AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 Er det flere som opplever at far behandler voksne søsken veldig forskjellig mtp tid, oppmerksomhet, gaver osv? Hva betyr det at far feks kun gir de to yngste barna bursdagsgaver og penger mens jeg får en SMS? Han besøker meg sjelden men er stadig vekk hos lillesøsken. Han bekymrer seg for dem når de skal reise, blander seg inn i problemer de har hatt på skolen men er totalt fraværende og vet feks ikke noe om at jeg ble mobbet i årevis, tok aldri kontakt da jeg bodde i utlandet.. er dette vanlig? Har tatt det opp mange ganger men da blir han veldig defensiv og sier enten at vi er forskjellige eller at han ikke gjør forskjell. Og så fortsetter alt som før. Anonymkode: 51f12...fed
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg lurer på: Har dere samme mor? Jeg vil ikke si at det er vanlig at bare de yngste får gave, men hvis far har en ny familie med en annen kvinne og har yngre barn med henne, da kan slike ting skje. 😕 Mine foreldre er gift, så de er alltid sammen om slikt. Min far er veldig dårlig på å huske bursdager, min mor husker alltid slike ting. I min familie får vi alle sammen penger av foreldrene våre både til jul og bursdag. Min far den som passer på at alt skal være rettferdig. Min mor er veldig flink til å bruke penger på min brors familie, fordi han har barn, men pappa prøver å gjøre det så likt som mulig. Jeg husker en gang da jeg skulle til London, så sa min far at jeg skulle få litt penger av han, fordi min bror fikk da han skulle ha treningskamp i England, og da sa min mor nei. Jeg ble egentlig veldig lei meg, fordi jeg skjønte ikke hvorfor min mor mente at jeg ikke fortjente å få penger, og jeg skjønte ikke hvorfor pappa ikke bare kunne gi meg penger hvis han ville. Det var bare snakk om 900 eller noe. Jeg tror ikke at moren min er mer glad i broren min, men han har tre barn. Hun strikker bare til dem, hun kjøper uteklær, leker, tar dem med på svømming, osv. Det er vel mer at hun bruker mesteparten av sin oppmerksomhet og penger på barnebarna, men det er jo til fordel for min bror over meg. Han og konen hans har også fått en del støtte opp igjennom årene. Jeg håper at når jeg får barn, så vil min mor gi mitt barn like mye tid og oppmerksomhet. Anonymkode: 9b085...03e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på: Har dere samme mor? Jeg vil ikke si at det er vanlig at bare de yngste får gave, men hvis far har en ny familie med en annen kvinne og har yngre barn med henne, da kan slike ting skje. 😕 Mine foreldre er gift, så de er alltid sammen om slikt. Min far er veldig dårlig på å huske bursdager, min mor husker alltid slike ting. I min familie får vi alle sammen penger av foreldrene våre både til jul og bursdag. Min far den som passer på at alt skal være rettferdig. Min mor er veldig flink til å bruke penger på min brors familie, fordi han har barn, men pappa prøver å gjøre det så likt som mulig. Jeg husker en gang da jeg skulle til London, så sa min far at jeg skulle få litt penger av han, fordi min bror fikk da han skulle ha treningskamp i England, og da sa min mor nei. Jeg ble egentlig veldig lei meg, fordi jeg skjønte ikke hvorfor min mor mente at jeg ikke fortjente å få penger, og jeg skjønte ikke hvorfor pappa ikke bare kunne gi meg penger hvis han ville. Det var bare snakk om 900 eller noe. Jeg tror ikke at moren min er mer glad i broren min, men han har tre barn. Hun strikker bare til dem, hun kjøper uteklær, leker, tar dem med på svømming, osv. Det er vel mer at hun bruker mesteparten av sin oppmerksomhet og penger på barnebarna, men det er jo til fordel for min bror over meg. Han og konen hans har også fått en del støtte opp igjennom årene. Jeg håper at når jeg får barn, så vil min mor gi mitt barn like mye tid og oppmerksomhet. Anonymkode: 9b085...03e Samme Mor ja. Anonymkode: 51f12...fed
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 Men foreldrene mine er skilt. Anonymkode: 51f12...fed
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Spørsmålet er jo om dere søsken har samme far...er det noe han vet som ikke du vet...ennå...? Anonymkode: 2c0b6...7d7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #6 Skrevet 8. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er jo om dere søsken har samme far...er det noe han vet som ikke du vet...ennå...? Anonymkode: 2c0b6...7d7 Vi er altfor like i utseende til at jeg tror det. Forskjellen er nok kjønn og at mine småsøsken kanskje tar mer hans parti med han når han kritiserer vår mor. Anonymkode: 51f12...fed
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er altfor like i utseende til at jeg tror det. Forskjellen er nok kjønn og at mine småsøsken kanskje tar mer hans parti med han når han kritiserer vår mor. Anonymkode: 51f12...fed Så han er ikke helt frisk i toppen.. Jeg vil si at det du forteller der forklarer situasjonen din en del. Anonymkode: 94f5a...458 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så han er ikke helt frisk i toppen.. Jeg vil si at det du forteller der forklarer situasjonen din en del. Anonymkode: 94f5a...458 Nei det er det jeg tenker at det må være noe psykisk ellers ville vel ikke en normal forelder gjøre dette? Anonymkode: 51f12...fed
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på: Har dere samme mor? Jeg vil ikke si at det er vanlig at bare de yngste får gave, men hvis far har en ny familie med en annen kvinne og har yngre barn med henne, da kan slike ting skje. 😕 Mine foreldre er gift, så de er alltid sammen om slikt. Min far er veldig dårlig på å huske bursdager, min mor husker alltid slike ting. I min familie får vi alle sammen penger av foreldrene våre både til jul og bursdag. Min far den som passer på at alt skal være rettferdig. Min mor er veldig flink til å bruke penger på min brors familie, fordi han har barn, men pappa prøver å gjøre det så likt som mulig. Jeg husker en gang da jeg skulle til London, så sa min far at jeg skulle få litt penger av han, fordi min bror fikk da han skulle ha treningskamp i England, og da sa min mor nei. Jeg ble egentlig veldig lei meg, fordi jeg skjønte ikke hvorfor min mor mente at jeg ikke fortjente å få penger, og jeg skjønte ikke hvorfor pappa ikke bare kunne gi meg penger hvis han ville. Det var bare snakk om 900 eller noe. Jeg tror ikke at moren min er mer glad i broren min, men han har tre barn. Hun strikker bare til dem, hun kjøper uteklær, leker, tar dem med på svømming, osv. Det er vel mer at hun bruker mesteparten av sin oppmerksomhet og penger på barnebarna, men det er jo til fordel for min bror over meg. Han og konen hans har også fått en del støtte opp igjennom årene. Jeg håper at når jeg får barn, så vil min mor gi mitt barn like mye tid og oppmerksomhet. Anonymkode: 9b085...03e Har du tenkt på at din mor handler slik, ikke av hensyn til din bror/relasjonen mellom de to, men av hensyn til seg selv, at hun liker å bruke tid på å kose seg med barnebarna? At det da ikke har noe med hverken deg eller din bror å gjøre? Anonymkode: 4362b...96c
Kvinne87Rogaland Skrevet 8. oktober 2019 #10 Skrevet 8. oktober 2019 Er det slik at du virker mer voksen og selvstendig enn dine yngre søsken? Jeg har to eldre søstre, og er akkurat like glad i begge to. Men hun eldste er vimsete, usikker, høysensitiv og generelt dårlig på økonomi og praktiske ting. Selv om jeg er yngst, hjelper jeg henne mye. Kjøper ting for henne, hjelper henne med barnepass, økonomiske ting osv. Den andre søsteren min er mer lik meg - veldig selvstendig og har kontroll på det meste. Utad ser det kanskje ut som om jeg er mer glad i hun eldste, fordi jeg bruker mest tid/penger på henne. Men det er er virkelig ikke slik. Det er bare det at hun trenger meg mer! Kan det være noe lignende hos dere?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 40 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Er det slik at du virker mer voksen og selvstendig enn dine yngre søsken? Jeg har to eldre søstre, og er akkurat like glad i begge to. Men hun eldste er vimsete, usikker, høysensitiv og generelt dårlig på økonomi og praktiske ting. Selv om jeg er yngst, hjelper jeg henne mye. Kjøper ting for henne, hjelper henne med barnepass, økonomiske ting osv. Den andre søsteren min er mer lik meg - veldig selvstendig og har kontroll på det meste. Utad ser det kanskje ut som om jeg er mer glad i hun eldste, fordi jeg bruker mest tid/penger på henne. Men det er er virkelig ikke slik. Det er bare det at hun trenger meg mer! Kan det være noe lignende hos dere? Ja de er mindre selvstendige, men hvorfor da droppe bursdagsgave til meg og gi de gaver for tusener? Og hvorfor ringe hysterisk når der er et jordskjelv der ingen er skadd i byen de besøker men ikke engang registrere en togulykke med hundrevis skadde og døde der jeg var på ferie. Anonymkode: 51f12...fed
Kvinne87Rogaland Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja de er mindre selvstendige, men hvorfor da droppe bursdagsgave til meg og gi de gaver for tusener? Og hvorfor ringe hysterisk når der er et jordskjelv der ingen er skadd i byen de besøker men ikke engang registrere en togulykke med hundrevis skadde og døde der jeg var på ferie. Anonymkode: 51f12...fed Huff, ja nei det er jo ikke greit da. Du kan jo sette deg ned med han og være ærlig og si at det sårer deg? Kanskje han får seg en oppvekker? Og hvis ikke må du prøve å ta litt avstand. Når vi blir voksne oppdager vi at foreldrene våre er mennesker de og, og ikke nødvendigvis 100% gode mennesker. Det sårer selvfølgelig å oppdage at ens forelder ikke bryr seg like mye, men da er det viktig å ikke gi denne personen så mye makt. Fokuser på de menneskene i livet ditt som prioriterer deg og som vil deg vel.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #13 Skrevet 9. oktober 2019 23 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev: Huff, ja nei det er jo ikke greit da. Du kan jo sette deg ned med han og være ærlig og si at det sårer deg? Kanskje han får seg en oppvekker? Og hvis ikke må du prøve å ta litt avstand. Når vi blir voksne oppdager vi at foreldrene våre er mennesker de og, og ikke nødvendigvis 100% gode mennesker. Det sårer selvfølgelig å oppdage at ens forelder ikke bryr seg like mye, men da er det viktig å ikke gi denne personen så mye makt. Fokuser på de menneskene i livet ditt som prioriterer deg og som vil deg vel. Jeg har snakket med han om dette mange ganger, sagt at jeg blir såret, deprimert og gråter når jeg tenker på det. Men det skjer ikke noen endring. Han blir defensiv og så fortsetter alt som før. Ja jeg prøver ta avstand men det blir påminnelse for hver begivenhet i familien.. prøver å tenke at det må være noe psykisk, som gjør at han mangler forståelse eller empati men jeg vet ikke hva jeg skal tro. Anonymkode: 51f12...fed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå