Gå til innhold

Har vi fortsatt klasser i det norske samfunnet? Hvilken klasse tilhører du?

Hvilken klasse tilhører du?  

40 stemmer

1. 1. Hvilken klasse tilhører du?

• Overklassen - arvede penger
      3
    • Overklassen - "selv made"
      1
    • Middelklassen - frie yrker (den egentlige middelklassen)
      2
    • Middelklassen - ansatt
      18
    • Arbeiderklassen
      9
    • Underklassen
      4
    • Annen klasse - hvilken?
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil vel si at jeg tilhører arbeiderklassen. 

Eier enebolig og 2 leiligheter. Tjener helt gjennomsnittlig og jobber i byggebransjen. 

Anonymkode: 26b1d...78a

Skrevet

Overklassen - arvede penger.

Jeg lever, jobber og bor som vanlig middelklasse på en anonym plass der ingen vet hvem jeg er.

Anonymkode: 274cd...306

Skrevet

Jeg definerer meg selv som lavere middelklasse.

Sosioøkonomisk bakgrunn: vokst opp i enebolig i mindre by, far var håndverker og mor vasket gulv. Flyttet hjemmefra da jeg var 16 pga. plassmangel, og fått minimalt med økonomisk støtte - men foreldrene mine var ok kultiverte og oppmuntret meg til å lese mye bøker og spille instrumenter. Begge mine foreldre ble senere aktive politikere i kommunen.

Mitt liv idag: bachelor, mellomlederstilling, hus på landet, gift og 3 barn. Ikke rike, men pengene holder til neste lønning og vi bruker mer penger på bøker enn på alkohol. Min mann har et kreativt yrke og er også politisk aktiv. 

Totalt sett føler jeg at jeg startet som arbeiderklasse og har dratt meg et halvt steg opp, hovedsaklig på grunn av intellektuell og politisk "innsats" pluss en grei utdannelse, for økonomisk er vi nok ikke oppe på middelklasse enda.

Vi kjøper omtrent alt brukt og elsker loppemarked. Og har nok litt tendenser til "ikke kast det, vi får nok bruk for det en vakker dag". Slik mennesker som har vokst opp fattige gjerne gjør. 

Anonymkode: e0e94...e49

Skrevet

Jeg er innvandrere og i hjemmelandet mitt ville jeg være på middelklassen, men her i Norge føler at jeg er underklassen.

Anonymkode: ea002...623

Skrevet

Hva med en som er ufør og ikke har utdannelse men som vinner 67 millioner?   Hva er han?

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg merker jeg er litt nysgjerrig på hvordan man kvalifiserer til de forskjellige klassene jeg da? Er det noen som har en mal?

Anonymkode: 45205...b94

Enig - hvor går skillet mellom middelklassen (ansatt) og middelklassen (frie yrker) feks?

Anonymkode: 28ef9...d88

Skrevet

Penger er vel ikke det avgjørende for hvilken klasse man er i. En som har tjent seg rik på f.eks tunnellsprenging vil ikke automatisk være overklasse for at han har masse penger og bor i en svær kåk i et godt strøk. Og man kan på samme måte tilhøre overklassen uten å egentlig ha så masse penger selv.

Jeg tilhører arbeiderklassen som foreldrene mine, en av søsknene mine har gjort en slags klassereise og tilhører middelklassen vil jeg si, hans barn vil hvertfall definitivt være middelklassebarn.

Skrevet
57 minutter siden, SupaWoman said:

Hva med en som er ufør og ikke har utdannelse men som vinner 67 millioner?   Hva er han?

Kommer an på hans sosiale- og kulturelle-kapital.

Anonymkode: 7c042...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...