Gå til innhold

Syk hele tiden, hva kan jeg gjøre for å slippe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker det? Har du erfaring? 

Anonymkode: 9684f...133

Jepp, på meg funker det som gull! Skal ta den nå for tredje høst på rad faktisk! Og siden høsten 2017 har jeg vært forkjølet to ganger, og det er det eneste av sykdom som jeg har hatt!

Anonymkode: c04f4...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så lei av å stadig være i dårlig form! 

Enten er det influensa, eller så er det "ikke i i slag", forkjølelse, migrene, kvalme.. Altså, det tar aldri slutt. Når en ting går over, kommer en ny ting. 

Det passer dårlig, jeg er mor og har mann og barn og passe på, mat å lage, hus å vaske.. 

Jeg lager sunn mat, fra bunnen hver eneste dag, kler meg godt, er aktiv med turer og trening, men likevel blir jeg syk. 

Har vært hos lege, og alle prøver er normale, jeg mangler ingenting. Har utrolig lite energi. Nå sitter jeg med begynnende feber etter en lang forkjølelse med hosteanfall i en måned etter over en ukes "halvfeber". I mellomtiden har jeg vært så kvalm at jeg ikke klarer å spise ordentlig. 

Har jeg bare lagt standarden for høyt? Hva kan man gjøre så man slipper å bli så mye syk?

Nei, det har du da virkelig ikke, ts. Det er å forvente at han tar seg av barn, hjem, mat og deg når du er syk. Med mindre du har giftet deg med en mindreårig?

Det du gjør er å spise normalt sunt - 3 fiskemiddager i uka og grønnsaksbasert kost utenom de måltidene (det inkluderer lunsj etc - få i deg dine 10 om dagen).

Så stresser du ned. La mannen ta alt som er forefallende og prioriter tre ting:

1. Sunn mat - prefab duger, men få i deg sunn mat

2. Trening 2-4 ganger i uka og egentid. Dette går foran alt annet utover å spise 3-4 sunne måltider om dagen. Så har du energi til enten trening eller husvask? Da blir det trening. Huset kan noen andre ta. 

3. Barna. Har du energi etter trening til kvalitetstid med barn eller klesvask? Da blir det barn. Klesvasken må du lære deg å la flyte. 

Kort sagt: ro ned. Og få opp sunn aktivitet. Blir mannen sur og vrien? Vurder om det å skille seg vil føre til mindre psykisk stress, siden du uansett er hushjelp heller enn partner.

Anonymkode: c917e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stoffskiftet ditt! 

Har du tatt mye antibiotika tidligere ? I såfall må du ta probiotika . 

Jeg hadde samme tilstander helt til jeg begynte m probiotika igjen 

Anonymkode: 84c5e...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av å stadig være i dårlig form! 

Enten er det influensa, eller så er det "ikke i i slag", forkjølelse, migrene, kvalme.. Altså, det tar aldri slutt. Når en ting går over, kommer en ny ting. 

Det passer dårlig, jeg er mor og har mann og barn og passe på, mat å lage, hus å vaske.. 

Jeg lager sunn mat, fra bunnen hver eneste dag, kler meg godt, er aktiv med turer og trening, men likevel blir jeg syk. 

Har vært hos lege, og alle prøver er normale, jeg mangler ingenting. Har utrolig lite energi. Nå sitter jeg med begynnende feber etter en lang forkjølelse med hosteanfall i en måned etter over en ukes "halvfeber". I mellomtiden har jeg vært så kvalm at jeg ikke klarer å spise ordentlig. 

Har jeg bare lagt standarden for høyt? Hva kan man gjøre så man slipper å bli så mye syk?

Jeg har hørt fra flere at de har erfaring med at isbading herder immunforsvaret.. Selv fastlegen min sier at hun ikke var syk i det hele tatt i de årene hun drev med isbading. Dette har jeg ikke testet selv. 

Anonymkode: 84b42...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har du da virkelig ikke, ts. Det er å forvente at han tar seg av barn, hjem, mat og deg når du er syk. Med mindre du har giftet deg med en mindreårig?

Det du gjør er å spise normalt sunt - 3 fiskemiddager i uka og grønnsaksbasert kost utenom de måltidene (det inkluderer lunsj etc - få i deg dine 10 om dagen).

Så stresser du ned. La mannen ta alt som er forefallende og prioriter tre ting:

1. Sunn mat - prefab duger, men få i deg sunn mat

2. Trening 2-4 ganger i uka og egentid. Dette går foran alt annet utover å spise 3-4 sunne måltider om dagen. Så har du energi til enten trening eller husvask? Da blir det trening. Huset kan noen andre ta. 

3. Barna. Har du energi etter trening til kvalitetstid med barn eller klesvask? Da blir det barn. Klesvasken må du lære deg å la flyte. 

Kort sagt: ro ned. Og få opp sunn aktivitet. Blir mannen sur og vrien? Vurder om det å skille seg vil føre til mindre psykisk stress, siden du uansett er hushjelp heller enn partner.

Anonymkode: c917e...22d

Mannen jobber fra 7 til 5 hver dag med tungt arbeid, jeg er hjemme. Han hjelper meg om jeg er sengeliggende, men jeg kan ikke forvente at han skal ta seg av alt for at jeg skal realisere meg selv på hans penger.. 

Jeg har kontroll på Klesvask, tar et rom hver dag. 

Nå har jeg ikke ork til å ta grundig vask hver dag og gjøre alt jeg skulle ønske jeg orket, og det er det jeg vil fikse. Ikke skylde på mannen min :)

Sjekk stoffskiftet ditt! 

Har du tatt mye antibiotika tidligere ? I såfall må du ta probiotika . 

Jeg hadde samme tilstander helt til jeg begynte m probiotika igjen 

Anonymkode: 84c5e...184

Stoffskiftet er normalt:) har kun brukt antibiotika 2 ganger, men skal sjekke ut probiotika? 

Jeg har hørt fra flere at de har erfaring med at isbading herder immunforsvaret.. Selv fastlegen min sier at hun ikke var syk i det hele tatt i de årene hun drev med isbading. Dette har jeg ikke testet selv. 

Anonymkode: 84b42...117

Isbading😂 jeg er en frysepinne som går med kramper i føttene på vinteren hehe:p må prøve ut noe lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt nyskjerring på hva du mener med selvrealisering? og når du nevner indre stress, så tenker jeg at du kanskje ikke har det helt ok, selv om det utenfra høres fint ut. vårt autonome nervesystem blir påvirket av ubevisste tanker. ikke alltid det er konkrete ting som jobb, barn, konflikter mm. men forventninger vi har til oss selv kan også stresse

Anonymkode: d4245...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høye doser Ester C, over 1500 mg.

Anonymkode: 279a6...4f7

Funker fjell :)

Anonymkode: 88ac2...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ble litt nyskjerring på hva du mener med selvrealisering? og når du nevner indre stress, så tenker jeg at du kanskje ikke har det helt ok, selv om det utenfra høres fint ut. vårt autonome nervesystem blir påvirket av ubevisste tanker. ikke alltid det er konkrete ting som jobb, barn, konflikter mm. men forventninger vi har til oss selv kan også stresse

Anonymkode: d4245...cb7

Brukeren hadde skrevet at jeg burde delegere mer til mannen, la klesvasken flyte, prioritere meg selv fremfor hus, mat osv. La mannen ta støyten. Jeg prioriterer barnet mitt fremfor alt, og når hun er i bhg så gjør jeg det jeg orker hjemme:) nå orker jeg ikke like mye som før, og det er det jeg er stresset over. Forventningene mine synes jeg ikke er høye i det hele tatt, og jeg burde jo klare det siden det er derfor jeg er hjemme liksom.. 

1 time siden, 29_j skrev:

Helt enig at håndhygiene er viktig for å holdd seg frisk. Etter at jeg begynte i jobb innen helse, har jeg vært svært lite syk. Grunnen er nok at jeg vasker hendene litt vel mye, det er et instinkt jeg har på jobb. Oppi forskjellige pasienter osv. Spise sunt og i tillegg regelmessig mosjon, gåturer i skog og mark er viktig. 

Noen er også født med dårligere immunforsvar, men man kan gjøre mye for å bedre det. :)

Jeg var aldri syk før, kanskje en gang hvert andre år. Nå er det flere ganger i året. Husker noen mnd etter jeg giftet meg hadde jeg av og på feber i to tre uker, hostet opp grønt slim og var kjempedårlig, men jeg brydde meg ikke, gikk på skolen fordet .. Etter det har det vært ofte sykdom, ikke sånn heftig, men nok til at jeg ikke orker alt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn i barnehage? Da er det antageligvis der smitten kommer fra, og det er veldig vanlig at man har mye sykdom hjemme de første årene i barnehage. Det er ikke sikkert barnet blir sykt, men det kan ha smitten med seg hjem uansett.

Det var rene unntakstilstanden det første året spesielt når min sønn gikk i barnehagen. Han fikk alt av sykdommer, så først måtte vi ha sykt-barn-fri fra jobb, og så ble vi smittet av det samme selv, og måtte ha sykedager på oss selv etterpå. Det var et mareritt!

Det ga seg faktisk ikke helt før siste året i barnehagen, og når han begynte på skolen som seksåring. Lurer på hva det er med barnehager som gjør at de er sånne smittebomber? Barn leker jo tett på barneskolen også, men jeg har inntrykk av at smittepresset ikke er like høyt der. Mulig det er fordi barna da etterhvert har bygget opp immunforsvar? 

Anonymkode: 459ad...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn i barnehage? Da er det antageligvis der smitten kommer fra, og det er veldig vanlig at man har mye sykdom hjemme de første årene i barnehage. Det er ikke sikkert barnet blir sykt, men det kan ha smitten med seg hjem uansett.

Det var rene unntakstilstanden det første året spesielt når min sønn gikk i barnehagen. Han fikk alt av sykdommer, så først måtte vi ha sykt-barn-fri fra jobb, og så ble vi smittet av det samme selv, og måtte ha sykedager på oss selv etterpå. Det var et mareritt!

Det ga seg faktisk ikke helt før siste året i barnehagen, og når han begynte på skolen som seksåring. Lurer på hva det er med barnehager som gjør at de er sånne smittebomber? Barn leker jo tett på barneskolen også, men jeg har inntrykk av at smittepresset ikke er like høyt der. Mulig det er fordi barna da etterhvert har bygget opp immunforsvar? 

Anonymkode: 459ad...981

Barnet mitt har enda ikke vært syk etter å ha begynt i bhg, kun jeg 😂 håper hun slipper det med det første. Hun er heldigvis veldig sjeldent syk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...