Gå til innhold

Hvorfor er det greit at studenter lever på 110 k imen ikke at unge på AAP lever på 130 k?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes regjeringens innstramminger er forferdelige og at det heller burde blitt strammet inn på pensjoner eller at det fortsatt skulle vært arveavgift. Men hvorfor synes noen det er greit at studenter får mye mindre enn unge på AAP når de mener unge på AAP får altfor lite? Studenter skal ikke bare overleve økonomisk men i tillegg prestere.

Det er masse press og stress å være student, så å ha trang økonomi på toppen gjør det enda verre.

Anonymkode: 5ddb1...51b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En student begynner jo med JOBB etter at studietiden sin, og kan derfor begynne å betale skatt og avgifter.

Hva gjør noen som bare går på AAP eller lignende oppsett? Slike folk får selvfølgelig ingen "verdi" i fremtiden på samme måte som studenter gjør.                    

Anonymkode: 11bc3...124

• Liker 36
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

Fo.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Dette med at studenter har tilgang til studentboliger er en sannhet med modifikasjoner. Det er mangel på studentboliger, og en stor del av grunnen til det er at de utenlandske studentene har forrang og bostedsgaranti.

Anonymkode: 90ab0...bea

• Liker 21
Skrevet

Hvorfor er det greit at ungen min på tjue som jobber som vikar i posten har 37 kr mindre i timen enn meg som har ørten års ansennitet og har en betydelig viktigere og mer ansvarsfull jobb enn han??  

Anonymkode: 2588c...4d0

• Liker 7
Skrevet

Det blir feil å hele tiden bruke argumentet om at "noen får mer enn meg," til å gi en annen mindre. Meningen er at alle overlever. 

Du kunne ha jobbet og tjent penger, men velger å studere (og å være fattig nå) mot gevinsten som vil komme i fremtiden. Du kan velge å ha en deltidsjobb. En på aap kunne ikke jobbet, har ikke noe valg og får en sum for å dekke levekostnader. Og vil ikke oppnå gevinst i fremtiden. 

Anonymkode: b9961...17f

• Liker 21
Skrevet
5 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Fordi studenter er friske nok til å jobbe ved siden av studiet. Eventuelt jobbe i ferier for å lage seg en buffer. De på AAP er ikke friske nok til å jobbe og er jo derfor de går på AAP. 
Studenter må ikke bo i normale boliger, de har studentboliger som er billigere enn ordinær bolig. De har andre økonomiske fordeler som sterkt reduserte priser på både kollektiv og tannlege (og andre helse-tilbud via studentforeninger (aner ikke ordet for det). De har flere rabatter og fordeler enn normale folk og også de på AAP.  

Studiet krever innsats tilsvarende 40-50 timer i uka. Å måtte ha jobb ved siden av studie går utover det. Man er nødt til å kunne ha et liv utenom med tid til å slappe av, trene, være sosial osv.

Det er de færreste studenter som bor i studentboliger. De fleste må leie privat. Ja, det finnes noen reduserte priser, og det er bra. Samtidig får man veldig lite utbetalt hver måned, med fullt lån og stipend får man 8265. I følge Sifos referansebudsjett ligger utgiftene for en enslig kvinne, uten barn og uten bil, mellom 20 og 50 år, til privat forbruk og husholdningsrelaterte ting tilsammen på 9150. Dette gjelder alt man trenger, fra mat til transport, men ikke husleie og strøm ... For en mann på samme alder og situasjon er det oppgitt til 9510.

Personlig betalte jeg 6000 i husleie da jeg studerte (i Oslo, måtte bo privat). Jeg fikk ikke fullt så mye i studielån den gangen, fikk rett under 8000. Dvs når husleia var trukket fra, hadde jeg under 2000 på mat, månedskort, klær, studiebøker og alt annet jeg måtte trenge. Det er veeeldig trangt. Sifos referansebudsjett regner 2360 bare til mat for kvinnen nevnt over, 2930 for mannen. Dvs mindre enn man sitter igjen med etter at husleia er betalt. Så det man tjener om sommeren, går ikke med til en buffer, det går rett inn til hverdagsutgifter.

Anonymkode: 10be8...928

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.10.2019 den 21.44):

Studiet krever innsats tilsvarende 40-50 timer i uka. Å måtte ha jobb ved siden av studie går utover det. Man er nødt til å kunne ha et liv utenom med tid til å slappe av, trene, være sosial osv.

Det er de færreste studenter som bor i studentboliger. De fleste må leie privat. Ja, det finnes noen reduserte priser, og det er bra. Samtidig får man veldig lite utbetalt hver måned, med fullt lån og stipend får man 8265. I følge Sifos referansebudsjett ligger utgiftene for en enslig kvinne, uten barn og uten bil, mellom 20 og 50 år, til privat forbruk og husholdningsrelaterte ting tilsammen på 9150. Dette gjelder alt man trenger, fra mat til transport, men ikke husleie og strøm ... For en mann på samme alder og situasjon er det oppgitt til 9510.

Personlig betalte jeg 6000 i husleie da jeg studerte (i Oslo, måtte bo privat). Jeg fikk ikke fullt så mye i studielån den gangen, fikk rett under 8000. Dvs når husleia var trukket fra, hadde jeg under 2000 på mat, månedskort, klær, studiebøker og alt annet jeg måtte trenge. Det er veeeldig trangt. Sifos referansebudsjett regner 2360 bare til mat for kvinnen nevnt over, 2930 for mannen. Dvs mindre enn man sitter igjen med etter at husleia er betalt. Så det man tjener om sommeren, går ikke med til en buffer, det går rett inn til hverdagsutgifter.

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Meningen med det er inntektssikring, at noen får mer enn andre er helt greit

Anonymkode: 9da18...e42

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Som sagt, det er nesten forventet at man jobber inn penger i ferier. Og studenter kan det også. De studentene som jeg kjenner som ikke fikk bolig, leide sammen og får da billigere pris. Det er jo logikken til politikerne jeg snakker om. Sifos budsjett kan dra til helvete for den er bare ren tull! For den samsvarer verken med matprisene eller leieprisene. Så den kan de stappe en viss plass for den funker ikke for noen, verken studenter eller de på trygd. 

Ikke alltid lett å få sommerjobb heller da det er mange studenter om beinet.

Jobb ved siden av studiet blir for belastende. Å ha 60-70 timers uker med studie + jobb fører bare til at man blir utbrent.

• Liker 2
Skrevet

Studenter får rabatter i både hue og rævva på det aller meste, der hvor de på AAP ikke får de samme godene. Folk på AAP er syke og har også ofte mye utgifter til diverse medisinsk behandling som frikort ikke dekker. Studenter er også bare fattige en viss periode og har større sjanse i fremtiden for å sikre seg en godt betalt jobb ( noe mange på AAP ikke noensinne vil ha sjans til ).

Jeg er selv snart ferdig studert, og tok meg aldri råd til å gå på treningssenter eller på byen og drikke noe særlig ute med folk fordi jeg valgte å prioritere. Jeg var sosial hjemme med folk og valgte å jogge ute istedenfor elixia. Jeg bodde også sammen med andre studenter i kollektiv slik at jeg sparte penger der også. Nå som jeg snart er ferdig studert og på vei inn til jobben jeg har ønsket meg i mange år kan jeg ikke si at det syntes det var så forferdelig synd på meg som har måttet snu på hver krone gjennom disse siste 3 årene. Der er det mye mer synd på de som er nødt til å være fattige resten av livet.

Anonymkode: 6956d...e6e

• Liker 14
Skrevet

Så man ønsker at studenter skal få høyere lånebyrde etter endt studium? Studietiden er en midlertidig tilværelse, og de aller fleste begynner å tjene normalt etter endte studier. Det er ikke synd på studenter om de må ha senke levestandarden litt mens de studerer.

De fleste andre steder i verden betaler man omtrent det samme som det man får tildelt i lån og stipend for å få lov til å studere. Livsopphold kommer i tillegg til skyhøye studieavgifter. Hva i huleste er det dere klager over?

Anonymkode: aa94d...07b

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man ønsker at studenter skal få høyere lånebyrde etter endt studium? Studietiden er en midlertidig tilværelse, og de aller fleste begynner å tjene normalt etter endte studier. Det er ikke synd på studenter om de må ha senke levestandarden litt mens de studerer.

De fleste andre steder i verden betaler man omtrent det samme som det man får tildelt i lån og stipend for å få lov til å studere. Livsopphold kommer i tillegg til skyhøye studieavgifter. Hva i huleste er det dere klager over?

Er uproblematisk å betale litt mer etter studietiden. Men dritkjipt å snu på hver krone. Man kunne også fått mer i stipend.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte, var 100% alene med 2 barn, og jobbet ved siden av studier. Så og si alle jeg kjenner, har jobbet ved siden av studier, og fortsatt klart studiene bra.

Studenter er pokker meg late, hvis de ikke kan ha en liten jobb ved siden av.

Anonymkode: 762ec...411

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er uproblematisk å betale litt mer etter studietiden. Men dritkjipt å snu på hver krone. Man kunne også fått mer i stipend.

For mange er det ikke uproblematisk å betale litt mer etter studietiden. Mange ønsker å ta opp bolig- og billån etc. En større gjeldsbyrde fra lånekassen vil vanskeliggjøre dette.

Hvorfor skal studenter få mer i stipend? Du får gratis utdanning, som setter deg i stand til å få godt betalte jobber, og du mener at du skal  mer penger? Hvor skal de pengene tas fra? Skal vi ta dem fra sosiale ytelser til vanskeligstilte?

Norske studenter må være de mest bortskjemte i verden. Klage på at de får for lite penger, ikke har råd til å kjøpe egen leilighet (!), og at studenthyblene er for langt fra sentrum? 

Dette vekker ingen sympati hos meg. Hvis du synes du har dårlig råd i studietiden får du ta deg en jobb ved siden av. Jeg var i 100% jobb da jeg tok mastergraden min. Det var tøft, men det gikk.

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mange er det ikke uproblematisk å betale litt mer etter studietiden. Mange ønsker å ta opp bolig- og billån etc. En større gjeldsbyrde fra lånekassen vil vanskeliggjøre dette.

Hvorfor skal studenter få mer i stipend? Du får gratis utdanning, som setter deg i stand til å få godt betalte jobber, og du mener at du skal  mer penger? Hvor skal de pengene tas fra? Skal vi ta dem fra sosiale ytelser til vanskeligstilte?

Norske studenter må være de mest bortskjemte i verden. Klage på at de får for lite penger, ikke har råd til å kjøpe egen leilighet (!), og at studenthyblene er for langt fra sentrum? 

Dette vekker ingen sympati hos meg. Hvis du synes du har dårlig råd i studietiden får du ta deg en jobb ved siden av. Jeg var i 100% jobb da jeg tok mastergraden min. Det var tøft, men det gikk.

Pengene kunne tas fra de unge pensjonistene. De har bevilget seg langt høyere pensjon enn tidligere generasjoner og det helt uten å fortjene det. I tillegg har de tidenes høyeste formue som de kan bruke av. De kan ikke ta med seg pengene i graven så de burde tære på egne ressurser før de får noe fra staten.

Jeg klager ikke på manglende leilighet i det hele tatt, faktisk ønsker jeg ikke å kjøpe egen. Noensinne. Iallefall ikke i Norge med de dårlige utsiktene som er.

Hva tok du master i? Det er stor forskjell i vanskelighetsgrad og arbeidsmengde på studier.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det greit at ungen min på tjue som jobber som vikar i posten har 37 kr mindre i timen enn meg som har ørten års ansennitet og har en betydelig viktigere og mer ansvarsfull jobb enn han??  

Anonymkode: 2588c...4d0

Hadde det vært bedre om han hadde mer enn deg?

Anonymkode: 93c7f...a5c

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Pengene kunne tas fra de unge pensjonistene. De har bevilget seg langt høyere pensjon enn tidligere generasjoner og det helt uten å fortjene det. I tillegg har de tidenes høyeste formue som de kan bruke av. De kan ikke ta med seg pengene i graven så de burde tære på egne ressurser før de får noe fra staten.

Jeg klager ikke på manglende leilighet i det hele tatt, faktisk ønsker jeg ikke å kjøpe egen. Noensinne. Iallefall ikke i Norge med de dårlige utsiktene som er.

Hva tok du master i? Det er stor forskjell i vanskelighetsgrad og arbeidsmengde på studier.

Hvis du snakker kun for deg selv, må du faktisk understreke det, og da er ikke denne debatten interessant å fortsette. DIne preferanser er ikke styrende for alle studenters behov. At du selv vil ha mere penger, er helt uinteressant. Jobb for pengene dine hvis den offentlige støtten ikke er tilstrekkelig.

Å skulle ta av andre deler av velferdsbudsjettet for å subsidiere studenter er absurd. Studenter er ikke en hverken utsatt eller marginalisert gruppe, og de har gode prognoser for å oppnå normal lønn eller høyere etter endt studium. 

Du faller definitivt inn i bortskjemte studenter, og jeg ser ikke at du har et eneste godt argument for saken din. I de fleste andre land, måtte du betalt mellom 50.000,- og 150.000,- pr. år i studieavgifter. Mange steder enda mer. Du nyter en av verdens mest generøse studiestøtteordninger, og trenger ikke annen kvalifikasjon enn en studieplass. Ta deg sammen!

Hvilke fag jeg har, er komplett irrrelevant for debatten. (Du er vel klar over at arbeidsmengden er standardisert i som studiepoeng (det vi i gamle dager kalte vekttall)? Det er ikke færre studiepoeng som kreves for hva du nå måtte kalle "lette" studier).

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke pensjonister tenker du på? Hvem er "de unge pensjonistene"?

Det ene stedet jeg derimot ser at det er noe å hente er på å endre reglene for full pensjon for stortingsrepresentanter. https://www.spk.no/stortingsrepresentantar/alderspensjon---stortingsrepresentantar/

Det er en del annet også som helt fint bør nedjusteres iht normale folk når det gjelder de folkevalgte: https://www.dagsavisen.no/innenriks/vare-folkevalgte-har-sikret-seg-frynsegoder-helt-inn-i-doden-1.1465503

Anonymkode: 04af9...a39

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Fordi studenter er friske nok til å jobbe ved siden av studiet.

En fulltidsstudent skal jobbe ca 35-40 timer i uka med skolearbeid. Altså tilsvarende en ordinær fulltidsjobb.

Eventuelt jobbe i ferier for å lage seg en buffer.

Så studenter som jobber hele året, skal ikke kunne ha noe ferie?

De på AAP er ikke friske nok til å jobbe og er jo derfor de går på AAP. 

Studenter studerer for å bli arbeidere som tjener samfunnet. De på AAP bidrar ingenting, de er utelukkende en kostnad.

Studenter må ikke bo i normale boliger, de har studentboliger som er billigere enn ordinær bolig.

En på AAP må heller ikke på i "normale boliger". Den eneste grunnen til at studenter bor i små studentboliger, er fordi det er billig. De er gjerne veldig dårlige. En på AAP står fritt til å flytte inn i et kollektiv eller leie seg et rom hos noen.

De har andre økonomiske fordeler som sterkt reduserte priser på både kollektiv og tannlege (og andre helse-tilbud via studentforeninger (aner ikke ordet for det).

Økonomiske fordeler? De får billigere kollektivbillett. That's it. Akkurat den samme fordelen som pensjonister som har kunnet tjent penger hele livet har. Tannlege, eller andre legebesøk, er på ingen måte billigere for studenter enn andre. Faktisk har man studenter store tannhelseproblemer fordi de ikke har råd til å gå til tannlegen.

De har flere rabatter og fordeler enn normale folk og også de på AAP. 

Nei. Bolig, mat, klær og alt mulig utenom kollektivbilletten koster det samme.

Hva for en illusjon om studenter er det dere egentlig har? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...