Gå til innhold

Syk hele tiden, hva kan jeg gjøre for å slippe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av å stadig være i dårlig form! 

Enten er det influensa, eller så er det "ikke i i slag", forkjølelse, migrene, kvalme.. Altså, det tar aldri slutt. Når en ting går over, kommer en ny ting. 

Det passer dårlig, jeg er mor og har mann og barn og passe på, mat å lage, hus å vaske.. 

Jeg lager sunn mat, fra bunnen hver eneste dag, kler meg godt, er aktiv med turer og trening, men likevel blir jeg syk. 

Har vært hos lege, og alle prøver er normale, jeg mangler ingenting. Har utrolig lite energi. Nå sitter jeg med begynnende feber etter en lang forkjølelse med hosteanfall i en måned etter over en ukes "halvfeber". I mellomtiden har jeg vært så kvalm at jeg ikke klarer å spise ordentlig. 

Har jeg bare lagt standarden for høyt? Hva kan man gjøre så man slipper å bli så mye syk?

Anonymkode: 9684f...133

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av å stadig være i dårlig form! 

Enten er det influensa, eller så er det "ikke i i slag", forkjølelse, migrene, kvalme.. Altså, det tar aldri slutt. Når en ting går over, kommer en ny ting. 

Det passer dårlig, jeg er mor og har mann og barn og passe på, mat å lage, hus å vaske.. 

Jeg lager sunn mat, fra bunnen hver eneste dag, kler meg godt, er aktiv med turer og trening, men likevel blir jeg syk. 

Har vært hos lege, og alle prøver er normale, jeg mangler ingenting. Har utrolig lite energi. Nå sitter jeg med begynnende feber etter en lang forkjølelse med hosteanfall i en måned etter over en ukes "halvfeber". I mellomtiden har jeg vært så kvalm at jeg ikke klarer å spise ordentlig. 

Har jeg bare lagt standarden for høyt? Hva kan man gjøre så man slipper å bli så mye syk?

Dårlig immunforsvar? Er ikke noe ekspert, men noe kost-tilskudd som kan hjelpe? Tran? Mye i kontant med andre mennesker så et det vell lurt å vaske seg ofte på henda.

Anonymkode: 74e9e...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det desverre helt likt, lik situasjon. Sa det til mannen i kveld, at det må være kjedelig å ha en kone som er så mye dårlig. Men håper han har forståelse for at jeg ikke kan noe for det. Håper det blir bedre snart for oss begge to! 

Anonymkode: ce06d...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig immunforsvar? Er ikke noe ekspert, men noe kost-tilskudd som kan hjelpe? Tran? Mye i kontant med andre mennesker så et det vell lurt å vaske seg ofte på henda.

Anonymkode: 74e9e...2f4

Jeg er hjemmeværende og tar ikke kollektiv transport, jeg kjenner heller ingen rundt her til å være i kontakt med, men det kan være at det er noe slik for jeg er jo ute, og tar ikke noe tilskudd. Jeg burde kanskje begynne med det mtp vinteren som kommer nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det desverre helt likt, lik situasjon. Sa det til mannen i kveld, at det må være kjedelig å ha en kone som er så mye dårlig. Men håper han har forståelse for at jeg ikke kan noe for det. Håper det blir bedre snart for oss begge to! 

Anonymkode: ce06d...cb9

Har tenkt det samme selv :( prøver å overse det så godt jeg kan, men noen ganger er det ikke så enkelt..ønsker deg god bedring ❤️det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamillete og fersk ingefærte er bevist å styrke immunforsvaret. Drikk en kopp daglig. Kjøp deg en tinktur med solhatt på apoteket og så tar du det med en gang du merker forkjølelsesymptom. 

Hydrastinurt og lakrisrot stimulerer også immunsystemet. 

I tillegg må du kanskje bli flinkere på håndhygiene. Ikke ta deg i fjeset uten å ha vasket hendene først. Hendene skal vaskes i minst 40 sekunder med såpe både over og under og rundt håndleddene. Ha med deg håndsprit når du er ute og går på offentlige toalett og tar borti dører der det er mye smittestoff. 

Anonymkode: 3b99b...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kamillete og fersk ingefærte er bevist å styrke immunforsvaret. Drikk en kopp daglig. Kjøp deg en tinktur med solhatt på apoteket og så tar du det med en gang du merker forkjølelsesymptom. 

Hydrastinurt og lakrisrot stimulerer også immunsystemet. 

I tillegg må du kanskje bli flinkere på håndhygiene. Ikke ta deg i fjeset uten å ha vasket hendene først. Hendene skal vaskes i minst 40 sekunder med såpe både over og under og rundt håndleddene. Ha med deg håndsprit når du er ute og går på offentlige toalett og tar borti dører der det er mye smittestoff. 

Tusen takk for tips ❤️ er ganske vill på håndhygiene hjemme, og går mye i engangshansker. Får kjøpe meg ei lita antibacflaske og ha med, for det kan kanskje være grunnen, jeg vasker ikke ofte hendene etter å ha vært i butikken f.eks og det er jo der bakteriene er.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Influensavaksinen med en gang su er frisk nok!

Anonymkode: c04f4...9d7

Funker det? Har du erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemmeværende og tar ikke kollektiv transport, jeg kjenner heller ingen rundt her til å være i kontakt med, men det kan være at det er noe slik for jeg er jo ute, og tar ikke noe tilskudd. Jeg burde kanskje begynne med det mtp vinteren som kommer nå.. 

Kanskje du rett og slett er for lite i kontakt med bakterier at immunforsvaret ditt er dårlig rustet.

Anonymkode: b2c47...69e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Funker det? Har du erfaring? 

Jeg var konstant syk frem til for syv år siden da jeg valgte å begynne å ta influensavaksinen fast hvert år. Har ikke vært syk i det hele tatt på de suv prene, ikke engang en liten forkjølelse. Om det er pga influensavaksknen eller ikke vet jeg ikke, men jeg skal iallefall fortsette å ta influensavaksinen hvert år. Forlvrig har 3 venninner av meg samme erfaring.

Anonymkode: b4f7a...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste du gjør er å vaske hendene, og ikke ta hendene mot munn, nese, gni i øyne. Slik slipper virusene inn. Særlig vaske hendene etter man har vært på offentlige steder. Mange kreftpasienter som går gjennom cellegiftkurer og har virkelig nedsatt immunforsvar har alltid antibac klart, og bruker også munnbind, når andre er syke rundt de. 

Anonymkode: d0c2b...819

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammelt er barnet? De er utsatt for masse bakterier, selv om de kanskje ikke er syke selv. 

Anonymkode: f116d...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktigste du gjør er å vaske hendene, og ikke ta hendene mot munn, nese, gni i øyne. Slik slipper virusene inn. Særlig vaske hendene etter man har vært på offentlige steder. Mange kreftpasienter som går gjennom cellegiftkurer og har virkelig nedsatt immunforsvar har alltid antibac klart, og bruker også munnbind, når andre er syke rundt de. 

Anonymkode: d0c2b...819

Dette. Man kan spise kjernesunt, ta masse kosttilskudd og trene regelmessig, men det hjelper ikke dersom basseluskene og virusene slipper inn i slimhinnene. Beskytt deg med antibac.

Ellers så svekkes immunforsvaret av stress og søvnmangel, så prøv å roe ned, sov mye med en gang du kjenner at du brygger på noe, og ikke tren når du kjenner begynnelsen av en forkjølelse. 

Anonymkode: 9dfdb...c03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, gjest- silje skrev:

Hvordan var d vitamin nivået ditt ? Når jeg ligger rett over 50, som er ok ifølge norske krav, så er jeg alltid syk, snørrete og har lite energi. http://www.d-vitaminmangel.no/har-jeg-d-vitaminmangel/hva-er-d-vitaminmangel/

Ellers er du utredet for allergi? 

Har dere fuktproblemer i boligen? 

Har visst vært innafor, det var for lavt før, og nå var den akkurat innafor sa legen. Har ikke vært utredet, har aldri tenkt at jeg kan være allergisk for noe fordi jeg ikke "har nyst" eller hatt noe snørrete nese, som jeg har forbundet med allergi. Helt fint inneklima hjemme:) 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var konstant syk frem til for syv år siden da jeg valgte å begynne å ta influensavaksinen fast hvert år. Har ikke vært syk i det hele tatt på de suv prene, ikke engang en liten forkjølelse. Om det er pga influensavaksknen eller ikke vet jeg ikke, men jeg skal iallefall fortsette å ta influensavaksinen hvert år. Forlvrig har 3 venninner av meg samme erfaring.

Anonymkode: b4f7a...266

Da må jeg vurdere den! Tusen takk 😍

Hvor gammelt er barnet? De er utsatt for masse bakterier, selv om de kanskje ikke er syke selv. 

Anonymkode: f116d...5c5

2 år, begynte nettop i bhg. Hun har kun vært syk en gang, og gjennomsnittlig 2 ganger i året siden hun ble født. 

Høye doser Ester C, over 1500 mg.

Anonymkode: 279a6...4f7

Er det C vitamin? 

Dette. Man kan spise kjernesunt, ta masse kosttilskudd og trene regelmessig, men det hjelper ikke dersom basseluskene og virusene slipper inn i slimhinnene. Beskytt deg med antibac.

Ellers så svekkes immunforsvaret av stress og søvnmangel, så prøv å roe ned, sov mye med en gang du kjenner at du brygger på noe, og ikke tren når du kjenner begynnelsen av en forkjølelse. 

Anonymkode: 9dfdb...c03

Jeg har visst mye indre stress ifølge legen, jeg sover vanlig, ca 6 timer hver natt, noen ganger 7,men jeg er b menneske:) 

Hei, tusen takk for alle hjelpsomme svar, jeg får finne frem antibacen og være litt mer nøye med å ikke overføre bakterier. 

Også sjekke ut den vaksinen:) hadde vært fint å slippe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har visst vært innafor, det var for lavt før, og nå var den akkurat innafor sa legen. Har ikke vært utredet, har aldri tenkt at jeg kan være allergisk for noe fordi jeg ikke "har nyst" eller hatt noe snørrete nese, som jeg har forbundet med allergi. Helt fint inneklima hjemme:) 

Da må jeg vurdere den! Tusen takk 😍

2 år, begynte nettop i bhg. Hun har kun vært syk en gang, og gjennomsnittlig 2 ganger i året siden hun ble født. 

Er det C vitamin? 

Jeg har visst mye indre stress ifølge legen, jeg sover vanlig, ca 6 timer hver natt, noen ganger 7,men jeg er b menneske:) 

Hei, tusen takk for alle hjelpsomme svar, jeg får finne frem antibacen og være litt mer nøye med å ikke overføre bakterier. 

Også sjekke ut den vaksinen:) hadde vært fint å slippe :)

Å sove 6 timer om natta er absolutt ikke optimalt. Nå er ikke nettavisen verdens mest seriøse kilde, men du kan jo lese artikkelen likevel https://www.nettavisen.no/livsstil/forskning-sa-farlig-er-det-a-sove-mindre-enn-sju-timer/3423307812.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var syk minst 5-6 ganger i året før jeg begynte å legge om kostholdet mitt. Nå er jeg svært sjeldent syk. Jeg spiser bevisst sunt (velger grove produkter, magert kjøtt og meieriprodukter, mer frukt og grønt og jevne måltider utover dagen). Drikker minst 2,5 liter vann I løpet av dagen. Det har funka på både vekta mi og immunforsvaret. Også tar jeg d-vitamin i vinterhalvåret. Jeg har enda ikke vært syk i år - bank i bordet!😀

Anonymkode: 4bbd2...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...