AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Gutten min på snart 7 år ,andreklassing, har problemer med å ta beskjeder,særlig på skolen. Det er i slik grad at læreren har luftet mulighet for observasjon utenfra. Han har vanvittig mye energi og er litt all over the place. På annen hånd, kan han sitte rolig leeenge, om det er noe han er opptatt med. Han er sosial, empatisk og trives godt på skolen. Han har det også bra hjemme.Dersom han er oppslukt med noe " hører" han ikke beskjeder,,men er megafokusert på det han driver med. Har testet hørselen og den er utmerket. Han utmerker seg faglig og har alt rett i både norsk og matte. I engelsk muntlig ligger han milevis foran de andre ( fanget opp mye fra YouTube,,samt vi har snakket litt engelsk oss i mellom, han og jeg,hjemme fra han var liten- bare for moro skyld. Så jeg tenker ikke ADHD, selv om han har mer energi enn vanlig..Skal sies at han liker å putte ting i systemer, ting må ofte være på hans måte,,og han liker å ha det ryddig, i system.På den nasjonale prøven i matematikk i første klasse, så var han den eneste på sitt trinn ,som hadde alt rett. Han er så god til å snakke engelsk at læreren aldri hadde opplevd maken. Likevel er han umoden ifht det med å oppfatte beskjeder,,,og må ofte settes i gang med oppgaver, én til én..Jeg spør ikke hva som er FEIL med han,, men HVA det er med han. Noen med erfaringer? Kan det være noe innenfor autisme eller er det heeelt feil- jeg har ikke tørt å google 😅 Jeg har tiltro til læreren,,og vi ønsker begge å hjelpe ham. Anonymkode: 09df2...876
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg er selv barnehagelærer, men har jobbet litt i småtrinnet også. Syns gutten din høres ut som en helt normal 7 åring jeg da. Du skriver også snart 7 år, dermed er han født sent på året. Så må jeg spørre, kan det ha med grensesetting å gjøre? At han vet at han ikke «trenger» å ta beskjeder for det får ingen konsekvenser? Du skriver at han «stenger ørene» når han holder på med noe han er oppslukt med/noe han liker å gjøre. Tenker også begavet barn, de kan kjede seg på skolen fordi de ligger forran faglig samtidig som han kan være umoden på andre områder fordi han er liten. Tror ikke du skal bekymre deg for mye, men samarbeid med lærer. Anonymkode: 15c0a...099
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 Det KAN være høytfungerende autisme, kanskje så høyt at det ikke fanges opp. Det samstemmer med at han er veldig god på interesseområdene sine og blir så fokusert at han ikke hører verden utenfor når han er inni sin egen verden. Og at han jobber beste én til en. Men mulig han bare er en eksentrisk unge med masse energi. Men så er han bare 7 år da. Og det er jo naturlig at man som en frisk og normal 7 åring har mye energi og blir rastløs av å sitte for lenge med noe om ikke barnet finner det veldig spennende. Om du kjenner på magefølelsen at det KAN være noe og læreren føler det samme, så koster det jo ikke noe at noen kommer inn og observerer barnet. Tenker at OM det er noe så er det bedre for alle parter at det fanges opp tidlig. Fordelen om det skulle være noe er jo at han da vil ha rett på en assistent som kan hjelpe han på skolen og enda mer fokus på én til en jobbing om han fungerer bedre med den type undervisning.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Har lest litt om evnerike barn,og det var mange bokser som der kunne tikkes av. Han liker struktur og regler,,,bare han " hører" det. Må lese meg litt opp kjenner jeg. , og samarbeide med læreren. Mange i denne gruppen barn som feiltolkes og feildiagnoseres pga manglende kunnskap. Anonymkode: 09df2...876
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Høres ut som du beskriver min sønn, helt nøyaktig. Han har blitt observert på skolen av noen som skulle se etter tegn til autisme, men vedkommende mente det ikke var grunn til bekymring. Kontaktlæreren var uenig og sier han tok seg sammen akkurat de timene (3 skoletimer på forskjellige dsger), så han anbefalte oss å be fastlegen om henvisning til bup. Der er han nå under utredning for adhd og aspergers syndrom. De er usikre på hva det er ennå, men ser at det er noe. Det at han lærer enkelte ting fort betyr ikke at det ikke kan være adhd, det er mange med adhd som gjør det. Men jeg kan selvsagt heller ikke si at det er det ene eller det andre ut fra det du skriver - jeg vet jo ikke hva det er med min egen sønn en gang. Best å overlate sånt til fagfolk. Anonymkode: 63fc4...47e 2
Kaisada Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 Ikke problematiser dette. Sett pris på at han har evnen til å jobbe fokusert. Det er en flott egenskap. Hvis det derimot utvikler seg i retning av at han ikke trives eller har det bra, ikke er snill med andre eller oppfører seg ugreit, kan du begynne å tenke på evt tiltak sammen med skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 Ts, jeg har en gutt som er lik. Både når det kommer det faglige på skolen, beskjeder, sosialt, urolighet osv. Han har diagnosen adhd, mild mild adhd. Han fungerer godt sosialt, veldig bra på skolen, sitter veldig rolig når han får utfordringer/noe han liker, men er veldig urolig. Med det så betyr det ikke at gutten din har det også. Men jeg tenker det kan være greit å få utredet han. Både for adhd, evnerik eller eventuelt autisme (jeg har 0 peiling på autisme og aner ikke om han kan falle under den kategorien). Adhd blir som regel mer synlig når barna begynner på skolen. Gi han en og en beskjed, aldri flere avgangen. Gjerne få han til å gjenta beskjeden. Fortell han hva han hva som skjer og hva dere skal gjøre i løpet av dagen og selvfølgelig hold det. Inkluder han i det daglige. Anbefaler også COS kurs. Anonymkode: 56d0c...f61 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #8 Skrevet 10. oktober 2019 Nei,ikke tenkt å problematisere mer enn nødvendig,,men ting må jo tas tak i når skolen uttrykker bekymring . Uansett er han en super gutt ,med en bra lærer som ser ham.😊 Anonymkode: 09df2...876
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå