Gjest Seleena Skrevet 21. mai 2005 #1 Skrevet 21. mai 2005 Fordi ein har felles barn? Fordi ein er gravid? Fordi ein elskar kvarandre og det kan berre bli bekrefta ved å sei "ja" ved eit alter/hos sorenskrivar? Fordi ein vil bu saman? Fordi ein har budd lenge som sambuar og vil bekrefte forholdet med eit ekteskap? Eg trur det finst mange grunnar. Eg har veldig lyst å gifte meg om eg finn mannen i mitt liv, fordi eg syntest det er ein fin måte å bekrefte eit forhold. Om det blir i kyrkja eller ikkje får tida vise... Også veldig fint om man har barn og. Eg veit ikkje kvifor, men det blir som eit "symbol" då. Kvifor gifta du deg?/ kvifor vil du gifte deg?
Kristin S Skrevet 21. mai 2005 #2 Skrevet 21. mai 2005 Grunnen til at jeg gifter meg er fordi jeg elsker han jeg er sammen med. Det er han jeg vil dele livet med. Føler at når en gifter seg så blir alt komplett. Men en ting mangler jo. Et barn! =) Men det finnes ingen praktiske årsaker til at jeg gifter meg.
Gjest Sukkerert Skrevet 21. mai 2005 #3 Skrevet 21. mai 2005 Jeg er forlovet, men skal vente et par år med å gifte meg fordi vi er unge og fordi jeg vil være 100 % sikker på at jeg ønsker å leve sammen med han hele livet. Vil gifte meg fordi jeg mener det er sundt å ta et endelig valg for så å fokusere på å få forholdet til å fungere selv om en kan oppleve prøvelser og nedturer. Jeg vil gifte meg før jeg får barn fordi jeg vil gi dem et liv med både en mor og far som er der for dem og lever sammen med dem. (Er klar over at uforutsedte ting kan hende, og fordømmer ikke dem som får barn utenfor ekteskap)
Tinema Skrevet 21. mai 2005 #4 Skrevet 21. mai 2005 Grunnen til at jeg gifter meg er fordi jeg elsker han jeg er sammen med. Det er han jeg vil dele livet med. Føler at når en gifter seg så blir alt komplett. Men en ting mangler jo. Et barn! =) Men det finnes ingen praktiske årsaker til at jeg gifter meg. :enig_animasjon: :enig_animasjon: :enig_animasjon: undertegner denne, kunne ikke sagt det bedre selv. Vi ønsker oss også barn etter at vi har giftet oss. For oss har det å gifte seg ingenting med religion å gjøre, og heller ingenting praktisk, men det er jo ikke til å stikke under en stol at mye (papirer,skatt,arv) er enklere når man er gift, men det er fremdeles ikke en grunn til at vi velger å gifte oss.
Spirito Skrevet 21. mai 2005 #5 Skrevet 21. mai 2005 Vi vil gifte oss for å vise verden at vi elsker hverandre.
Lemona Skrevet 21. mai 2005 #6 Skrevet 21. mai 2005 Jeg vil gifte meg før jeg får barn fordi jeg vil gi dem et liv med både en mor og far som er der for dem og lever sammen med dem. (Er klar over at uforutsedte ting kan hende, og fordømmer ikke dem som får barn utenfor ekteskap) Mine barn var langt fra uforutsedte. Det var et veldig bevisst valg at vi fikk barn selv om vi ikke var gift. Både min samboer og jeg er der for dem, og lever sammen med dem, så jeg ser ikke at det er noen forutsetning å være gift for å klare dette. Husk også at mange som er gift og har barn, blir skilt. Du må gjerne mene ut fra din (religiøse?) overbevisning at det er riktig å være gift før man får barn, men grunnene du oppgir blir for dumme!
Gjest Sukkerert Skrevet 21. mai 2005 #7 Skrevet 21. mai 2005 Mine barn var langt fra uforutsedte. Det var et veldig bevisst valg at vi fikk barn selv om vi ikke var gift. Både min samboer og jeg er der for dem, og lever sammen med dem, så jeg ser ikke at det er noen forutsetning å være gift for å klare dette. Husk også at mange som er gift og har barn, blir skilt. Du må gjerne mene ut fra din (religiøse?) overbevisning at det er riktig å være gift før man får barn, men grunnene du oppgir blir for dumme! Greit. Jeg ønsker å gi et løfte om å være sammen med mannen min livet ut (ekteskapsløftet) før jeg får barn fordi jeg vil at barna skal vokse opp med en mamma og pappa som bor sammen. Å gi et slikt løfte kan også gjøres uten at det innebærer ekteskap. Er vi enige?
Gjest Sukkerert Skrevet 21. mai 2005 #8 Skrevet 21. mai 2005 Både min samboer og jeg er der for dem, og lever sammen med dem, så jeg ser ikke at det er noen forutsetning å være gift for å klare dette. Husk også at mange som er gift og har barn, blir skilt. Det er sant at ekteskap ikke er et krav for at en skal holde sammen. Likevel er det flere ekteskap som holder enn samboerskap.
Fakse Skrevet 21. mai 2005 #9 Skrevet 21. mai 2005 Vi giftet oss av kjærlighet, og fordi vi ville velge å bli hverandres nærmeste familie.
Gjest Principessa Skrevet 21. mai 2005 #10 Skrevet 21. mai 2005 Jeg gifter med meg L fordi jeg elsker han. Og fordi han er min beste venn. Jeg vet ikke en gang om jeg kan forestille meg et liv uten han ved min side. Det finnes ingen bedre match for meg enn L. Verdens beste mann! Så forståelsesfull og ærlig. Snill og omtenksom. Han lytter på meg og holder hånden min når jeg er redd eller lei meg. En fantastisk mann. Vi har de samme synspunktene og jeg er sikker på at om mange mange år sitter vi gamle ved siden av hverandre og holder hender da også. Derfor gifter jeg meg! Jeg har troen på ekteskapet og på oss to. Jeg vet at alle par har problemer, jeg har en familie med hundre av dem, og jeg vet at jeg er villig til å gjøre alt for å løse våre. Jeg elsker han jo! Kan ikke leve uten min beste venn!
Arkana Skrevet 21. mai 2005 #11 Skrevet 21. mai 2005 Fordi vi elsker hverandre, men like mye fordi det er praktisk. Jeg elsker ham ikke mindre nå som samboer, og vi er ikke mindre villige til å jobbe for forholdet. Et ekteskap er tross alt bare noen papirer, forholdet er det samme.
Gjest Turi Skrevet 21. mai 2005 #12 Skrevet 21. mai 2005 Første gang jeg giftet meg gjorde jeg det for å vise min kjærlighet, demonstrere den og alt det der romantiske pjattet (ironi, for dem som ikke skjønte det) Andre gangen giftet jeg meg av praktiske grunner, vi har barn, og ønsker å sikre oss dersom en faller fra. Vi elsker hverandre og skal leve sammen bestandig (mer romantisk pjatt ), men det trenger vi ikke verken papirer eller gullring på.
TeddyToria Skrevet 21. mai 2005 #13 Skrevet 21. mai 2005 Gifter meg med bestevennen min jeg!!! Og det gjør jeg fordi det er han jeg vil være sammen med, dele livet mitt med! Joda, vi kunne sikkert bo sammen også, men vi vil feire kjærligheten og liksom forsegle den med to ringer og en vielse!
Fakse Skrevet 21. mai 2005 #14 Skrevet 21. mai 2005 Fordi vi elsker hverandre' date= men like mye fordi det er praktisk. Jeg elsker ham ikke mindre nå som samboer, og vi er ikke mindre villige til å jobbe for forholdet. Et ekteskap er tross alt bare noen papirer, forholdet er det samme. Det kommer kanskje litt an på hva man mener når man sier ekteskap? For meg er ekteskapet de løftene vi gav hverandre, og ringene er et symbol på de løftene. Papirene har for meg ingenting med ekteskapet å gjøre, vet faktisk ikke engang hvor de er
dyveke Skrevet 21. mai 2005 #15 Skrevet 21. mai 2005 Vi har ingen felles barn, ei heller planer om å få noen. Jeg for min del gifter meg fordi jeg har håp om at forholdet varer til vi blir gamle, og fordi det er praktisk i forhold til arveregler etc.
Lemona Skrevet 21. mai 2005 #16 Skrevet 21. mai 2005 Det er sant at ekteskap ikke er et krav for at en skal holde sammen. Likevel er det flere ekteskap som holder enn samboerskap. Det er vel ikke så rart. Folk har ofte en hel annen terskel for å inngå samboerskap enn ekteskap. De fleste som gifter seg har vært sammen en god stund. Jeg gifter meg med mannen jeg har vært sammen med i 10 år og har to barn sammen med fordi jeg synes ekteskap er en fin måte å markere at man elsker hverandre på. Jeg synes også det er greit å være gift av parktiske årsaker når man har barn sammen.
Gjest Sukkerert Skrevet 21. mai 2005 #17 Skrevet 21. mai 2005 Det er vel ikke så rart. Folk har ofte en hel annen terskel for å inngå samboerskap enn ekteskap. De fleste som gifter seg har vært sammen en god stund. Nei, det er slettes ikke rart. Og jeg vil gå over den terskelen det er å gifte seg før jeg får barn fordi det å ha tatt valget om at vi skal holde sammen resten av livet, øker sjansen for at vi kommer til å gjøre nettopp det. Du sier at begrunnelsene mine er dumme. Kan du si meg hva du synes er så feil her?
Lemona Skrevet 21. mai 2005 #18 Skrevet 21. mai 2005 Du sier at begrunnelsene mine er dumme. Kan du si meg hva du synes er så feil her? Det jeg mener er helt feil er at disse tingene: "Jeg vil gifte meg før jeg får barn fordi jeg vil gi dem et liv med både en mor og far som er der for dem og lever sammen med dem." er noe de aller fleste som får barn sammen ønsker, uavhengig av om de er gift eller ikke. Man må slett ikke være gift for å være tilstede for barna sine. Det er mitt poeng. Men som sagt, mener du at man skal være gift før man får barn respekterer jeg det, men det er ikke nødvendig av ovenforstående grunn!
Gjest Sukkerert Skrevet 21. mai 2005 #19 Skrevet 21. mai 2005 Det jeg mener er helt feil er at disse tingene: "Jeg vil gifte meg før jeg får barn fordi jeg vil gi dem et liv med både en mor og far som er der for dem og lever sammen med dem." er noe de aller fleste som får barn sammen ønsker, uavhengig av om de er gift eller ikke. Man må slett ikke være gift for å være tilstede for barna sine. Det er mitt poeng. Men som sagt, mener du at man skal være gift før man får barn respekterer jeg det, men det er ikke nødvendig av ovenforstående grunn! Nei, man må ikke være gift for å holde sammen og være der for barna, begge to. Men om man gifter seg, øker sjansen for det.
Gjest en liten kommentar Skrevet 22. mai 2005 #20 Skrevet 22. mai 2005 Jeg vil også gifte meg før jeg for barn, men dette er ikke fordi jeg føler at dette på en bedre måte sikkrer at vi vil holde sammen. Men likevel mener jeg at det vil være fint for barna å vite at mamma og pappa hadde vert sammen lenge og var gift før vi fikk dem da dette i mine øyne er et tegn på stabilitet ovenfor barna og et tegn på at vi har gjort et bevisst valg for å være en familie... Mange mener sikert at dette kan gjelde for de som ikke er gift også, og det er ikke noe galt i det. Men det å være gift før jeg starter familie er det jeg føler er rett for meg, men det er ikke det samme som å si at det er det som er det eneste rette. Fikk bare intrykk av at kanskje det var dette noen over meg også mente?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå