Gå til innhold

Forbannet på at mannen pirker på min matlaging , og ikke leser situasjonene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme frem til barnet er to år , og mannen kommer hjem til  ferdig middag daglig. 

Situasjonen er slik idag:

Mannen kommer hjem , og jeg spyler barnet som har hatt heftig bæsjebleie, samtidig har jeg pasta til koking så maten skal være klar til mannen og barn nr to kommer hjem. Jeg er spesielt glad idag, fordi dagen virkelig har vært bra her hjemme ,jeg har til og med fått handlet julegaver på nett mens barnet sov, og bakt boller som vi skal ha til dessert. Jeg forteller dette til mannen. Jeg spør om litt hjelp med maten, siden det uforutsett ble heftig bleie midt oppi matlagingen. 

Slik eskalerer situasjonen: han rører oppi pastaen , og bryter ut : "det er altfor lite vann!". Han trodde pastaen var ukokt. Jeg blir forbanna å sier at jeg har hatt en kjempefin dag , også er du så misfornøyd med middagen jeg har stått å laget klar til tross for bleieskift og alt! Han fortsetter "det er altfor lite pasta!",mens han rører nedlatende nedi gryta. Jeg blir forbanna! Jeg dytter han vekk fra gryta, han svarer med å sette opp ett sint ansikt og komme opp i ansiktet på meg. Jeg blir så forbanna at jeg kaster fjernkontrollen i gulvet . Mannen går opp trappa å sier han går tilbake til jobb. Jeg blir enda mer forbanna å sier han er ett utakknemlig mannfolk som ikke unner meg en god dag , og at han for helvete ikke skal bry seg med min matlaging. Han trodde pastaen var ukokt, men sa det ikke i kampens hete.

Han kommer tilbake etterhvert, men sier han nekter å spise. Jeg går ut , og sier han får spise med barna. Når jeg kommer tilbake fra lufteturen, har han ikke spist , jeg setter meg ned å spiser. Han klarer ikke innrømme at han har dritt seg ut og er utakknemlig. 

Hvordan ville dere taklet dette? Overreagerte jeg ? 

Jeg vet at moren hans har fortalt at faren alltid klagde og pirket på alt , dro henne ned. Jeg føler min mann skal oppføre seg som hans far gjorde. Han står over meg på kjøkkenet som han er en sjef på en restaurant.

Anonymkode: 12d5b...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil si at du kanskje overreagerer.

Anonymkode: 93f00...80c

• Liker 27
Skrevet

Du overdriver. Fyrer med en gang og er veldig hårsår. Den kommentaren kunne du lett ledd bort, beholdt god stemning. I stede skaper du en scene foran barna og ødelegger det som kunne vært en hyggelig middag med boller til dessert.

Dersom du føler han hakker på deg og ikke verdsetter deg, hadde det vært mye bedre å snakke ordentlig med mannen om dette NPR det bare var dere to.

Anonymkode: 2885b...ce3

• Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil si at du kanskje overreagerer.

Anonymkode: 93f00...80c

Men det var absolutt ikke for lite pasta , han kunne lesse på med pasta , og ble god og mett. Handlet ikke om at jeg ikke ville ta kritikken, for det kunne jeg fint om det var for lite mat. Handler med om at han ikke skal pirke på meg som står å lager mat daglig , iallefall ikke etter at jeg fortalte at dagen hadde vært så flott. Heller ikke på måten han gjorde. Var ett veldig nedlatende kroppsspråk, du kan tenke deg Hellstrøm på ett kjøkken.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes mannen din kan vende seg til å spørre frem for å slå fast, f.eks.: Er pastaen kokt?

Men du, du må roe deg kraftig ned. Grunnen til at dette eskalerer er at du lar det eskalere. 

Skrevet

Dette var din skyld, når han ropte at det var for lite vann kunne du bare sagt at den straks er klar og at pastaen har absorbert vannet. I stedet hauser du deg opp og driter deg ut. 

Beregn ca. 100-125 gr pasta pr pers. 

• Liker 7
Skrevet

Du dyttet han og kastet fjernkontrollen i gulvet. Hva blir det neste fysiske du kommer til å gjøre? 

Lukter voldelig kvinne lang vei 

Anonymkode: 12a72...24e

• Liker 15
Skrevet

Herregud så barnslige dere begge er, voldelig er du også. Tenk å klikke over noe så lite som pasta! 

Anonymkode: 1aec4...68c

• Liker 13
Skrevet

Herregud, hjelp. For et klime for barn å vokse opp i. Du overreagerte kraftig. 

• Liker 13
Skrevet

Det er så jeg har vanskelig for å tro at voksne folk kan oppføre seg sånn.

Anonymkode: ac181...e4c

• Liker 5
Skrevet

Skjønner godt han dro tilbake på jobb ihvertfall. Maken til kjerring - også med et lite barn også.

Skulle tro dere bodde i en campingvogn. 

• Liker 4
Skrevet

Hypotese: Det er ikke så kjekt å være hjemmeværende som folk skal ha det til. Man blir frustrert og irritabel.

Anonymkode: 85b71...79f

• Liker 10
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemme frem til barnet er to år , og mannen kommer hjem til  ferdig middag daglig. 

Situasjonen er slik idag:

Mannen kommer hjem , og jeg spyler barnet som har hatt heftig bæsjebleie, samtidig har jeg pasta til koking så maten skal være klar til mannen og barn nr to kommer hjem. Jeg er spesielt glad idag, fordi dagen virkelig har vært bra her hjemme ,jeg har til og med fått handlet julegaver på nett mens barnet sov, og bakt boller som vi skal ha til dessert. Jeg forteller dette til mannen. Jeg spør om litt hjelp med maten, siden det uforutsett ble heftig bleie midt oppi matlagingen. 

Slik eskalerer situasjonen: han rører oppi pastaen , og bryter ut : "det er altfor lite vann!". Han trodde pastaen var ukokt. Jeg blir forbanna å sier at jeg har hatt en kjempefin dag , også er du så misfornøyd med middagen jeg har stått å laget klar til tross for bleieskift og alt! Han fortsetter "det er altfor lite pasta!",mens han rører nedlatende nedi gryta. Jeg blir forbanna! Jeg dytter han vekk fra gryta, han svarer med å sette opp ett sint ansikt og komme opp i ansiktet på meg. Jeg blir så forbanna at jeg kaster fjernkontrollen i gulvet . Mannen går opp trappa å sier han går tilbake til jobb. Jeg blir enda mer forbanna å sier han er ett utakknemlig mannfolk som ikke unner meg en god dag , og at han for helvete ikke skal bry seg med min matlaging. Han trodde pastaen var ukokt, men sa det ikke i kampens hete.

Han kommer tilbake etterhvert, men sier han nekter å spise. Jeg går ut , og sier han får spise med barna. Når jeg kommer tilbake fra lufteturen, har han ikke spist , jeg setter meg ned å spiser. Han klarer ikke innrømme at han har dritt seg ut og er utakknemlig. 

Hvordan ville dere taklet dette? Overreagerte jeg ? 

Jeg vet at moren hans har fortalt at faren alltid klagde og pirket på alt , dro henne ned. Jeg føler min mann skal oppføre seg som hans far gjorde. Han står over meg på kjøkkenet som han er en sjef på en restaurant.

Jeg skjønner at du reagerte du ble skuffet over at han var kniping ødela ditt humør. Likevel ville det vært lurt her å være den «store» og holde inne frustrasjonen for å spare barna. Det er en treningssak å ikke fyre seg opp, men prøv å puste neste gang noe slikt skjer. Forhold deg rolig og feks si noe avvæpnende. Så vinner dere på det i lengden.

Anonymkode: 6662e...76d

Skrevet

En vanlig dag i de tusen hjem 😜 Ro dere ned begge to og bli enig om at det var teit.

Kasting av fjernkontroll er å gå over streken da synes jeg. 

Anonymkode: 1e7c1...4d5

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Ting kunne lett ha utviklet seg annerledes og selv om det hjelper lite å være etterpåklok så kan jeg gi deg noen tips: 

1) å koke pasta og bytte bleie er ikke oppgaver som krever så mye tid at man trenger assistanse. Da skrur du bare ned plata mens du skifter bleie. 

2) når han er irritabel så ignorerer du ham. Irritasjonen kan komme fra ting som ikke har noe med deg å gjøre i det hele tatt som feks stress, kø, kollegaer, tilsnakk på jobb, uforutsette ting, mye om og men når han hentet i bhg osv osv.  Forsetter han å klage så kan du si at det er dette som er dagens mat, men liker han den ikke kan du ordne han en brødskive. 

3) du får det til å høres ut som om det er et dagsverk å lage pasta... 

4) dytte???  Kaste fjernkontrollen?? Syntes ikke du at det er unødvendig? Hvordan forventer du at han skal reagere på det? 

5) hva plager deg EGENTLIG? 

Skrevet

Du blir forbanna fordi han sier det er for lite vann i pastaen..? Og det er det verdt å dytte han vekk, kaste fjernkontrollen og ødelegge hele kvelden for? Du overreagerer kraftig her. Jeg støtter i alle fall mannen din i å reise tilbake til jobb/la være å spise middagen din.

Anonymkode: 6835a...46a

• Liker 8
Skrevet

Du gikk fra å ha en kjempefin dag til å fly i flint? Er du alltid så lett å vippe? Skjønner at du blir irritert over pirking med matlaging men gikk det ikke å bare svare han at pastaen var nesten ferdig? Istede for å klikke. Men han kunne så klart holdt seg for god til å mase når du holder på med noe.

Høres ut som det er noe annet som gnisser mellom dere.

Anonymkode: 05158...b5e

• Liker 4
Skrevet

Om du blir fly forbanna av så lite så kommer dette til være over im kort tid. 

Anonymkode: 868d8...ebc

• Liker 4
Skrevet

Hyggelig hjem!    :ironi:

Stakkars unger.

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hypotese: Det er ikke så kjekt å være hjemmeværende som folk skal ha det til. Man blir frustrert og irritabel.

Anonymkode: 85b71...79f

Jeg tror det ligger mye her.

Jeg har vært hjemmeværende selv med små barn. Og når mannen kom hjem og var misfornøyd med mat, vask ol, da ble jeg skikkelig sur. Jeg ble fornærmet. Her slapp han å løfte en finger i huset også klaget han i tillegg! Vi er begge to mer harmoniske når begge jobber. Da ser han hvor mye jobb det er å holde et hus i orden, handle mat, lage mat, gjøre lekser med barna, vaske klær osv osv. Og nå må han gjøre like mye som meg. Han innrømmer nå at han savner den tiden jeg var hjemme, for da var ting så mye enklere.  

TS: du overreagerer, men mannen din er barnslig og vanskelig. Tror dere må sette dere ned og snakke skikkelig sammen. 

Anonymkode: 9dca2...9d2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...