AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 I kveld kom mannen min uten pepsi max, og hans begrunnelse var at i følge forskning lever man i snitt lavere enn de som ikke drikker brus. Det fant jeg meg ikke i og gikk til bunns på denne "forskningen". Leste både denne artikkelen: https://forskning.no/mat-sykdommer-tarm-og-fordoyelse/folk-som-drikker-brus--bade-sukkerfri-og-vanlig--lever-kortere/1573126?fbclid=IwAR21E_eJ1WaiuKIWf1de2rrSo7RtcQF744-B-_KbklCC3SbFHXnHZCiDUdo og kildene til artikkelen på forskning.no https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2749350 Ifølge studiet fører brusdrikking til overvekt, inflammatoriske sykdommer som sklerose, hjerte/karsykdommer, kobling til parkinsons sykdom og psykiske lidelser. Samt at man dør tidligere enn gjennomsnittet. Jeg synes dette virker som pølsevev, spesielt hvis man drikker sukkerfri brus. Noen tanker om konklusjonene til forskningen? Anonymkode: 89d04...baf
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 Vann dreper. Alle jeg kjenner som har dødd har drukket vann. Anonymkode: f192a...f6e 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 Bare tull.. Anonymkode: bfe20...632 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 Tydeligvis noen som ikke skjønner hvordan studier fungerer og hva de viser. Den studien viser ingenting. Den antyder bare en sammenheng. Årsakssammenheng kan en slik studie ikke si noe om. Siden folk flest tror at det er sunnere å drikke vann enn å drikke brus, så vil du finne flere helsebevisste blant dem som drikker lite brus, og færre helsebevisste blant dem som drikker mye brus. Samme greia har vi på studier med vegetarianere, veganere, rødt kjøtt også. Når noe blir trodd å ha en helseeffekt, så vil du se at de helsebevisste gjør mer av det de tror er sunt. For eksempel har vi en observasjonsstudie som viste at kvinner som tok østrogen-tilskudd var veldig mye friskere enn de som ikke tok østrogentilskudd. Da de testet dette med en kontrollert intervensjonsstudie viste den nedslående resultater. Det var veldig usunt å ta østrogentilskudd. Men observasjonsstudien viste det motsatte, fordi de helsebevisste tok flere gode grep i hverdagen som var helsefremmende enn de som ikke var helsebevisste, og disse mer enn motvirket det veldig usunne grepet å ta østrogen-tilskudd. Det betyr ikke at det ikke er en årsakssammenheng i denne studien, men slike observasjonsstudier antyder en sammenheng og så må man kjøre kontrollerte intervensjonsstudier for å se hva denne sammenhengen er. For eksempel viser observasjonsstudier at iskrem fører til drukning. Jo mer iskrem som blir solgt på en måned, jo flere drukningsulykker har vi. Men årsakssammenheng? Nei. Det er bare det at når det er varmt ute, så selges det mer iskrem og da er det også flere som er ute og svømmer, så derfor flere drukningsulykker. Anonymkode: 84c89...0d4 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #5 Skrevet 9. oktober 2019 Grenseverdiene på sukkerfri brus ligger på 4 liter om dagen, og de ligger langt under det som er farlig. 4 liter daglig er mye brus! https://www.tv2.no/a/8894776/ Anonymkode: 12f34...d1b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #6 Skrevet 9. oktober 2019 Det kommer sikkert ann på mengden som med alt annet. Forskning viser jo at det meste vi spiser og drikker er farlig. Men det er så forskjell på hva folk tåler og ikke. Min farmor på 76 år har røyka tobakk siden hun var 13 år, og har ikke fått noen sykdommer pga. det. Jobbet med rusomsorg for 11 år siden, og der var det en mann på 55 år som hadde vært narkoman og alkoholiker siden han var 15. Han lever fortsatt, og er fortsatt narkoman og alkoholiker. Anonymkode: 3528f...701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå