AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 Dere som har vedtak på 1:1 til barnet deres i barnehage eller dere som jobber selv i barnehage. Har dere opplevd at dette blir «misbrukt/utnyttet»? At barnehagen «sparer» inn penger på å da ha en mindre på jobb? Mitt barn har 1:1 og da jeg hentet barnet sist uke var de 12 barn (over 3år) på avdelingen og 2 voksne. De var i en periode 3 voksne (tidligvakt), men denne personen var gått for dagen da jeg hentet og så må en jo også kalkulere inn at når de da var 3stk så gikk jo minst 1,5 time bort i lunsj så ikke mange timene de faktisk var 3 stk. Dette er dessverre ikke første gangen jeg reagerer på lite bemanning og mistenker at ordningen misbrukes. Er det noen andre som har opplevd lignende? Jeg gruer meg til å ta det opp med barnehagen. Anonymkode: 6a078...35c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 Tror det ofte er slik i barnehager, 1:1 eller ikke. Anonymkode: 1d7fd...881 1
shab Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 ehm.. Høres ut som normal bemanning for min del... 2v på 11 barn og 1 til 1 på ett barn? mener du at de ansatte i barnehagen skal være på jobb i hele åpningstiden? 4
LunaPentunia Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) 9 minutter siden, shab skrev: ehm.. Høres ut som normal bemanning for min del... 2v på 11 barn og 1 til 1 på ett barn? mener du at de ansatte i barnehagen skal være på jobb i hele åpningstiden? Jeg mener at mitt barn som har 1:1 i praksis ikke har dette hele sin barnehage dag. Pga pauser og skiftarbeid vil det være få timer der det faktisk er 3 voksne tilstede. Barnet mitt skal ha konstant tilsyn som er årsaken til 1:1. Det kan vel ikke være normalbemanning med 1 voksen til 11 barn? Endret 9. oktober 2019 av LunaPentunia Jaja.. Glemte å huke av for anonym *panneklask* 1
MissPierce Skrevet 9. oktober 2019 #5 Skrevet 9. oktober 2019 2 minutter siden, LunaPentunia skrev: Jeg mener at mitt barn som har 1:1 i praksis ikke har dette hele sin barnehage dag. Pga pauser og skiftarbeid vil det være få timer der det faktisk er 3 voksne tilstede. Barnet mitt skal ha konstant tilsyn som er årsaken til 1:1. Det kan vel ikke være normalbemanning med 1 voksen til 11 barn? Barnet ditt vill fortsatt ha 1:1. De andre barna bruker ikke den ressursen. De andre voksne har de andre barna. 2 voksne og 11 barn som var tilfelle her , og ditt barn har 1:1. Det er 3 voksne og 18 barn fra 3-6 år som er normen. Så når det er pauser osv da blir det mindre voksne på de andre barna, og ikke på ditt. Det som er vanlig er at de andre barna også omgås denne ekstra personen litt, om det er mulig sammen med barnet som har 1:1. For at barnet skal få en mer sosial og normal dag i bhg. 5
shab Skrevet 9. oktober 2019 #6 Skrevet 9. oktober 2019 Akkurat nå, LunaPentunia skrev: Jeg mener at mitt barn som har 1:1 i praksis ikke har dette hele sin barnehage dag. Pga pauser og skiftarbeid vil det være få timer der det faktisk er 3 voksne tilstede. Barnet mitt skal ha konstant tilsyn som er årsaken til 1:1. Det kan vel ikke være normalbemanning med 1 voksen til 11 barn? nei, det er ikke normalbemanning i løpet av hele dagen. Men det blir jo selvsagt det på ettermiddagen når tidligvakten har dratt hjem. Hva var klokken når du hentet? og 1:1 er ofte en 37,5 timers (Mulig 40t i kommunen?) stilling i uka (om man har fullt vedtak - enten ved spesialpedagogisk behov eller sykdom som gjør at man trenger tilsyn). Mange barn er forøvrig i barnehagen lengre enn 37,5 timer i uka. Selvsagt må også den personen som går 1:1 på ditt barn få pause, dra på møte etc. Jeg regner med at de andre på avdelingen er kjent med ditt barns behov slik at noen alltid passer på han/henne når den ansatte er på pause. At det er få timer i dagen man faktisk innfrir bemanningsnormen er en velkjent sak... Det blir ofte slik når de voksne jobber 7,5 timer og barn er i barnehagen i 8 til 9,5 timer hver dag. Det er det dere foreldre som må gjøre noe med gjennom foreldreoppdrør... Barnehageansatte skriker selvsagt etter bedre bemanning! Slik som du beskriver tror jeg ikke at det er barnehagen din som sparer inn penger, men slik hverdagen er.. (men jeg vet ikke nok om din sak til å uttale meg). 2
shab Skrevet 9. oktober 2019 #7 Skrevet 9. oktober 2019 jeg mener ikke å bagatellisere dine bekymringer altså.
LunaPentunia Skrevet 9. oktober 2019 #8 Skrevet 9. oktober 2019 Barnet har dessverre ikke fast assistent, de bytter på ansvaret. Har heller ikke full plass eller fulle dager (har fast tidsrom). Da jeg hentet forrige uke så hadde ikke en av de 2 voksne øynene på mitt barn og de 12 ungene var fordelt på 3 «rom» (hovedrom, lekerom og garderobe). Det var i mine øyne kaos (men det er vel ofte normalen i en barnehagehverdag). At de i løpet av tiden mitt barn var i barnehagen den dagen bare var 3 voksne halvparten av tiden synes jeg høres veldig feil ut. Det vil altså si at dersom mitt barns assistent ikke var der, at barnet mitt ikke hadde 1:1, så ville det være kun 1 voksen på 12 barn for minst 3 timer av barnehagedagen. Er det «akseptabel» bemanning?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #9 Skrevet 9. oktober 2019 Bemanningsnormen gjelder ikke hele dagen dessverre... Anonymkode: 69c90...183 1
atropos Skrevet 9. oktober 2019 #10 Skrevet 9. oktober 2019 25 minutter siden, LunaPentunia skrev: Jeg mener at mitt barn som har 1:1 i praksis ikke har dette hele sin barnehage dag. Pga pauser og skiftarbeid vil det være få timer der det faktisk er 3 voksne tilstede. Barnet mitt skal ha konstant tilsyn som er årsaken til 1:1. Det kan vel ikke være normalbemanning med 1 voksen til 11 barn? Barnet ditt har nok en til en hele tiden. Det er de andre barna som ikke har tilstrekkelig personale på seg, og det er dessverre helt normalt. Norm på småbarn er 3 barn pr voksen, men det er ikke garantert hele barnehagedagen. Men gjerne ta dette opp med barnehagen! Det er viktig at barnet ditt får den oppfølgingen hun har behov og krav på. 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #11 Skrevet 9. oktober 2019 Bemanningen i barnehagene er ikke akseptabel nei. Og ja, ressursene blir utnyttet. Men ikke kjeft på de ansatte for det, de gjør det de må for å forhindre skader og død av noen barn. De har ikke tid til så mye mer når de er 1 på 11 barn, sier seg selv. Ta dette opp med styrer! Eventuelt klag til kommunen. Det vil ikke skje noe, men da har du klaget hvis det skulle bli sak senere. Anonymkode: c07e7...aa0
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #12 Skrevet 9. oktober 2019 Nei, det er ikke akseptabelt. Men dessverre hverdagen vår.. hilsen pedagoger leder. Det er ikke sjeldent jeg gråter på vei hjem fra jobb... Anonymkode: 8d70f...508 2
LunaPentunia Skrevet 9. oktober 2019 #13 Skrevet 9. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bemanningen i barnehagene er ikke akseptabel nei. Og ja, ressursene blir utnyttet. Men ikke kjeft på de ansatte for det, de gjør det de må for å forhindre skader og død av noen barn. De har ikke tid til så mye mer når de er 1 på 11 barn, sier seg selv. Ta dette opp med styrer! Eventuelt klag til kommunen. Det vil ikke skje noe, men da har du klaget hvis det skulle bli sak senere. Anonymkode: c07e7...aa0 Nei, dette er ikke de ansatte sin feil og jeg ville ikke ha kjeftet på dem. Det er styrer som ordner bemanningen, men jeg vil nok ta det opp med Ped.leder før jeg tar det videre for dette er tross alt noe de ansatte burde har gitt sine reaksjoner på synes jeg. Det er jo de som skal stå i denne arbeidshverdagen og dersom det ikke er forsvarlig så burde de jo kunne i det minste si ifra (om noe skjer er en helt annen ting). 1
LunaPentunia Skrevet 9. oktober 2019 #14 Skrevet 9. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke akseptabelt. Men dessverre hverdagen vår.. hilsen pedagoger leder. Det er ikke sjeldent jeg gråter på vei hjem fra jobb... Anonymkode: 8d70f...508 Uff.. Dette gjorde vondt å høre 💔 Slik skal jo ikke barnehagedagen være, verken for deg, og de som deg, eller barna.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #15 Skrevet 9. oktober 2019 Hvis du har observert at barnet ditt ikke får den oppfølgingen den har krav på tar du det opp med barnehagen og sier at dette ikke er akseptabelt. Bhg får støtte til at ditt barn skal ha 1:1. Hvis de misbruker dette så er det jo svindel. Anonymkode: 17a72...f21
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. oktober 2019 #16 Skrevet 10. oktober 2019 Har barnet fått vedtak fra PPT? Da skal det være en spesialpedagog fra pedagogisk resurssteam som skal komme inn og skal da ikke delta som vanlig ansatt i bhg. De vil ikke overta barnehagejobb selv om noen av de ansatte er syke etc.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #17 Skrevet 10. oktober 2019 4 timer siden, WhisperingWind skrev: Har barnet fått vedtak fra PPT? Da skal det være en spesialpedagog fra pedagogisk resurssteam som skal komme inn og skal da ikke delta som vanlig ansatt i bhg. De vil ikke overta barnehagejobb selv om noen av de ansatte er syke etc. Man har ikke krav på spesialpedagog pga vedtak fra ppt. Barnehagene får dekket midler til en assistent. Anonymkode: 69c90...183 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #18 Skrevet 10. oktober 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke akseptabelt. Men dessverre hverdagen vår.. hilsen pedagoger leder. Det er ikke sjeldent jeg gråter på vei hjem fra jobb... Anonymkode: 8d70f...508 Jeg håper ansatte er klar over sin påvirkningsmulighet ift å sende avviksmelding. HVER ENESTE GANG de opplever at noe må utsettes/ikke blir gjort/er uforsvarlig må det sendes avvik. Om det så er mange ganger daglig. Avvik har regler for hvordan det skal behandles, og det går videre opp i systemet om det ikke blir bedring. Derfor er det svært viktig at ledere og andre informerer sine ansatte om dette, og at ledere også sender avvik. Det er kun på den måten man får stoppet dette vanviddet. Anonymkode: 9d09f...279
Era Vulgaris Skrevet 10. oktober 2019 #19 Skrevet 10. oktober 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper ansatte er klar over sin påvirkningsmulighet ift å sende avviksmelding. HVER ENESTE GANG de opplever at noe må utsettes/ikke blir gjort/er uforsvarlig må det sendes avvik. Om det så er mange ganger daglig. Avvik har regler for hvordan det skal behandles, og det går videre opp i systemet om det ikke blir bedring. Derfor er det svært viktig at ledere og andre informerer sine ansatte om dette, og at ledere også sender avvik. Det er kun på den måten man får stoppet dette vanviddet. Anonymkode: 9d09f...279 Det ville også hjulpet utrolig mye på om alle foreldre som har barn i barnehagen reiste seg i et nasjonalt opprør for å få bedre bemanning i barnehagene gjennom hele åpningstiden! Det finnes en aksjon som heter #barnehageopprøret, og en som heter #foreldreopprøret. Jeg anbefaler alle foreldre å engasjere seg i dette. Hilsen enda en ped.leder som også gråter etter jobb. Både av frustrasjon og utmattelse. Når foreldre henter sine barn, og tenker for seg selv; "Her var det jammen mange barn og få voksne", så ta det videre! Selv om akkurat ditt barn kanskje får alt det trenger i løpet av dagen, så er det mange andre som ikke får det. Vi som jobber på avdelingen gjør faktisk alt vi kan, og enda litt til, for at barna skal ha en så god hverdag som mulig! I tillegg skal vi gjennomføre pedagogiske opplegg, ordne mat, skifte bleier, legge sovebarn, rydde, kle på og av en stor gruppe barn, ha tålmodighet, mekle, veilede, leke, ha møter, planlegge og evaluere, osv, osv. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #20 Skrevet 10. oktober 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper ansatte er klar over sin påvirkningsmulighet ift å sende avviksmelding. HVER ENESTE GANG de opplever at noe må utsettes/ikke blir gjort/er uforsvarlig må det sendes avvik. Om det så er mange ganger daglig. Avvik har regler for hvordan det skal behandles, og det går videre opp i systemet om det ikke blir bedring. Derfor er det svært viktig at ledere og andre informerer sine ansatte om dette, og at ledere også sender avvik. Det er kun på den måten man får stoppet dette vanviddet. Anonymkode: 9d09f...279 Avviksmelding går bare til nærmeste leder, altså styrer. Styrer går bare beskjed av kommunen om å fikse det dårlige arbeidsmiljøet dersom det er mye sykdom (som ofte er roten til problemet, det blir fort en ond sirkel på arbeidsplassen fordi det ikke finnes penger til vikar). Kommunen skriver fra seg ansvaret. Staten bevilger penger til kommunen og styres av inhabile folk uten kompetanse eller innsikt i barnehagehverdagen. Nå fant politikerne ut at vi skal gå 50% dekning av barnehagelærere f.eks. Det de ikke tenker på er at alle barnehagelærere har rett på 4 timer ubunden tid i uka, som selvfølgelig gir ytterligere 4 timer uten full bemanning!!! Jeg blir så sint!!! Jeg ber alle foreldre ta grep. Dette går mest ut over barna, som lever med dette hver dag. Stakkars små!! Vi på gulvet blir ikke hørt! Vi melder fra, vi advarer om konsekvensene ved endringene som blir bestemt og vi gjør då godt vi kan for å stå opp for barna deres. Men vi har ingen innflytelse. Det eneste vi kan gjøre er å løpe fortere. Og fortere. Og fortere. Og da blir vi sykemeldt til slutt. Og den onde sirkelen begynner. Det klages over at sektoren har høyt fravær. Men det er neimen ikke rart! Anonymkode: c07e7...aa0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå