Gå til innhold

NIPT test, der man får tilsendt kit og kan ta blodprøven i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en venninne som gjorde det, men jeg tør ikke spørre henne om hvilket firma, for jeg vil ikke avsløre graviditeten så tidlig.

Noen som vet hvilket/hvilke firmaer som sender til Norge slik at man får tatt blodprøven her, og sender tilbake for analyse? 

Anonymkode: c9b26...361

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.gendia.eu

Disse tilbyr ordningen du beskriver :) Prøven sendes da til Belgia tror jeg. 

Men merk deg at helsepersonell som hjelper deg med å ta testen, bryter norsk lov. Er derfor ikke nødvendigvis så enkelt å få tatt den i Norge :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber som bioingeniør ved et sykehus, og vi har fått streng beskjed om at vi ikke under noen omstendigheter får lov til å ta slike prøver. Står da i fare for å miste jobben.

Vet derimot om flere som har dratt til både Sverige og Danmark for å utføre prøvetaking og analyse der.

Anonymkode: 1fb3a...f89

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, boblevann skrev:

Men merk deg at helsepersonell som hjelper deg med å ta testen, bryter norsk lov. Er derfor ikke nødvendigvis så enkelt å få tatt den i Norge :) 

Jeg tar den selv, så det er ikke noe stress. 
Ts

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som bioingeniør ved et sykehus, og vi har fått streng beskjed om at vi ikke under noen omstendigheter får lov til å ta slike prøver. Står da i fare for å miste jobben.

Vet derimot om flere som har dratt til både Sverige og Danmark for å utføre prøvetaking og analyse der.

Jeg tar den selv, jeg har gått nesten ferdig en helsefaglig bachelor så det er 0 stress. 

ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk min søster som er bioingeniør til å ta den for meg, gikk fint det 😉 Er ikke alt man trenger å opplyse om.

Anonymkode: b30d3...418

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet om andre en Gendia? Syntes ikke nettsiden deres ser så seriøs ut

ts

Skrevet
6 timer siden, boblevann skrev:

Men nå har du jo allerede oppfordret til å bryte norsk lov ved å legge inn linken..

Anonymkode: 1a2c9...80c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om andre en Gendia? Syntes ikke nettsiden deres ser så seriøs ut

ts

De som legger inn flere linker vil oppfordre til å bryte norsk lov, så tviler på at flere hjelper deg til å gjøre noe ulovlig.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har du jo allerede oppfordret til å bryte norsk lov ved å legge inn linken..

Ehm, nei. En link om at et Utenlandsk nettsted tilbyr en nipt test er ikke å bryte norsk lov, eller å oppfordre til noe. Slapp av. 
Ts 

• Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm, nei. En link om at et Utenlandsk nettsted tilbyr en nipt test er ikke å bryte norsk lov, eller å oppfordre til noe. Slapp av. 
Ts 

Jo det er det. Denne tråden er rapportert for oppfordring til å bryte norsk lov, og det vil jeg oppfordre andre til å rapportere inn også.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig for kvinner å ta NIPT i utlandet, eller sende blodet sitt til utlandet. Det eneste som er ulovlig er for helsepersonell å utføre/hjelpe å utføre testen på kvinner som ikke fyller kriteriene i Norge. 

Anonymkode: ccb0a...390

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig for kvinner å ta NIPT i utlandet, eller sende blodet sitt til utlandet. Det eneste som er ulovlig er for helsepersonell å utføre/hjelpe å utføre testen på kvinner som ikke fyller kriteriene i Norge. 

Ja? Og man legger da til rette for at noen skal bryte loven når de allerede har fått en person til å si seg villig til å ta blodprøve så legger en annen ut link til hvor man skal sende inn denne prøven.

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men hva er  NIPT-test?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Og man legger da til rette for at noen skal bryte loven når de allerede har fått en person til å si seg villig til å ta blodprøve så legger en annen ut link til hvor man skal sende inn denne prøven.

Det er absolutt ingen forskjell på å dele denne linken, eller at jeg hadde delt linken til ultralydklinikken i København og anbefalt henne å ta prøven der. TS sier hun skal ta prøven selv, hun har ikke fått noen til å si seg villig til å ta den 😛 

noe sier meg at du er en av NIPT-motstanderne.

• Liker 6
Skrevet
46 minutter siden, Fotball77 skrev:

Kanskje dumt spørsmål, men hva er  NIPT-test?

En blodprøve som tas av en gravid kvinne, som kan analysere DNA’et og oppdage kromosomfeil hos fosteret. 

Skrevet

Ok. Tusen takk for svaret. Da lærte jeg det 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar den på meg selv, jeg jobber ikke som helsepersonell og har all rett og lov til å gjøre det. 
ts

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar den på meg selv, jeg jobber ikke som helsepersonell og har all rett og lov til å gjøre det. 
ts

Spiller ingen rolle. Ved å legge inn slike linker så oppfordrer man folk til å bryte norsk lov.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle. Ved å legge inn slike linker så oppfordrer man folk til å bryte norsk lov.

Selvsagt gjør man ikke det.

Oppfordring til lovbrudd er klart definert i lovverket, å lenke til en nettside som selger et lovlig produkt i deres land er ikke oppfordring til lovbrudd. Ei heller er det ulovlig å bestille NIPT tester.

Hvilken lov innbiller du deg at blir brutt? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...