AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Starter nok en tråd om dette, selv om jeg vet det har vært en del av de. Jeg er nå på det 10ende året med turnusarbeid, og kjenner jeg er mektig lei. Jeg er et morgenmenneske, og har store problemer med å konsentrere meg om arbeidet etter kl 20. Når jeg er hjemme nærmere kl 23 er jeg overtrøtt og bruker flere timer på å sovne. Jeg er i en situasjon hvor jeg ønsker meg ren dagjobb. Problemet er at jeg jobber innen helsesektoren, og dagjobber ramler ikke ned i fanget på meg. Jeg har søkt på det som er av dagjobber, men pga alder og erfaring er det langt flere som er mer kvalifisert enn meg og jeg har kun vært på et intervju av alle de jobbene jeg har søkt på. Skole er uaktuelt for meg da jeg overhodet ikke har noen interesse eller erfaring med barn. Hva bør jeg gjøre? Omskolere meg? Evt til hva? Jeg kan jo nevne at jeg tar en videreutdanning i håp om å få meg en dagjobb etterhvert, men jeg kjenner flere som har gjort det samme og som fremdeles ikke får dagjobber. Anonymkode: 5423e...229
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Hvilken bransje og hva slags turnus? Anonymkode: 6c7fa...f5d
Smores Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 (endret) k Endret 10. oktober 2019 av Smores
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Helsebransjen. En blanding mellom korte vakter, langvakter og noen døgnvakter. Anonymkode: 5423e...229
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg tok videreutdanning i operasjon, hos oss får de som ønsker gå kun på dagtid, det er frivillig å jobbe kveld/natt/helg. Nå spørs det selvfølgelig hvilken grunnutdanning du har, men er du sykepleier kan det jo være noe å tenke på. Anonymkode: 711cd...fba 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok videreutdanning i operasjon, hos oss får de som ønsker gå kun på dagtid, det er frivillig å jobbe kveld/natt/helg. Nå spørs det selvfølgelig hvilken grunnutdanning du har, men er du sykepleier kan det jo være noe å tenke på. Anonymkode: 711cd...fba Jeg er vernepleier, så har dessverre ikke like mange muligheter til videreutdannelse som kanskje en sykepleier har. Anonymkode: 5423e...229
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg tok master 11 år etter ferdig bachelor. 3 år på deltid ved siden av jobben. Gav meg mange mye muligheter. Anonymkode: e60e4...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #8 Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok master 11 år etter ferdig bachelor. 3 år på deltid ved siden av jobben. Gav meg mange mye muligheter. Anonymkode: e60e4...9d4 Og jeg er Vernepleier... det finnes flere både videreutdanninger og mastere som man kan ta som vernepleier... Anonymkode: e60e4...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #9 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg er også utdannet vernepleier og er så lei av turnus at jeg snart spyr. Har søkt jobber leeeeenge nå, men det virker umulig å få dagjobb. Ganske så desperat i søkingen også, søker på det meste. MEN søker ikke på skole da jeg ikke ønsker å jobbe med barn i den alderen. Ellers har jeg søkt på barnehager, NAV- kontorer, forskjellige type sekretær- stillinger (innen helse og alt mulig annet), rådgiver stillinger, ulike konsulent stillinger (hvor de også søker etter folk med bachelor). Får alltid svar om at stillingen er besatt. Jeg kunne ønske jeg hadde en løsning til deg (og meg....), men jeg finner den dessverre ikke. Det er grusomt at yrket er så fastlåst til turnus. Ja, det finnes jobber. MEN det er svært svært få. Leser ofte tråder her inne om sykepleiere og også vernepleiere osv. som jobber som ett eller annet som er en dagjobb. Men jeg tror ikke det er normalen å få de jobbene. Det er de svært svært få og VELDIG heldige menneskene.. Er det eneste håpet at kanskje arbeidsmarkedet endrer seg så vi blir mer ettertraktet til annen type jobber som vi ikke vet finnes enda? Følger med på tråden og håper noe genialt kommer opp! Anonymkode: e61af...480
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #10 Skrevet 10. oktober 2019 Å jobbe i helsevesenet og samtidig ikke ønske turnusjobbing er nok ikke så lett å oppnå. Om man ikke kan få en av dagjobbene på poliklinikk eller lignende bør man nok vurdere å søke seg over til et mer kontorrelatert yrke. Anonymkode: fa51a...4b0 1
MiniMaya Skrevet 10. oktober 2019 #11 Skrevet 10. oktober 2019 (endret) Er også vernepleier. Har jobbet turnus i 10 år og liker det. Aner ikke hvor dere bor, men er da dagjobber ute å går her i Oslo ihvertfall. Dagsenter, lederstillinger, jobb på NAV og barnehage. Ellers finnes det korte utdanninger i saksbehandling slik at man lettere får ulike NAV jobber. Jeg fikk tilbud om jobb på et dagsenter med bare 1 års arbeidserfaring, så virker ikke som det er helt sinnsykt kamp om jobbene. Er jo veldig mye dårlige betalt, men går jo an. Kanskje du/dere skal vurdere å utvide søket til nabokommuner? Endret 10. oktober 2019 av MiniMaya
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #12 Skrevet 10. oktober 2019 11 minutter siden, MiniMaya skrev: Er også vernepleier. Har jobbet turnus i 10 år og liker det. Aner ikke hvor dere bor, men er da dagjobber ute å går her i Oslo ihvertfall. Dagsenter, lederstillinger, jobb på NAV og barnehage. Ellers finnes det korte utdanninger i saksbehandling slik at man lettere får ulike NAV jobber. Jeg fikk tilbud om jobb på et dagsenter med bare 1 års arbeidserfaring, så virker ikke som det er helt sinnsykt kamp om jobbene. Er jo veldig mye dårlige betalt, men går jo an. Kanskje du/dere skal vurdere å utvide søket til nabokommuner? Hvordan barnehagestillinger har du sett? Ser ikke at de søker vernepleiere der, bare barnehagelærere og barne og ungdomsarbeider. Har søkt på begge disse stillingene uten å ha hørt noe mer. Anonymkode: e61af...480
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #13 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg har jobbet som arbeidsleder i arbeidsmarkedrettet tiltak. Hadde flere kollegaer som var vernepleiere. Ok lønn, og kun dag. Anonymkode: bada4...d8e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #14 Skrevet 10. oktober 2019 Dumt spørsmål, men hva gjør en vernepleier kontra en sykepleier? Anonymkode: a376b...3b1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #15 Skrevet 11. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Starter nok en tråd om dette, selv om jeg vet det har vært en del av de. Jeg er nå på det 10ende året med turnusarbeid, og kjenner jeg er mektig lei. Jeg er et morgenmenneske, og har store problemer med å konsentrere meg om arbeidet etter kl 20. Når jeg er hjemme nærmere kl 23 er jeg overtrøtt og bruker flere timer på å sovne. Jeg er i en situasjon hvor jeg ønsker meg ren dagjobb. Problemet er at jeg jobber innen helsesektoren, og dagjobber ramler ikke ned i fanget på meg. Jeg har søkt på det som er av dagjobber, men pga alder og erfaring er det langt flere som er mer kvalifisert enn meg og jeg har kun vært på et intervju av alle de jobbene jeg har søkt på. Skole er uaktuelt for meg da jeg overhodet ikke har noen interesse eller erfaring med barn. Hva bør jeg gjøre? Omskolere meg? Evt til hva? Jeg kan jo nevne at jeg tar en videreutdanning i håp om å få meg en dagjobb etterhvert, men jeg kjenner flere som har gjort det samme og som fremdeles ikke får dagjobber. Anonymkode: 5423e...229 Du kan gå på nettstudier og da kan du betale inn ned til 700kr i mnd og dra det ut så lenge du trenger og det er itslearning og de har godkjent for stipend. Så kan du bli apotekteknikk, helsesekretær, tannhelsesekretær og få dagjobb. Se f.eks. denne sida:https://opkinstituttet.no/nettskole Jeg skjønner deg veldig godt arbeider i helsevesenet i turnus som helsefagarbeider (gammel tittel har jeg) i snart 17år pluss 2år læretid og 1år vikariat. Så snart 20år. Jeg kjenner at turnus tar på så det holder. Denne ustabile døgnrytmen i tillegg til kveld, helg og helligdager (påtvunget) og de tunge løftene. Så tenker på det samme jeg også. Anonymkode: 2afe9...c63
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #16 Skrevet 11. oktober 2019 Selv om du er morgen-menneske, hadde det vært mulig å forsøkt å jobbe natt? Da kan du jobbe redusert, men få lik lønn. Og siden nattevakter er lengre enn dagvakter så vil du få færre vakter å jobbe i året. 100% stilling er ca. 14 netter/mnd. Så 50% er ca. 7 netter. Skal du ha ca lik lønn som 100% dag så må du jobbe rundt 75%, så kanskje ca. 11 netter i mnd. Ofte har man noen vakter på rad, f.eks 2-4 vakter også noen netter fri, gjerne 2-7 netter alt ettersom stillingsprosent. Da får man tid til å hente seg inn igjen. Og alt ettersom hvor du jobber så kan det bli en god del mindre fysisk belastning. Gjerne ikke like mye stell. Men nettene varierer jo. Anonymkode: 133f9...a3e
Valiza Skrevet 11. oktober 2019 #17 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg har gått fra turnus i bolig til å jobbe på tilrettelagt opplæring på vgs.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #18 Skrevet 11. oktober 2019 Det er en del saksbehandlingsjobber som ikke krever noe annet enn at du må ha en hvilken som helst bachelor. Banksektoren f.eks. Da kan man jobbe som saksbehandler på kundeservice. Lånekassen og forsikringsselskap er andre eksempler. De betaler helt greit, mest sannsynlig bedre enn helsesektoren, ansiennitet er et ikke-tema, og man stiger i lønn årlig. Anonymkode: e201e...747
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er en del saksbehandlingsjobber som ikke krever noe annet enn at du må ha en hvilken som helst bachelor. Banksektoren f.eks. Da kan man jobbe som saksbehandler på kundeservice. Lånekassen og forsikringsselskap er andre eksempler. De betaler helt greit, mest sannsynlig bedre enn helsesektoren, ansiennitet er et ikke-tema, og man stiger i lønn årlig. Anonymkode: e201e...747 Men hvor lett er det å få de jobbene? Har søkt på disse som vernepleier og får høre at stillingen er besatt. Det er jo en haug av mennesker som har bachelor i økonomi og administrasjon som ikke får seg jobb. De kommer vel først i rekken og da er vernepleierne ganske langt bak... Anonymkode: e61af...480
Kaisada Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 Hva med videreutdanning i pedagogikk, familieterapi, sexologi, psykisk helsearbeid....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå