Gå til innhold

Får ikke ansettelse pga biologisk far.. Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke får bli fast ansatt fra jobben pga dama til min biologiske far også jobber der. Er dette jeg har fått som grunngivning. Er oppvokst i fosterhjem og har aldri vært hos dem så og si. Toppen en gang i året. Har dere råd for veien videre?? Blir skikkelig såret av dette her.. Trodde jeg endelig kunne slippe å få flere nedturer pga familiesituasjonen og gå videre men neida..

Anonymkode: 6bd32...f54

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Høres ikke ut som et sunt sted for deg å jobbe uansett. Kom deg bort fra de tullingene!

Anonymkode: 501b6...7b5

• Liker 4
Skrevet

Det er faktisk ganske normalt. Vet at det praktiseres i staten at man ikke skal jobbe på samme avdeling osv.

Anonymkode: 2a63d...420

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en oppdragsbasert jobb for ulike bedrifter, og jeg har i alle fall ikke lov til å ta oppdrag på steder der det jobber nær slekt. 

Anonymkode: 63644...fe4

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger nok av hvilken type jobb det er snakk om. Selv jobber jeg innen helse, og her er det flere ansatte som har foreldre, barn, søsken, tanter og søskenbarn på samme arbeidsplass, en ingen står i et leder-ansatt forhold. En del arbeidsplasser vil også ha slike regler for å hindre at det blir spørsmål om habilitet, kan jo godt tenkes at det er tilfellet her. 

Anonymkode: 65e55...02b

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av lolady
Skrevet

Ikke i slekt med sjefen og har vært i fosterhjem siden før fylte 1 år.. gjelder virkelig denne regelen for fosterhjemsbarn? Helt sykt i så fall

• Liker 2
Skrevet

Er ikke uvanlig at det finnes sånne regler. Og de gjelde for alle.

Anonymkode: e9b13...563

Skrevet

Er denne jobben i det offentlige? Å ikke kunne ansette slektninger er en uskrevet regel i det offentlige, da det er krav til at den mest egnede kandidaten ansettes og ved å ansette slektninger kan det stilles spørsmål ved om saksbehandlingen har vært nøytral. Dersom lederen for avdelingen er kjæresten til din biologiske far, og du ikke har vokst opp med verken han eller henne så vil etter min mening dette ikke være særlig relevant. Dersom hun ikke er leder med ansettelsesmyndighet så blir det enda mer søkt. 

I tillegg burde du etter dette prinsippet ikke blitt ansatt i det hele tatt dersom relasjonen var nær, men at du er kvalifisert til å jobbe der men ikke til å få fast jobb henger ikke på greip. Er du fagorganisert? 

Anonymkode: f8da2...c3b

• Liker 2
Skrevet
På 9.10.2019 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke får bli fast ansatt fra jobben pga dama til min biologiske far også jobber der. Er dette jeg har fått som grunngivning. Er oppvokst i fosterhjem og har aldri vært hos dem så og si. Toppen en gang i året. Har dere råd for veien videre?? Blir skikkelig såret av dette her.. Trodde jeg endelig kunne slippe å få flere nedturer pga familiesituasjonen og gå videre men neida..

Hei

Du må fagorganisere deg og ta kontakt med din tillitsvalgt.

Mange bedrifter ønsker ikke familierelasjoner, men dette høres ut på viddene ut. 

Hva slags arbeidsplass er dette? Hvor lenge har du jobbet der? Hvem vikarierer du for evt ? 

Anonymkode: 64905...c69

• Liker 4
Skrevet

Enig i at du bør ta dette opp med tillitsvalgt. Reagerer på at de kan ansette deg som vikar, men ikke fast?! Dersom de skal overholde sin egen policy om å ikke ha nær familie jobbende sammen (som mange arbeidsplasser har) så kunne du heller ikke blitt ansatt i vikariatet. 

Anonymkode: c793c...dba

• Liker 1
Skrevet

Som  FTV hadde jeg tatt denne saken tvert. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Mange bedrifter ønsker ikke familierelasjoner, men dette høres ut på viddene ut. 

Hva slags arbeidsplass er dette? Hvor lenge har du jobbet der? Hvem vikarierer du for evt ? 

Er en butikk, går på «utlån» fra en annen.

Skrevet

Er denne jobben i det offentlige? Å ikke kunne ansette slektninger er en uskrevet regel i det offentlige, da det er krav til at den mest egnede kandidaten ansettes og ved å ansette slektninger kan det stilles spørsmål ved om saksbehandlingen har vært nøytral. Dersom lederen for avdelingen er kjæresten til din biologiske far, og du ikke har vokst opp med verken han eller henne så vil etter min mening dette ikke være særlig relevant. Dersom hun ikke er leder med ansettelsesmyndighet så blir det enda mer søkt. 

I tillegg burde du etter dette prinsippet ikke blitt ansatt i det hele tatt dersom relasjonen var nær, men at du er kvalifisert til å jobbe der men ikke til å få fast jobb henger ikke på greip. Er du fagorganisert? 

Anonymkode: f8da2...c3b

Butikk! Hun er vanlig ansatt.

Skrevet

Hei

Butikk, på utlån fra en annen. Får sikkert jobb minst uti 2020.. får likevel ikke en ansettelse uten stillingsprosent.

Skrevet

Som  FTV hadde jeg tatt denne saken tvert. 

Hvordan? Hva anbefaler du? Jeg er jo kun på utlån uten noen form for kontrakt/ansettelse.

Skrevet

Enig i at du bør ta dette opp med tillitsvalgt. Reagerer på at de kan ansette deg som vikar, men ikke fast?! Dersom de skal overholde sin egen policy om å ikke ha nær familie jobbende sammen (som mange arbeidsplasser har) så kunne du heller ikke blitt ansatt i vikariatet. 

Anonymkode: c793c...dba

Null ansettelse, kun utlån fra annen butikk..

Skrevet

Hvor lenge har du vært vikar. Har de ansatt noen andre? 

Hvilken kjede. Sjekk ut avtalen på arbeidsplassen. Det skal finnes personalhåndbok.

Skrevet

Høres voldsomt ut for å være butikkjobb. Hvordan kjede? 

Anonymkode: a5a8b...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...