AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #21 Skrevet 10. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle. Ved å legge inn slike linker så oppfordrer man folk til å bryte norsk lov. Anonymkode: 1a2c9...80c Neida, det er fullt lovlig å sende sitt eget blod til et annet land. NIPT-testen tilbys også på norske sykehus, i tilfelle du ikke hadde fått med deg det. Men det er en dyr test (ca. 5 000 kr), så man må oppfylle vise kriterier for å ta den. Anonymkode: b3de3...542 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #22 Skrevet 10. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, det er fullt lovlig å sende sitt eget blod til et annet land. NIPT-testen tilbys også på norske sykehus, i tilfelle du ikke hadde fått med deg det. Men det er en dyr test (ca. 5 000 kr), så man må oppfylle vise kriterier for å ta den. Anonymkode: b3de3...542 Virker som den er en del billigere når man tar selve blodprøven selv, men har ikke helt greid å finne endelig pris enda... Ts Anonymkode: c9b26...361
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #23 Skrevet 10. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som den er en del billigere når man tar selve blodprøven selv, men har ikke helt greid å finne endelig pris enda... Ts Anonymkode: c9b26...361 For min del vurderte jeg ikke å ta den selv, men vet at det er klinikker i Sverige som tilbyr det, også. En stund siden jeg gjorde researchen min, men jeg fant flere som tilbød dette. Anonymkode: b3de3...542
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #24 Skrevet 11. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For min del vurderte jeg ikke å ta den selv, men vet at det er klinikker i Sverige som tilbyr det, også. En stund siden jeg gjorde researchen min, men jeg fant flere som tilbød dette. Anonymkode: b3de3...542 Som sendte over grensen? Har du navnet på noen? Jeg googler og googler, men finner bare firmaer som tar prøven i Sverige. ts Anonymkode: c9b26...361
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #25 Skrevet 11. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sendte over grensen? Har du navnet på noen? Jeg googler og googler, men finner bare firmaer som tar prøven i Sverige. ts Anonymkode: c9b26...361 Jeg tror det er fordi blodprøvene lett stoppes i tollen på vei ut av Norge, så det er bedre å ta den i Sverige og sende derfra. Anonymkode: d05df...bf3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #26 Skrevet 11. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er fordi blodprøvene lett stoppes i tollen på vei ut av Norge, så det er bedre å ta den i Sverige og sende derfra. Anonymkode: d05df...bf3 Jeg vet som sagt om noen som har gjort dette uten problemer, jeg tør bare ikke spørre henne siden jeg ikke vil avsløre graviditeten så tidlig. Tipper forresten tollen har litt annet å drive med enn å lete med lys og lykt etter nipt tester. ts Anonymkode: c9b26...361 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #27 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet som sagt om noen som har gjort dette uten problemer, jeg tør bare ikke spørre henne siden jeg ikke vil avsløre graviditeten så tidlig. Tipper forresten tollen har litt annet å drive med enn å lete med lys og lykt etter nipt tester. ts Anonymkode: c9b26...361 Hei. Jo de er blitt veldig obs på dette i tollen, de stoppet den kanskje ikke og nekter å sende videre, men de bruker så lang tid at prøven blir for gammel. Jeg tok prøven i Sverige, men hadde for lite foster DNA så prøven måtte tas på nytt, men fikk da tilsendt kit. Men måtte kjøre til Sverige og sende derfra fordi den norske tollen er blitt så strenge og treige med blodprøver og biologisk materiale at de sa at enten måtte jeg komme tilbake eller svippe over grensen å sende derfra , de godtok ikke lengre prøver fra Norge fordi de ble ødelagte av den lange transporttiden. Anonymkode: 32883...e82 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #28 Skrevet 11. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jo de er blitt veldig obs på dette i tollen, de stoppet den kanskje ikke og nekter å sende videre, men de bruker så lang tid at prøven blir for gammel. Jeg tok prøven i Sverige, men hadde for lite foster DNA så prøven måtte tas på nytt, men fikk da tilsendt kit. Men måtte kjøre til Sverige og sende derfra fordi den norske tollen er blitt så strenge og treige med blodprøver og biologisk materiale at de sa at enten måtte jeg komme tilbake eller svippe over grensen å sende derfra , de godtok ikke lengre prøver fra Norge fordi de ble ødelagte av den lange transporttiden. Anonymkode: 32883...e82 Som sagt, hadde akkurat en venninne som tok den uten problemer. Sendte til Sverige og alt gikk fint Og raskt. Hun tok til og med blodprøven hos fastlegen. De stilte ingen spørsmål. ts Anonymkode: c9b26...361
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #29 Skrevet 11. oktober 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, hadde akkurat en venninne som tok den uten problemer. Sendte til Sverige og alt gikk fint Og raskt. Hun tok til og med blodprøven hos fastlegen. De stilte ingen spørsmål. ts Anonymkode: c9b26...361 Jeg tror ingenting på at fastlegen bare tok en blodprøve av henne som hun fikk med seg uten spørsmål. Fastleger vet godt at de bryter loven hvis de gjør det. Anonymkode: 17325...377 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #30 Skrevet 11. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sendte over grensen? Har du navnet på noen? Jeg googler og googler, men finner bare firmaer som tar prøven i Sverige. ts Anonymkode: c9b26...361 Jeg gjorde researchen min i mai, og jeg noterte dessverre ikke de firmaene jeg ikke valgte å gå videre med. Beklager! Er det et alternativ for deg å dra rett over grensen? Spørs hvor du bor, selvfølgelig. Jeg bor nærme grensen, så da var det rett og slett lettere å bare dra. Anonymkode: b3de3...542
sommermor Skrevet 11. oktober 2019 #31 Skrevet 11. oktober 2019 Den NIPT testen dere snakker om, tester den kun for Trisomi 13 og 18 og Down syndrom ? Eller tester den for hundrevis av alndre syndrom også ?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #32 Skrevet 11. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ingenting på at fastlegen bare tok en blodprøve av henne som hun fikk med seg uten spørsmål. Fastleger vet godt at de bryter loven hvis de gjør det. Anonymkode: 17325...377 Det er jo ikke fastlegen selv som gjør det, det er de som jobber med å ta prøver på fastlegekontoret. fastleger kan også velge å ikke spørre hvis de ikke vil vite svaret. Anonymkode: c9b26...361
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #33 Skrevet 11. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde researchen min i mai, og jeg noterte dessverre ikke de firmaene jeg ikke valgte å gå videre med. Beklager! Er det et alternativ for deg å dra rett over grensen? Spørs hvor du bor, selvfølgelig. Jeg bor nærme grensen, så da var det rett og slett lettere å bare dra. Anonymkode: b3de3...542 Nei, det er et stort prosjekt for meg. Jeg bor langt fra grensen. Anonymkode: c9b26...361
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #34 Skrevet 11. oktober 2019 57 minutter siden, sommermor skrev: Den NIPT testen dere snakker om, tester den kun for Trisomi 13 og 18 og Down syndrom ? Eller tester den for hundrevis av alndre syndrom også ? Den er grundig utprøvd når det gjelder de tre trisomiene. Jeg valgte derfor å kun be om svaret på disse tre da jeg tok prøven. Man kan også velge at den skal teste for mange andre ting, men da får man oftere falsk positiv, og må ta stilling til om man ønsker fostervannsprøve/morkakeprøve. Derfor valgte jeg å ikke vite. Anonymkode: b3de3...542
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #35 Skrevet 21. juli 2020 På 11.10.2019 den 10.27, AnonymBruker skrev: Hei. Jo de er blitt veldig obs på dette i tollen, de stoppet den kanskje ikke og nekter å sende videre, men de bruker så lang tid at prøven blir for gammel. Jeg tok prøven i Sverige, men hadde for lite foster DNA så prøven måtte tas på nytt, men fikk da tilsendt kit. Men måtte kjøre til Sverige og sende derfra fordi den norske tollen er blitt så strenge og treige med blodprøver og biologisk materiale at de sa at enten måtte jeg komme tilbake eller svippe over grensen å sende derfra , de godtok ikke lengre prøver fra Norge fordi de ble ødelagte av den lange transporttiden. Anonymkode: 32883...e82 Vet du tilfeldigvis hvor lang transporttiden kan være før prøven blir ødelagt? Anonymkode: 1e0df...5d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå