Gå til innhold

Spirometri på 74

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt spirometri, pusteprøve, og fikk 74. Legen syntes dette var veldig rart siden jeg er ikke eldre enn 50, slank, røyker ikke, trener jevnlig og ikke har noen påviste lungesykdommer. Han sendte meg til røntgen av lungene som viste at alt så ok ut. Jeg har konstant et trykk over lungene og synes selv jeg blir fort andpusten og puster litt tungt i det daglige også. Legen konkluderte med at han ikke visste hvorfor og la ballen dø, men jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor jeg ikke har bedre lungekapasitet. 

Noen her inne som har erfart det samme? 

Anonymkode: 26619...8df

Skrevet

Hvilket parameter, og hvilket mål er det du refererer til? FEV1, FVC, FVC/FEV1-ratio eller noe annet? 

Det er vanskelig å kommentere når det du skriver er så uspesifikt.

Anonymkode: 92673...dfc

• Liker 2
Skrevet

Kan det være du er stiv i brystmuskulaturen og bak i ryggen? Det var nemlig jeg. Vondt for og dra pusten skikkelig. Men jeg er røyker i tillegg. Etter jeg begynte og trene så har det blitt mye bedre, røyker og mindre enn før. Er i 50 årene selv. tok samme test som deg men husker ikke hva den slo ut på men var ikke høy. Legen syntes det var merkelig mest pga jeg har røyka siden 18 års alderen. Han trodde jeg hadde begynnende KOLS. Det har jeg ikke. Hadde nok en liten infeksjon. Det er mye bedre og puste etter jeg starta treningen. Har heller ikke vært forkjøla på nesten 4 år.  Merker når jeg går tur i motbakke ja blir sliten men peser ikke lenger som før. :P 

Er litt rart ikke legen din har tatt i betraktning stive muskler. 

Anonymkode: 567e8...d7a

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket parameter, og hvilket mål er det du refererer til? FEV1, FVC, FVC/FEV1-ratio eller noe annet? 

Det er vanskelig å kommentere når det du skriver er så uspesifikt

Endret av Anne 69
Skrevet
3 minutter siden, Anne 69 skrev:

Jeg tok pusteprøve hos hjertelege i forbindelse med at jeg hadde gått med 24 timers EKG apparat på meg. Jeg fikk en slange med et rør i munnen som jeg skulle bite rundt, og pustet inn og ut så hardt jeg bare klarte. Jeg vet ikke noe mer enn at testen heter spirometri

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok pusteprøve hos hjertelege i forbindelse med at jeg hadde gått med 24 timers EKG apparat på meg. Jeg fikk en slange med et rør i munnen som jeg skulle bite rundt, og pustet inn og ut så hardt jeg bare klarte. Jeg vet ikke noe mer enn at testen heter spirometri

Da tror jeg ikke noen her kan hjelpe deg å besvare noe. Beklager.

Anonymkode: 92673...dfc

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rart at legen sier testen var dårlig, at noe er galt. Også legger han ballen død? Burde han ikke da henvise deg videre til en lungelege?

Røntgen av lungene viser ikke alt, for å si det enkelt. 

Anonymkode: d39d0...052

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En spirometri består av mange parameter, en parameter løsrevet fra en sammenheng, særlig når du ikke vet hvilken, er vanskelig å uttale seg om. Generelt er det mange ting som kan påvirke en spirometri, spesielt teknikk. Hvis du heller ikke klarer å puste så godt inn som man skal (feks pga ugunstig pustearbeid) eller så godt ut som man skal (noe som faktisk er ganske vanskelig!) kan det har store utslag, så alle slike tester må tolkes med teknikk og hvorfor den ble tatt i bakhodet. Hvis legen ikke la vekt på det kan det godt bety at det var teknikkbetinget, eller at den i sammenhengen du var der for ikke var så betydningsfull. Du må nesten diskutere dette med legen din.

Anonymkode: a5475...c2d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...