Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger jobb, og ønsker å jobbe; men hvordan gir NAV jobb?

Ser de ikke har ledige jobbkurs, må jeg bestille personlig samtale da?

Anonymkode: 895c8...77e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du som skaffer jobben, men de kan bistå deg på veien dersom du har behov. Ta kontakt på nav.no. 

Anonymkode: 1cdf2...303

Skrevet

Nav gir ikke jobb, det er en misforståelse. For de som sliter med å komme i arbeid, kanskje de har vært syke, har hull i CV-en osv, så kan NAv sette de ut i arbeidspraksis. Arbeidspraksis gir som regel ikke normal lønn, man får noe lite penger fra NAV og bedrifter slipper betale full lønn til den tvilsomme arbeidstaker. Dette skal gjøre at bedrifter ønsker gi syke en sjanse fordi de sliper betale full lønn til de. Men det som ofte skjer er at bedrifter kun ansetter disse billige ansatte fra NAV og tar ikke inn vanlige arbeidere. Noe som gjør at det er vanskeligere å få jobb både for den i praksis og den som søker vanlig jobb, for bedriftene vil heller ha billige personer fra nav i praksis. 

Så lenge du er frisk og ikke har hull i CV-en, så må du nok klare deg selv. Dersom du søker dagpenger eller sosialstøtte, så blir du gjerne satt opp på et opplegg som jobbsøkerkurs, som ikke egentlig gir jobb men som er mer som en barnehage der man passer på at folk faktisk skriver søknader. For alle arbeidsledige sitter selvsagt hjemme og tvinner tomler, ellers ville de hatt jobb ! Staten stoler ikke på at mennesker søker jobb, de tror at alle arbeidsledige blir automatisk late og gir opp jobbsøkingen og derfor bruker de jobbkurs for at de arbeidsledige skal ha faste tidspunkt å holde seg til og klare stå opp tidlig på dag selv om de ikke ahr noe som skal gjøres. 

Anonymkode: bca99...5f4

• Liker 6
Skrevet

Men da må jeg melde meg opp til arbeidspraksis?

Ganske sykt at det er større sjanse for at NAV gir meg, som ønsker å jobbe å bidra til verdiskaping i samfunnet, dagpenger, fremfor faktisk jobb.

• Liker 1
Skrevet

Har du utdanning? Jeg har inntrykk av at bedrifter som tar inn nav-klienter i arbeidspraksis hvor man krever utdanning er mer seriøse. Butikker og andre ufaglærte stillinger er ofte fylt av klient etter klient, uten at noen får fast jobb. 

Anonymkode: 753d3...1cd

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske sykt at det er større sjanse for at NAV gir meg, som ønsker å jobbe å bidra til verdiskaping i samfunnet, dagpenger, fremfor faktisk jobb.

Søker du jobber da? Det er ikke sånn at NAV liksom eier ledige jobber som de så deler ut til de som vil jobbe.

Anonymkode: 924bb...9e1

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

NAV, gir deg ikke jobb men veiledning på hvordan søke jobb, men arbeidet med å finne jobb må du gjøre på egenhånd.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, hvordan mener du at NAV skal gi deg jobb? De er jo ikke sjefen til Rema1000 eller Kiwi. De kan ikke gå til butikkene og kreve at de skal ansette deg

Det er ikke slik at NAV er diktaturmakt i Norge der de kan gå inn og overstyre bedrifter sine valg når det gjelder hvem de vil ansette

Anonymkode: bca99...5f4

• Liker 12
Skrevet

Jeg har høyere utdanning. Bachelor A. Jeg søker jevnlig de relevante jobbene som lyses ut.

Andre jobbsøkerkurs jeg har vært på finner lite svakheter i CV-en og søknadene mine. Blir bare prioritert vekk i løpet av alle intervjuer jeg er på.

Hva skjer på jobbsøkerkurs? Får man penger under oppholdet? Man må jo holde seg unna potensiell arbeidsinntekt i perioden.

Skrevet

NAV sine jobbsøkerkurs kalle Jobbklubb. Om du har dagpenger så beholder du dem. Har du ikke noen ytelse kan du søke om tiltakspenger, det er 386 kr pr dag. 

Du kan fint jobbe og tjene penger om du har en liten jobb. Du registrer timene du har jobbet på meldekortet også blir dagpengene trukket deretter. Jobber du over 50%, får du ikke dagpenger i den perioden. 

Anonymkode: cadec...133

Skrevet
On 10/8/2019 at 3:27 PM, AnonymBruker said:

Jeg har høyere utdanning. Bachelor A. Jeg søker jevnlig de relevante jobbene som lyses ut.

Andre jobbsøkerkurs jeg har vært på finner lite svakheter i CV-en og søknadene mine. Blir bare prioritert vekk i løpet av alle intervjuer jeg er på.

Hva skjer på jobbsøkerkurs? Får man penger under oppholdet? Man må jo holde seg unna potensiell arbeidsinntekt i perioden.

Hvis du ikke får dagpenger kan du få tiltakspenger mens du går på kurs. Dette er en skattefri ytelse. Noen arbeidsmarkedskurs har praksis/arbeidstrening inkludert. For noen er dette bra for å få erfaring, tette hull i CV, få seg en ny referanse, for andre så kan det være bra for å komme seg inn i en spesiell bransje om man sliter med det på egenhånd og å knytte nettverk i den bransjen = øke sjansene for jobb etter praksis.

Anonymkode: c8095...ec5

Skrevet
On 10/8/2019 at 3:27 PM, AnonymBruker said:

Her er det nok intervjuet du har problemer med, siden du faktisk blir kalt inn til det. Da betyr det at arbeidsgiver er ok med CV og erfaringen din. Det du trenger å bli bedre på er ikke å skrive søknader og CV, det er hvordan du fremstår i intervjuer.

• Liker 4
Skrevet
På 8.10.2019 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Mange NAV-kontor tilbyr intervjutrening/tilbakemelding. Høres ut som du ikke viser deg fra din beste side når du møter arbeidsgivere. 

Du skal ikke «holde deg unna» arbeidsinntekt ved å gå på jobbsøkerkurs, du skal skaffe deg jobb. Får du tilbud om jobb får du selvsagt beskjed om å slutte på kurset for å ta jobben. 

Anonymkode: f3c4b...ed7

• Liker 1
Skrevet
På 8.10.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger jobb, og ønsker å jobbe; men hvordan gir NAV jobb?

Ser de ikke har ledige jobbkurs, må jeg bestille personlig samtale da?

Før i tiden, "ga" NAV jobb fordi de hadde meget tett kontakt med visse arb.givere som gjerne tok inn folk fra NAV og ha dem sjansen uten å bruke dem som søppel, slik de gjør nå. Da hette det A-etat og ikke NAV. I tillegg hadde "NAV" før i tiden den type stillinger der du kunne møte opp på dagen og få korte vikariater og den slags ting, men nå er alt dette "outsourcet" online på sånne nettsider som "mitt anbud" eller whatever de kaller det nå om dagen. 

De eneste jobbene NAV kan "sette deg opp på lista" for, er sånne stillinger i vernede bedrifter, men det er som regel ikke for friske personer, men for folk med nedsatt funksjonsevne - mange av de delvis eller helt uføre. 

Spørsmålet er hva du har bachelor i og fra hvilket universitet / skole? Det finnes mange verdiløse bachelorer, så hvis det er tilfellet her, så kan du belyse dette ovenfor NAV og spørre om det finnes mulighet for å gi deg en slags kompetanseheving i en av de vernede bedriftene. 

Idag er det fullt mulig å ha bachelor og ikke kunne noe særlig mer enn noen med kun videregående, faktisk så kan noen med kun videregående og veldig gode karakterer i "hardcore" fag på videregående, slå lett noen som tok en bachelor i f eks sosialantropologi. 

Anonymkode: c93f9...c2b

• Liker 1
Skrevet

Idag er det fullt mulig å ha bachelor og ikke kunne noe særlig mer enn noen med kun videregående, faktisk så kan noen med kun videregående og veldig gode karakterer i "hardcore" fag på videregående, slå lett noen som tok en bachelor i f eks sosialantropologi. 

Dette er jo bare vås. En hvilken som helst svada bachelorgrad vil alltid slå VGS, fordi høyere utdannelse handler som så mye mer enn bare det rent faglige.

Anonymkode: dba6c...a28

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo bare vås. En hvilken som helst svada bachelorgrad vil alltid slå VGS, fordi høyere utdannelse handler som så mye mer enn bare det rent faglige.

Nei, faktisk ikke. 

Ansetter heller en fra VGS som har hatt sommerjobb og lørdagsjobb, enn en sosialantropolog bachelor uten arbeidserfaring. 

Anonymkode: dadd3...aec

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk ikke. 

Ansetter heller en fra VGS som har hatt sommerjobb og lørdagsjobb, enn en sosialantropolog bachelor uten arbeidserfaring. 

Nettopp. Ikke bare det - en vgs elev som har pløyet gjennom R1 og R1 matematikk, eventuelt også Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 er åpenbart langt mer kapabel enn bachelor sosialantropologen som mest sannsynlig har maks karakter 3 i 1P + 2P matematikk, og den samme sosialantropologen hadde mest sannsynlig strøket i fysikk eller kjemi. 

I tillegg er det også mulig for en med "kun" vgs å kunne flere fremmede språk, mens bachelor i historie eller sosialantropologi snakker sikkert kun engelsk utover norsk. 

Så det er som vi begge påpeker, ingen automatikk i at en eller ei med bachelor er mer kapabel enn noen med "kun" VGS. 

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, faktisk ikke. 

Til hva slags jobb da? Er det en sosialantropolog-stilling, forskerstilling eller lignende så må du lengre ut på landet med den altså. Men nå kan jeg ikke akkurat se for meg at du jobber med ansettelser heller da.

Anonymkode: c8095...ec5

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi du er "trigget", så er fakta ikke vås. Svada bachelor er nettopp det - svada bachelor, verdt ingenting når det gjelder det moderne arbeidslivet i året (snart) 2020.

Jeg har sett vært "vitne" til hvordan den type "svada bachelor" folk ikke greier å kalkulere i hodet sitt engang 5 x 4,5 uten å bruke kalkulator, for ikke å snakke om langt mer komplekse ting. Disse "svada bachelorene" får også store problemer når de etterhvert må forholde seg til statistikk pakker eller "Gud forby", "regne ut" noe i Excel regneark. 

Mens en med "kun" VGS kan ha vært innom høyere nivå av matematikk og fysikk, og Excel regneark er for slike "piece of cake". Mest sannsynlig har også den VGS-kandidaten som har pløyet gjennom matematikk og fysikk på VGS "anlegg" for å kode / programmere, så det er uten tvil veldig mange variasjoner her. Ironisk nok, du som forsvarer høyere utdanning - i dette tilfellet bachelor - evner ikke å ta til deg disse faktaene.

I tillegg er det fullt mulig for en kandidat med "kun" VGS å snakke flere fremmedspråk enn det bachelor i historie / sosialantropologi kan.

• Liker 1
Skrevet

NAV leier deg ut til Nille, hvor du får jobbe for 300kr/dagen en stund. Så kan du stolt vise til referanser fra en jobb på CV-en som forteller at du var utplassert fra NAV. Supert system 👍

Anonymkode: f32a2...e4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...