Gå til innhold

Småbarn som legger seg sent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Hva synes dere om at et barn på to og et halvt ikke legger seg før halv tolv om kvelden for så å bli vekket halv åtte? To timer dupp midt på dagen i bhg. Barnet er tydelig overtrøtt ved legging, men er våken pga de andre barna som spiller dataspill/herjer rundt. Gråter helt de barnet blir vekket til de på vei ut døra til bhg.. 

Er det normalt? Jeg skjønner at barn noen ganger ikke vil legge seg, men halv tolv..? På dagen/ettermiddag er barnet godt humør og virker jo som hn får nok søvn til sammen.. 

Vet jeg burde passe mine egne saker, men blir for dumt at jeg skal gå rundt å tenke dårlig om folk som kanskje har rett i det de gjør. 

Anonymkode: 4cb1c...c2d

Videoannonse
Annonse
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Du vet dette uten at det er ditt eget barn?

Skrevet
Akkurat nå, BangersBeans&Mash skrev:

Du vet dette uten at det er ditt eget barn?

Ja, faktisk. Vi bor i samme hus. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hva vet du om når de legger barnet? Vet du hva sleep regression er?

Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Hun sier jo at hun vet det?!? Hvorfor mistror folk alltid slik i disse trådene? 

Anonymkode: 4543b...d0e

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Fordi jeg bor der. Jeg vet veldig godt hva sleep regression er, barnet mitt hadde det ved ti mnd. Hva er poenget ditt? De legger ikke til rette for søvn før tolv på natten. 

Skrevet

Nei, dette er faktisk omsorgssvikt! Hjernen til et barn modnes når det sover og det er såå viktig med nok søvn for et lite barn.

innlæringsevne, mental kapasitet, motorisk funksjon mm vil reduseres pga for lite søvn i tidlig barneår. 

Ta affære nå!!

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Kaisada skrev:

Nei, dette er faktisk omsorgssvikt! Hjernen til et barn modnes når det sover og det er såå viktig med nok søvn for et lite barn.

innlæringsevne, mental kapasitet, motorisk funksjon mm vil reduseres pga for lite søvn i tidlig barneår. 

Ta affære nå!!

På hvilken måte er det best å ta det opp uten å lage dårlig stemning? 

Dette er informasjon som alle burde vite, helsestasjonen sier jo også det. Virker litt ut som at de tilpasser barnet hvordan de selv vil ha det, fremfor å ta hensyn til behovet til barnet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er det best å ta det opp uten å lage dårlig stemning? 

Dette er informasjon som alle burde vite, helsestasjonen sier jo også det. Virker litt ut som at de tilpasser barnet hvordan de selv vil ha det, fremfor å ta hensyn til behovet til barnet. 

Ja dette er veldig vanlig hos foreldre som ikke orker ta leggekampen. Jeg tror kanskje jeg ville tilbudt å hjelpe (hvis du bor med de) spør om dere skal lage noen gode leggerutiner for hn så dere får litt mere voksentid på kvelden, eller tid til de andre barna. Du kan evt si at du har pratet med en venninne og si noe om at nå er det vel ikke så lenge før hn skal slutte å sove på dagtid, da blir det viktig å fremskynde legging med noen timer på kvelden. Og at du kan hjelpe med å lese på sengen, synge sanger mm. Det blir nok uansett bittelitt klein stemning, men om du bor der er det også ditt ansvar og du har rett til å si ifra når du bekymrer deg. Noe du gjør helt rett i❤️

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk. Vi bor i samme hus. 

Voksne med barn i kollektiv? 

Er ditt barn ett av de du sier sitter oppe å spiller og herjer? 

Anonymkode: 88ccc...a7a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne med barn i kollektiv? 

Er ditt barn ett av de du sier sitter oppe å spiller og herjer? 

Anonymkode: 88ccc...a7a

Nei. Vil ikke utdype. 

Barnet mitt legger seg halv åtte og får gode 12 timer søvn. Hun spiser kveldsmat og gjør klart til legging den tiden de begynner med spilling osv, så hun er aldri med på det. 

6 minutter siden, Kaisada skrev:

Ja dette er veldig vanlig hos foreldre som ikke orker ta leggekampen. Jeg tror kanskje jeg ville tilbudt å hjelpe (hvis du bor med de) spør om dere skal lage noen gode leggerutiner for hn så dere får litt mere voksentid på kvelden, eller tid til de andre barna. Du kan evt si at du har pratet med en venninne og si noe om at nå er det vel ikke så lenge før hn skal slutte å sove på dagtid, da blir det viktig å fremskynde legging med noen timer på kvelden. Og at du kan hjelpe med å lese på sengen, synge sanger mm. Det blir nok uansett bittelitt klein stemning, men om du bor der er det også ditt ansvar og du har rett til å si ifra når du bekymrer deg. Noe du gjør helt rett i❤️

Det var faktisk veldig god ide, tusen takk for tips. Barnet mitt elsker å bli lest for, så vi kunne jo prøvd det sammen. Jeg har prøvd å få ham med på rolige aktiviteter, men han forstår ikke dette med bøker og bare ødelegger dem. Men jeg er sikker på at dersom han dropper dagsovingen, sovner han nok fint til riktig tid, og det kan vi hjelpe med❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt normalt i de fleste andre land.

Anonymkode: 45c16...66b

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vil ikke utdype. 

Barnet mitt legger seg halv åtte og får gode 12 timer søvn. Hun spiser kveldsmat og gjør klart til legging den tiden de begynner med spilling osv, så hun er aldri med på det. 

Det var faktisk veldig god ide, tusen takk for tips. Barnet mitt elsker å bli lest for, så vi kunne jo prøvd det sammen. Jeg har prøvd å få ham med på rolige aktiviteter, men han forstår ikke dette med bøker og bare ødelegger dem. Men jeg er sikker på at dersom han dropper dagsovingen, sovner han nok fint til riktig tid, og det kan vi hjelpe med❤️ 

Så flott❤️Ja da kan dere prøve en felles legging av barna. Ikke alltid så enkelt å endre rutiner, men dette er en av de rutinene en aldri angrer på. Så bra at du hjelper til. Vi gjør jo ofte det som er det enkleste for oss selv, og når venninnen din ser fordelene med å få barnet i seng til ok tid vil hun nok takke deg for at du dro igang det. Lykke til, håper det går superbra❤️

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt normalt i de fleste andre land.

Anonymkode: 45c16...66b

Helt klar over det, men der er samfunnet lagt opp slik at det er helt i orden. Noen begynner på jobb sent, mange butikker åpner kanskje ikke før 11, 12.. Folk er rett og slett ikke oppe klokken 7. Nattelivet yrer også gjerne frem til ett på natten og senere. De stenger ikke 21 som de gjør her i Norge. Men så bor man her da, folk skal opp, folk skal på jobb, barnehagen har kjernetid en gjerne burde rekke.. Greit å være opplagt :)

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Kaisada skrev:

Så flott❤️Ja da kan dere prøve en felles legging av barna. Ikke alltid så enkelt å endre rutiner, men dette er en av de rutinene en aldri angrer på. Så bra at du hjelper til. Vi gjør jo ofte det som er det enkleste for oss selv, og når venninnen din ser fordelene med å få barnet i seng til ok tid vil hun nok takke deg for at du dro igang det. Lykke til, håper det går superbra❤️

Det håper jeg også 💕 tusen takk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...