Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2002 #1 Del Skrevet 4. september 2002 jeg jobber med barn og føler at jeg relativt er mye syk, særlig på høsten. det går jo førkjølelse, omgangsyke gang på gang der jeg jobber . er det vanlig å være mye syk når man jobber med barn? hva er deres erfaringer ? blir man aldri immun mot alle disse sykdommene som er ute og går`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. september 2002 #2 Del Skrevet 4. september 2002 Har hørt begge deler. Selv ble jeg ikke syk de 4-5 årene jeg jobbet mad barn, men mange blir mye syke det første halvåret. Hvis immunforsvaret ditt ikke er godt vil du nok pådra deg både forkjølelse, øyekatarr, omgangssyke og masse annet morsomt. Selv er jeg ikke syk hvis jeg bare er forkjøla. Det kommer an på hvor du legger grensen mellom syk og ikke syk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. september 2002 #3 Del Skrevet 4. september 2002 Jeg har aldri jobbet med barn (det skal barna være glade for ) MEN jeg erfarer jo i mitt liv at alle er ulike når det gjelder sykdom. Noen får alltid det som "går", uansett hva det er. Min mann blant annet. Noen får aldri det som "går", og er aldri syke. Meg selv blant annet. Så hvis du har et dårligere immunforsvar enn mange andre, så vil du nok få endel greier. Du er jo naturlig nok utsatt for en del mer smitte enn de fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. september 2002 #4 Del Skrevet 4. september 2002 Motto: "Man er ikke syk før man styrter." Dette merker man ved at man plutselig ligger på magen med nesa ned i grusen og føler at man ikke vil være i stand til å reise seg på et par uker. Ellers anbefales en pulke-pille.. da blir alt bra igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 4. september 2002 #5 Del Skrevet 4. september 2002 Jeg kjenner til det.. Jobber selv i barnehage, og har vært mye sjuk. Spesielt det første halvåret tror jeg at jeg var mer sykmeldt enn på jobb...hehe.... Noen greier å bygge opp immunforsvaret såpass at de blir "herdet", mens andre ikke gjør det... Det er naturlig at man er oftere syk når man jobber med barn, for tenk alle basselusker som er der, da!! Det er slik iallfall i alle barnehagene jeg har jobbet i. Det er sjelden at personalgruppa er fulltallig over lengre tid. Kanskje en dag eller to i måneden.... :-? Har forressten hørt noen folk som sier de ikke vil jobbe i barnehage fordi de er redde for å bli så mye sjuke... Men jeg mener nå det er verdt det, tenk hvor viktig jobb vi egentlig har! Det er våre fremtidige statsministre og ordførere og det som ellers er som vi faktisk tar oss av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2002 #6 Del Skrevet 4. september 2002 HEI lillian. hadde du på følelsen at personalgruppa hadde forståelse for at du var syk når du var mye syk det første halve året ? jeg får så utrolig dårlig samvittighet når jeg blir syk jeg og prøver å kreke meg på jobb etter en dag i senga med det resultatet at jge blir enda mer syk og må holde senga , og får da kjempedårlig samvittighet ..huff..skal det være sånn da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 4. september 2002 #7 Del Skrevet 4. september 2002 Ja, jeg hadde på følelsen at perosnalgruppa hadde forståelse for at jeg var mye borte det første halvåret. Det var flere som kjente seg igjen med at de også hadde vært en del sjuke da de starta å jobe i barnehage. Nå var jeg riktignok lærling, så jeg gikk "utapå" så det ble ikke for lite personale i forhold til barn der da... Vettu, det dummeste du gjør er å kreke deg på jobb når du kjenner at du ikke er frisk nok egentlig... Det vil føre til at du blir gående og "hangle" over lengre tid, og dessuten kan du smitte andre voksne og barn... Jeg kjenner til det med å få dårlig samvittighet, men ta en prat med sjefen din, så kanskje h*n har noen trøstende ord. (Nå er jeg bortskjemt med en fantastisk sjef, så det kan hende jeg er mer priviligert med å ta opp slike ting med henne) Vi sier på jobben der jeg er at det er bedre med en 3-dagers egenmelding enn en måneds sjukmelding fordi man absolutt dro på jobb selv om man ikke egentlig var frisk.... Du skal ikke ha dårlig samvittighet.. Hva er egentlig viktigst for DEG ? Å "heale" deg selv eller jobben? Håper du mener det første.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 4. september 2002 #8 Del Skrevet 4. september 2002 helt normalt å bli mye syk når man jobber med barn. syntes det gikk i ett de fire årene jeg jobba i barnehage. først etterpå jeg har fått noe igjen for det, immunforsvaret mitt har blitt helt utrolig og nå er det flere år siden jeg hadde forkjølelse engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2002 #9 Del Skrevet 4. september 2002 er det vanlig å være mye syk når man jobber med barn? hva er deres erfaringer ? blir man aldri immun mot alle disse sykdommene som er ute og går`? Hvordan et menneske "takler" sykdommene som herjer i barnehage til tider, er nok veldig forskjellig. Her spiller nok både immunforsvar og innstilling en avgjørende "rolle". Jeg for min del har vel vært heldig og har et sterkt immunforsvar, og hvor ofte jeg har vært borte i løpet av snart 4 år, kan telles på en hånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 4. september 2002 #10 Del Skrevet 4. september 2002 Var ikke meningen å være anonym.. Vh Anie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 4. september 2002 #11 Del Skrevet 4. september 2002 jeg jobber ikke med barn, men er mye syk likevel... Jeg merket imidlertid en liten forbedring etter at jeg skaffet meg (og brukte...) nesheorn for neseskylling. Rensker godt opp det... Bilde slettet. Hege (mod.) http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0 --> Fyda.. Ehmm... Pleier å ferdes på et forum oppbygd på identisk vis, tok det vel for gitt at kjørereglene var de samme.. Ah well... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 5. september 2002 #12 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg har jobba i barnehage nå i en knapp måned og ble "advart" av de jeg jobber sammen med at man kunne være mye syk den første tida. Tell me about it.Etter ei uke lå jeg hjemme med oppkastsyke og 14 dager etterpå kom influensaen på laaaaaang besøk, og den sitter godt skal jeg si deg :-? Rekner med neste runde går i gang ca om 3 uker :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. september 2002 #13 Del Skrevet 5. september 2002 Har jobba i barnehage i 3 uker imorra og allerede vært kraftig forkjølet 1 gang, varte i 1 uke. Men jeg gikk på jobb uansett jeg, vel vitende om at jeg ikke kunne smitte ungene med det de hadde smittet meg med Kaller ikke en forkjølelse for sykdom jeg. Har man feber, er man syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2002 #14 Del Skrevet 5. september 2002 kvalm og spyklar da,hva kaller man det. Har jo ofte ikke feber,men jobbe med ekstrem kvalme. Det er jævlig det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergenspike Skrevet 6. september 2002 #15 Del Skrevet 6. september 2002 Spesielt om høsten er det mange nye barn og nye sykdommer. Kanskje barna har søsken som har begynt nye steder. Smitte smitter fort! :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 7. september 2002 #16 Del Skrevet 7. september 2002 Er litt sylta nå jeg... :cry: Rar følelse i ørene,snufsete,sår hals,ekkelt slim...så ungene har definitivt smitta meg. Jeg blir ofte smitta av noe på jobb,så det er ganske vanlig.Det som er noe herk er å måtte kreke seg til lege etter å ha brukt opp egenmeldingene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. september 2002 #17 Del Skrevet 8. september 2002 Leste Lilian`s innlegg med stor interesse, for jeg har motsatt erfaring! Jeg jobbet som lærling i barnehage, og var mye syk. Til slutt var jeg så mye syk at det ble flaut, men etter et halvannet år ble det oppdaget at jeg hadde en kronisk sykdom som gjorde imunforsvaret mitt på bånn så lenge sykdommen var ubehandlet. Jeg hadde ødelagt beinet mitt da jeg fikk greie på dette, og var allerede sykmeldt da jeg ringte jobben for og fortelle at jeg hadde fått denne sykdommen. (var veldig deprimert en stund- og tenkte det er greit og gi beskjed på forhånd) Fikk da høre at det skulle bli godt og se om jeg klarte og holde meg på jobb snart, og lignende som om jeg skulka......... Etter jeg begynte på behandlinga ble jeg ikke så mye syk lengere, og da ble det hviska i krokene. Gud, jeg var glad den dagen jeg kunne dra fagpapirene under nesa på dem og tenke at de -personalet- kunne ryke og reise!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 8. september 2002 #18 Del Skrevet 8. september 2002 MarianneE: Høres ut som om du har vært skikkelig uheldig med personalgruppa du jobbet med. Tenke seg til å servere sånne kommentarer!!! Godt du kom deg bort derfra, i hvert fall. Håper du er heldigere i ditt videre arbeidsliv. Det er faktisk sånn at det ikke er alle sykdommer som ses like godt på oss! Noen sykdommer eller vansker synes rett og slett ikke, og da blir man lett overvurdert i forhold til hva man kan greie. Det kan være angstproblemer, depresjoner, vansker i familie/hjemmesituasjon, astma/pustevansker, ulike smerter og mye mer. Min erfaring er at man skal være ytterst forsiktig med å dømme andre og mene noe om andres helsesituasjon. Jeg har jobbet så lenge i barnehage, og i tett samarbeid med kvinner i alle aldre, at jeg har sett hva enkelte kan slite med som ingen aner noe om. Det å kunne støtte hverandre og være litt kollegiale er en fin ting! Ellers hadde jeg samme erfaring da jeg jobbet som praktikant i barnehage for mange år siden (1984/85), jeg fikk masse forkjølelser og greier, alle basseluskene bare hoppet på meg! Kan ikke huske at jeg var veldig mye borte, men det var mer sånne "smågreier" som jeg var mindre motstandsdyktig mot. Har alltid hørt at det er vanlig når man begynner å jobbe i barnehage. Etterhvert bygger man forhåpentligvis opp et visst immunforsvar mot sånne ting! Hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 8. september 2002 #19 Del Skrevet 8. september 2002 Har forressten hørt noen folk som sier de ikke vil jobbe i barnehage fordi de er redde for å bli så mye sjuke... Men jeg mener nå det er verdt det, tenk hvor viktig jobb vi egentlig har! Det er våre fremtidige statsministre og ordførere og det som ellers er som vi faktisk tar oss av... Dette er et sitat jeg har skrevet tidligere i denne tråden sjøl... Nå lurer jeg på om jeg sterkt må revurdere det, da jeg ikke har vært annet enn syk de første ukene på jobb etter ferien... :-? Trodde jeg ble mer og mer immun sjøl, men tydeligvis ikke... Har fått alt som går i barnehagen for tiden bortsett fra brennkopper! Istedenfor dem har jeg fått et par andre ulumskheter... =( Er det på tide å se seg om etter ny jobb enda jeg ikke har jobbet som ferdig utdannet i mer enn et år?? :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 8. september 2002 #20 Del Skrevet 8. september 2002 Prøv litt til, du! Ikke verdt å gi opp ennå! - Hvis du ellers trives i jobben, da?! Håper du blir litt mer immun snart! Hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå