Energi-jenta Skrevet 8. oktober 2019 #1 Del Skrevet 8. oktober 2019 Mannen og jeg ønsker oss et nytt prosjektert hus og har tenkt tanken å kjøpe et gammelt hus på en fin tomt for å rive huset og bygge nytt. Vi har ikke satt oss så mye inn i reglene på dette og lurer på om noen har noen erfaringer å dele? Er det er lang og tidskrevende prosess å få godkjent mulighet for bygging av nytt hus? Er det risikofylt med tanke på at kommunen kanskje nekter deg å bygge nytt hus? Takker for alle innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8. oktober 2019 #2 Del Skrevet 8. oktober 2019 Det vil vel normalt ikke være noe problem så lenge det står et hus på tomten fra før og spesielt ikke hvis vei, vann/avløp, strøm osv. er i orden til tomtegrensen, MEN man bør jo da sjekke dette grundig med kommunen før man legger inn bud på eiendommen. Bortsett fra det så er nok dette noe mange flere burde vurdere å gjøre fremfor å begynne på totalrenovering av "lost cases". Altså hus hvor ingenting egentlig kan beholdes og alt må skiftes ut bit for bit. Greit hvis det er arkitektoniske perler, men veldig ofte er det elendig vedlikeholdte "kasser" som i sin tid ble bygd så billig som mulig og aldri blir verken fine eller funksjonelle uansett hvor mye tid og penger man investerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 8. oktober 2019 #3 Del Skrevet 8. oktober 2019 Det er flere ting som spiller inn, men særlig viktig er å unngå bygninger som er vernet, eller enda verre, fredet. Opplysninger om dette finner man på www.seeiendom.no (SEFRAK-registeret er vernede bygninger). Disse kan det bli utfordrende å rive i flere kommuner, men det igjen avhenger av hvilken vernepolitikk kommunen fører. Det andre er eiendommens regulering som vil sette begrensning på utnyttelse, høyder, takform osv. Er ikke eiendommen underlagt reguleringsplan må kommuneplanen granskes. Enkelte kommuner, f eks Rælingen, har i praksis et forbud mot to etasjer utenfor regulerte områder som et eksempel. Enkelte eldre reguleringsplaner har en lav maks utnyttelse. Min erfaring er at riveklare, eller bortimot riveklare hus går for langt over prisantydning, fordi dette landet åpenbart befolkes av folk med overdreven tro på egen innsats og kunnskap. Enig med ovenstående innlegg, riving og nybygging burde være gjeldende på langt flere eiendommer. Det er vannvittig kostbart å restaurere gammel drit. Bra blir det heller ikke så altfor ofte og langt sjeldnere noensinne helt ferdig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Del Skrevet 8. oktober 2019 Du får gjøre det som Tone Damle Aaberge, kjøpe en stor tomt med gammelt men vernet hus, rive ned huset (og betale bot til kommune for det, men bare på 200 tusen), dele tomt i to, selge den ene, bygge på den andre. Virker som no brainer. Det er visst mye enklere å be om tilgivelse enn tillatelse. Anonymkode: 04adb...468 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #5 Del Skrevet 8. oktober 2019 1 hour ago, A-hunter said: Det er flere ting som spiller inn, men særlig viktig er å unngå bygninger som er vernet, eller enda verre, fredet. Opplysninger om dette finner man på www.seeiendom.no (SEFRAK-registeret er vernede bygninger). Disse kan det bli utfordrende å rive i flere kommuner, men det igjen avhenger av hvilken vernepolitikk kommunen fører. Det andre er eiendommens regulering som vil sette begrensning på utnyttelse, høyder, takform osv. Er ikke eiendommen underlagt reguleringsplan må kommuneplanen granskes. Enkelte kommuner, f eks Rælingen, har i praksis et forbud mot to etasjer utenfor regulerte områder som et eksempel. Enkelte eldre reguleringsplaner har en lav maks utnyttelse. Min erfaring er at riveklare, eller bortimot riveklare hus går for langt over prisantydning, fordi dette landet åpenbart befolkes av folk med overdreven tro på egen innsats og kunnskap. Enig med ovenstående innlegg, riving og nybygging burde være gjeldende på langt flere eiendommer. Det er vannvittig kostbart å restaurere gammel drit. Bra blir det heller ikke så altfor ofte og langt sjeldnere noensinne helt ferdig. Takk for kunnskapsrikt innlegg! Jeg skal sjekke ut linken du la ut og undersøke dette nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #6 Del Skrevet 8. oktober 2019 Det er vanskelig å finne tomter nå til dags, som ikke bare er en hageflekk mellom 7 andre hus. Så skjønner godt at dere ønsker dette Det eneste jeg kan bidra med er at det tar lang tid! Foreldrene mine har et hus som er gammelt, bygd på her og der, og utnytter tomta svært dårlig. Finnes ikke verneverdig. De søkte om å få rive og bygge 2 boliger. Prosessen har foreløpig tatt 6 år, og de har ikke fått gravd opp en busk enda. Men de setter i gang med riving i juni om alt går etter planen, og boligene er da ferdig 1 år etterpå. Det går nok fortere å få satt opp hus på en husfri tomt Anonymkode: 19cb5...463 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 8. oktober 2019 Forfatter #7 Del Skrevet 8. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vanskelig å finne tomter nå til dags, som ikke bare er en hageflekk mellom 7 andre hus. Så skjønner godt at dere ønsker dette Det eneste jeg kan bidra med er at det tar lang tid! Foreldrene mine har et hus som er gammelt, bygd på her og der, og utnytter tomta svært dårlig. Finnes ikke verneverdig. De søkte om å få rive og bygge 2 boliger. Prosessen har foreløpig tatt 6 år, og de har ikke fått gravd opp en busk enda. Men de setter i gang med riving i juni om alt går etter planen, og boligene er da ferdig 1 år etterpå. Det går nok fortere å få satt opp hus på en husfri tomt Anonymkode: 19cb5...463 Seks år er jo helt hinsides mye! Kan jeg spørre om hvorfor det tok så lang tid? Var det en vernet tomt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. oktober 2019 #8 Del Skrevet 8. oktober 2019 Bør kanskje høre med en lokal entreprenør om omtrentlige kostnader med å rive et bygg, bortkjøring av masser og saneringsplan/miljørapport. Slike ting er ikke direkte billige de heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 8. oktober 2019 #9 Del Skrevet 8. oktober 2019 Personlig ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe et hus for å rive det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #10 Del Skrevet 8. oktober 2019 helt tilfeldigvis kom jeg bort et perfekt eksempel på finn.no - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=159224152 dette "enebolig med potensiale" på finn, fra 1942, er strengt tatt tomt med hus som ikke ble revet og bortkjørt. Anonymkode: 04adb...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå