AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 Inspirert av tråden til den stakkars mammaen med den fortvilede sønnen; det fikk meg til å undre; Hvordan lære små barn å lese og å skrive? Datteren min er 3år. Det er ikke viktig for meg at hun skal kunne lese/skrive før skolestart, men jeg tenkte det kunne vært gøy å teste om det er noe interesss der. Men hvordan griper man noe slikt an? Hun har vist interesse for bokstaver og klokken (feks husnummer og spør hvor mye klokken er), men jeg innser at jeg kanskje ikke har møtt henne riktig på dette.. bare svart svaret.. lite pedagogisk kanskje. Så hva er de beste tipsene? Anonymkode: bbebb...99a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Poio appen? Bøker med bokstaver og tall? Er hun interessert kan hun finne ut masse på egenhånd. Er hun ikke interessert bør hun ikke presses. Anonymkode: 85816...887 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Vi fikk et sett med magnetbokstaver da sønnen vår fylte to år. Jeg tenkte at det var altfor tidlig å begynne å lære alfabetet da, men han var superinteressert og lærte seg hele alfabetet med en gang. Så gikk vi videre til å lære tallene, og klokka. Og så begynte vi å sette sammen bokstavene han alt kunne, til ord. Det var der kneika kom. Vi brukte Zeppelin leseserie, der er det masse tips til læreren/foresatte. Har ikke forsøkt Poio, men lest mye bra om den! Og så er det viktig å vise alle steder hvor det er tekst i hverdagen: på melkekartongen, husnumre som du nevner, lapper fra barnehagen – og aller viktigst: BØKER. Masse bøker, overalt. Anonymkode: d8f95...cd4 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poio appen? Bøker med bokstaver og tall? Er hun interessert kan hun finne ut masse på egenhånd. Er hun ikke interessert bør hun ikke presses. Anonymkode: 85816...887 Takk for svar! Har kikket på Poio-appen, men litt redd den kan være for vanskelig? Og at den er fra 4-9 år. Men du har kanskje god erfaring? 🤔 Bøker med bokstaver og tall var lurt! Best å starte med en av delene først? Kanskje jeg skal starte å prøve å lære henne bokstavene i navnet hennes? Anonymkode: bbebb...99a 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Lær barnet alfabetet, men fokuser på bokstavlyden i stedet for bokstavnavnet ( ffff, ikke eff). Dette gjør det mye lettere for barna å skulle lese og skrive. Da kan dere videre gå over til å se på høyfrekvente ord hvor dere bruker bokstavlydene til lese ordet. Anonymkode: b9625...fb5 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #6 Skrevet 8. oktober 2019 Min mor leste for meg på kveldene og hadde fingeren under ordene hun leste. Da jeg var 5 år knekte jeg koden selv og kunne lese lenge før skolestart. Så det funket tydeligvis for meg Anonymkode: 0c3fb...039 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk et sett med magnetbokstaver da sønnen vår fylte to år. Jeg tenkte at det var altfor tidlig å begynne å lære alfabetet da, men han var superinteressert og lærte seg hele alfabetet med en gang. Så gikk vi videre til å lære tallene, og klokka. Og så begynte vi å sette sammen bokstavene han alt kunne, til ord. Det var der kneika kom. Vi brukte Zeppelin leseserie, der er det masse tips til læreren/foresatte. Har ikke forsøkt Poio, men lest mye bra om den! Og så er det viktig å vise alle steder hvor det er tekst i hverdagen: på melkekartongen, husnumre som du nevner, lapper fra barnehagen – og aller viktigst: BØKER. Masse bøker, overalt. Anonymkode: d8f95...cd4 Tusen takk for mange gode tip! Jeg ser ut ifra det du skriver at det overholdet ikke er for tidlig å prøve i allefall! Jeg tror hun ville vært interessert. Ville du startet med bokstaver før tall? Jeg skal begynne å lese skilt etc når vi går rundt. Og bli flinkere på å lese bøker for henne. Det går veldig j perioder må jeg innrømme 😅 Men hun har masse fine bøker! To fulle bokhyller på rommet. Og vi drar innimellom på biblioteket også. Nå ble jec skikkelig motivert her. Ikke minst fordi jeg tror det er noe hun kommer til å synes er gøy 😁 ts Anonymkode: bbebb...99a 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 Start med alfabetet og så små ord og navn? Om barnet viser interesse fortsetter du med meir avansert ord og lyder Anonymkode: 56e85...d15 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min mor leste for meg på kveldene og hadde fingeren under ordene hun leste. Da jeg var 5 år knekte jeg koden selv og kunne lese lenge før skolestart. Så det funket tydeligvis for meg Anonymkode: 0c3fb...039 Lurt! Takk for tipset! Pleier å ha fingeren «i nærheten» for å vise ga hvor jeg er (hit bilder etc), men det du sier har jeg ikke tenkt på! Skal gjøres 😊😊 ts Anonymkode: bbebb...99a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #10 Skrevet 8. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lær barnet alfabetet, men fokuser på bokstavlyden i stedet for bokstavnavnet ( ffff, ikke eff). Dette gjør det mye lettere for barna å skulle lese og skrive. Da kan dere videre gå over til å se på høyfrekvente ord hvor dere bruker bokstavlydene til lese ordet. Anonymkode: b9625...fb5 Veldig lurt - godt poeng!! Tusen takk for tips! Visste det kom til å lønne seg å spørre her. Mange ting jeg ikke har tenkt på 😊 Ts Anonymkode: bbebb...99a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Start med alfabetet og så små ord og navn? Om barnet viser interesse fortsetter du med meir avansert ord og lyder Anonymkode: 56e85...d15 Takk 😊 Tenker jeg skal teste ut alfabetet i morgen - evt navnet hennes 😊 Husker jeg prøvde å vise hvordan man skrev forbokstaven hennes for en god stund siden. Men det var litt for avansert for henne tror jeg. Begynne med lydene kanskje 😊 Anonymkode: bbebb...99a
Poppip Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 Datteren min begynte å lese som 4-åring. Den aller aller viktigste årsaken til det er hennes egne sterke og naturlige interesse for å lære å lese. Jeg ville ikke prøvd å lære barn å lese så tidlig om de ikke viser en egen interesse for det, da risikerer du å gjøre mer skade enn nytte. Et par tips på veien som vi brukte, om du mener interessen er der: - les masse bøker høyt for barnet. Følg gjerne teksten med fingeren. Da kan barnet (når det er modent for det) oppfatte leseretning, og at det er sammenheng mellom hva du sier og de tegnene som står i boka - pek gjerne på bokstaver og si hva de heter på samme måte som andre ting i en pekebok. Bruk lyden til bokstaven, ikke navnet. Altså, si "p" ikke "pe". - når barnet kjenner lyden til flere bokstaver, kan du prøve å sette to bokstaver etter hverandre, f.eks. IS. Les først én og én bokstav, deretter begge fort etter hverandre. Plutselig oppdager barnet at det har lest et ord! Barn trenger ikke lære alle bokstavene først, de kan starte å lese ord når de kan noen få bokstaver. - husk at det skal være lek, gøy og drevet av barnet. Vi foreldre kan legge til rette og oppmuntre en naturlig interesse, men om barnet ikke virker interessert, er det bare bortkastet. De aller fleste lærer å lese. Om de lærer det når de er 4 eller 8, har ikke så mye å si i det lange løp. Det viktigste er å bli glad i bøker og historier, da blir alle årene på skolen en god del hyggeligere:) Men barn som er interessert i å lære å lese, bør få lære det, uansett alder. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #13 Skrevet 9. oktober 2019 Det viktigste du gjør før skolestart er å gjøre barnet "lecseklar." Klapp stavelser, lær barnet å rime. Hvis du absolutt vil lære bokstaver så begynn med lyder man kan "dra på/holde lenge." L, S, M vokalene, etc. ikke "stopplyder" som K, T,G,D. Anonymkode: f28bf...ace 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #14 Skrevet 9. oktober 2019 Lese, tegne, snakke, rime. Begynn å lær barnet sin bokstav, øve på å skrive sitt navn. Hva er din bokstav, pappas, vennenes? Andre ord som begynner på hennes lyd/bokstav? Tegne bokstaver, finne dem igjen i tekst/skilt/på melkekartongen/overalt? Lese rim og regler, snakke om lyder. Anonymkode: 4c9f3...c70 1
Vera Vinge Skrevet 9. oktober 2019 #15 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg skjønner ikke helt poenget med å gå aktivt inn for å lære barnet å lese så tidlig? Jeg tenker at det lærer de tidsnok, og at småbarnsårene går så fort og at de trenger tiden til lek. Nå er det jo så klart noe annet om barnet etterspør det veldig, men å legge veldig opp til det som forelder blir litt rart i mitt hode iom. at det tar tid fra noe annet. Jeg hadde bare lest bøker for barnet og hvis de viser en spesiell interesse selvsagt lært dem bokstaver osv. Og generelt sunget for og med barna, leke med rim og den type ting som mange foreldre vel gjør i utgangspunktet? Nå vet jeg at noen barn bare er kjempeinteressert i lesing spesifikt, som mitt ene barn som i grunnen bare leste av seg selv rundt da han fylte 5 år. Mens mitt andre barn ikke viste noen interesse før han begynte på skolen. For ham var det mye viktigere å få masse tid til lek og fysisk utfoldelse enn at jeg skulle motivere ham til å sitte og øve på lesing før skolestart. Så det gjelder i det minste å se an barna litt. Det virker nemlig som det for en del foreldre går prestisje i at barna gjør alle mulige greier så tidlig som mulig. Jeg ville bare ha med det perspektivet også. 14
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. oktober 2019 #16 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Vår viste interesse for bokstaver og tall rundt 2 år. Hadde apper med tall og bokstaver samt en del YouTube videoer med sang og musikk med alfabetet og tall. Kunne hele alfabetet før han var 3 samt telle til 100. Begynte å stave på eget intitaiv da han var 3. Nå er han 4 og kan både norsk og engelsk alfabetet og tall. Snakker også både norsk og engelsk og staver både på norsk og engelsk. Hovedsakelig på eget intitaiv pga apper og Barne-TV, men vi har også oppmuntret han ute når gi passerer skilt etc. Så lenge barnet synes det er gøy og man gjør det til en morsom greie og barnet selv ønsker å gjøre leke med tall og bokstaver så er det bare å kjøre på med det. Men ville ikke presset. Min generasjon lærte bokstaver i førsteklasse og vi var 7 år. Det går helt fint med oss 😉 Endret 9. oktober 2019 av WhisperingWind
Arkana Skrevet 9. oktober 2019 #17 Skrevet 9. oktober 2019 Vi har ikke på noen måte gått aktivt inn for å lære barna våre lesing og skriving, men to av tre barn kunne helt av seg selv lese og skrive fra de var 4-5 år. Det eneste bokstavrelaterte vi har gjort er å lese for dem hver kveld fra de har vært helt små. Når det er sagt handler det nok mye om interesse hos barnet selv. Jeg ville begynt med lesing og skapt leseglede, rett og slett fordi det gir så mye i seg selv, og om de lærer å lese tidlig er det bare en bonus. 3
Hactar Skrevet 9. oktober 2019 #19 Skrevet 9. oktober 2019 Det er ikke nødvendigvis slik at det er noen fordel å kunne så altfor mye når man begynner på skolen. Kommer litt an på modenhet ellers, og om barnet tolererer å repetere mye uten å bli veldig urolig eller skolelei. Skolen skal legge til rette, men gapet er veldig stort i starten når noen lærer bokstaver mens andre kanskje allerede leser bøker selv. Ikke at man skal stoppe et barn som viser interesse, men jeg ville ikke pushet så veldig heller. Sosial kompetanse, derimot, kan man aldri øve for mye på. 4
Diamant20 Skrevet 9. oktober 2019 #20 Skrevet 9. oktober 2019 58 minutter siden, Hactar skrev: Det er ikke nødvendigvis slik at det er noen fordel å kunne så altfor mye når man begynner på skolen. Kommer litt an på modenhet ellers, og om barnet tolererer å repetere mye uten å bli veldig urolig eller skolelei. Skolen skal legge til rette, men gapet er veldig stort i starten når noen lærer bokstaver mens andre kanskje allerede leser bøker selv. Ikke at man skal stoppe et barn som viser interesse, men jeg ville ikke pushet så veldig heller. Sosial kompetanse, derimot, kan man aldri øve for mye på. Dette! Mange barn som kan lese, skrive osv når de begynner på skolen kjeder seg. Mye bedre å øve på å uttale bokstaver og lyder 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå