Gå til innhold

Barn i studietiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått barn under studietiden? Hvordan var det? Positive sider? Negative sider?

Anonymkode: 7a97e...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har studert tre år uten barn, og fem år etter at jeg fikk barn. 

Negativt med å ha barn som student:

- vanskeligere å være sosial på kveld og i helg

- vanskelig å ha deltidsjobb ved siden av

- risiko for å miste forelesninger når barnet f.eks  er syk

- forelesere/studiesteder som ikke forstår at studenter kan ha barn eller andre forpliktelser, og f.eks  plasserer forelesninger som varer til etter at barnehagen er stengt..

Positivt med å ha barn som student:

- du blir tvunget til å være effektiv og lese jevnt, da du ikke kan belage deg på skippertak. Jeg har hatt mye bedre karakterer etter at jeg fikk barn!

- alt settes i perspektiv. Jeg hadde mye lavere eksamensnerver etter at jeg fikk barn, og presterte bedre på eksamen

- hverdagen er gjerne veldig fleksibel som student. Var det knallvær en vanlig onsdag kunne jeg gjerne hente skikkelig tidlig i barnehagen og bare nye dagen med datteren min. Var hun litt redusert, kunne jeg se an en time ekstra på morgenen om hun burde i barnehage eller ikke osv

- skulle jeg ha ventet med barn til jeg var ferdig med studier, ville jeg vært en god del eldre mamma, med alt det medfører av diverse risikoer. 

I etterkant opplever jeg faktisk også det å ikke ha supergod økonomi som en fordel. Vi hadde god nok råd til at vi bodde i en ordentlig leilighet, hadde råd til alt det nødvendige av klær og utstyr, og sunn mat. Men hun har ikke akkurat vært vant til å få alt hun ønsker seg. Og blitt vant til å måtte ønske seg ting til jul og bursdag, hun får ikke bare ting løpende fordi hun har lyst på. I dag opplever jeg henne som veldig takknemlig for det hun får og lite kravstor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...