Gå til innhold

Har vi fortsatt klasser i det norske samfunnet? Hvilken klasse tilhører du?

Hvilken klasse tilhører du?  

40 stemmer

1. 1. Hvilken klasse tilhører du?

• Overklassen - arvede penger
      3
    • Overklassen - "selv made"
      1
    • Middelklassen - frie yrker (den egentlige middelklassen)
      2
    • Middelklassen - ansatt
      18
    • Arbeiderklassen
      9
    • Underklassen
      4
    • Annen klasse - hvilken?
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder fortsatt klassebegrepet, eller har du gått ut på dato? Hvilken klasse mener du at du selv tilhører?

(Interessant nok viser det seg at over 70% mener de tilhører middelklassen, selv om de jobber for "the man" og gjerne sitter i kassa på Kiwi.)

Anonymkode: 7c042...eca

Skrevet

Jeg tror mange har en ide om at arbeiderklasse betyr.

- manuelt arbeid 

- menn som snakker røft

- menn som er praktiske/handy

- kvinner som vasker gulv

middelklasse

- folk som har gått på universitet/høyskole

- folk som leser bøker

- folk som drikker rødvin

Men det er færre som har et manuelt yrke idag enn i 1960. Om noen år kommer det til å være nesten ingen igjen. 

Det er mer komplisert nå enn tidligere.

Anonymkode: 472e9...89c

Skrevet

Jeg er arbeiderklasse av bakgrunn, en intellektuell av utdanning og tilhører pr i dag den kreative klassen.

Skrevet

Aner ikke hvilken "klasse" jeg tilhører, tjener ca. 525.000 i året, gjør det meg til en klasse (jeg arvet rundt en million og halvparten av faren min sin leilighet da jeg var 20, så er jeg nå overklasse fordi arvede penger = overklassen)? Jeg eier en leilihet verdt noen millioner, men vil ikke si jeg tilhører "overklassen" fordi faren min tjente greit og jeg også tjener ok?

Anonymkode: c1a34...452

Skrevet

Ja vi har klasse i Norge, kanskje ikke slik som i Storbritannia men at det er klasse skille i samfunnet er det ingen tvil om, det er naivt å tro noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Er student så vet ikke hvilken klasse jeg tilhører.

Anonymkode: 600fb...503

Skrevet

Er ufør, så det er vel underklassen da. 

Anonymkode: 19808...b28

Skrevet

Bryr meg ikke om sånt 

Anonymkode: 9f29c...1ee

Skrevet

For å si det sånn, jeg hadde ikke blitt prioritert under Titanic-forliset.

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ufør, så det er vel underklassen da. 

Anonymkode: 19808...b28

Ja, vi tilhører underklassen.

Anonymkode: 7c042...eca

Skrevet

Fortsatt? Tenker du på den tida vi hadde storbønder og væreiere? Eller arbeiderklasse og borgerskap?

Siden andre verdenskrig har vi jo vært så godt som klasseløst, selv om noen har tjent bedre enn andre. (Ser bort ifra det importerte kongehuset selvfølgelig).

Anonymkode: 4e2b2...1ac

Skrevet

Jeg synes dette er uinteressant.

Jeg er god for mellom 20 og tredve millioner, og er høyt utdannet, men vegrer meg veldig for å definere meg inn i noen klassetilhørighet. Jeg er bare meg, og trives med folk jeg liker - uansett hva slags bakgrunn de har.

Anonymkode: 6fe66...48d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er uinteressant.

Jeg er god for mellom 20 og tredve millioner, og er høyt utdannet, men vegrer meg veldig for å definere meg inn i noen klassetilhørighet. Jeg er bare meg, og trives med folk jeg liker - uansett hva slags bakgrunn de har.

Du er overklasse.

Anonymkode: 46be0...0ba

• Liker 3
Skrevet

Går det bare på penger da? Hva med utdannelse, type jobb, oppførsel?

Anonymkode: a62cb...efe

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er overklasse.

Anonymkode: 46be0...0ba

Det identifiserer jeg meg ikke med.

• Liker 1
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Har arbeiderklassebakgrunn, men med fem års høyere utdanning tilhører jeg vel kanskje middelklassen nå, selv om lønna ikke er all verden (vet om håndverkere som tjener mer enn meg). Tilhørte dog i flere år det såkalte "prekariatet" - folk som går fra vikariat til vikariat og aldri får fast, hel stilling. Hadde en periode tre ulike deltidsjobber for å komme opp i 100 prosent stilling, og det var to måneder her og tre måneder her. Glad den tida er over. Men mange har det sånn i ti år. Vil ikke akkurat si man tilhører middelklassen da. 

Klart vi har klasser i Norge, men inndelinga er langt mer kompleks enn før. Som sagt tjener mange i håndverkeryrker (type elektriker, heismontør o.l.) ofte veldig bra, og de regnes til arbeiderklassen, mens mange høyt utdannede kan tjene under landsgjennomsnittet og slite med å få seg fast jobb. 

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Barn av overklassen, går under middelklassen selv. 

Skrevet

I følge gamle "skikker" tilsier yrket mitt overklasse, men i praksis hører jeg nok hjemme i middelklassen. 

Anonymkode: 45205...b94

Skrevet

Jeg merker jeg er litt nysgjerrig på hvordan man kvalifiserer til de forskjellige klassene jeg da? Er det noen som har en mal?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg merker jeg er litt nysgjerrig på hvordan man kvalifiserer til de forskjellige klassene jeg da? Er det noen som har en mal?

Kom borti AB-knappen, denne var min :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...