LetLoose Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 Hei. Jeg skal ned noen kg og som mange vet så innebærer det noen utfordringer. Hvis ikke hadde vi vel alle fått det til og gått rundt som våre egne kroppsidoler. Jeg synes det er veldig vanskelig å kjenne på sult uten å føle at jeg må spise noe fort og nå. Hva synes du er utfordrende med å gå ned i vekt?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 Unngå smør og ost... Anonymkode: f3db9...224
Trolltunge Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 Å ha feil diett. For min del fungerer det ikke å gå sulten hele tiden, da bare sprekker jeg fullstendig, og så er jeg fort tilbake til start. Det som virker for meg er å ha langvarig perspektiv, og gå ned litt og litt, med små endringer som er til å leve med. Ned er ned! Utålmodighet og kjappe løsninger er ikke kjappe løsninger for min del. Slik holdt jeg på i 7 år uten å komme noen vei, og kunne sikkert holdt på i 7 år til. Ved å ta det roligere regner jeg med å være i mål på litt over ett år, for dette er helt til å leve med. 1
addict Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Det mest utfordrende for meg er å ta meg tid og planlegge skikkelig mat tror jeg. Lett å ta små Quick fixes som gjør at jeg får for lite mat og blir irritert og kjempesulten til slutt. 1
OppNedPåAlt Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Å ikke bli fortvilet hvis ting ikke går etter planen. At en liten sprekk ikke blir til «da kan jeg liksågodt spise to sjokoladeplater, jeg sprakk jo likevel»😂 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 Min største utfordring tidligere var også det å kjenne på sult. Det var såpass ubehagelig å være sulten at jeg måtte putte noe i munnen hele tiden for å unngå følelsen. Men dette har jeg jobbet mye med. Har innsett at sult ikke er farlig, og jeg kan bli venn med den i stedet for å være slave av den. Det handler ikke om å gå "sulten hele tiden" som en over nevnte, men å være sulten mellom måltider er helt normalt og sunt. Anonymkode: dc388...88e 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 Det å måtte planlegge hva jeg skal spise, istedenfor å spise det jeg har lyst på eller som er kjapt og kjempegodt (frossenpizza).. Unngå søtsaker, Anonymkode: ddd42...97b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #8 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg spiser når jeg kjeder meg, så jeg må være i aktivitet for å unngå det. Det kan være litt krevende å la være å legge seg på sofaen... Anonymkode: 03bd7...fd0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #9 Skrevet 10. oktober 2019 I hverdagen går det fint, men det vanskelige er når man er invitert bort, på helgetur, ferie ol. Når man får masse god mat og drikke servert. Anonymkode: d0f32...7c0 1
Wilmus Skrevet 13. oktober 2019 #10 Skrevet 13. oktober 2019 Min største utfordring er folk rundt meg. Det at jeg bare spiser ett måltid i døgnet klarer ikke folk flest å reagere positivt på uansett hvor bra jeg sier at jeg har det. Samboer er også imot det, sier at det er alt for ekstremt. 1
DavinaWin Skrevet 13. oktober 2019 #11 Skrevet 13. oktober 2019 Uten tvil å være sulten. Jeg hater å være sulten og blir utrolig grinete, slapp og føler nesten jeg får vondt i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #12 Skrevet 14. oktober 2019 16 timer siden, Wilmus skrev: Min største utfordring er folk rundt meg. Det at jeg bare spiser ett måltid i døgnet klarer ikke folk flest å reagere positivt på uansett hvor bra jeg sier at jeg har det. Samboer er også imot det, sier at det er alt for ekstremt. Hvorfor spiser du kun ett måltid i døgnet? Anonymkode: e209e...686 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #13 Skrevet 14. oktober 2019 Å huske på at man skal ha gode måltider og planlegge deretter. Skal jeg på uni er det vanskelig å lage to til tre måltider, særlig om jeg har dårlig tid om morgenen. Å lage nister har jeg aldri vært god på. Anbefaler å spise sunt. Unngå sukker, hvitt mel, fett og annen mat som har mye karbohydrater + fett og lite protein. Jeg gikk ned fra 94 til nå å ligge på 60. Jeg meldte meg inn på treningssenter. Å trene tre dager i uken med styrke, svømming, cardio og ha gode matvaner hjalp meg. Har nå begynt å få synlige muskler 💪 Vær sterk og ha troa på at resultatene vil komme, men det vil ta tid. Anonymkode: b71ba...f59
Wilmus Skrevet 14. oktober 2019 #14 Skrevet 14. oktober 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spiser du kun ett måltid i døgnet? Anonymkode: e209e...686 Det er en spiserutine jeg trives med, og som funker bra for meg. Jeg har lest meg grundig opp, og prøvd meg fram med forskjellige dietter de siste årene. Jeg har lavt stoffskifte og pcos, og har alltid slitt med vekta, men på denne måten har jeg stålkontroll. Spiser jeg ett måltid i døgnet går jeg ned i vekt, og når jeg er ved målvekt kan jeg vedlikeholde med å faste noen dager i uka😊
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #15 Skrevet 14. oktober 2019 4 minutter siden, Wilmus skrev: Det er en spiserutine jeg trives med, og som funker bra for meg. Jeg har lest meg grundig opp, og prøvd meg fram med forskjellige dietter de siste årene. Jeg har lavt stoffskifte og pcos, og har alltid slitt med vekta, men på denne måten har jeg stålkontroll. Spiser jeg ett måltid i døgnet går jeg ned i vekt, og når jeg er ved målvekt kan jeg vedlikeholde med å faste noen dager i uka😊 Det høres ut som om dette er noe du gjør ofte? Går du opp i vekt igjen da? Hvorfor ikke bare vedlikeholde vekta med å spise mindre porsjoner i stedet for å faste? Anonymkode: 0939a...6eb
Carrot Skrevet 14. oktober 2019 #16 Skrevet 14. oktober 2019 ned i vekt handler aldri om diett men om endring som blir en permanent greie, da er det viktig å vite etpar ting om seg selv, som hva fikk deg opp i vekt, hvor aktiv er du helt ærlig, hva spiser du - ned til minste nøtt og ikke minst hva drikker du gjennom dagen og uka. Etter dette er kartlagt kan man gjøre noen små men enkle grep som etterhvert blir det nye faste hverdagen. Poenget med en slik analyse er at en varig endring ikke er en diett.. 2
Gjest AlbertEinstein Skrevet 14. oktober 2019 #17 Skrevet 14. oktober 2019 Sosiale settinger. Det er ofte slik at man oppdager akkurat hvor vevd inn i et nett av sosiale settinger hvor junkfood i en eller annen form regjerer når man slanker seg. Dette har faktisk en del fellestrekk med å slutte å drikke totalt eller slutte å røyke. Når man slutter med noe usunt så stimulerer man andres dårlige selvtillit hvilket medfører at man blir utsatt for sterkt sosialt press om å fortsette som før. Det er ikke for ingenting at begrepet "delt skjebne, felles trøst" finnes. Det er kjipt å føles som en festbrems i andres hverdag. Det å sitte å se på at andre spiser mcermat eller å lage egen middagstallerken med hyse og potet når andre spiser junk er kjipt. Som sagt merker man veldig godt akkurat hvor kjipe vaner man er en del av rent sosialt sett. Dette med sulten er noe som man bare må vende seg til. Slik jeg opplever det plager sulten meg veldig sporadisk. Jeg kan være veldig sulten en dag hvilket medfører at jeg bare må spise 2000-2500 kcal (å da har jeg kjempet en krig for ikke å spise det dobbelte), men de fleste dagene i en slankekur kan jeg uten enorm påkjenning spise rundt 1000-1200 kcal. Jeg husker en gang jeg sluttet å røyke samtidig med at jeg slanket meg... huff! Jeg var så sykt sur på alt og alle at man ikke skulle slippe så mye som en fis i en mils avstand fra meg. Nåde den som irriterte meg på noen som helst måte.
Wilmus Skrevet 14. oktober 2019 #18 Skrevet 14. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som om dette er noe du gjør ofte? Går du opp i vekt igjen da? Hvorfor ikke bare vedlikeholde vekta med å spise mindre porsjoner i stedet for å faste? Anonymkode: 0939a...6eb Ofte? Nå som jeg skal ned i vekt gjør jeg det hver dag. I fjor gikk jeg ned 8 kg på samme måte på litt over 2 mnd. Fra jul til nå har jeg gått opp tre av de kg jeg gikk ned. Jeg bruker fasting fordi jeg synes det er mye lettere, det går raskere, jeg føler meg bedre, + at jeg får en god del andre helsefordeler som stabil syklus, bedre søvn, sterkere negler og bedre fordøyelse:) Ser ingen grunn til å endre på noe som funker optimalt👍😊
DavinaWin Skrevet 15. oktober 2019 #19 Skrevet 15. oktober 2019 På 14.10.2019 den 9.10, AnonymBruker skrev: Det høres ut som om dette er noe du gjør ofte? Går du opp i vekt igjen da? Hvorfor ikke bare vedlikeholde vekta med å spise mindre porsjoner i stedet for å faste? Anonymkode: 0939a...6eb Om dette spisemønsteret passer vedkommendes hverdag og hun føler seg bra, så er det ingenting i veien ved å kun spise ett måltid om dagen. Det er opp til hver enkelt om du ønsker å spise 6 små måltider, 3 mellomstore, eller 1-2 store måltider. Så lenge man passer på å få i seg essensielle næringsstoffer så vil det være gunstig å følge måltidsplanen du trives best med, fordi det da er mer sannsynlig at du vil klare å holde på rutinene. Her forteller jo vedkommende om de mange helsegevinstene hun opplever ved å spise ett måltid per dag, og mange opplever også at de ved å ikke småspise igjennom dagen blir mindre fristet til å spise usunt. I tillegg slipper man å planlegge hvert lille måltid, som også kan være litt tricky i en hektisk hverdag. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #20 Skrevet 15. oktober 2019 Min største utfordring er å unngå sukker (sjokolade, smågodt, kaker...)! Jeg spiser godteri hver eneste dag, klarer meg ikke en dag uten. Hvis jeg mot formodning klarer motstå søtsuget, blir det trippelt så ille de neste dagene. Anonymkode: 6e96e...13b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå