Gå til innhold

Ikke Halloween feiring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ett barn på 8 år som gruer seg til Halloween. Hun blir så skremt av alt dette og nå vil hun ikke bli med inn i Nillebutikkene en gang fordi det er så skummelt der. Og jeg er jammen meg enig. Jeg er så glad for at jeg selv ikke er oppvokst med denne dagen. Jeg vet at som barn så ville jeg vært vettaskremt av alt dette. Hun sier hun ikke vil være med på no Halloween i år, men synes det er så leit for bestevenninnna elsker dette så hun skal feire. Vi prøvde å bli med litt i gatene ifjor, men endte med ett barn som hylskreik av redsel.
Er det flere som har barn som er redde? Jeg har enda ikke truffet på noe som sier de har barn som er redde, å neida ungene elsker dette. Jeg finner det så rar at så mange visstnok elsker dette fremfor at det skremmer no helt innmari.

I år så har jeg foreslått at vi blir hjemme, kjøper noe godt å spise samt godteri, trekker for gardiner, slukker alle utelys, ser en film eller spiller ett spill eller no. Hva gjør dere andre som ikke blir med på dette?

Anonymkode: c7ec0...a08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde du heller ikke gjøre noe for å gjøre jenta di tryggere på Halloweeen. Skal du trekke for gardinene hver gang hun blir redd for noe og lukke verden ute? Hvordan skal dette gå på sikt tror du?

Forsøk heller å finne ut hva som er så skummelt. Når hun ikke engang tør å gå inn på Nille begynner jeg å lure??!!

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du skal vurdere å kontakte skole, helsesøster eller barnepsykolog for å hjelpe barnet å håndtere dette. Hva er det hun synes er så skummelt? At folk kler seg ut og at det er mørkt? 

Anonymkode: ad435...413

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange arrangerer snillere alternativer, ofte kalles de HalloVenn el. Kanskje det kan gjøre det kjekkere? 

Anonymkode: ada45...266

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ett barn på 8 år som gruer seg til Halloween. Hun blir så skremt av alt dette og nå vil hun ikke bli med inn i Nillebutikkene en gang fordi det er så skummelt der. Og jeg er jammen meg enig. Jeg er så glad for at jeg selv ikke er oppvokst med denne dagen. Jeg vet at som barn så ville jeg vært vettaskremt av alt dette. Hun sier hun ikke vil være med på no Halloween i år, men synes det er så leit for bestevenninnna elsker dette så hun skal feire. Vi prøvde å bli med litt i gatene ifjor, men endte med ett barn som hylskreik av redsel.
Er det flere som har barn som er redde? Jeg har enda ikke truffet på noe som sier de har barn som er redde, å neida ungene elsker dette. Jeg finner det så rar at så mange visstnok elsker dette fremfor at det skremmer no helt innmari.

I år så har jeg foreslått at vi blir hjemme, kjøper noe godt å spise samt godteri, trekker for gardiner, slukker alle utelys, ser en film eller spiller ett spill eller no. Hva gjør dere andre som ikke blir med på dette?

Anonymkode: c7ec0...a08

Seksåringen min er likedan. Hun nekter å være med på kjøpesenter osv de siste mnd før halloween. Og jeg skjønner henne godt. Hun ble vettskremt ifjor da vi gikk på Åsane senter, og passerte kostymebutikken der. De hadde seriøst plassert en kostymedukke i voksenstr utenfor butikken, med et skikkelig gyselig og livaktig heksekostyme! 😡

Hun gråt sikkert i en halvtime av redsel og hadde mareritt i lang tid etterpå. 😥 Jeg gikk faktisk inn og klagde, den dukka sto midt i gangen, og var umulig å unngå. Men fyren i butikken mente at såppas må man tåle.. 😡

Anyway, for å svare på spørsmålet ditt. Vi inviterer vennene hennes (og foreldrene) på halloweenfest her. Og pynter med søte spøkelser og edderkopper og smilende gresskar. ghost-1124534_960_720.jpg.132b219d9d226ed1921f594775a8d7ea.jpg1_087_4.thumb.jpg.379f899743e6f2679278a90ea1120a21.jpg81fHIfFEo9L._SX466_.jpg.d91919ca3618e70e610a08a39595d2c9.jpg

Så lager vi gresskarpai og grønn gele og blekksprutpølser og sånne ting, som er akkurat passe "skumle". Og ser en film, denne lista har gode tips:

https://www.redbookmag.com/life/mom-kids/advice/g534/halloween-movies-families-children/

Stor suksess her, alle koser seg. Barn fra 3-10 år var det her ifjor. Her er det ikke tradisjon med knask eller knep heldigvis, så ingen skumle folk på døra. :)

Anonymkode: 14dad...05a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, kjenner ingen barn i denne aldersgruppen som ikke tør å gå inn på Nille pga ting som selges til Halloween..

Anonymkode: f3af4...6ca

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er Norge ikke USA.

Anonymkode: f1d79...9cd

Åh Gud må vi ha denne diskusjonen HVERT år. 

Halloween i Norge har kommet for å bli og begynte så smått på 90-tallet. Da snakker vi 25 år+. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke hørt om noen som er redde. Jenta mi har bursdag litt for halloween og har invirert til halloweenfest siden 1.klasse. 

Du bør jo hjelpe henne istedet for å skjerme henne for omverden

Anonymkode: b80d2...8bb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en god idé å invitere andre barn hjem til dere og pynte så det blir sånn passe skummelt. Og la henne kle seg ut som noe hun liker i stedet for noe skremmende. Det viktigste er jo å prøve å gi henne noen positive assosiasjoner til dagen, i stedet for å stenge den ute. Det blir hun ikke tryggere av. 

Anonymkode: 4822e...50d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fan av halloween jeg heller, men denne feiringen er kommet for å bli. Du burde hjelpe jenta de med å overkomme denne redselen, ikke skjerme henne for mye. Da vil det jo aldri bli bedre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Antoinette skrev:

Burde du heller ikke gjøre noe for å gjøre jenta di tryggere på Halloweeen. Skal du trekke for gardinene hver gang hun blir redd for noe og lukke verden ute? Hvordan skal dette gå på sikt tror du?

Forsøk heller å finne ut hva som er så skummelt. Når hun ikke engang tør å gå inn på Nille begynner jeg å lure??!!

Virkelig?? Du mener det er noe galt med en 8-åring som synes skumle ting, som er laget for å være skumle, er skremmende?? Jeg hater skrekkfilmer selv, og har kun sett en eller to i tenåra. Blir fortsatt stresset og redd av å se trailere på psykologiske thrillere og horrorfilmer, og besøk i spøkelseshus i fornøyelsesparker får meg til å gråte. 

Samtidig jobber jeg som ambulansesjåfør, og har sett mer blod, innvoller og døde mennesker enn de fleste her inne regner jeg med. Det skremmer meg ikke. Bør jeg oppsøke psykolog fordi jeg blir ukomfortabel og redd av å se slikt som dette (som sikkert er voksnes ekvivalent til et lite barns besøk på Nille):s-l400.jpg.b35494882bd0c442764a66bf52a9e1a7.jpg1560373778-scary-halloween-costumes-burning-dead-costume-1560373767.thumb.jpg.cf7470445604c98c7087ef4ea58f8e6b.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virkelig?? Du mener det er noe galt med en 8-åring som synes skumle ting, som er laget for å være skumle, er skremmende??

En 8 åring burde ikke frike helt ut av en typisk Halloweenfeiring nei. 

Skrekkfilmer som du snakker om blir noe annet.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk ikke vært borti det, mine elsker Allerhelgensaften feiringen og vi satt nå i helgen for å planlegge og fordele oppgaver i forbindelse med at vi skal sette opp ting i hagen og "pynte" huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre er ikke redde, men jeg synes hele greia med å tigge godteri på dørene er en uting. Barna synes det er gøy å kle seg ut da, så vi inviterer til filmkveld, så kan de som har lyst kle seg ut. Lillesøster ser film med sine venner i stua og storebror med venner i kjellerstua. Storebror er 13 og det er noen år siden kameratene kom utkledd. Jentene kommer som regel som prinsesser, katt e.l, hun ene liker å kle seg ut som heks men hun ser ikke skummel ut. Serverer pølser og popkorn.

Hvis det beste for jenta di er å være hjemme med gardinene trukket for, så gjør dere det. Men jeg tenker at hun burde være så stor at hun har vokst fra seg denne overveldende skrekken for kostymer? Kanskje hun trenger hjelp for dette?

Anonymkode: 81ed0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig?? Du mener det er noe galt med en 8-åring som synes skumle ting, som er laget for å være skumle, er skremmende?? Jeg hater skrekkfilmer selv, og har kun sett en eller to i tenåra. Blir fortsatt stresset og redd av å se trailere på psykologiske thrillere og horrorfilmer, og besøk i spøkelseshus i fornøyelsesparker får meg til å gråte. 

Samtidig jobber jeg som ambulansesjåfør, og har sett mer blod, innvoller og døde mennesker enn de fleste her inne regner jeg med. Det skremmer meg ikke. Bør jeg oppsøke psykolog fordi jeg blir ukomfortabel og redd av å se slikt som dette (som sikkert er voksnes ekvivalent til et lite barns besøk på Nille):s-l400.jpg.b35494882bd0c442764a66bf52a9e1a7.jpg1560373778-scary-halloween-costumes-burning-dead-costume-1560373767.thumb.jpg.cf7470445604c98c7087ef4ea58f8e6b.jpg

Det som er på Nille er jo rolige saker

Hun på 1'ste bildet ditt er mer slik de sminker seg opp her i huset.

Jeg kan ikke fordra skrekkfilmer men liker Allerhelgensaften feiringe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Antoinette skrev:

En 8 åring burde ikke frike helt ut av en typisk Halloweenfeiring nei. 

Skrekkfilmer som du snakker om blir noe annet.

Skrekkfilmer, som vanligvis har over 15 års aldersgrense, er i mine øyne aldersekvivalenten til et lite barns besøk på et kjøpesenter i disse dager ja. 

Det er en grunn til at det er aldersgrenser på filmer f.eks, det er fordi en 8-åring vil finne andre ting skremmende enn en 16-åring. Barn er forskjellige, og jeg tenker det er sunt at de får være det. 

Jeg idealiserer ikke en verden der 2. Klassinger spiller GTA og ser på Walking Dead og synes det er helt fint. Jeg synes det er greit å vente med denne eksponeringen til de er eldre. 

Går fint å unngå for det meste også, de fleste butikker tar jo hensyn til små barn, ved å plassere det mest skumle litt ute av syne. Vi henger lite på Nille uansett årstid, og har ikke behov for å dra dit nå heller.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seksåringen min er likedan. Hun nekter å være med på kjøpesenter osv de siste mnd før halloween. Og jeg skjønner henne godt. Hun ble vettskremt ifjor da vi gikk på Åsane senter, og passerte kostymebutikken der. De hadde seriøst plassert en kostymedukke i voksenstr utenfor butikken, med et skikkelig gyselig og livaktig heksekostyme! 😡

Hun gråt sikkert i en halvtime av redsel og hadde mareritt i lang tid etterpå. 😥 Jeg gikk faktisk inn og klagde, den dukka sto midt i gangen, og var umulig å unngå. Men fyren i butikken mente at såppas må man tåle.. 😡

Anyway, for å svare på spørsmålet ditt. Vi inviterer vennene hennes (og foreldrene) på halloweenfest her. Og pynter med søte spøkelser og edderkopper og smilende gresskar. ghost-1124534_960_720.jpg.132b219d9d226ed1921f594775a8d7ea.jpg1_087_4.thumb.jpg.379f899743e6f2679278a90ea1120a21.jpg81fHIfFEo9L._SX466_.jpg.d91919ca3618e70e610a08a39595d2c9.jpg

Så lager vi gresskarpai og grønn gele og blekksprutpølser og sånne ting, som er akkurat passe "skumle". Og ser en film, denne lista har gode tips:

https://www.redbookmag.com/life/mom-kids/advice/g534/halloween-movies-families-children/

Stor suksess her, alle koser seg. Barn fra 3-10 år var det her ifjor. Her er det ikke tradisjon med knask eller knep heldigvis, så ingen skumle folk på døra. :)

Forventer du seriøst at hele samfunnet skal tilpasse seg din datter fordi hun er redd for slikt????

Helt enig med han som jobber i butikken at såpass får man tåle. Gjør man ikke det så er det så enkelt som å ikke dra ut inntil det hele er over. 

Anonymkode: d1bb1...552

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også masse spennende og passe skumle aktiviteter å gjøre sammen med barn i forkant av Halloween. Skjære ut gresskar, lage slim, lage pynt av papp og papir, male syltetøyglass for å ha lys i, lage mat og kaker med halloweentema osv. Kanskje hun kan glede seg litt hvis dere gjør noen morsomme forberedelser sammen? 🙂

Anonymkode: 4822e...50d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventer du seriøst at hele samfunnet skal tilpasse seg din datter fordi hun er redd for slikt????

Helt enig med han som jobber i butikken at såpass får man tåle. Gjør man ikke det så er det så enkelt som å ikke dra ut inntil det hele er over. 

Anonymkode: d1bb1...552

Nei. Jeg har ikke noe problem med at de viser disse kostymene inni butikken, men denne sto midt en trang korridor på kjøpesenteret, et sted vi måtte passere rett ved for å komme til den butikken vi skulle på (som var en helsekostbutikk, uten halloweeneffekter). I tillegg var kostymet så livaktig at jeg ble nervøs selv, i tilfelle det var en utkledd person som ville skremme oss, ikke en dukke. 

Det er i overkant unødvendig synes jeg. Jeg hater å bli skremt, og skjønner godt at femåringen reagerte som hun gjorde, uten at det er noe psykelig med noen av oss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...