AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 Hei! Jeg skal kjøpe ny vedovn, bor i et digert eldgammelt hus med masse trekk.. hva slags vedfyrt varme burde jeg skaffe? Hva er mest effektivt for å fordele varmen utover i etg? Anonymkode: f2ef6...6a6
tdm900 Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 Tror det hadde vært lurt da å sette inn en klebersteinovn. Den kan magasinere varmen, og avgi varme når det ikke fyres.
Illuminatum Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal kjøpe ny vedovn, bor i et digert eldgammelt hus med masse trekk.. hva slags vedfyrt varme burde jeg skaffe? Hva er mest effektivt for å fordele varmen utover i etg? Anonymkode: f2ef6...6a6 Vi har en slik en https://www.hyttetorget.no/varmesprederen?gclid=Cj0KCQjwivbsBRDsARIsADyISJ9TEaoh6hK-c47E7bU95S_eXS1J7FR5gsaalleT6Cm5113GjtEUwXYaArx-EALw_wcB Den fungerer godt til å spre varme. Ellers er som den over sier veldig bra med kleberstein
newman01 Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg kjøpte min varmespreder på Jula for 199. Fungerer perfekt ennå, på andre året. Ellers er Rais et bra merke, med pent design og fine løsninger. https://www.rais.com/no/peisovner/rais-viva-l-160 Kan få de med ekstra varmemagasineringsstein i toppen slik at de holder godt på varmen over natten også. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal kjøpe ny vedovn, bor i et digert eldgammelt hus med masse trekk.. hva slags vedfyrt varme burde jeg skaffe? Hva er mest effektivt for å fordele varmen utover i etg? Anonymkode: f2ef6...6a6 Vi bor også i et eldgammelt hus, stort laftet hus fra 1922. Forrige eier la nytt bord på utsiden av huset, han husket asfaltplater men glemte å legge vindsperre... I hjørneskjøtene trekker det en god del når sør-østvinden står på. Vår primærvarmekilde er vedpeis med vifte på topp, kombinert med panelovner. Det gir selvfølgelig god varme i huset, men det trekker fortsatt, spesielt i sør-østhjørnet. Slik tror jeg du også vil oppleve, selv om du velger peis med kleberstein. Min anbefaling til deg er å isolere på innsiden og legge veggplater der hvor det trekker. Et annet sted hvor varmetapet kan oppstå er vinduer og balkongdører. Når det gjelder peis så kommer vi til å gå over til peis med vannkappe. Vannkappa varmes opp, og vannet føres i rør til radiatorer plassert rundt omkring, og som gulvvarme der hvor det ønskes. Anonymkode: b7007...342
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg har en slik type peis, og en sånn varmespreder med to vifter, da skal det ikke mange kubbene til før det blir veldig varmt i huset! Bor i gammelt hus med mye trekk. Anonymkode: 5d738...dde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå