Gå til innhold

E coli i vannflasker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar m drikkeflasker hjem hver dag for vask. Alt annet uaktuelt. 

Anonymkode: 72d94...db2

Skrevet

Flåsete start på tråd til tross, det er en interessant artikkel. Jeg har aldri forstått hvorfor de absolutt må ha vannflasker i barnehagen. Ikke på turdager, da forstår jeg behovet, men når de bare er i barnehagen? Flaskene er tungvinte for foreldrene, uhygieniske og vanskelige å vaske. Hvis de vil forhindre at barna deler kopper, kan de ikke bare bed foreldrene sende med et par personlige, navnemerkete plastkopper?

Anonymkode: 1c699...c3d

Skrevet

Vi tar med hjem hver dag og vasker. På eldstes avdeling tror jeg nok de fleste barna har god kontroll på hvilken flaske som tilhører dem. På småbarnsavdelingen er det de ansatte som gir de flaskene, alle er merket med navn. Men småbarna putter gjerne alt i munn uansett, feks leker. Så spytt sprer seg nok uansett i en barnehagehverdag. 

Anonymkode: cfcf3...d83

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/telemark/fant-tarmbakterier-i-vannflasker-i-barnehage-1.14731804

Kan ikke barnehageforeldre bli litt her hygieniske? Husk at gullungene deres er bakteriebomer av rang. Snørr, bæsj, jord, sand + +

Anonymkode: 6d499...a36

Jeg tror nok at barn flest drikker fra kopper, flasker og tuter som er skitne. De gomler i seg mat fra talerkner, bestikk og matbokser fulle av bakterier og sutter løs på bamser, kluter, smokker og tepper som har bakterieflora som doen på et utested. Barneleker og barne-parafenelia til mat er som designet for å dyrke frem uhumskheter.

Og det er stort sett helt ok. Jeg ville nok vært mer urolig for mugg i desse produktene enn for bakterier, og antatt at plasten i seg selv gjør dem mer skade enn tarmbakteriene. 

Anonymkode: 0db9d...5f8

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor NRK har gitt Synlab oppdraget med å teste vannflaskene. For å kunne produsere en "skummel" sak? Eller er dette et stort problem de ønsker å belyse? Mistenker man at mange barn blir syke av disse bakteriene? Har undersøkelsen en hensikt, annen enn å påvise at tarmbakterier finner vi også utenfor tarmen?

Anonymkode: 9bd87...ca7

• Liker 1
Skrevet

Presiserer at jeg er enig i at slike vannflasker bør vaskes ofte, eller finne annen løsning som drikkekopper. Men å påvise tarmbakterier (som E.coli) i en barnehage er vel ikke oppsiktsvekkende. Funn av høyt bakterietall (ikke oppgitt i artikkelen) og/eller mer patogene mikrober enn E.coli ville vært mer bekymringsfullt. 

Anonymkode: 9bd87...ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...