Gå til innhold

Rotete og skitten leilighet og frykt for at andre skal se det, flere av oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke si at hjemmet mitt ser jævlig ut. Jeg greier som regel å holde det vedlike sånn at det ser greit ut. Men så har jeg perioder hvor jeg bare ikke orker, hvor jeg er så trøtt og utslitt etter en lang dag på jobb at senga frister mer enn å rydde vekk middagen fra stuebordet. 

Så får jeg dårlig tid dagen etterpå. Finner ikke det plagget jeg ser etter og river ut av klesskapet, orker ikke rydde på plass når jeg kommer hjem igjen. Vips så har uka gått og jeg har ikke gjort en dritt. Skulle vært støvsugd og gulvene hadde trengt en vask. 

Flere ganger har jeg kjent på følelsen av panikk hvis det plutselig ringer på døra når det ser sånn her ut. Tenk om det er huseieren som krever å få komme inn. Eller hva hvis jeg blir utsatt for en ulykke og havner på sykehus sånn at familie må låse seg inn når det er rotere og skittent hjemme hos meg? Kjenner jeg får litt panikk av tanken...... 

Anonymkode: f28a2...a18

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt å lese at man ikke er alene om dette problemet! Virker jo som om "alle utenom meg" alltid har det rent og ryddig, krisen for dem er hvis oppvasken blir stående 2 timer... 

Anonymkode: 45449...655

• Liker 11
Skrevet

Det høres ut som du trenger å opparbeide deg en rutine med å ta ting umiddelbart.

Anonymkode: 8233c...454

• Liker 11
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det høres ut som du trenger å opparbeide deg en rutine med å ta ting umiddelbart.

Anonymkode: 8233c...454

Jeg forstår jo det, jeg er jo ikke dum! Men det er som jeg skriver, ikke alle som greier å ta ting der og da og plutselig ser det helt jævlig ut etter en hektisk uke

• Liker 14
Skrevet

Atle Antonsen ville sagt "ta deg sammen!"

Når det gjelder å finne klær om morgenen, og rive alt ut av skapet i jakt på det du leter etter: Har du vurdert å finne det kvelden i forveien? Ikke store oppgaven, og bør fint kunne kombineres med både avslapning, tv-titting og sengeligging. Kan gjøre det på vei til tannpussen kanskje? 

• Liker 10
Skrevet

Yes.. har det akkurat på samme måten. Hater å få uanmeldt besøk. Da må jeg begynne å stressrydde 😂 jeg har det egentlig ikke så rotete da, jeg er veldig ryddig av meg, men det er ofte skittent, sjelden jeg gidder å vaske gulva.. og det er liksom mange sånne småting, flekker på gulvet, støv, høy og ting som gjør at det ikke ser presentabelt ut.. 

Anonymkode: b56c7...1f4

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår jo det, jeg er jo ikke dum! Men det er som jeg skriver, ikke alle som greier å ta ting der og da og plutselig ser det helt jævlig ut etter en hektisk uke

Trenger du virkelig slenge ut halve klesskapet for å finne et spesifikt plagg? Hva med å ta noe annet? Det tar 3 min å rydde av bordet etter middag. 

Anonymkode: 379a2...8ee

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke si at hjemmet mitt ser jævlig ut. Jeg greier som regel å holde det vedlike sånn at det ser greit ut. Men så har jeg perioder hvor jeg bare ikke orker, hvor jeg er så trøtt og utslitt etter en lang dag på jobb at senga frister mer enn å rydde vekk middagen fra stuebordet. 

Så får jeg dårlig tid dagen etterpå. Finner ikke det plagget jeg ser etter og river ut av klesskapet, orker ikke rydde på plass når jeg kommer hjem igjen. Vips så har uka gått og jeg har ikke gjort en dritt. Skulle vært støvsugd og gulvene hadde trengt en vask. 

Flere ganger har jeg kjent på følelsen av panikk hvis det plutselig ringer på døra når det ser sånn her ut. Tenk om det er huseieren som krever å få komme inn. Eller hva hvis jeg blir utsatt for en ulykke og havner på sykehus sånn at familie må låse seg inn når det er rotere og skittent hjemme hos meg? Kjenner jeg får litt panikk av tanken...... 

Hvorfor legger du deg i senga etter jobb?

• Liker 1
Skrevet

🙋🏽‍♀️

Anonymkode: 2daec...6df

• Liker 1
Skrevet

Hushjelp? 

Anonymkode: 0b790...6dc

Skrevet

JA!!! Hver gang jeg har rydda så sier jeg til meg selv: okei nå Må jeg skjerpe meg for nå er det ganske ryddig her, så da er det bare å putte ting i oppvaskmaskina etter jeg har brukt noe: 

Men neida 1 uke senere er det like ille igjen 

Anonymkode: ded37...061

• Liker 7
Skrevet

Forskjell på rot og rot. Noen ting klarer man fint å ikke gjøre, som å dra ut hele kleskapet. Fordi man jo bør tenke litt.Klær finner man frem dagen før, Man rydder opp det man roter i det man er ferdig. Drikker du et glass vann, ja så sett det direkte i oppvaskmaskin, har man ikke det, så tar det da to sekunder å vaske det og 3 sekunderå tørke det. 

Anonymkode: 53d35...ce5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner deg godt Ts. Det er lov å prioritere andre ting i hverdagen. Inviter folk over på besøk med jevne mellomrom, så det holder seg relativt OK. 

Anonymkode: 3ba9b...b63

• Liker 4
Skrevet

jeg tar en skikkelig opprydning og vask hver lørdag. siden jeg er syk må jeg legge med med en gang jeg kommer hjem fra arbeid. og klarer ikke å prioritere husarbeid når jeg er så dårlig. siden jeg har det bedre i helgene tar jeg mesteparten da. ser ikke på meg selv som en lat gris for det

Anonymkode: 4213e...376

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har det rotete men nei, jeg har slutta og bry meg om hva andre syns om det. 

Anonymkode: bfcc9...f86

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du har for mye ting, har du mindre å velge mellom er det fortere gjort å velge og finne frem plagg. Se på «ekstreme samlere» på YouTube, så skjønner du at du ikke er så ille

Anonymkode: f19ad...23a

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det handler ikke om å «orke», Ts. Det handler om rutine.

Har du noengang tenkt «nå gidder jeg faen meg ikke å lukke og låse utdøra - nå går jeg bare på jobb og så får den stå åpen!»? 

Trolig ikke. Likevel er det akkurat like mye «ork» å luke og låse utdøra som det er å luke og låse alle andre dører. Du har bare ikke innarbeidet «lukke skapdørene»-rutinen godt nok. 

Like fullt har du trolig aldri tenkt «jeg gidder ikke ta ut steikepanna - i dag heller jeg bare kald kjøttdeig ut på et fat og spiser et rått egg til» fordi det har du rutine på. men oppvasken - den mangler du rutine på. Du mangler ikke energi - du mangler rutine. ;) 

Faktisk velger du deg i din manglende rutine metoder som er betyrådelig mer arbeidsskapende (det er mye lettere å ta en genser å gå enn å lete i skapet - mye enklere å skylle fatet og sette det på plass enn å la det som stå i det surne og stivne)

Anonymkode: 86071...72d

• Liker 9
Skrevet

Høres ut som dårlig løsning i klesskapet eller rett og slett for mye klær i forhold til plass. 

Har man for mye ting, så blir det veldig fort rotete. Rydd, fjern ting, selg, kast. 

Gjør klart til neste dag før du legger deg  for kvelden. 

Om andre har det på samme måte eller, er da irrelevant. Ser du etter unnskyldninger til at det er greit å ha det slik i hjemmet? 

Min filosofi: det er alltid klart for besøk i huset. Jeg steller meg når jeg står opp, jeg rydder på plass når jeg er ferdig. Noe kan bli liggende på spisebordet fordi jeg ikke er ferdig med det, men det gjør ikke meg noe om andre skulle se det. 

Anonymkode: eef09...1e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg var akkurat som deg før, og var overbevist om at jeg fungerte annerledes enn mine mer organiserte venner, typ "født sånn" eller noe. 

Tilslutt bestemte jeg meg for at jeg ikke orket å ha det slik. Orker ikke å ha dårlig tid på morgen, røske ut av klesskapet og komme hjem til kaos, orker ikke at oppvasken bygger seg oppover til den nærmer seg taket, orker ikke å ha noe murrernde bak i hodet over ting jeg burde ha gjort.

Så det jeg gjorde var rett og slett å begynne og tvinge meg selv. Tvinge meg selv til og løfte rumpa opp av sofaen og brette klær, ta oppvasken med engang, så er det ikke ti ting, men to, støvsuge, vaske gulv, tvinge meg selv i seng før det blir så sent at jeg er helt zombie på morgenen og vurderer halvveis å sykemelde meg fordi jeg bare sov i ett par timer.

Det funket veldig bra for meg, og nå er det ganske strøkent her stort sett hele tiden. Jeg "relapser" fra tid til annen, men jevnt har mitt nye regime funket veldig bra. Det beste er roen man føler av å ikke ha masse ugjort.

Det handler bare om å endre vaner. Det er ikke gjort på en dag, men det lar seg gjøre å endre handlingsmønster.

Anonymkode: 1c4f6...21d

• Liker 6
Skrevet

Høres kjent ut :ler: Husarbeid, særlig rydding og vasking, er kjedelig - det er så mye annet jeg heller vil bruke tiden min på.  Hvis mamma melder sin ankomst panikkrydder jeg (hun ser og hun kommenterer...), andre får ta det som det er. Mitt hus, mine hybelkaniner. Jeg er et lykkeligere menneske i et smårotete hus hvor jeg bruker en time på husarbeid og to timer på å kose meg med en bok enn i et strøkent hus hvor  jeg bare har tid til å lese en time.

Dessuten er jeg et lykkelig menneske når jeg ser at andre også kan ha det sånn :fnise: 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...