Gå til innhold

Hjelp til å finne en varm beige/greige farge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så med å finne farge til stua. Har prøvd farge-farger nå, og vil tilbake til jordtoner. Jeg har hovedsakelig sett på Jotun sine farger, fordi det er lettest å finne inspirasjon fra det på instagram. 

Fargene jeg vurderer er: 

Kalk
Kalkgrå
Sand
Blek sand
Varm lin 
Hvit lin
Misty shadow
Modern beige
Soothing beige

Jeg synes egentlig Kalk, Kalkgrå og Blek sand er for grå, Sand ser perfekt ut på bilder, er bare redd den skal bli for gul? Misty shadow blir kanskje både for mørk, og for grå? De to siste synes jeg er så ubestemmelige, klarer ikke bestemme meg for om de er fine eller ikke. 

Den fargen jeg liker best ut fra google-bilder er Varm lin, men den finnes ikke i Jotunappen, så det er vanskelig å sammenligne. Hvit lin er vel samme, bare lysere. Jeg liker også veldig godt Sand, men den virker jo å være i gulskalaen, hvor Varm lin er i rødenden. Rart at jeg kan like to så forskjellige farger?

Vi har klassisk hvit på lister og karmer, så jeg tror vi skal kunne velge hva det skal være. Gulvet skal byttes i løpet av vinteren, ønsker meg vanlig lys eik der (ikke grå eik). 

Jeg liker fargene litt mørkere, men den andre som bor og er med på å bestemme (tenåring) liker fargene lysere. Vi har kun to vinduer, det ene bittelite. Så det er lite dagslys inn her. Bør nok gå for en av de lysere tonene da, tror jeg. Det er beigefarget sofa, og ellers hvite møbler, med noen sorte detaljer, og noen ting i lysnet treverk. 

Noen som har erfaringer med noen av disse fargene? Eller andre tips eller forslag? Skal selvsagt kjøpe prøvebokser og male, men jeg kan ikke kjøpe prøvebokser på alle disse :) 

Anonymkode: 5a1d3...539

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av de på lista anbefaler jeg soothing beige.

Min favoritt er Washed linen.

Skrevet
4 minutter siden, Irja skrev:

Takk for svar!

Washed linen hadde jeg faktisk med, fjernet den fordi det stod at den var mindre rødlig enn kalk, og derfor tenkte jeg at jeg ikke kom til å synes den var lun nok. 

Har du den i stue eller andre rom?

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Washed linen hadde jeg faktisk med, fjernet den fordi det stod at den var mindre rødlig enn kalk, og derfor tenkte jeg at jeg ikke kom til å synes den var lun nok. 

Har du den i stue eller andre rom?

Synes den er lun og fin :) Har den i gangen og i stua.

Skrevet

varmere, og jordtoner - høres ut som du ønsker deg farger med gult i, og ikke grå med rødt i, som oppleves nøytralt, kaldt, nesten lilla i nordvendte rom. Nå har jeg Kalk/kalkgrå i stua selv og det oppleves absolutt ikke grått ut, men så har jeg alle 4 vinduer mot sør. Opplever de ikke som varme farger. 

For deg tror jeg ville anbefalt å se etter disse: https://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/interior/1100460500101791_Interior.aspx washed linen, varmgrå, form, sand.

Anonymkode: d9edc...bf3

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

varmere, og jordtoner - høres ut som du ønsker deg farger med gult i, og ikke grå med rødt i, som oppleves nøytralt, kaldt, nesten lilla i nordvendte rom. Nå har jeg Kalk/kalkgrå i stua selv og det oppleves absolutt ikke grått ut, men så har jeg alle 4 vinduer mot sør. Opplever de ikke som varme farger. 

For deg tror jeg ville anbefalt å se etter disse: https://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/interior/1100460500101791_Interior.aspx washed linen, varmgrå, form, sand.

Anonymkode: d9edc...bf3

Takk! Jeg visste ikke at de med mye rødt ville oppleves kalde. Har Savanna sunset nå, rødlig, og den ser mer rosa og lille ut enn rød. Den skal jo liksom være varm, men jeg får ingen lun følelse av den. Kanskje jeg bør se mer mot de gulere da. 

Men da altså Sand eller Washed linen tenker jeg, form blir nok for mørk etter tenåringens mening. Soothing beige blir vel også i samme kategori. 

Skrevet

Velg en farge som passer til alt. 

Skrevet

Fargen jeg har i stua heter hvit poesi. Det er en farge som passer til alt, den er ikke grå, har noe grønt i seg som ikke er synlig, og endrer seg med lyset, kan se lysegrå med blått ut av og til. Fargen er beroligende, men grunnen til at jeg valgte den var fordi man slipper å tenke på hvilke andre farger som passer til. Vinduskarmer f.eks. De skulle ikke males, men ville sett skitne ut ved enkelte andre farger. 

Skrevet

Hadde jeg hatt en stor stue, ville jeg kanskje valgt en dyp rødfarge (husker ikke hva den heter? Antikk-rødt?) på en vegg. Og antikk-hvitt på de andre veggene. Klarer ikke huske navnet på rødfargen, hadde Milla vært her på kg nå, ville hun husket. 

En ung kunstner jeg kjenner malte en vegg knall rød når han bodde i kollektiv. De hadde høyt under taket, jeg sa at jeg ville blitt rimelig sprø av knall-rødt. 

Skrevet

Jeg har både washed linen og hvit lin.  Begge påvirkes veldig av lyset   så jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe noen prøvebokser. Begge er kjempefine når de kommer til sin rett , men hvit lin kan bli for rød og washed linen kan skjære mot grønt dersom de får feil lysforhold. 

Jeg har malt mye og min erfaring er at denne typen fargen stiller forandrer seg veldig avhengig av lys.

Anonymkode: 738d1...38e

Skrevet

Husk at farger kan se helt annerledes ut i virkeligheten enn på skjerm, og også forskjellig fra rom til rom pga forskjeller i lys, farge på møbler osv. Du bør absolutt skaffe deg noen sånne fargelapper i de nyansene du vurderer for å se hva som faktisk fungerer hos deg. Slike lapper koster ikke mange kronene, det har vel ligget på 5 kr for de små og 15 for de store der jeg har sett.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Marcia skrev:

Husk at farger kan se helt annerledes ut i virkeligheten enn på skjerm, og også forskjellig fra rom til rom pga forskjeller i lys, farge på møbler osv. Du bør absolutt skaffe deg noen sånne fargelapper i de nyansene du vurderer for å se hva som faktisk fungerer hos deg. Slike lapper koster ikke mange kronene, det har vel ligget på 5 kr for de små og 15 for de store der jeg har sett.

Tenkte å kjøpe prøvemalebokser, og få malt opp skikkelige prøver på veggene :) Men skulle kommet ned til to-tre farger, for det er vel rundt 70-80 kr for en boks. 

Foreløpig står jeg på soothing beige, sand og washed linen. Synes egentlig washed linen ser for grå ut på fargekartet jeg har her, men det er bittesmå prøver. 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg slet med det samme og vurderte omtrent alle disse fargene. Endte opp med å spørre jotuns fargeeksperter(la ved bilde) og gikk for smooth white etter anbefaling. Som deg har vi lite/ingen dagslys inn i stua så det jeg trodde vsr en lys farge var mørkete, men jeg er dødsfornøyd! Grå, men varm:-)  Anbefaler deg å følge Jotuns råd her. Skal forsøke å sende deg bilde

Skrevet (endret)
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter så med å finne farge til stua. Har prøvd farge-farger nå, og vil tilbake til jordtoner. Jeg har hovedsakelig sett på Jotun sine farger, fordi det er lettest å finne inspirasjon fra det på instagram. 

Fargene jeg vurderer er: 

Kalk
Kalkgrå
Sand
Blek sand
Varm lin 
Hvit lin
Misty shadow
Modern beige
Soothing beige

Jeg synes egentlig Kalk, Kalkgrå og Blek sand er for grå, Sand ser perfekt ut på bilder, er bare redd den skal bli for gul? Misty shadow blir kanskje både for mørk, og for grå? De to siste synes jeg er så ubestemmelige, klarer ikke bestemme meg for om de er fine eller ikke. 

Den fargen jeg liker best ut fra google-bilder er Varm lin, men den finnes ikke i Jotunappen, så det er vanskelig å sammenligne. Hvit lin er vel samme, bare lysere. Jeg liker også veldig godt Sand, men den virker jo å være i gulskalaen, hvor Varm lin er i rødenden. Rart at jeg kan like to så forskjellige farger?

Vi har klassisk hvit på lister og karmer, så jeg tror vi skal kunne velge hva det skal være. Gulvet skal byttes i løpet av vinteren, ønsker meg vanlig lys eik der (ikke grå eik). 

Jeg liker fargene litt mørkere, men den andre som bor og er med på å bestemme (tenåring) liker fargene lysere. Vi har kun to vinduer, det ene bittelite. Så det er lite dagslys inn her. Bør nok gå for en av de lysere tonene da, tror jeg. Det er beigefarget sofa, og ellers hvite møbler, med noen sorte detaljer, og noen ting i lysnet treverk. 

Noen som har erfaringer med noen av disse fargene? Eller andre tips eller forslag? Skal selvsagt kjøpe prøvebokser og male, men jeg kan ikke kjøpe prøvebokser på alle disse :) 

Endret av anonymLala
Skrevet
13 minutter siden, anonymLala skrev:

Hadde vært fint å se bilde ja! Jeg har egentlig gått vekk fra hvite farger, det var hvite vegger her da vi flyttet inn, og det liker jeg ikke i det hele tatt. Så må ha litt lunhet. Og har mye hvite møbler og bilderammer, pluss noen sorte. Så må være nok forskjell fra hvite møbler, slik at det ikke blir bare flere forskjellige hvitfarger. 

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2019 den 14.27):

Takk! Jeg visste ikke at de med mye rødt ville oppleves kalde. Har Savanna sunset nå, rødlig, og den ser mer rosa og lille ut enn rød. Den skal jo liksom være varm, men jeg får ingen lun følelse av den. Kanskje jeg bør se mer mot de gulere da. 

Men da altså Sand eller Washed linen tenker jeg, form blir nok for mørk etter tenåringens mening. Soothing beige blir vel også i samme kategori. 

Det er stikk motsatt. De med rødt i er varme🙄😅

Anonymkode: ce79b...46f

AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (På 9.10.2019 den 12.11):

Har washed linen i alle etasjer og får skryt for fargen av alle som er innom her.

Anonymkode: e1d84...cf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2019 den 17.59):

Tenkte å kjøpe prøvemalebokser, og få malt opp skikkelige prøver på veggene :) Men skulle kommet ned til to-tre farger, for det er vel rundt 70-80 kr for en boks. 

Foreløpig står jeg på soothing beige, sand og washed linen. Synes egentlig washed linen ser for grå ut på fargekartet jeg har her, men det er bittesmå prøver. 

Jeg trodde jeg skulle ha kalk på alle veggene her hjemme. Endte opp med washed linen fordi den var så lun og god.

Men du må jo se hvordan det blir hos deg, så anbefaler at de maler opp en sånn prøveboks for å se ja.

Du sa du ville legge lyst eikegulv, det har vi her også. Og klassisk hvit på lister. Det er dritlekkert rett og slett. Så klassisk og pent og harmonisk og bare veldig veldig pent.

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at dette er en 1år gammel tråd. 🤣🤣🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...