Gå til innhold

Kapitalisme er bra, men ingen spør hvordan den funker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kapitalisme fungerer mest med flerselskap i samfunnet. Desto mer selskap opprettes desto mer makt distribusjon er det i samfunnet. Selve regjeringen er makten men mye av påvirkelsen av samfunnet er ifra rike selskaper.

For eksempel land som ikke har noe å tilby sliter og er fattige. Norge var eksempel fattig før amerikanerne hjalp oss med å finne oljen på slutten av 60 tallet. Så med mindre kapitalist land ikke får noe som de har lyst på. Så får vi ikke noe. Å det å ha forhandlere hjelper også. Har du forhandlere så forhandler landet med deg, så blir begge rike. Dermed strømmer økonomien.

Che Guevara tror jeg er inspirasjon om et land blir korrupt, personlig synes jeg han er litt helt siden han var for en internasjonal revolusjon innenfor dette. Men Sosialismen/kommunismen er elendig fordi der styrer staten alt, og alle i samfunnet blir like fattige.

Men hva er ditt synspunkt på det?

Anonymkode: 79d0b...2fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

Dette var et av de mest forvirrede innleggene jeg har lest på lenge.

Les litt om hva kapitalisme er og hvordan det funker. Du kan f.eks søke på Richard Wulff marxism 101 på youtube. Tross navnet gir han en ganske god forklaring av grunnmekanismene i kapitalismen.

Anonymkode: e1b73...98d

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kapitalisme fungerer mest med flerselskap i samfunnet. Desto mer selskap opprettes desto mer makt distribusjon er det i samfunnet. Selve regjeringen er makten men mye av påvirkelsen av samfunnet er ifra rike selskaper.

For eksempel land som ikke har noe å tilby sliter og er fattige. Norge var eksempel fattig før amerikanerne hjalp oss med å finne oljen på slutten av 60 tallet. Så med mindre kapitalist land ikke får noe som de har lyst på. Så får vi ikke noe. Å det å ha forhandlere hjelper også. Har du forhandlere så forhandler landet med deg, så blir begge rike. Dermed strømmer økonomien.

Che Guevara tror jeg er inspirasjon om et land blir korrupt, personlig synes jeg han er litt helt siden han var for en internasjonal revolusjon innenfor dette. Men Sosialismen/kommunismen er elendig fordi der styrer staten alt, og alle i samfunnet blir like fattige.

Men hva er ditt synspunkt på det?

Anonymkode: 79d0b...2fd

Jeg tror ikke du vet forskjellen på kapitalisme, sosialisme og sosialdemokrati.

USA er et godt eksempel på hvordan kapitalismen fungerer, har man ikke penger eller forsikring når man havner på sykehus så får man ikke behandling eller blir gjeldsslave for resten av livet.

I et kommunistisk land så blir man ikke gjeldsslave etter et sykehusbesøk men behandlingen man får er så dårlig at sjansen for å overleve er minimal.

I et sosialdemokrati så får man den beste behandlingen som er tilgjengelig så lenge det ikke blir alt for dyrt for staten men man må betale en liten egenandel. 

Anonymkode: 4371c...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...