Gå til innhold

Dere som bor i store hus (over 200) kvm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst i et hus på 280 kvm - vi var to voksne og tre barn. Jeg synes ikke det huset var så forferdelig stort når vi var mange. Etter hvert fikk vi jo kjærester osv, og det var veldig greit å ikke ''bo oppå'' hverandre. Vi hadde to bad som var luksus når vi barna ble tenåringer, vi hadde en kjellerstue som var veldig grei til venne- og kjærestebesøk (kjipt å sitte oppe i stua med mor og far liksom), vi hadde hvert vårt soverom med god størrelse. Ellers hadde min mor et kontor, vi hadde et vaskerom av god størrelse og en matbod. De tre siste rommene så jeg som bortkastet som liten, men ser virkelig verdien av det nå som jeg er voksen :fnise: Veldig glad jeg fikk vokse opp med så mye plass. Vi tre barna hadde ansvar for ''vårt'' bad i kjelleren, gangen i kjelleren samt hvert vårt soverom som vi måtte vaske og vedlikeholde. Gikk veldig bra, fikk aldri inntrykk av at mor vasket seg ihjel liksom, selv om huset var stort. 

Men alt handler jo om hva en er vandt til! Er en vandt til rekkehus på 80 kvm ser man sikkert ikke noen problemer med det, mens noen som er vandt til enebolig på 300 kvm synes sikkert rekkehuset høres ut som et kott :fnise:

Anonymkode: 5fab3...753

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her..

Er faktisk litt overrasket over svarene! Trodde alle kom til å si at det var aaaaltfor stort! Men nå er jeg ganske positiv faktisk. Såvidt jeg kan se er det egentlig bare 1 rom for mye, og der skal vi alltids finne på noe kjekt, om det blir kinorom, lekerom, eller en tredje stue. Vi har ofte mye besøk som sagt, så det er ikke sjelden vi vil ha bruk for to gjesterom. 

Flere erfaringer?

Anonymkode: 402b2...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset til foreldrene mine ble ganske stort i løpet av barndommen min (de bygde på). Det har nå stort kjøkken, spisestue/kontor, stue, kjellerstue, tre bad, seks soverom, romslige gangarealer med oppbevaringsplass, vaskerom og masse boder. 

Huset er litt stort for dem, men de bruker ikke mer av plassen enn nødvendig. Da vi var tre hjemmeboende søsken ble all plassen bortsett fra gjesterommene brukt hver dag. Det er også veldig fint å ha plassen ved familiebegivenheter, siden mine besteforeldre, tanter og onkler bor andre steder, og nå også min ene bror med familie.

De har vaskehjelp annenhver uke som vasker de rommene de bruker. Når det skal komme gjester sier de bare fra til vaskehjelpen som så vasker de ekstra rommene. 

Anonymkode: 55d32...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på lite og stort og jeg har en mistanke om at det er lite forskjell på renholdsbehovet.

Det er antall mennesker og dyr som bestemmer hvor skitten det blir, og størrelsen bare handler om fordeling. Jeg ser de periodene jeg har bodd smått, så krever det mye OFTERE renhold enn når jeg bor stort, så jobben oppfattes som mye den samme.

Bruken handler veldig mye om livsperioden. Idag bruker vi ca 1/4 av huset. Jeg tror jeg var i stua i forrige uke. Problemet er at jeg bruker 120% av bodplassen 😞

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 300 kvadrat, to voksne, tre ungdommer, hund og katt. Fem soverom, to stuer, to bad, badstue og kinorom. Kinorommet laget vi for ti år siden og det er en stor suksess. 

Vi blir nok boende her når barna er flyttet ut også. For meg er det viktig at ungene skal ha plass til å komme på besøk.

Anonymkode: 41e19...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha andre store hus selv om det ikke er enebolig :sleep: Bor i en såkalt tomannsbolig (noen vil kalle det townhouse) på ca 220 kvm, med uteplass og liten hageflekk. Huset har for noen år tilbake fylt 100 år, derav kun ett bad. Fire soverom, to separate toalett, vinkelformet stue, spisestue, kjøkken, kontor, kino/musikkrom (samboers hule), samt div oppbevaringsrom/vaskerom/fyrrom og loft. Holder oss hovedsakelig i stue. Med unntak av et rom blir resten brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere med så store hus, hvor mye betaler dere i strøm?

Anonymkode: e67cf...382

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man bor alene og har fylt et helt hus til randen, så vil jeg tro du samler på masse crap du ikke har bruk for. "Synnøves system" hadde sikkert vært boken for deg😉

Anonymkode: d4759...e5b

Det har du rett i! Det har hopet seg opp over år! Har holdt på å tømt og ryddet over lang tid nå. Det begynner å bli bra. 😉 Men man får aldri for mye plass. Tenker TS må sørge for nok plass til sin store familie. 300kvm er bra, men ikke for mye. 

Anonymkode: c6ffe...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på 300 kvadrat, 2 voksne, 1 barn og hund. Er absolutt ikke for stort. Kjekt med god plass til besøk av venner og familie. Men jeg synes det er et slit å holde rent, det er det eneste. Men det er alikevel verdt det. Elsker å ha god plass 

Anonymkode: 30435...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med så store hus, hvor mye betaler dere i strøm?

Anonymkode: e67cf...382

Siste regning var litt over 1000 kr. 

Vi har luft til vann varmepumpe med vannbåren gulvvarme og varmer også vannet vi bruker. Vi har på litt lav innstilling på gulvvarme også fyrer vi ekstra med ved om det er behov. Jeg synes også det er så koselig med peis så trives godt med å ha det slik. Enkelte synes nok vi har det litt kaldt på badene, men jeg liker ikke å føle meg varm når jeg sminker meg. Ellers så har vi moderne hvitevarer som bruker lite strøm og er rimelig flinke til å skru av lyset når vi ikke bruker rom. Regner med vi får omtrent dobbelt til vinteren. 

Anonymkode: b31fa...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 200 kvm med hus og 6 soverom. Det ene rommet er innredet som treningsrom. Vi er 4 personer og 1 hund (som forøvrig har 4 valper nå). 

Det er mye å holde orden på 😅 jeg er nok ikke en sånn person hvor husarbeid kommer veldig lett, litt mer skippertaksperson. Og det er jo ganske utfordrende med 200 kvm. Det er jo mye annet som MÅ gjøres også, klippe plen, vedlikehold ute og snømåking blant annet. 3 toalett skal vaskes. Det må støvsuges nesten hver dag. Med unger og hund og samliv så er det jo en del arbeid. Men vi trives godt da, det er en egen luksus å ha treningsrom i hus feks. 

300 kvm hadde jeg aldri orket 🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 10.47, AnonymBruker skrev:

Fra ei som ikke har robotstøvsuger: hvor mye av husarbeidet klarer denne å ta? Plukker den opp Legoklosser og blyanter fra gulvet? Vasker den vinduer og tørker av spisestoler? Kryper den over dørkarmer og ned/opp trapper? Det er nemlig ikke nødvendigvis støvsuging av gulv som tar så mye tid i et hus, det er alt det andre. Alle vinduer som skal være pusset, og alle sofaer som som trenger manuell støvsuging. Hadde jeg hatt 630 kvm, hadde jeg hatt en fulltids hushjelp, tror jeg. Robotstlvsugeren tar liksom 5% av en jobb som uansett går veldig fort.

Robotgressklipper derimot - den er gull 😊

Anonymkode: d4759...e5b

Det spørs helt på huset og møbleringen. Vi har store åpne flater og ikke så mye møbler. Robotstøvsuger er helt fantastisk! 

Anonymkode: ea717...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa sitt er på 320 kvadrat tror jeg? Da vi barna bodde hjemme var 3. etg ungdomsdelen av huset, og vi hadde dermed selv ansvaret for å holde det ryddig og rent. Mamma kontrollerte, men vi måtte fikse selv. Eventuelt med henne stående over oss og kjefte mens vi vasket for at det skulle bli rent. 😂Mamma synes ikke det er vanskelig å få rukket over hele huset, men hele huset blir ikke tatt på samme dag for å si det sånn. Det porsjoneres ut.

Kjeller: Stor bod, en litt mindre bod, en enda litt mindre bod hvor sentralstøvsuger, vannmåler og varmtvannstank står, gang med oppbevaringsplass.

1. etg: Vaskerom med to boder, gang med mye oppbevaringsplass, bod, leilighet med ett soverom.

2. etg: Gang, stor hall, bad, to soverom, stor stue (to stuer i samme stue, i vinkel), stort kjøkken med spiseplass til litt over 20 stk.

3. etg: Stor loftstue, et stort soverom (brukes som kontor/gjesterom), tre litt mindre soverom, bad.

Loft: Kald-loft som brukes til oppbevaring av plank, isolasjon o.l.

Anonymkode: 48926...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

260 kvm her. Jeg fikk høre, før jeg flyttet, av andre at jeg nå hadde jobben foran meg når det kom til vasking. Jeg syns alt har blitt mye enklere jeg. Ting blir spredt rundt på en annen måte, som gjør at flatene ikke blir fulle av ting. Mye enklere å holde orden. Vi har to innganger, en til pent og en til «møkka dager» Det betyr at der gjester går inn, er det pent å rent hele tiden. Ikke tusen sko på gulvet feks. Vi har pusset huset opp  slik at det passer vår stil riktig nok. Har en moderne/minimalistisk stil, som igjen gjør at det er enklere å vaske her. Robotstøvsugere brukes flittig. Egner seg fint her, da jeg ikke har masse pynt eller småting på gulvet. Bare et bikkje ben som må flyttes som regel🐶 Kobler på moppen, og setter den til å gå gjentatte ganger over gulvet slik at det blir rent. Huset mitt har kun et bad og en wc. Har to stuer, pen stue og tv stue. Opplever at pen stua ikke blir brukt så mye av andre en meg i familien, så den ser jo ut som noe fra et magasin hele tiden😜 Å det skal jeg fortelle deg, at jeg nyter å gå forbi å se at det er pent å rent der hele tiden😆 Gjør noe med sjelen. Så stort hus er ikke noe å frykte

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hmmmmmm skrev:

260 kvm her. Jeg fikk høre, før jeg flyttet, av andre at jeg nå hadde jobben foran meg når det kom til vasking. Jeg syns alt har blitt mye enklere jeg. Ting blir spredt rundt på en annen måte, som gjør at flatene ikke blir fulle av ting. Mye enklere å holde orden. Vi har to innganger, en til pent og en til «møkka dager» Det betyr at der gjester går inn, er det pent å rent hele tiden. Ikke tusen sko på gulvet feks. Vi har pusset huset opp  slik at det passer vår stil riktig nok. Har en moderne/minimalistisk stil, som igjen gjør at det er enklere å vaske her. Robotstøvsugere brukes flittig. Egner seg fint her, da jeg ikke har masse pynt eller småting på gulvet. Bare et bikkje ben som må flyttes som regel🐶 Kobler på moppen, og setter den til å gå gjentatte ganger over gulvet slik at det blir rent. Huset mitt har kun et bad og en wc. Har to stuer, pen stue og tv stue. Opplever at pen stua ikke blir brukt så mye av andre en meg i familien, så den ser jo ut som noe fra et magasin hele tiden😜 Å det skal jeg fortelle deg, at jeg nyter å gå forbi å se at det er pent å rent der hele tiden😆 Gjør noe med sjelen. Så stort hus er ikke noe å frykte

Så deilig å høre! Vi bor nå på 80 kvm, og jeg holder på å bli sprø. Knøttliten gang, så ting blir overfylt med en gang. 5 minutter etter at ungene har stått opp ser det ut som vi ikke har ryddet på en uke, fordi flatene blir så fort fullt opp. Små soverom, så alt av leker havner i stuen. Ikke plass til spisebord på kjøkken, så det er også i stuen og blir brukt til alt fra tegning/ maling/ spising/ kontorpult. Badet er knøttlite, så klær må tørkes i stuen. Ikke eget vaskerom.. 

Det vi bruker definitivt mest tid på er rydding. Rydder og rydder, og det skal ingenting til før det ser rotete ut. Vasking på ryddige flater tar jo ikke så lang tid, og jeg ser for meg at det må være mye lettere å holde det ryddig når man har nok rom i hvert fall. 

Anonymkode: e0332...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 11.06, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene på 200 kvm, og har fylt huset til randen. Selvfølgelig er det rom i huset jeg ikke bruker, men dem er tilgjengelig. Det gir meg handlingsrom. Hadde vært utenkelig for meg å solgt for å gå ned til f.eks 100 kvm. 

Med andre ord: Det blir ikke stort nok! 4 stk kommer til å fylle 300 kvm lett! Alle rom kommer til å være i bruk. Kjøper dere mindre kan det hende dere kommer til å angre dere.

Anonymkode: c6ffe...9a7

Jeg hadde alt jeg trengte på 70kvm da jeg flyttet for meg selv. Savnet ingenting.. annet enn større rom rundt meg liksom...

Nå bor jeg og samboer på 135kvm. Det er helt ok, men ønsker meg større plass.

Er vokst opp med 4 stk på 400kvm, med foreldre som samlet på alt mulig dritt. Nå som vi barna er flyttet ut har foreldrene mine klart å fylle huset full av... jeg aner ikke hva. Blir mange søppelcontainere å leie når de dør ja!!

Jeg kjøper sjeldent ting. Hater ting. Ting er rot.

Så det er umulig å si hva du skal gjøre TS. Jeg elsker å ha litt plass, åpne rom altså, ikke lagringsplass.

Hvis du lever friere på mindre plass fordi du ikke fyller huset med dritt er det vel best å ikke oppgradere. Når man har 20 esker på loftet uten å ane hva som er oppi, da har man virkelig for mye...

Jeg personlig ville valgt stort hus, uten tvil! Og så ville jeg samtidig tatt en skikkelig ryddesjau når jeg flyttet og kvittet meg med alt jeg ikke trengte. Så hadde jeg ikke hatt så mange flater/nips å tørke støv av, så det hadde ikke tatt så mye lengre tid.

Man må jo ikke fyre voldsomt i rom som ikke blir brukt. Gjestesoverommet kan ha en nyere radiator og holdes på 18 grader.

Beklager rotete innlegg, dårlig tid. 😛

Anonymkode: 2a3a3...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ca 260 kvm -har bodd her i 13 år og har 3 barn. Supert til vårt bruk, frem til nå da de 2 eldste er på vei ut. Så da lurer vi på mindre boflate for oss med en hybel evt. så da blir alternativet å bygge eller kjøpe noe annet om ikke så lenge. Syntes det vi har nå blir for stort med ett barn og 2 voksne.

Anonymkode: 91336...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten 300 m2, nå er alle tre ungene ute, alt for stort å ta vare på for oss nå. Store strømutgifter i året, mer enn 30000 kr.  Stor hage som tar mye tid. Er på jakt etter lettstelt leilighet på rundt 100 kvadrat. Men i deres situasjon må det jo være perfekt! Mange ungdomsfester i kjellerstua, venner på overnatting, alltid ekstra barn og ungdommer på middag. Kjente savnet av leven i huset første året, men nå føler jeg ansvaret for vedlikehold for stort. 

Anonymkode: 948ad...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...