AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg er selv norsk men synes hele boligmaset er patetisk. Mange lar være å ta en bra utdannelse eller å studere i utlandet noen år, bare for å kunne komme seg litt tidligere inn på boligmarkedet. Er det ikke trist å være så snusfornuftig? Man kommer jo til å angre som gammel. Hele livet handlet om bolig. Et par år fra eller til har jo null å si i det lange løp. Fatter ikke hvorfor det er så mange feige og trygghetssøkende nordmenn uten noe som helst eventyrlyst. Og unge folk i tillegg som sløser bort livene sine på å begynne tidligst mulig å være boligslave for latterlig overprisede boliger. Anonymkode: 6df33...4ea 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Det er din mening. Andre verdsetter ting annerledes. Jeg tok både bachelorgraden og mastergraden min i utlandet, og kjøpte min første bolig i studielandet da jeg skrev masteroppgaven. Så jeg ordnet det slik at jeg fikk i pose og sekk. For noen vil utveksling eller det å studere i utlandet gi store fordeler, både personlig, karrieremessig og økonomisk. For andre vil det ikke gi særlig gevinst. For noen er det en stor lykke å eie egen bolig, mye større lykke enn å ha utveksling i utlandet. Vi er forskjellige. Og bra det det. Anonymkode: 7064e...d82 8
Dracoster Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Hjelper fint lite av at du kan skryte av fancy diplom når du fryser ihjel. 15
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 Selv syns jeg altfor mange studerer altfor mye svada. Ingen som kan noe praktisk i landet lenger, men å levere en avhandling på alt mulig rart arbeidsgivere aldri noensinne kommer til å ha bruk for; det er kjekt. Så lenge studiet, innenlands eller utenlands, har et mål og mening og at det er en jobb i enden av studieløpet burde flere fokusere på. Og hvorfor er alt bedre utenlands? Mange kunne nok ha godt av å oppleve litt av dette landet også, siden det strekker seg lenger nord enn Gardermoen Anonymkode: 3e9df...1cf 11
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #5 Skrevet 9. oktober 2019 Bryr meg ikke om opphold i utlandet, det gir meg jo ingenting på sikt! Høy utdanning vil jeg ikke ha. Heller fornuftig enn «eventyrlysten» handler vel om å være realistisk Anonymkode: 09978...0fc 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 9. oktober 2019 #6 Skrevet 9. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv syns jeg altfor mange studerer altfor mye svada. Ingen som kan noe praktisk i landet lenger, men å levere en avhandling på alt mulig rart arbeidsgivere aldri noensinne kommer til å ha bruk for; det er kjekt. Så lenge studiet, innenlands eller utenlands, har et mål og mening og at det er en jobb i enden av studieløpet burde flere fokusere på. Og hvorfor er alt bedre utenlands? Mange kunne nok ha godt av å oppleve litt av dette landet også, siden det strekker seg lenger nord enn Gardermoen Anonymkode: 3e9df...1cf Kan det ha noe å gjøre med at man ikke kommer inn på studier på grunn av begrensede studieplasser osv?
Knirke Skrevet 9. oktober 2019 #7 Skrevet 9. oktober 2019 Hver sin lyst... Jeg synes alle burde få gjøre som de vil, men det som irriterer meg er når folk skal begynne å dømme andre på grunnlag av valgene deres. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt kalt dum her på KG fordi jeg ikke eier bolig🙄. Når det er sagt så håper jeg at jeg havner på gamlehjem sammen med de som opplevd noe, ikke med de som kun evner å snakke om oppussing av kjøkken. 5
Gjest Witch24 Skrevet 9. oktober 2019 #8 Skrevet 9. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv norsk men synes hele boligmaset er patetisk. Mange lar være å ta en bra utdannelse eller å studere i utlandet noen år, bare for å kunne komme seg litt tidligere inn på boligmarkedet. Er det ikke trist å være så snusfornuftig? Man kommer jo til å angre som gammel. Hele livet handlet om bolig. Et par år fra eller til har jo null å si i det lange løp. Fatter ikke hvorfor det er så mange feige og trygghetssøkende nordmenn uten noe som helst eventyrlyst. Og unge folk i tillegg som sløser bort livene sine på å begynne tidligst mulig å være boligslave for latterlig overprisede boliger. Anonymkode: 6df33...4ea Jeg hadde BSU konto som ungdom, studerte sykepleie i nærområdet så trengte ikke hybel, jobbet et år og kjøpte min egen leilighet. Jeg er av den oppfatning av å leie så mister man mye unødig penger, lån er på måte betaling til en selv. Jeg trenger forutsigbarhet, så være uten familie/ venner, fremmede steder, skikker og språk under et studie som krever sitt er ikke noe for meg. (Selv om det kan høres litt gøy ut). Jeg er glad i å reise, men da på ferie. Og skrekken må vel være å bli pensjonist med ca. 10000 i husleie i motsetning til nedbetalt bolig? Og evt. Flyttinger fordi utleier skal flytte o.l. Å bare vite at det ikke er din leilighet, at du ikke kan pusse opp, henge opp bilder hvor du vil etc. Jeg føler meg ikke som en gjeldslave, veldig rimelig avbetaling. Jeg har ikke merket at det pengene blir trekt da jeg har gjort det i alle år, og jeg har steget i lønn. Føler jeg kan shoppe det jeg ønsker, og har alltid muligheter å være med på ting når det skjer no. Jeg vil vel heller merke at jeg som 45åring for mer å rutte med da jeg blir gjeldsfri:)
kaleidoskop Skrevet 9. oktober 2019 #9 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Det er da mange som studerer i utlandet. MANGE. Det er ikke for alle, noen elsker å reise, andre liker å ha penger på konto og se dem vokse. Selv har jeg gjort begge deler, studert i et annet land, loffet verden rundt og kjøpt bolig. Jeg har jobbet flere jobber når jeg var hjemme og klarte å spare til reise og leilighet. Selv elsker jeg å reise, det er livet. Men jeg skjønner også at det ikke er for alle. Noen liker seg best hjemne, innen for de fire veggene. Skal ikke de da få lov til å trives med det? For du ts, mener at å studere i utlandet er mye mer givende? Jeg ansetter forresten også en del folk i min nåværende jobb, hvor jeg får inn mange søknader. At jeg ser et eller annet "fancy" skolenavn på cven gjør ikke at kandidaten kommer høyere opp i søkebunken. Endret 9. oktober 2019 av kaleidoskop 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #10 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg har ikke inntrykk av at folk dropper å utdanne seg for å komme tidlig inn på boligmarkedet. Men etter studiene er det førstepri. Å studere i utlandet har jeg aldri hatt lyst til, de jeg kjenner som gjorde det forteller om en ensom og strevsom hverdag og senere dårligere utsikter på jobbmarkedet her hjemme. Vil heller reise på masse ferier senere når lønna er god:) Anonymkode: 34132...28e 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #11 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg har aldri hatt noen drøm om høy utdanning og status jeg. Fant tidlig jobben for meg, kjøpte hus, stiftet familie og bor på bygda med kone og barn. Jeg har alt jeg kan ønske meg i livet uten å bruke mange år på skole. Både jeg og kona har hobbyer vi brenner for i tillegg til jobber vi liker. Hva mer trenger vi? Vi er foresten gjeldsfri før vi er 40 år og kan snart bruke enda mer penger på morsomme ting. Og opplevelser? Vi raste fra oss i ungdommen. Spesielt jeg har vært borti mer galskap enn de fleste har i løpet av livet. Anonymkode: b7c9a...fae
Knirke Skrevet 9. oktober 2019 #12 Skrevet 9. oktober 2019 18 minutter siden, Witch24 said: Og skrekken må vel være å bli pensjonist med ca. 10000 i husleie i motsetning til nedbetalt bolig? Og evt. Flyttinger fordi utleier skal flytte o.l. Å bare vite at det ikke er din leilighet, at du ikke kan pusse opp, henge opp bilder hvor du vil etc. Kan man ikke henge opp bilder hvor man vil når man leier? 😱 Jeg må visst gå og ta ned et titalls bilder jeg da... Jeg har forøvrig flyttet mye og har fortsatt ikke tatt skade av det. For meg er det ikke "trygghet" å skylde banken 3 millioner kr. Heller tvert imot.
Myrsnipa Skrevet 9. oktober 2019 #13 Skrevet 9. oktober 2019 Folk er forskjellige og har forskjellige mål, ja sikkert drit kjedelige mål i noens øyne. Jeg har aldri ville dratt til utlandet for utdanning. Det er ikke meg, har aldri tenkt tanken engang. Bolig er noe vi alle trenger, og jeg synes det var helt supert å være tidlig inne i boligmarkedet. Nå sliter mange unge med det. Syns det er stas å ha et stort fint hus og lite gjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #14 Skrevet 9. oktober 2019 Tja, nå er jo det å ha råd til en passende bolig i ønsket område (nærhet til jobb, et trygt område for barna med gode skoler og barnehage i nærheten osv.) litt viktigere på sikt enn å surre rundt i utlandet, da. Utdanning får man faktisk tatt her i Norge også. Hilsen en som har brukt flere år i «det store utland» og nå sitter med skjegget i postkassa fordi vi ikke har råd til bolig med mer enn to soverom der hvor vi ønsker og bo, og følgelig må flytte lenger vekk fra jobb osv. og dermed vil sitte enda tjukkere fast i tidsklemma. Anonymkode: 07b75...08e 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #15 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg har aldri noen gang drømt om hverken høy utdanning, eller utdanning i utlandet. Jeg har ingen utdannelse en gang, bare kurs. Og fast jobb i mange år. Kjøpt bolig. Nå er jeg i gang med studier, men det er mer for å ha flere bein å stå på, ikke fordi det er en så stor drøm. Hvorfor skal man på død og liv studere i utlandet? Hvorfor er det målet i livet? Jeg trodde det å ha det bra, være omringet av gode og snille mennesker, ha nok penger til å klare seg, å unne seg litt i ny og ned, samt trygge rammer var målet jeg? Anonymkode: 4303e...44e
Gjest Witch24 Skrevet 9. oktober 2019 #16 Skrevet 9. oktober 2019 9 minutter siden, Knirke skrev: Kan man ikke henge opp bilder hvor man vil når man leier? 😱 Jeg må visst gå og ta ned et titalls bilder jeg da... Jeg har forøvrig flyttet mye og har fortsatt ikke tatt skade av det. For meg er det ikke "trygghet" å skylde banken 3 millioner kr. Heller tvert imot. Jeg har hørt om utleiere som flipper av huller i veggen...Men dette er bare noe jeg har hørt fra andre, men de er vel forkjellig:P 3 millioner var da et veldig stort lån...gla jeg fant meg noe langt billigere😂
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #17 Skrevet 9. oktober 2019 8 minutter siden, Witch24 skrev: Jeg har hørt om utleiere som flipper av huller i veggen...Men dette er bare noe jeg har hørt fra andre, men de er vel forkjellig:P 3 millioner var da et veldig stort lån...gla jeg fant meg noe langt billigere😂 Å bo i noe billigere enn 3-4 mill er vel ganske trist? Ser ikke poenget med å eie når det likevel er et bøttekott eller et hus på bygda. Anonymkode: 6df33...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #18 Skrevet 9. oktober 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bo i noe billigere enn 3-4 mill er vel ganske trist? Ser ikke poenget med å eie når det likevel er et bøttekott eller et hus på bygda. Anonymkode: 6df33...4ea Spørs når man kom seg inn på boligmarkedet, det. Vi ga 3,5 mill. for vår enebolig i en nabokommune til Oslo. Fem soverom. Nå er den verdt ca. 6 mill. Verken bøttekott eller på bygda. Det er også litt av poenget med tråden, noen kom seg inn på boligmarkedet da de var unge (typ 23 år), så innen de er 35 har de kjøpt seg videre opp og bor flott. Andre prioriterte annerledes, og klart det er kjipt da når man er 35 og, har lite egenkapital, og må velge mellom et bøttekott og å bo på bygda. Anonymkode: 7064e...d82 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #19 Skrevet 9. oktober 2019 Norsk boligpsykose. Anonymkode: 5a210...4c3 3
Gjest Witch24 Skrevet 9. oktober 2019 #20 Skrevet 9. oktober 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bo i noe billigere enn 3-4 mill er vel ganske trist? Ser ikke poenget med å eie når det likevel er et bøttekott eller et hus på bygda. Anonymkode: 6df33...4ea Nei da, det er leilighet med 2 soverom(et stort og et mindre), kjøkken og stue hver for seg(ikke i ett), hveranda m fin utsikt, kort avstand til byen samt ikke midt i gryta. Den trengte litt oppussing, det har jeg fikset uten lån. Passe størrelse på bolig til meg og sønnen min. Leilighetene ligger nå nærmere 2mill der jeg bor, verdien har jo steget litt i løpet av 20årene jeg har bodd de:) Trives veldig, nabomiljet er fantastisk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå