Scheherazade Skrevet 21. mai 2005 #1 Skrevet 21. mai 2005 Diskuterte her om dagen billigmerkene som er kommet i butikkene nå, feks First Price, med noen venner. Ene mente helt seriøst at "vanlige" merkevarer har holdt oss for narr i alle år og fått oss til å tro at det var så dyrt å produsere mat. At h*n endelig nå hadde fått øynene opp for hva spaghetti, taco, hva som helst EGENTLIG burde koste. Og flere av de andre var helt enig. Og nå kjøpte de bare "billig"-varer, for da ble de ikke lurt av produsenten. :o Er dette gjengs oppfatting? Jeg tenker mer: "Herregud, HVORDAN er disse varene laget?" Hvilke kvalitet på råvarene, under hvilke forhold for de ansatte og hvor langt har denne maten reist for at jeg skal spare noen kroner? Hva tenker dere?
Gjest Berry Skrevet 21. mai 2005 #2 Skrevet 21. mai 2005 Er dette gjengs oppfatting? Jeg tenker mer: "Herregud, HVORDAN er disse varene laget?" Hvilke kvalitet på råvarene, under hvilke forhold for de ansatte og hvor langt har denne maten reist for at jeg skal spare noen kroner? Hva tenker dere? Helt enig. Jeg tenker at kvaliteten forringes. (Det har jeg selv merket de gangene jeg har prøvd billigmerker.) Betaler heller noen ekstra kroner for gode produkter!
Laila Skrevet 21. mai 2005 #3 Skrevet 21. mai 2005 Jeg tenker ikke slik om first price. Jeg er bare sjeleglad jeg kan få rimeligere mat nå. Så first price YYYYEEEEESSSSS.
Nella Skrevet 21. mai 2005 #4 Skrevet 21. mai 2005 Ta First Price da. Det er jo Norgesgruppens eget merke. Klart det blir billigere. Tror ikke det har reist noen lengre vei enn noe annet og er noe dårligere forhold der de blir lagd. Hørte engang at de blir lagd på fabrikker som lager slike produkter fra før og slipper de kostnadene da. Dessuten bruker de ikke ei krone på reklame og sparer enorme summer der. For det er kiwi sine reklamepenger det går av når merket har vært dratt frem der. Det er jo gjort før også det da gilde slang gilde etiketter på noe kjøttpålegg og husker ikke hva det andre var, men obs solgte det på en annen pakke tilsvarende og med forskjellig pris. Syns first price er et ypperlig alternativ og ikke minst til alle studenter som har det trangt fra før. Kjøper noe av det selv og noe ikke. Tacopakken er jo genial syns jeg. Og bruker kun det nå. Hygieneprodukter er jeg mer skeptisk til, men det er nok ikke noe verre enn å hadle det billigste på europris f.eks. Og noe med billigmerker sitter også i hodet. Det er begrenset hvor mye forskjell det smaker på billig kontra dyr hermetisk sjampinjong, mais, tomatpure osv. Hermetikk er hermetikk uansett mener jeg. Så jeg syns tilbudet er flott jeg og bra at man har muligheten til å velge
Gjest Tabby Skrevet 21. mai 2005 #5 Skrevet 21. mai 2005 Jeg tror nok ikke kvaliteten er så mye dårligere eller at maten er laget under så mye verre forhold enn den dyrere, mer kjente maten. Mye mat importeres uansett fra utlandet, også mer kjente merker. Vi handler en del coop produkter, de smaker veldig veldig godt faktisk. Og kan vi spare inn litt penger på mat vi uansett skal ha, og som vi synes smaker bedre enn noe av den dyrere maten så er det helt greit.
Gjest Violetta Skrevet 21. mai 2005 #6 Skrevet 21. mai 2005 Jeg tror nok ikke kvaliteten er så mye dårligere eller at maten er laget under så mye verre forhold enn den dyrere, mer kjente maten. Mye mat importeres uansett fra utlandet, også mer kjente merker. Vi handler en del coop produkter, de smaker veldig veldig godt faktisk. Og kan vi spare inn litt penger på mat vi uansett skal ha, og som vi synes smaker bedre enn noe av den dyrere maten så er det helt greit. Akkurat slik ser jeg også på det. Dessuten tror jeg ikke at norsk mat nødvendigvis har så høy kvalitet i forhold til andre steder i verden.
Arwen Skrevet 21. mai 2005 #7 Skrevet 21. mai 2005 En av grunnene til at first price 8 og andre billigemerker) er billige er vel at de slipper endel mellomledd. Vet også at de kjøper inn der det er billigst hele veien slik at det ikke er sikkert at kvaliteten er den samme fra uke til uke. Er glad det har kommet billige alternativer jeg :D
Gjest *Snart medlem* Skrevet 21. mai 2005 #8 Skrevet 21. mai 2005 Hermetiske og tørkede produkter har jeg ikke noe problem med - skjønner at prisen er gått ned pga at de sparer inn på å slippe mellomledd, og at kvaliteten nok er den samme. Jeg er mer skeptisk til ferskvarer som jo må behandles på en viss måte for å beholde kvaliteten. Her i utlandet hvor jeg bor merker man godt forskjell på billigkjedene og de litt dyrere på kvaliteten på ferskvarene. Særlig grønnsakene i de aller billigste butikkene ser mye dårligere ut enn hvis man går et hakk opp i prisklasse. Man har jo ikke så veldig lyst på poteteter med tendenser til roer og overmodne tomater.
Gjest joda Skrevet 21. mai 2005 #9 Skrevet 21. mai 2005 Her i utlandet hvor jeg bor merker man godt forskjell på billigkjedene og de litt dyrere på kvaliteten på ferskvarene. Særlig grønnsakene i de aller billigste butikkene ser mye dårligere ut enn hvis man går et hakk opp i prisklasse. Man har jo ikke så veldig lyst på poteteter med tendenser til roer og overmodne tomater. Jeg er enig, men da kommer det ofte i bunn og grunn ikke an på hvordan produktene er produsert i utgangspunktet, men hvordan butikken sparer penger på dårlig oppbevaring/lagring; for høye kjøletemperaturer og kanskje også at de kjøper inn varer til søppelpris eller noe. Jeg har også bodd i utlandet (Canada), og der var forskjellen i pris avhengig av følgende synlige faktorer: -industrielt framstilt mat med kunstig smakstilsetning var skremmende billig -supermarkeder/kjeder var stort sett dyrere enn småbutikkene (ofte invandererbutikker), og hadde mye "konserverte" ferskvarer (eks vakumpakket bacon, som kostet noe sånt som 30 kr kiloen... Eller brød som ALRI smakte ferskt og som veide ingenting selv om det var "mørkt"...da lurer man jo på framstillingsprosessen) -grønnsaker kunne deles i tre kategorier; vasne, økologiske og masseproduserte. Både de økologiske og de masseproduserte så bra ut, men prisnivået var ganske forskjellig... Øko-produkter kostet dog ikke mer enn "normale" varer gjør i Norge Jeg er ikke skeptisk til billigprodukter som er butikkenes egne varer, selv om jeg gjerne skulle visst mer om prosessen fra råvare til handelsvare, men det gjelder jo merkevarer også. I ytterste konsekvens koster det ikke mer enn 50 cent å produsere en Nike-sko i Indonesia (e.l) heller... Coop har jo også en god del egne, økologiske varer:)
Fakse Skrevet 21. mai 2005 #10 Skrevet 21. mai 2005 Min erfaring er at man ofte får det man betaler for. Går heller etter det motsatte av billigmerkene, nemlig økologisk mat når jeg handler. Ikke konsekvent, men oftere og oftere.
Gjest Spacegirl Skrevet 21. mai 2005 #11 Skrevet 21. mai 2005 Jeg handler billig-merker når jeg kan. Untatt enkelte ting som jeg syns smaker bedre når jeg betaler litt mer, f.eks de billige pastasausene syns jeg ikke er noe gode. Men First Price har mye bra syns jeg. Unntatt toalettsaker, der kjøper jeg ikke det billigste
Scheherazade Skrevet 21. mai 2005 Forfatter #12 Skrevet 21. mai 2005 Mente vel heller ikke at jeg er direkte imot First Price, Coop-serien og så videre. Kjøper selv litt First Price (ja, bruker det som eksempel, Bunnpris er nemlig naboen min ), ting som tacoen er kjempegod. Men, det er med litt dårlig samvittighet jeg putter den i handlekurven. Jeg vil ikke ha det slik at alt som finnes i hyllene er butikkens egne billigmerker. Det er jo klart det blir vanskeligere for småbedrifter og merkeleverandørene når de må konkurrere med butikkens egne merker. Merker som, sånn som dere sier, har mindre mellomledd, lavere reklamasjonskostnader og så videre. Synes det er en litt trist utvikling jeg! Men selvsagt, finnes folk som jobber med å produsere First Price-produktene også. Spesielt dersom man tenker på at nordmenn aldri har brukt så liten del av inntekten sin på mat som nå. Synes klaging på matvareprisene tar litt overhånd her i Norge. Selv om jeg er student, har jeg for det meste råd til å kjøpe det har bruk for, handler vel mest om at jeg kjøper "lurt", det vil si, lager maten selv og unngår studentfeller som Grandiosa. Sier ikke at alle har det på samme måte, klart det finnes mange i Norge som virkelig må snu og vende på kronene. En annen ting jeg kom til å tenke på, er hvor grensene for billigmerker og butikkmerker går. Eldorado var jo i sin tid et billig butikkmerke, men nå ser jeg vel egentlig på det som et vanlig merke. Samme med Landlord til Rema. Hmmm, ikke lett dette her!
Gjest Piglet i.i. Skrevet 21. mai 2005 #13 Skrevet 21. mai 2005 Jeg skriver en oppgave om dagligvarebranchen, og har bl.a. lest at det enorme presset som eksisterer i dag om å få billigere produkter, har medført at produktene inneholder langt mindre vitaminer og mineraler. Fordi det ikke er mulig å produsere den kvaliteten vi hadde for 20 år siden til den prisen forbrukeren er villige til å betale, så får vi altså mat (spesielt frukt og grønt) som er av betraktlig mindre sundt (i fohold til næringsinnhold) enn tidligere. Dette er noe jeg synes både forbukeren og butikkene bør tenke mere på, og vurdere om pris nødvendigvis alltid er det viktigste... Piglet i.i.
Gjest joda Skrevet 21. mai 2005 #15 Skrevet 21. mai 2005 Det jeg gjerne skulle visst mer sikkert var om kvaliteten på "dagligvare-merkevarene" sånn som feks stabburet og eldorado egentlig er noe bedre enn billig-dagligvaremerkene. Mitt inntrykk er at det først og fremst er markedsføring og det at merkevarene har vært etablert lenge, som gjør at vi "tror" de er bedre. Skal man snakke om næringsinnhold og forsåvidt smak også, tror jeg man nesten må tenke i retning delikatesseforretning (som bruker skikkelige råvarer og ikke masse konserveringsmidler, smaksforsterkere/salt osv), eller økologisk/helsekost. Eller? På en måte blir det nesten som matbutikk-kattemat sammenliknet med dyrebutikkfor - Friskies er litt bedre enn butikkens billigste kattematmerke, men fortsatt milevis unna det beste som finnes... Hadde vært interessant om Piglet har lyst til å fortelle mer om oppgaven sin når den blir ferdig:) Og ellers planlegger jeg grønnsakshage og hønsehold, jeg...
Gjest Piglet i.i. Skrevet 21. mai 2005 #16 Skrevet 21. mai 2005 Jeg synes denne artikkelen sier veldig mye om diskusjonen pris/kvalitet: http://www.fdb.dk/default.asp?id=539&cid=3...chive=1&aid=554 Ellers er denne fokusen på lave priser på dagligvarer også et problem i forhold til produktutvikling. Når kjedene tvinger produsentene til å produsere og selge billigst mulig, er det færre resurser til å utvikle nye og spennede produkter til oss. Jeg tror ikke at det er noe galt med de såkalte private-labels, ikke minst fordi de ofte produserers av kjente merkevareprodusenter. Men jeg synes bare personlig det er trist at det viktigste når det kommer til innkjøp av matvarer, er prisen. SÅ fattige er tross alt ikke størstedelen av den norske befolkning. Når man bruker kun ca. 10% av disponibel inntekt på mat, sier det vel seg selv at kvalitet ikke er i sentrum, og der kan vi vel kanskje også finne en av forklaringen på dagens overvekst-problem. Piglet i.i
Gjest Darcy Skrevet 21. mai 2005 #17 Skrevet 21. mai 2005 Jeg er veldig fornøyd med billigere muligheter i matveien og bruker det jeg syns er bra av First Price.
MarianneE Skrevet 21. mai 2005 #18 Skrevet 21. mai 2005 til daglig bruk synes jeg ikke First Price er så ille, jeg.
Gjest Catwoman Skrevet 22. mai 2005 #19 Skrevet 22. mai 2005 Jeg kjøper first price på en del ting papirlommetørklene og padsene syns jeg er akkurat like bra som andre. Frukt og grønt kjøper jeg aldri fra first price,
Gjest Formosiss Skrevet 22. mai 2005 #20 Skrevet 22. mai 2005 Jeg syns first price er like bra som mye av det andre. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå