Sputnik90 Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) Jeg må si det. Fyren er ikke dum. Er mange i media som elsker krigspenger som jeg ikke forstår? Noen bekymrer seg over at Tyrkere vil gjøre mye uhumanetisk mot Kurdere slik jeg forstår det. Men Tyrkia er en.. vel nå er det vel islamsk sekulær nasjon. Men uansett det er en moderne stat innenfor slikt og de er veldig nasjonalistiske tror jeg. Noe som jeg ikke tror på. Men når det kommer til å stoppe teokrater... hvorfor er dette ille. Men Trump hadde ess i erme her. Han skrev på Twitter at. Om tyrkere gjør noe som han selv ikke er noe som han selv ville gjort så ville han ødelegge Tyrkias økonomi. Og det har vært sanksjoner mot stål ifra Tyrkia. Ved tanke på at Erdogan har blitt litt upopulær pga det ."tror det iallfall om kildene er korrekt" så vil han neppe gjøre noe som vil sabotere gjenvalget. Så tror Trump ikke er en idiot her. Får soldatene hjem. Stabilitet i Syria. Så får de fikse det selv. Endret 8. oktober 2019 av Sputnik90
Druid Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Det geopolitiske problemet for øyeblikket, er at Tyrkia er i spill mellom stormaktene. Det er mange årsaker til dette, og Trump skal på ingen måte få det totale ansvaret om Tyrkia forlater NATO, men det han gjør nå er ikke til hjelp, er i direkte konflikt med rådgiverens hans som forstår hva som skjer og det kan være dråpen som får det til å renne over. I lys av Tyrkias utfordringer er Trumps trusler faktisk vanskelig å ta alvorlig. Men det er helt klart at Trump etter lang tids handelskrig med Kina, fortsatt ikke forstår hvorfor det ikke virker. Og det er litt rart. Finnes det virkelig ingen kompetente økonomer i det hvite hus som kan tegne og forklare? Da Erdogan kom til makten, og fridde til Vesten, kunne det kanskje virket. Men med dagens politiske støttespillere, er denne trusselen noe som styrker Erdogan. 2
bananbøy Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 4 timer siden, Druid skrev: Det geopolitiske problemet for øyeblikket, er at Tyrkia er i spill mellom stormaktene. Det er mange årsaker til dette, og Trump skal på ingen måte få det totale ansvaret om Tyrkia forlater NATO, men det han gjør nå er ikke til hjelp, er i direkte konflikt med rådgiverens hans som forstår hva som skjer og det kan være dråpen som får det til å renne over. I lys av Tyrkias utfordringer er Trumps trusler faktisk vanskelig å ta alvorlig. Men det er helt klart at Trump etter lang tids handelskrig med Kina, fortsatt ikke forstår hvorfor det ikke virker. Og det er litt rart. Finnes det virkelig ingen kompetente økonomer i det hvite hus som kan tegne og forklare? Da Erdogan kom til makten, og fridde til Vesten, kunne det kanskje virket. Men med dagens politiske støttespillere, er denne trusselen noe som styrker Erdogan. Du er som vanlig totalt på jordet. At Tyrkia er på dårlig fot i forhold til sitt NATO medlemskap er de 100% skyld i selv. De har blant annet gjort storinnkjøp av Russisk millitærmateriell som S400 Growler antiluft missil system direkte imot NATO sine anbefalinger, og har gjentatte ganger sagt at de ikke trenger NATO, osv. Hvordan tror du det hadde gått hvis f.eks Norge hadde kjøpt Russiske SU-35 jagerfly? Hadabra NATO medlemskap tenker jeg vi kunne ha sagt da... 2
Druid Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 8 timer siden, bananbøy skrev: Du er som vanlig totalt på jordet. At Tyrkia er på dårlig fot i forhold til sitt NATO medlemskap er de 100% skyld i selv. De har blant annet gjort storinnkjøp av Russisk millitærmateriell som S400 Growler antiluft missil system direkte imot NATO sine anbefalinger, og har gjentatte ganger sagt at de ikke trenger NATO, osv. Hvordan tror du det hadde gått hvis f.eks Norge hadde kjøpt Russiske SU-35 jagerfly? Hadabra NATO medlemskap tenker jeg vi kunne ha sagt da... Really? Vi er der ja! Hele grunnen til at Tyrkia gikk til Russland, var at USA nektet å selge våpensystemene Tyrkia trengte, og la de samme føringene på alle allierte land. Det var grunner til dette, knyttet til Tyrkia sine grenseproblemer, og USA sin støtte av Tyrkias største grensetrussel, så det er ikke uforståelig. Men sluttproduktet blir det samme: USA har markant styrket Kurdernes strategiske militære situasjon til det punktet Tyrkia trenger våpen, NATO allierte får ikke selge det til dem, da går Tyrkia ut i markedet. USA har strippet dem for F-35, ikke bare på kjøps-siden, men på leveransesiden; det skrur dette til ytterligere. Håpet nå er at Tyrkia ser mot andre alternativer enn Russland for jagerfly, men ikke tro at Russland ikke ser dette som en strategisk mulighet! Hadde jeg vært Putin, hadde jeg solgt dem det beste flyet for halve prisen, med lovnad om at hvis de trakk seg fra NATO, ville de kunne få tilgang til godsakene i det og. 2
I Grosny Skrevet 9. oktober 2019 #5 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) All ære til Trump for at han trekker seg ut fra den forbryterske og æresløse krigen mot Syria. Det var på høy tid. Jeg håper Syria og kurderne klarer å bli enige og få Nord-Øst Syria tilbake til Syria. Det haster. Før tyrkerne tar dem. Endret 9. oktober 2019 av I Grosny 2
Druid Skrevet 9. oktober 2019 #6 Skrevet 9. oktober 2019 Min spådom, Tyrkia gjør militære aksjoner mot kurdere, Assad ser på og forteller hvor aggressive vesten er, Russland kommer inn som fredsmegler og Tyrkia trekker seg ut, så Putin får sole seg i glansen av hvordan fredsmekling skal gjøres: Tyrkia og Assad får løst sitt felles problem, Russland får sedimentert sin posisjon i området. Alle er happy. (Vel ikke de som ender som blodige og forbrente klumper av menneskekjøtt, men hvem bryr seg om det når man får god medie omtale som den som trakk seg ut av krigen) 3
Far til 2 Skrevet 9. oktober 2019 #7 Skrevet 9. oktober 2019 Så er det altså avklart. Trump har gitt beskjed til Tyrkia at de bare kan gå inn og henrette titusenvis av Kurdere. Dette er Kurdere som kjempet MED !!! Usa mot Irak og Hussein. De siste årene har de kjempet MED !!! Usa mot Isis. Han har altså bedt om hjelp fra Kurdere og fått det. Når han ikke trenger dem mer lar han Irak gå inn å henrette dem. Nato kan ikke lenger tro at Usa vil stille opp. Vi og andre i Nato har støttet Usa i Libya ordi de ønsket det., Vi og andre i Nato har støttet Usa mot Isis fordi de ønsket det. Nå har Usa gitt uttrykk for at de vil ha norske krigsskip til Den Persiske Gulf. IKKE FAEN sier jeg. La amerikanerne klare seg alene. De har med det som nå skjer mot Kurderne vist at de gir faen i alle andre enn seg selv. La Usa kjempe og dø i sin egen krig og vi I Norge får alliere od med de norsdiske lanndene og kanskje EU. Men å satse på USA er nå bevist å være helt vanvittig. 8
Gjest Optimo Skrevet 9. oktober 2019 #9 Skrevet 9. oktober 2019 4 timer siden, Far til 2 skrev: Men å satse på USA* er nå bevist å være helt vanvittig. *Trump Det blir nok normale forhold igjen etter neste valg der borte.
Gent82 Skrevet 9. oktober 2019 #10 Skrevet 9. oktober 2019 Det er fantastisk, utrolig at midt-østen ALLTID klarer å være sånt et eneste stort rot 🙄😕. Det er drap og konflikter året rundt og fjernes et par diktatorer er det komplette kaos i gang. 4
Heisann1234 Skrevet 9. oktober 2019 #11 Skrevet 9. oktober 2019 4 minutter siden, Bie-damen skrev: Tragisk! Har ikke kurderne lidd nok? Ser på facebook at flere nyhetssider opplyser om at 8 sivile personer er drept så langt, også har vi tyrkere som kommenterer og ler av det hele, de sier "det skal bli flere".. Dette er helt syke folk, det hatet de bærer for kurdere er så ille at de driter langt i hvem som blir drept og ikke blir drept. Også står vi bare og ser på. Alle vet at dette kun handler om å utslette kurderne, sette fri IS fangene slik at de kan igjen fokusere på å islamifisere Europa. Dette må bli stoppet ellers er det ikke lenge igjen til vi selv havner i krig. 4
Aragorn ll Elessar Skrevet 9. oktober 2019 #12 Skrevet 9. oktober 2019 NATO-sjef Jens Stoltenberg sier at NATO har forståelse for Tyrkias sikkerhets-utfordringer fra syrisk side av grensen, men ber landet handle med tilbakeholdenhet og begrense menneskelig lidelse. Stoltenberg ber Tyrkia være tilbakeholdne Lurer på om han ville vært like forståelsefull oven for Russlands sikkerhets utfordringer. Det at Stoltenberg ikke fordømmer Tyrkia er skammelig og viser hva slags hykler han er. 4
Husholdning1 Skrevet 9. oktober 2019 #13 Skrevet 9. oktober 2019 At USA reduserer sin krigsdeltakelse er positivt. På tide Midt-Østen ordner opp seg i mellom uten innblanding utenfra. 1
Heisann1234 Skrevet 9. oktober 2019 #14 Skrevet 9. oktober 2019 Hadde kurdere virkelig vært "smarte" og like slue som nabolanda fra starten så burde de forlengst ha truet vesten med å slippe løs IS-krigerne. I stedet valgte de å være lojale og fredelige. Dette er straffen de får for det. Jeg håper kurdere kan lære av dette til neste gang. Det hjelper ikke å være "snill" og lojal mot stormakter. De er bare ute etter sin egen vinning og tygger og spytter deg ut så fort de ikke har bruk for deg mer. 5
snoren Skrevet 9. oktober 2019 #15 Skrevet 9. oktober 2019 19 minutter siden, Heisann1234 skrev: Hadde kurdere virkelig vært "smarte" og like slue som nabolanda fra starten så burde de forlengst ha truet vesten med å slippe løs IS-krigerne. I stedet valgte de å være lojale og fredelige. Dette er straffen de får for det. Jeg håper kurdere kan lære av dette til neste gang. Det hjelper ikke å være "snill" og lojal mot stormakter. De er bare ute etter sin egen vinning og tygger og spytter deg ut så fort de ikke har bruk for deg mer. Peshmerga har vært med å nedkjempe IS, hvorfor skulle de sluppet løs IS-fangene? Det hadde bare slått tilbake på dem selv, det sier jo seg selv. Snill mot stormaktene? IS lever i deres områder, det er deres koner de voldtar og dreper. Det er til deres fordel at IS blir nedkjempet. At tyrkere og kurdere er uvenner er intet nytt, er enig med @Husholdning1, dette er en kamp de må kjempe selv. Vi i vesten bør åpne opp for flere flyktninger, men vi gjør dem bare bjørnetjenester ved å blande oss for mye. 2
Gjest Nimbus2000 Skrevet 9. oktober 2019 #16 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) På 9.10.2019 den 10.57, I Grosny skrev: All ære til Trump for at han trekker seg ut fra den forbryterske og æresløse krigen mot Syria. Det var på høy tid. Jeg håper Syria og kurderne klarer å bli enige og få Nord-Øst Syria tilbake til Syria. Det haster. Før tyrkerne tar dem. Trump trakk jo ikke soldatene vekk fra Syria. Trump trakk soldatene vekk fra Nord Syria og flyttet dem lenger sør slik at de ikke stod i veien for Tyrkisk angrep på kurderne. USA fikk kurderne til å fjerne flere av sine defensive posisjoner på grensen mot Tyrkia mot at USA garanterte for at Tyrkia ikke skulle angripe kurderne i nord. For å kunne garantere dette plasserte USA soldater på grensen mot Tyrkia for at Tyrkia ikke skulle angripe kurderne som er USAs allierte i kampen mot ISIS. Så velger Trump etter en samtale med Tyrkias president å fjerne disse soldatene slik at Tyrkia kan slakte kurderne. Selvsagt forferdelig gjort mot kurderne og dette har ingenting med å "stoppe en forbrytersk og æresløs krig". Dette handler om å starte en nye en! Trump synes sikkert han selv er et geni, for det plager jo ikke han at tyrkerne dreper kurderne. Men det er vel neppe noe ære i det Trump har gjort. Det å svikte sine allierte og i realiteten ha lagt en felle for å få dem drept. Det er vel noe av det minst ærefulle man kan gjøre. For øvrig så hater jo kurderne og syriske myndigheter hverandre så optimistisk å håpe på at disse kommer til å komme til noen enighet før tyrkerne tar kurderne. Endret 13. oktober 2019 av Nimbus2000
Gjest Nimbus2000 Skrevet 9. oktober 2019 #17 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) 7 timer siden, Far til 2 skrev: IKKE FAEN sier jeg. La amerikanerne klare seg alene. De har med det som nå skjer mot Kurderne vist at de gir faen i alle andre enn seg selv. La Usa kjempe og dø i sin egen krig og vi I Norge får alliere od med de norsdiske lanndene og kanskje EU. Men å satse på USA er nå bevist å være helt vanvittig. Ja, i Norge bør absolutt ikke stole på at USA vil beskytte oss. Truer Russland med å angripe Norge så ringer vel Trump til Putin og spør om hvordan de kan fordele den norske oljen mellom seg. Endret 9. oktober 2019 av Nimbus2000
I Grosny Skrevet 10. oktober 2019 #18 Skrevet 10. oktober 2019 6 timer siden, Gent82 skrev: Det er fantastisk, utrolig at midt-østen ALLTID klarer å være sånt et eneste stort rot 🙄😕. Det er drap og konflikter året rundt og fjernes et par diktatorer er det komplette kaos i gang. Midt-Østen er full av ressurser som mange vil stjele. Destabilisering, krig og helvete er metoder som brukes for å karre til seg ressurser. Oljeområdene som nå er kontrollert av kurdere er betydelige. 1
I Grosny Skrevet 10. oktober 2019 #19 Skrevet 10. oktober 2019 3 timer siden, Nimbus2000 skrev: Ja, i Norge bør absolutt ikke stole på at USA vil beskytte oss. Truer Russland med å angripe Norge så ringer vel Trump til Putin og spør om hvordan de kan fordele den norske oljen mellom seg. Jeg tror heller ikke vi kan stole på USA. Til nå har vel vår allianse basert seg på å være venner med den største bølla i verden, og tryggheten det gir å være medlem i banden. Så langt har det virket. Jeg tror vi bør få til en Nord-Europeisk allianse i stedet. F.eks Skandinavia og Tyskland. Vi bør nok forbedre eget forsvar. Svenskene er heller ikke til å stole på, og tyskerne har jo sin dårlige historie. Jensemann tror han er storkar nå, som NATO-sjef, men jeg tror det er dårlig at han/vi ypper mot Russland. Vi trenger avspenning den veien. Ikke Konfliktbygging. 4
Commander Skrevet 10. oktober 2019 #20 Skrevet 10. oktober 2019 9 timer siden, Gent82 skrev: Det er fantastisk, utrolig at midt-østen ALLTID klarer å være sånt et eneste stort rot 🙄😕. Det er drap og konflikter året rundt og fjernes et par diktatorer er det komplette kaos i gang. Norsk venstreside kritiserer USA for å trekke seg ut av midtøsten. Nå tror jeg det snør i Sahara! Forøvrig er jeg enig i at kurderen har all grunn til føle seg dolket i ryggen. De tok seg av IS og dette er takken. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå