kos deg med ditt ene barn som elsker jula - gå på julemarked , julekonserter osv dere to . og så samles dere alle til middag på julaften... Siden barna er voksne så vil det nok om en liten stund kombarnebarn og du vil igjen se juleglede i øynene til andre..frem til da kan dere 2.hvert år dra på ferie - slik at det blir mer en 11-12 mnd mellom hver jul .. Anonymkode: 326d1...733
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 TS her ; men de spiser jo kakene og julematen. De sier ikke neitakk. Det jeg egentlig var ute etter var råd for å få dem litt engasjert i forberedelsene. De er jo der og nyter at jeg har ordna alt. Kjøpekaker er ikke et alternativ, jeg liker å bake men hvorfor kan ikke noen gjøre det sammen med meg. Anonymkode: cd514...418
Daria Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøpekaker er ikke et alternativ, jeg liker å bake men hvorfor kan ikke noen gjøre det sammen med meg. Fordi de ikke liker eller ikke er interessert i å bake? Du kan selvfølgelig la være å invitere dem eller si at hvis ingen bidrar blir det heller ingen julefeiring, men du kan ikke bestemme hvordan alt skal være og forvente hjelp med alt du vil. Når det er deg dette er viktigst for, vil også mye av jobben falle på deg. Ville du foretrukket at de ikke kom, hvis det er alternativet til å ikke få hjelp til forberedelsene? 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #8 Skrevet 10. oktober 2019 4 minutter siden, Daria skrev: Fordi de ikke liker eller ikke er interessert i å bake? Du kan selvfølgelig la være å invitere dem eller si at hvis ingen bidrar blir det heller ingen julefeiring, men du kan ikke bestemme hvordan alt skal være og forvente hjelp med alt du vil. Når det er deg dette er viktigst for, vil også mye av jobben falle på deg. Ville du foretrukket at de ikke kom, hvis det er alternativet til å ikke få hjelp til forberedelsene? ts her ; det jeg vil er at de skal skjønne at kaker og mat ikke blir til av seg selv. At det faktisk er en del jobb og få det til. Jeg liker å drive med det, men ville så gjerne hatt litt mer engasjement. Anonymkode: cd514...418
Arkana Skrevet 10. oktober 2019 #9 Skrevet 10. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her ; men de spiser jo kakene og julematen. De sier ikke neitakk. Det jeg egentlig var ute etter var råd for å få dem litt engasjert i forberedelsene. De er jo der og nyter at jeg har ordna alt. Kjøpekaker er ikke et alternativ, jeg liker å bake men hvorfor kan ikke noen gjøre det sammen med meg. Anonymkode: cd514...418 Da tenker jeg at den eneste løsningen er å snakke med dem. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2019 #10 Skrevet 10. oktober 2019 Du kan ikke tvinge noen til å bry seg like mye om julen som du selv gjør. Det går ikke an. At de spiser det du har laget og det du serverer er vel bare rett og rimelig? Men hvis du spør dem hadde de sikkert sagt at noe enklere også hadde vært greit. Så snakk med dem om forventninger - snakk med dem om kompromiss.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #11 Skrevet 14. oktober 2019 De blir ikke mer engasjert enn de allerede er. Du får se hva som skjer om du ikke baker og styrer et år, eller om du ikke inviterer. Hva om du og det barnet som er glad i jul reiser bort på julemarked og kanskje feirer jul et annet sted. Da får alle det som de liker å ha det. Evt får du godta at de andre er som de er og så må du justere egeninnsatsen etter hva du tenker det er verdt. Anonymkode: 515c2...2fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå