AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg har ett barn i 3.klasse. Hun er veldig godt likt, sosial, alltid noen å leke med på skolen. Men, etter skolen derimot.. Jeg går på skole, og er hjemme tidlig hver dag. Derfor går ikke barnet på SFO lenger. Det blir derfor lange dager. Alle de andre barna går på SFO ett par timer til etter skolen, eller så må de rett hjem for å gjøre lekser/gå på aktiviteter. Barnet mitt har én aktivitet i uken, og jeg har ikke råd til flere aktiviteter nå. Hun vil så gjerne leke med noen, men alle i klassen har ulike rutiner på det. Jeg liker at barnet mitt leker rett etter skolen, og er hjemme til middag. Mens andre vil at barna skal leke etter middag. Hun har bestevenner på skolen, men de har aldri tid på fritiden til å møtes. Derfor har det blitt til at hun leker en del med gutter fra klassen, og det er greit nok, men skulle ønske hun var mer med jentene også. Klassen består av 30% jenter og 70% gutter, og ingen av de bor nær oss. Jeg skulle gjerne byttet klasse, for mange av jentene i nabo-klassen, bor nærmere oss. Men synes kanskje det er litt sent å be om bytte når hun allerede har begynt i 3.klasse? Jeg synes det er trist at hun kjeder seg så mye, og vet ikke hva jeg kan gjøre. Jeg føler at hun er for lite aktiv og det resulterer i at hun har fått veldig dårlige rutiner og blir fort irritert over små ting. Hadde dagene hennes blitt fylt bedre, ville hun kanskje hatt mer naturlige reaksjoner på ting og vært mer sliten på kvelden. Erfaringer/tips? Anonymkode: ac215...bb9
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 Hvorfor lar du henne ikke gå på SFO?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 Be med venninner hjem etter skolen en gang i blant. Skjønner jo at det er vanskelig, for de som går på SFO må hjem til middag og lekser før de kan treffes på ettermiddagen. Men venninnene har neppe aktiviteter absolutt hver dag? Anonymkode: fe3e8...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 Lær jenta å underholde seg selv. Det er mye man kan finne på alene. Hun rekker også fint å bli ferdig med lekser. Har hun noen områder hun sliter litt med kan dere sette dere mer ned sammen og jobbe med de. Har du mulighet til å ha en utedag sammen med henne? Vet ikke hvordan dere bor, men f.eks en skogstur, fjelltur, sykkeltur til sjøen e.l? Ta med niste og god drikke. Kan hun ta med en venninne hjem i SFO-tiden? Jeg syns hun skal få leke med guttene i nabolaget om hun vil det. En aktiv jente vil ofte få være mer i aktivitet sammen med gutter enn jenter. Poenget er vel at hun har noen å være sammen med. Det må ikke bare være jentene i klassen. Jentene i nabolaget er like bra. Det vil gi jenta et stort nettverk. Anonymkode: 00c0f...829 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #5 Skrevet 9. oktober 2019 Bare be hjem til dere som alternativ til SFO? Ikke fast, men Sophia en dag, Thea en annen? Jeg vil gjerne at min datter leker hjemme hos noen istedetfor SFO i ny og ne, det er jo barnepass og lek, det er bare hyggelig «å slippe» innimellom. Anonymkode: c66fc...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #6 Skrevet 9. oktober 2019 Ja, og hvorfor ikke be de i nabolaget? Klasse er vel ikke så viktig, fint og mer fleksibelt å være venner med nabobarna også. Kan ta følge og leke i helgene osv. Anonymkode: c66fc...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #7 Skrevet 9. oktober 2019 Det gjør da ingenting at hun leker med gutter:) Hvorfor skulle det være et problem? Støtter også forslaget om å leke med de i nabolaget Anonymkode: 07c11...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #8 Skrevet 9. oktober 2019 Ta med andre hjem fra SFO så kan foreldrene hente dem til middag. Sånn problem løst Anonymkode: 470b8...81e 4
Ulrikke Skrevet 9. oktober 2019 #9 Skrevet 9. oktober 2019 La henne ta med besøk hjem fra skolen, også henter foreldrene hos dere istedenfor på SFO? Sånn gjorde vi det de gangene vi hadde mulighet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #10 Skrevet 10. oktober 2019 15 timer siden, WhisperingWind skrev: Hvorfor lar du henne ikke gå på SFO? 1. Hun vil ikke. 2. Hvorfor betale 3000,- for barnepass, når jeg selv er hjemme? Anonymkode: ac215...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #11 Skrevet 10. oktober 2019 Svar på spørsmål 2. er jo nettopp det du spør om- hvordan gi datteren din noen å leke med etter skolen. Og hva er det datteren din vil da? Vennene er jo på SFO, og selv om de kanskje kan være med hjem noen ganger, så vil jo ikke det løse den saken. Anonymkode: db3e5...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #12 Skrevet 10. oktober 2019 Hun får ha med noen hjem innimellom, men vi bor ganske trangt, så barna har ikke noe eget rom å leke i. Da vil barnet mitt heller gå ut å leke, ringe på hos andre venner, men mange av de andre jentene får ikke lov å gå ute alene uten voksen. Jeg prøver å sette frem aktiviteter når hun har besøk, som maling, tegning og hobbyting, men de liker vel ikke at jeg sitter oppå dem. Det er lettere på sommeren, da kan de bruke verandaen å kose seg der. Når det er helg, har jeg prøvd å ta med barn fra klassen på kino/lekeplass, for å gjøre opp for at vi ikke har besøk så ofte i ukedager. Men får ofte avslag fordi de har andre planer. TS Anonymkode: ac215...bb9
Kaisada Skrevet 10. oktober 2019 #13 Skrevet 10. oktober 2019 Har du sett rundt etter fritidsaktiviteter som ikke koster så mye? Hvis hun liker å synge, er kor en hyggelig og veldig positiv aktivitet. Kor i kirken pleier ikke koste så mye heller. Fra 200-300,- i semesteret. La henne leke med jentene i parallellklassen også gjør det ikke noe om hun kjeder seg litt, hvis ikke hun går over i destruktive baner. Prøv å veilede frileken i positiv retning. Det tror jeg du gjør. 👍 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #14 Skrevet 10. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Derfor har det blitt til at hun leker en del med gutter fra klassen, og det er greit nok, men skulle ønske hun var mer med jentene også. Anonymkode: ac215...bb9 Er du seriøs? 😅 Anonymkode: 8a4fc...71c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #15 Skrevet 10. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun får ha med noen hjem innimellom, men vi bor ganske trangt, så barna har ikke noe eget rom å leke i. Da vil barnet mitt heller gå ut å leke, ringe på hos andre venner, men mange av de andre jentene får ikke lov å gå ute alene uten voksen. Jeg prøver å sette frem aktiviteter når hun har besøk, som maling, tegning og hobbyting, men de liker vel ikke at jeg sitter oppå dem. Det er lettere på sommeren, da kan de bruke verandaen å kose seg der. Når det er helg, har jeg prøvd å ta med barn fra klassen på kino/lekeplass, for å gjøre opp for at vi ikke har besøk så ofte i ukedager. Men får ofte avslag fordi de har andre planer. TS Anonymkode: ac215...bb9 Men kan ikke du bli med ut og holde et øye på dem da? Eller gå rett til en lekeplass? Hvis de andre ikke får leke alene ute, får de jo ikke det etter middag heller, eller i helgene? Jeg skjønner problemstillingen din, men ser ikke at å bytte klasse skulle hjelpe på noe. Kan dere ikke bare forsøke å invitere noen av disse nabojentene? Anonymkode: c66fc...6c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå