Gå til innhold

ADHD hos jenter. Hvordan var de som babyer og småbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har døtre som er diagnostisert med ADHD: Hvordan var barna deres som små? Tenker dere at de var annerledes enn andre babyer / småbarn, nå som dere ser tilbake? Eller viste vanskene seg senere? 

Skrevet

Dette er jeg også nysgjerrig på. Jeg har en ekstremt aktiv jente på 11 måneder nå. Hun er OVERALT, lugger og slår, kaster seg rundt, og har et energinivå uten like. Ingen andre barn vi kjenner, verken i barselgruppen eller åpen barnehage er like energisk. Kan krabbe frem og tilbake på gulvet uten mål og mening. 

Anonymkode: e687a...cd4

Skrevet

Det vil nok variere fra barn til barn. Men moren min har ganske kraftig ADHD, og mormor har fortalt at hun var over alle hauger. Rømte hjemmefra som 4 åring, klatret i bokhyller og alt mulig fra hun kunne gå. Var mye på legevakten, siden hun skadet seg ofte. Det gikk så fort med henne at hun på en måte ikke hang helt med sosialt. Sinnsykt pratsom og aldri tom for energi.

Det er nok tilnærmet umulig å fastsette diagnose når de er så små, for småbarn er jo ofte synonymt med å være vilter.

Anonymkode: 59cc5...a88

Skrevet

Min søster har fått diagnosen i voksen alder. Ingen som kunne tro det da hu var lita,seriøst verdens enkleste,roligste baby/unge.

Datra hennes har fått diagnosen som småskolebarn. Hu var helt annerledes enn moren som baby. Om man kunne si en baby var gæren😅satt på spissen... hylte og skrek,tidlig ute med å slå og sparke når hun måtte gjøre ting hun ikke ville. Bet under påkledning og var nesten rabiat🙄 

Anonymkode: 5e5ce...405

Skrevet
10 timer siden, Iia skrev:

Dere som har døtre som er diagnostisert med ADHD: Hvordan var barna deres som små? Tenker dere at de var annerledes enn andre babyer / småbarn, nå som dere ser tilbake? Eller viste vanskene seg senere? 

Har en jente på 12år.Og får ikke utredet hun pga av lærere ikke ser typiske adhd tegn.. Det er mange i nærmeste familie som har det.Og vet det er arvelig. Mange tegn på at hun har det.Men siden det må vises på skolen og og de ikke ser det(store klasser og ikke tid til å følge med og ikke vet de at jenter med adhd er annerledes enn gutter selv om jeg har sagt det). Så vet ikke hva vi skal gjøre :( Hun sliter med det.Og ingen hjelp å få noen steder :(

Anonymkode: 81a87...41f

Skrevet

Følger. Har en ekstremt aktiv sønn selv.

Anonymkode: 4be6a...390

Skrevet

Jeg har ADHD, ble diagnostisert som voksen. Mamma ville ikke tro det, og ingen hadde gjetta det ;) var verdens mildeste unge. Er enda veldig forsiktig, men sliter med konsentrasjon og overtenking :) går på Ritalin. Har aldri vært en «hyper» person. 

Anonymkode: ef445...2ee

• Liker 1
Skrevet

Hun var helt propell, aldri tom for energi. Hun hadde stor fantasi, men hvis noe virkelig fenget henne, kunne hun bli dypt konsentrert. Skoletiden var vanskelig. 

Anonymkode: 8430b...684

Skrevet

Min var ekstremt aktiv. Nektet å ligge i vogn, skulle bare bli båret, og i bæresæle så skulle hun vende ut, ellers skrek hun. Skulle virkelig få med seg alt som skjedde. Krabbet som en racer fra 5 mnd, reiste seg og opp da, og tok ikke lange tiden før hun gikk rundt møbler, og 10 mnd gammel så løp hun. Hun ville være ute helst hele dagen, og det var og bare løpe. 

Anonymkode: c5536...987

Skrevet

Merket ingenting frem til ca 1 år. Da begynte hun med nattevåk igjen, og har holdt på med det frem til dags dato. Hun er nå 10 år straks. Fra 1 år økte behovet for oppmerksomhet gradvis, og ble ekstremt i 5-6 årsalderen. Er det fortsatt. 

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Høres ut til at barna med ADHD har vært veldig ulike som babyer/små barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...