AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg har et par naboer som krangler konstant. De bor i naboblokka (de bor i oppgang A, mens jeg bor i oppgang B), så jeg har aldri faktisk møtt dem personlig. Jeg tror de har minst ett barn, fordi det er ofte hun som skjelles ut (med navn) i løpet av kranglene. Kranglene begynner ofte veldig sent, rundt klokka 23-24 på kvelden, og kan ofte vare i flere timer. Jeg skulle ønske det gikk an å melde til barnevernet via Internett, da det hadde vært mye enklere enn faktisk post. Jeg er også litt redd for at de skal mistenke meg for anmeldelsen da jeg ofte banker i veggene når jeg prøver å sove og de driver og skriker (de banker bare aggressivt tilbake hver gang jeg banker). Jeg har vondt for dette barnet (som jeg antar er 10-14, men jeg har som sagt aldri sett eller møtt mennesket) som får mye kjeft i løpet av en uke. Klarer ikke helt å høre hva hun kjeftes på med mindre jeg går ut på terrassen, og da høres det ut som om det ofte gjelder manglende lufting av det jeg antar er familiens hund (har aldri faktisk hørt bjeffing eller andre indikasjoner på at familien faktisk har en hund, men det er slik jeg har forstått det gjennom å ha opplevd ukentlige krangler det siste året). Som sagt vet jeg lite om familien, har aldri sett dem, men synes det er fælt å høre på. Og veldig irriterende når jeg selv prøver å sove... Burde jeg sende en bekymringsmelding til barnevernet? Jeg vet egentlig veldig lite om mor, far og det jeg antar er et barn (basert på respons og toneleie i kranglene), men er veldig usikker på hva som er rett i dette tilfellet. Vil jo ikke at de skal hevne seg på meg hvis jeg melder dem (men de har jo også andre naboer som nødvendigvis må få med seg disse ukentlige kranglene). Anonymkode: 01165...c62 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 JA du skal sende bekymringsmelding til barnevernet! Stakkars unge Anonymkode: dd0e3...c31 15
CMHuser Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Ta kontakt med de først, du, ikke barnevernet. Ikke lag noe stort ut av en bagatell du faktisk ikke vet hva er. 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 Kan du ikke ta deg tid til å bli kjent med de først? Hvordan vet du at barnet får kjeft, og hvordan vet du med sikkerhet at de krangler mens barnet er hjemme? For alt du vet så er det ungen som er rebelsk og som skriker til foreldrene sine. Anonymkode: d1a7e...83c 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Hva om du melder fra til politiet istedet, varsler om bråk i hjemmet. Er det barn der så vil vel politiet ta det til barnevernsvakta? Anonymkode: 25d60...b59 19
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #6 Skrevet 8. oktober 2019 Ring heller politiet om de har husbråk. Eller bare bråk generelt etter klokka 23.00 Anonymkode: 3452c...787 24
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #7 Skrevet 9. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et par naboer som krangler konstant. De bor i naboblokka (de bor i oppgang A, mens jeg bor i oppgang B), så jeg har aldri faktisk møtt dem personlig. Jeg tror de har minst ett barn, fordi det er ofte hun som skjelles ut (med navn) i løpet av kranglene. Kranglene begynner ofte veldig sent, rundt klokka 23-24 på kvelden, og kan ofte vare i flere timer. Jeg skulle ønske det gikk an å melde til barnevernet via Internett, da det hadde vært mye enklere enn faktisk post. Jeg er også litt redd for at de skal mistenke meg for anmeldelsen da jeg ofte banker i veggene når jeg prøver å sove og de driver og skriker (de banker bare aggressivt tilbake hver gang jeg banker). Jeg har vondt for dette barnet (som jeg antar er 10-14, men jeg har som sagt aldri sett eller møtt mennesket) som får mye kjeft i løpet av en uke. Klarer ikke helt å høre hva hun kjeftes på med mindre jeg går ut på terrassen, og da høres det ut som om det ofte gjelder manglende lufting av det jeg antar er familiens hund (har aldri faktisk hørt bjeffing eller andre indikasjoner på at familien faktisk har en hund, men det er slik jeg har forstått det gjennom å ha opplevd ukentlige krangler det siste året). Som sagt vet jeg lite om familien, har aldri sett dem, men synes det er fælt å høre på. Og veldig irriterende når jeg selv prøver å sove... Burde jeg sende en bekymringsmelding til barnevernet? Jeg vet egentlig veldig lite om mor, far og det jeg antar er et barn (basert på respons og toneleie i kranglene), men er veldig usikker på hva som er rett i dette tilfellet. Vil jo ikke at de skal hevne seg på meg hvis jeg melder dem (men de har jo også andre naboer som nødvendigvis må få med seg disse ukentlige kranglene). Anonymkode: 01165...c62 Her er d vel bedre å få de to der til å ta seg sammen ved å si at du kommer til å sende en bm til bv hvis d ikke blir slutt. Og at dette umulig kan være bra for barnet. Eventuelt flytte fra hverandre. Barnet trenger foreldre som ikke krangler ikke bli tatt av bv. Anonymkode: 9b877...2b0 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #8 Skrevet 9. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her er d vel bedre å få de to der til å ta seg sammen ved å si at du kommer til å sende en bm til bv hvis d ikke blir slutt. Og at dette umulig kan være bra for barnet. Eventuelt flytte fra hverandre. Barnet trenger foreldre som ikke krangler ikke bli tatt av bv. Anonymkode: 9b877...2b0 Hvis d er så ille så er d rart ikke skole har merket noe. Eller andre foreldre at h•n ikke er på besøk eller har besøk. Bli kjent med barnet. Inviter h•n hjem til deg til en kopp kakao uten å nevne foreldrene. Ett fint avbrekk for barnet og du får kanskje en venn som aldri glemmer deg for hva du gjorde den gangen. Anonymkode: 9b877...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #9 Skrevet 9. oktober 2019 Meld fra. Jeg melder alle barnefamilier jeg støter på eller som flytter inn i nabolaget etter føre var prinsippet. Best å være på den sikre siden. En vet aldri hva som foregår og det kan hende det ikke er noen ting, men det får barnevernet finne ut av. Anonymkode: cd3cd...fbe 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #10 Skrevet 9. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Meld fra. Jeg melder alle barnefamilier jeg støter på eller som flytter inn i nabolaget etter føre var prinsippet. Best å være på den sikre siden. En vet aldri hva som foregår og det kan hende det ikke er noen ting, men det får barnevernet finne ut av. Anonymkode: cd3cd...fbe Så du melder alle barnefamilier du kommer bort i bare fordi du kan? Snakk om å misbruke ressursene! Anonymkode: d1a7e...83c 9
Blue Berry Skrevet 9. oktober 2019 #11 Skrevet 9. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du melder alle barnefamilier du kommer bort i bare fordi du kan? Snakk om å misbruke ressursene! Anonymkode: d1a7e...83c Enig! Kvalmt, og håper virkelig det er en dårlig spøk! Hadde gått virkelig inn på meg, å bli meldt inn når man ikke har gjort noe som helst... For en verden vi lever i! personen kan neppe ha barn 🥵 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #12 Skrevet 9. oktober 2019 Akkurat nå, Absurdah skrev: Enig! Kvalmt, og håper virkelig det er en dårlig spøk! Hadde gått virkelig inn på meg, å bli meldt inn når man ikke har gjort noe som helst... For en verden vi lever i! personen kan neppe ha barn 🥵 Det er pga slike mennesker som anonymbruker fbe at folk som utnytter og ikke minst, misbruker tjenesten burde få en form for konsekvenser. Anonymkode: d1a7e...83c 4
Blue Berry Skrevet 9. oktober 2019 #13 Skrevet 9. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er pga slike mennesker som anonymbruker fbe at folk som utnytter og ikke minst, misbruker tjenesten burde få en form for konsekvenser. Anonymkode: d1a7e...83c Absolutt! Burde få store konsekvenser. Kan jo potensielt ødelegge en «fin» og «normal» familie.. Drøyt 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #14 Skrevet 9. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er pga slike mennesker som anonymbruker fbe at folk som utnytter og ikke minst, misbruker tjenesten burde få en form for konsekvenser. Anonymkode: d1a7e...83c Herregud ironi. Anonymkode: b4389...e29 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #15 Skrevet 9. oktober 2019 Hva er hovedproblemet ditt: husbråk, at du plages/husbråk om natten? Eller bekymring for "minst ett barn", du vet ikke det sikkert en gang? Jeg ville tatt kontakt med borettlagstyret/sameiestyret i første omgang, og fortalt om husbråket. Barnevernet er ingen myndighet som kan gripe inn på dette grunnlaget, du har jo ikke et konkret barn du er bekymret for en gang? Anonymkode: a612d...c13 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #16 Skrevet 9. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis d er så ille så er d rart ikke skole har merket noe. Eller andre foreldre at h•n ikke er på besøk eller har besøk. Bli kjent med barnet. Inviter h•n hjem til deg til en kopp kakao uten å nevne foreldrene. Ett fint avbrekk for barnet og du får kanskje en venn som aldri glemmer deg for hva du gjorde den gangen. Anonymkode: 9b877...2b0 Det var visst sånn man gjorde det "i gamle dager" det. I dag skal vi først og fremst være angivere.... Anonymkode: be598...959 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #17 Skrevet 9. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Meld fra. Jeg melder alle barnefamilier jeg støter på eller som flytter inn i nabolaget etter føre var prinsippet. Best å være på den sikre siden. En vet aldri hva som foregår og det kan hende det ikke er noen ting, men det får barnevernet finne ut av. Anonymkode: cd3cd...fbe Så du melder alle familier til barnevernet? Selv de du bare går forbi på butikken eller sitter i samme buss med? Oh my gosh, så ufattelig unødvendig! Det er misbruk av barnevernet! Og stakkars barnefamilier som får deg til nabo! Anonymkode: c02eb...df2 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #18 Skrevet 9. oktober 2019 Hei! Hvis du går opp til de og hilser hyggelig på dem og forklarer at det er dumt for barn med all den kjeftingen, så blir de sikkert kjempetakknemlige og endrer personlighet med det samme, og melder seg på foreldrekurs og hele pakka. De var rett og slett ikke klar over det. Det meste kan løses over en hyggelig prat og en kaffe... Eller kanskje ikke. Det er ikke bra for barnet å bo slik! De merker det sikkert på skolen, men barn er forskjellige, og foreldrene er sikkert kjempehyggelige når de ikke krangler! Jeg ville tatt opp lyd, og jeg ville ringt barnevernet og rådført meg. Jeg hadde satt barnets behov foran mitt behov for å bli likt av de foreldrene! Slik du beskriver det så er det ingen tvil om at det er psykisk vold! Anonymkode: d0a8d...ca6 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #19 Skrevet 9. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hvis du går opp til de og hilser hyggelig på dem og forklarer at det er dumt for barn med all den kjeftingen, så blir de sikkert kjempetakknemlige og endrer personlighet med det samme, og melder seg på foreldrekurs og hele pakka. De var rett og slett ikke klar over det. Det meste kan løses over en hyggelig prat og en kaffe... Eller kanskje ikke. Det er ikke bra for barnet å bo slik! De merker det sikkert på skolen, men barn er forskjellige, og foreldrene er sikkert kjempehyggelige når de ikke krangler! Jeg ville tatt opp lyd, og jeg ville ringt barnevernet og rådført meg. Jeg hadde satt barnets behov foran mitt behov for å bli likt av de foreldrene! Slik du beskriver det så er det ingen tvil om at det er psykisk vold! Anonymkode: d0a8d...ca6 Hun vet ikke om det er ett barn en gang. Kanskje hun er 18-20 år for alt vi vet Anonymkode: cad46...9d9 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #20 Skrevet 9. oktober 2019 Norge er er stort sett angivere ja. Men å bry oss som medmennesker kan vi ikke. Har vi ikke tid til.. Anonymkode: 9b877...2b0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå