Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) Slettet Endret 9. oktober 2019 av Usikker83 Sletting
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg ville kalt det tyveri, og selvfølgelig er det da naturlig å sjekke med tidligere leder om det har vært tilfeller der den ansatte har stjålet tidligere. Selv om du betaler tilbake, så er det tyveri når du ikke informerer om det før du "låner" pengene. Gjentatte tyverier er jo absolutt en risiko for leder, og jeg vil egentlig tro det er grunnlag for oppsigelse, hvis det er registrert tydelig at det har skjedd tidligere. Anonymkode: bbf26...96e 22
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Du er altså tatt i underslag, jeg vil si det er ganske naturlig at leder sjekker opp med tidligere leder om dette er en enkelthendelse, eller som i din situasjon en gjentakende handling. Selv om du har betalt tilbake pengene så er dette en illojal handling ovenfor arbeidsgiver, det kan faktisk anmeldes som underslag/tyveri, og være grunnlag for oppsigelse. Anonymkode: 0861a...506 17
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville kalt det tyveri, og selvfølgelig er det da naturlig å sjekke med tidligere leder om det har vært tilfeller der den ansatte har stjålet tidligere. Selv om du betaler tilbake, så er det tyveri når du ikke informerer om det før du "låner" pengene. Gjentatte tyverier er jo absolutt en risiko for leder, og jeg vil egentlig tro det er grunnlag for oppsigelse, hvis det er registrert tydelig at det har skjedd tidligere. Anonymkode: bbf26...96e Jeg er enig med dette. Hvordan kan du la dette skje minst tre ganger? Tyveri av lommebok, ok. Men du har vel Vipps? Kjenner noen du kan gå innom og låne av? Du kan ringe noen som kommer og møter deg? Som last resort: Ringe sjefen og informere han om at du bruker jobbkortet for å komme deg hjem, fordi noen har stjålet lommeboken din. Selvfølgelig kan tidligere og nåværende leder utveksle informasjon, spesielt siden du har brutt samme regel IGJEN. Anonymkode: b084c...fa7 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Er dette jobbkortet utstedt i ditt navn eller firmaets? Mitt firmakort er utstedt i mitt navn men fakturaene kommer til firmaet. Hos oss er det helt uproblematisk å bruke firmakortet privat. Alt det ikke er levert attesterte kvitteringer på blir trukket på lønn. Hvis dette er brudd på noe så må det være interne regler. Og da skal det være snakk om større beløp over tid som kan gjøre det til en oppsigelsessak. Etter 3 skriftlige advarsler. Så dette mener jeg du kan ta med stor ro. Det du beskriver er ikke alvorlig. Anonymkode: ca28e...fd7 3
WCKD Skrevet 8. oktober 2019 #6 Skrevet 8. oktober 2019 Merkelig at du er i slike økonomiske kriser hele tiden. Jeg tipper det er noe du ikke forteller. 9
Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) På 8.10.2019 den 15.30, AnonymBruker skrev: Er dette jobbkortet utstedt i ditt navn eller firmaets? Mitt firmakort er utstedt i mitt navn men fakturaene kommer til firmaet. Hos oss er det helt uproblematisk å bruke firmakortet privat. Alt det ikke er levert attesterte kvitteringer på blir trukket på lønn. Hvis dette er brudd på noe så må det være interne regler. Og da skal det være snakk om større beløp over tid som kan gjøre det til en oppsigelsessak. Etter 3 skriftlige advarsler. Så dette mener jeg du kan ta med stor ro. Det du beskriver er ikke alvorlig. Anonymkode: ca28e...fd7 Slettet Endret 9. oktober 2019 av Usikker83 Sletting
WCKD Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 1 minutt siden, Usikker83 skrev: Det er utstedt i mitt navn, men faktura går til firmaet, slik du beskriver. Private utlegg blir trukket fra lønnen min eller fra en konto jeg oppgir når jeg melder inn privat bruk. Hva er da problemet? Du sier jo her at du har lov til å bruke det privat? 3
Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) På 8.10.2019 den 15.32, WCKD skrev: Merkelig at du er i slike økonomiske kriser hele tiden. Jeg tipper det er noe du ikke forteller. Slettet Endret 9. oktober 2019 av Usikker83 Sletting
Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) På 8.10.2019 den 15.37, WCKD skrev: Hva er da problemet? Du sier jo her at du har lov til å bruke det Slettet Endret 9. oktober 2019 av Usikker83
WCKD Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 10 minutter siden, Usikker83 skrev: Private utlegg blir trukket fra lønnen min eller fra en konto jeg oppgir når jeg melder inn privat bruk. Dette er dine ord. 2 minutter siden, Usikker83 skrev: vi har interne retningslinjer som sier at kortet ikke skal brukes til private utlegg. Dette er også dine ord. Har du, eller har du ikke lov til å bruke kortet privat?! 7
Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #12 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) Slettet Endret 9. oktober 2019 av Usikker83 Sletting
WCKD Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 Dette fremstod egentlig som et meget uryddig og merkelig selskap. 1
Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #14 Skrevet 8. oktober 2019 ...uansett, det jeg lurer på er om utvekslingen mellom tidligere og nåværende leder er helt stueren, ikke om jeg har gjort noe galt eller ikke, for det har jeg jo. 😊
Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #15 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) På 8.10.2019 den 15.51, WCKD skrev: Dette fremstod egentlig som et meget uryddig og merkelig selskap. Slettet Endret 9. oktober 2019 av Usikker83 Sletting
WCKD Skrevet 8. oktober 2019 #16 Skrevet 8. oktober 2019 5 minutter siden, Usikker83 skrev: ...uansett, det jeg lurer på er om utvekslingen mellom tidligere og nåværende leder er helt stueren, ikke om jeg har gjort noe galt eller ikke, for det har jeg jo. 😊 Selvfølgelig er den stueren. Det skal jo ikke være fordelaktig for dine brudd på retningslinjene at du har fått ny sjef. Du har jo mest sannsynlig en personalmappen, og den slettes ikke fordi du får en ny leder... 6
SoWhat? Skrevet 8. oktober 2019 #17 Skrevet 8. oktober 2019 Ganske underholdende å se hvordan du bagatelliserer det du har gjort. Et "lite" beløp, og "liten" økonomisk krise. Du tok til etterretning når du fikk beskjed om at det var uheldig, skriver du. Men det gjorde du bare helt til en ny krise oppsto. Bare for å si det sånn, at når du får beskjed om at noe du gjør er uheldig, så er det alvorlig selv om de ikke bruker ordet "krise" Altså. Du har brutt retningslinjen tre ganger, og nei, det spiller ikke så stor rolle om det er over 13 år. Tvert i mot, så beviser du bare at du ikke har blitt særlig mer tillitsvekkende på de årene. Og så lurer du på om sjefen har lov til å snakke med din forrige? Hallo? Og ja, det kan han. 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #18 Skrevet 8. oktober 2019 14 minutter siden, Usikker83 skrev: ...uansett, det jeg lurer på er om utvekslingen mellom tidligere og nåværende leder er helt stueren, ikke om jeg har gjort noe galt eller ikke, for det har jeg jo. 😊 Selvfølgelig kan sjefer overføre slik relevant informasjon mellom hverandre i slike tilfeller. Jeg synes det sier en del om deg at du stjeler fra jobb og ikke skjønner at det er en stor greie som kan medføre oppsigelse. Du argumenterer med at du «bare har lånt», men det er definert som stjeling. Det hadde aldri falt meg inn å gjøre noe sånn, da hadde jeg heller spurt naboen om å låne penger (eller familie). Anonymkode: 210e7...05a 7
Ninjafrøken Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #19 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) På 8.10.2019 den 16.09, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan sjefer overføre slik relevant informasjon mellom hverandre i slike tilfeller. Jeg synes det sier en del om deg at du stjeler fra jobb og ikke skjønner at det er en stor greie som kan medføre oppsigelse. Du argumenterer med at du «bare har lånt», men det er definert som stjeling. Det hadde aldri falt meg inn å gjøre noe sånn, da hadde jeg heller spurt naboen om å låne penger (eller familie). Anonymkode: 210e7...05a Slettet Endret 9. oktober 2019 av Usikker83 Sletting
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #20 Skrevet 8. oktober 2019 24 minutter siden, SoWhat? skrev: Ganske underholdende å se hvordan du bagatelliserer det du har gjort. Et "lite" beløp, og "liten" økonomisk krise. Du tok til etterretning når du fikk beskjed om at det var uheldig, skriver du. Men det gjorde du bare helt til en ny krise oppsto. Bare for å si det sånn, at når du får beskjed om at noe du gjør er uheldig, så er det alvorlig selv om de ikke bruker ordet "krise" Altså. Du har brutt retningslinjen tre ganger, og nei, det spiller ikke så stor rolle om det er over 13 år. Tvert i mot, så beviser du bare at du ikke har blitt særlig mer tillitsvekkende på de årene. Og så lurer du på om sjefen har lov til å snakke med din forrige? Hallo? Og ja, det kan han. Både tyveri og underslag har teksten "...for å skaffe seg uberettiget vinning" i definisjonen i AML. Jeg tviler sterkt på at dette blir tatt tak i av rettsvesenet, intensjonen om å faktisk stjele ligger jo ikke der dersom man har betalt tilbake. Men joda, interne retningslinjer er nok brutt, så det må man i så fall ta ansvar for. Anonymkode: b044c...51e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå