Gå til innhold

Barnebidrag og ny samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man gjøre i denne situasjonen?

Eksen får seg ny samboer, men velger å ha adressen til ny samboer hos dennes foreldre. Kan man melde dette inn til noen på noe vis?

Først og fremst pga. at andre instanser skal vite at det bor barn sammen med personen. Slik at hvis det oppstår alvorlige hendelser, så får barna hjelp.

Men også slik at bidrag blir beregnet utifra reell mulighet til å bidra.

Anonymkode: 6285a...e4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eksen får seg ny samboer, men velger å ha adressen til ny samboer hos dennes foreldre. Kan man melde dette inn til noen på noe vis?

Først og fremst pga. at andre instanser skal vite at det bor barn sammen med personen. Slik at hvis det oppstår alvorlige hendelser, så får barna hjelp.

Dennes foreldre? Hva mener du?

Anonymkode: cfab3...027

Skrevet

Den nye samboeren står folkeregisteret og har postadresse hos foreldrene sine. 

• Liker 1
Skrevet

Dette har jo uansett ikke noe å si for bidraget ditt.

Anonymkode: 7faca...a9d

• Liker 10
Skrevet

Den situasjonen utgjør ingen forskjell på bidraget. Forskjellen vil først skje hvis faren til dine barn får nytt barn med samboer.

Anonymkode: afad4...e27

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting å si for hva du skal betale i bidrag. En samboer er ikke ansvarlig økonomisk for barn som din eks har med deg. Så her har det ingenting å si, om hun ikke mottar andre stønader fra NAV som regnes utifra samboer/ikke samboer. Men hvordan kan du vite ? Om eksen får ny samboer så kan det være at vedkommende ikke har endret adressen sin enda . Det gjør en jo ikke før en har flyttet

Anonymkode: 9b252...221

• Liker 6
Skrevet

Som de andre her sier: at eksen din har fått ny samboer, har ingenting å si på bidraget han betaler til deg. Bidraget beregnes ut i fra hans inntekt, og kun det. Hvis han en dag får barn med ny samboer, vil det derimot ha noe å si, men ikke i din favør. Bidraget vil da bli mindre, siden han har to barn å forsørge. 

Anonymkode: c9cd3...43a

• Liker 5
Skrevet

Hvis dere har delt omsorg så har det noe å si for din eks økonomi. Ikke din. Med ny samboer vil han miste særfradrag som enslig forsørger  og evt en halv barnetrygd. 

Men dette trenger vel ikke du å blande deg opp i?

• Liker 6
Skrevet

Det kan ha noe å si for bidraget hvis bidragsyter ikke har full bidragsevne og derfor ikke betaler sin del i forhold til inntektsfordeling og samvær.

Anonymkode: adc84...f7a

• Liker 7
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som de andre her sier: at eksen din har fått ny samboer, har ingenting å si på bidraget han betaler til deg. Bidraget beregnes ut i fra hans inntekt, og kun det. Hvis han en dag får barn med ny samboer, vil det derimot ha noe å si, men ikke i din favør. Bidraget vil da bli mindre, siden han har to barn å forsørge. 

Det stemmer vel ikke helt?

Eksen får større betalingsevne når han har ny samboer å dele husholdnings- og boutgiftene med.

At betalingsevnen absolutt ikke er det samme som betalings(u)viljen ser jeg bort fra.

Anonymkode: e4f2d...cdb

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksen får større betalingsevne når han har ny samboer å dele husholdnings- og boutgiftene med.

At betalingsevnen absolutt ikke er det samme som betalings(u)viljen ser jeg bort fra.

Dette gjelder kun om far fra før ikke kan betale bidrag pga for lav inntekt. 

Skrevet

Takk for svarene, det var greit å vite. Det viktigste er uansett at å få personen registrert på adressen, sånn at ungene kan få hjelp hvis noe skjer.

Heldigvis ikke min eks dette, men kjenner familien godt og ønsker det beste for barna.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svarene, det var greit å vite. Det viktigste er uansett at å få personen registrert på adressen, sånn at ungene kan få hjelp hvis noe skjer.

Heldigvis ikke min eks dette, men kjenner familien godt og ønsker det beste for barna.

Hjelp hvis det skjer noe? Hva mener du med det? 

• Liker 6
Skrevet

Hvor eksen har adresse spiller ikke så stor rolle akkurat.. Men dersom han ikke har full bidragsevne så kan samboer ha noe å si for bidraget. Han vil få høyere bidragsevne når han får samboer. Dersom han allerede har full bidragsevne så har det ikke noe å si om han får seg samboer.

Anonymkode: b2ad9...ba2

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener du med dette egentlig? Det har vel ikke noe å si for ungene om fars samboer er folkeregistrert med dem eller ikke?

Anonymkode: f3716...59f

• Liker 3
Skrevet

Jeg er skilt og jeg og far har ungene 50/50. Vi har delt bosted men de er folkeregistrert hos meg. Mener du da, TS, at ungene er i fare mens de er hos far om noe skulle skje? Brannvesenet f.eks sjekker ikke hvem som er folkeregistrert på en adresse før de går inn for å redde beboerne. Så jeg synes begrunnelsen for tråden din virker merkelig.

Anonymkode: 03914...e87

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemte iallfall for min samboer. Eksen hans sendte inn til nav for å få det riktig da han flyttet inn med meg. Bidraget hans ble det samme som før han flyttet inn hos meg, til tross for at jeg hadde full stilling og tjente over 25.000 i måneden. Han tjente noe mindre. Fikk beskjed fra nav den gangen at min inntekt hadde ingenting å si på hans bidrag, så den ble hverken høyere eller lavere, til tross for at han betaler rundt 1500 i bidrag. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette egentlig? Det har vel ikke noe å si for ungene om fars samboer er folkeregistrert med dem eller ikke?

Anonymkode: f3716...59f

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skilt og jeg og far har ungene 50/50. Vi har delt bosted men de er folkeregistrert hos meg. Mener du da, TS, at ungene er i fare mens de er hos far om noe skulle skje? Brannvesenet f.eks sjekker ikke hvem som er folkeregistrert på en adresse før de går inn for å redde beboerne. Så jeg synes begrunnelsen for tråden din virker merkelig.

Anonymkode: 03914...e87

Ny samboer har vært ny kjæreste en god stund. I denne perioden har det vært lite stabilt, og desverre strever dette mennesket veldig med psyken. Noe som har ført til selvmedisinering. Så lenge de ikke bodde sammen, så var det ikke noe man kunne si på det.

Nå gjør de det,  men ikke formelt, så da er det ingen som er klar over at her er det bonusbarn som er pårørende. 

Skrevet

Denne tråden skjønte jeg ittno av

Anonymkode: f9aef...f3f

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny samboer har vært ny kjæreste en god stund. I denne perioden har det vært lite stabilt, og desverre strever dette mennesket veldig med psyken. Noe som har ført til selvmedisinering. Så lenge de ikke bodde sammen, så var det ikke noe man kunne si på det.

Nå gjør de det,  men ikke formelt, så da er det ingen som er klar over at her er det bonusbarn som er pårørende. 

Hæ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...