Gå til innhold

Ble påvist jernmangel, og inntak av 40mg per døgn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med forskjellige merker? De eneste jeg finner er på enten langt mer eller såpass lite at om jeg tar f.eks 2x27mg så blir det også for mye.

Gravid i uke 30

Anonymkode: 2085c...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaringer med forskjellige merker? De eneste jeg finner er på enten langt mer eller såpass lite at om jeg tar f.eks 2x27mg så blir det også for mye.

Gravid i uke 30

Litt mer eller mindre har ikke så mye å si. Men kanskje du bør høre med legen din? Er gravid selv med jernmangel å fikk beskjed om hvilket merke jeg skulle kjøpe. Skulle ta 100mg tar ferromax 65mg en gang om dagen. To var for mye og en for lite men legen sa jeg skulle ta en så ser vi hvordan det går :) og føler meg bedre allerede. 

Men som sagt spørr legen din. Kanskje det holder at du tar 1x27. 

Anonymkode: 09b33...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt mer eller mindre har ikke så mye å si. Men kanskje du bør høre med legen din? Er gravid selv med jernmangel å fikk beskjed om hvilket merke jeg skulle kjøpe. Skulle ta 100mg tar ferromax 65mg en gang om dagen. To var for mye og en for lite men legen sa jeg skulle ta en så ser vi hvordan det går :) og føler meg bedre allerede. 

Men som sagt spørr legen din. Kanskje det holder at du tar 1x27. 

Anonymkode: 09b33...f82

Var jordmoren min som sa jeg skulle ta 40mg. Hun var veldig tydelig på den mengden.

Hva ligger du på i blodprosenten? Jeg ligger på 11. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nycoplus sine gravidtabletter (de inneholder 15 mg jern) og en tablett på 27 mg utenom. 

Anonymkode: 3ea90...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blodprosent på 11 i uke 12. og tok en tablett aminojern hver dag i svangerskapet. Den ble jeg ikke forstoppet av. Hadde fremdeles blodprosent på 11 i uke 26 og 35. 

Anonymkode: 1bde0...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke blodprosenten (Hb) som er viktig, men ferritinnivåene. Jeg er gravid i uke 26 og tok først 65 mg Ferromax. Det var ikke tilstrekkelig, så nå tar jeg 100 mg Duroferon. Når jordmor sier 40 mg, så mener hun ikke nøyaktig 40 mg – spesielt hvis det ikke er å få kjøpt.

Anonymkode: 879c8...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte også ta 40 mg jerntilskudd som gravid. Jeg tok 3 tabletter av typen Gevita Hemofer. Her står det at to tabletter er 27 mg, og da er tre tabletter 40,5 mg. Funket veldig bra!

Anonymkode: be11c...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger hemjern, ingen jerntabletter i verden hjelper på anemi fordi de inneholder feil type jern, kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg av det, samme med jern fra planter. Animalske kilder inneholder hemjern. 

Anonymkode: 8fded...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bygge opp jernlageret så må du over 40 mg, så det var rart. Det vanlige er 100 mg. Kanskje du skal snakke med legen også?

Anonymkode: b9cd7...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allesammen. Var på apoteket nå å kjøpte nycoplus 27mg. Tar 2 av den. 

Hun på apoteket mente det skulle gå greit. 

Merket dere forskjell med tilskudd?

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar allesammen. Var på apoteket nå å kjøpte nycoplus 27mg. Tar 2 av den. 

Hun på apoteket mente det skulle gå greit. 

Merket dere forskjell med tilskudd?

Ts 

Merket definitivt bedring 

Anonymkode: 9f03c...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merket definitivt bedring 

Så bra! Hva slags tilskudd bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du skal bygge opp jernlageret så må du over 40 mg, så det var rart. Det vanlige er 100 mg. Kanskje du skal snakke med legen også?

Anonymkode: b9cd7...5e0

40 mg er gjeldende anbefalinger  fra helsedirektoratet for gravide med s-ferritin på 30-70 mg/L målt i første trimester eller ved manglende måling. Det er ment for å forebygge jernmangel i svangerskapet. 

TS, at du faktisk tar jerntilskudd er viktigere enn nøyaktig hvor mye jern du tar.

En mulighet er å kombinere nycoplus på 27 mg med en multivitamin for gravide(15 mg jern), eller med 1 stk hemofer(9mg jern). Et annet alternativ er å ta nycoplus 27 mg og ferromax 65 mg annenhver dag. Spis gjerne en kiwi sammen med ferromaxen, den er rik på c-vitamin og til å forebygge forstoppelse. Om du plages med forstoppelse ville jeg gått for alternativ 1.

Nyoplus 27 mg inneholder forøvrig samme jernforbindelse som aminojern, som i teorien tas opp bedre enn jernforbindelsen i høydose jernpreparater. Jeg ville holdt meg til en om dagen av disse, og heller kombinert med andre typer jern, som nevn over.

I svangerskap defineres anemi som Hb under 11,0 g/dl i første og tredje trimester og Hb under 10,5 g/dl i andre trimester. 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide

Endret av gjest:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra! Hva slags tilskudd bruker du?

Jeg brukte litt forskjellig. Husker ikke nå. 2 år siden jeg var gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av legen om å ta 40 mg, og tar 2 stk Collett Jern som er 14 mg hver pluss Nycoplus gravid som inneholder 15 mg jern. Det blir 43 til sammen 🙂

Anonymkode: b7470...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed av legen om å ta 40 mg, og tar 2 stk Collett Jern som er 14 mg hver pluss Nycoplus gravid som inneholder 15 mg jern. Det blir 43 til sammen 🙂

Ser ut som om jeg også må trikse og mikse litt :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som om jeg også må trikse og mikse litt :)

TS

Ja, jeg synes det er litt merkelig at ingen produserer tabletter med 40 mg eller i hvert fall 20 når dette tydeligvis er en vanlig anbefaling. Men men 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...