AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 Vi er en familie på 4 pluss hund og katt. To jenter på 1 og snart 5 år. Vi er på husjakt nå, og har funnet et hus som bare er helt sinnsykt flott. Og vi har råd! Men det er 300 kvm!! Er det altfor stort? Bruker man all plassen? Vi bor i en annen by enn familien vår, og har ofte besøk av både en og to familier/vennepar med overnatting. Er sosiale mennesker, som er glad i å være vertskap. Huset det er snakk om har to stuer, stort kjøkken med spiseplass for opptil 12-15 personer, 3 bad, vaskerom og 6(!) soverom, fra 9-14 kvm. Noen av disse kan slås sammen for å få store barnerom eventuelt. Og en stor bod på 15 kvm som vi tenker kan være treningsrom. Kanskje man kan bruke et soverom som kinorom? Dere som bor i sånne store hus, trives dere? Blir det for stort? Bruker dere all plassen? Hva med vasking? Takk for alle svar! Anonymkode: 402b2...f23
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Huset vårt er ca 240 kvm. Det er veldig praktisk å alltid ha plass til overnatting av familie som kommer langveis fra. Det var en av grunnene til at vi kjøpte et hus med så mange soverom. Det er også mulighet for å lage leilighet i kjelleren om vi skulle ønske det. Litt stress å vaske hele huset, men vi tar ofte en ting om gangen. Feks gulvvask en dag og bad en annen, rydding av stue samt vask av kjøkken osv tar vi hver dag. Rom som ikke er i bruk vaskes ikke så ofte. Gjesterommene støvsuges innimellom og så rett før vi får besøk. Legger sengeteppe over sengen så det ikke samler seg så mye støv der. Anonymkode: 831e8...01c 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg har vokst opp i et sånt hus. Vi er tre søsken. Foreldrene våre lagde blant annet til en «ungdomsdel» som vi brukte til å ha venner på besøk. Vi brukte all plassen i huset i løpet av en uke. Vasking har jeg som voksen innsett må ha vært mye jobb, men det har alltid vært rent og ryddig hjemme. Gode rutiner hos foreldre, og vi hadde alle våre oppgaver. Nå finnes robotstøvsuger. Veldig deilig å kunne ha store tilstelninger som konfirmasjon/dåp hjemme i stedet for å leie lokale, og veldig hyggelig å kunne invitere på julefest for hele storfamilien, eller barnebursdagsselskap. Anonymkode: a7ba8...6d4 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 Vi har stort hus. Deler av huset er utleiedel. Fantastisk med skattefrie penger. Kjekt med egen etasje til barna. Ulempen, litt pes å holde rent og vedlikehold. Anonymkode: b31fa...4d5 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Vi bor på 280 og det, men hadde helt ærlig ikke giddet uten vaskehjelp. Det er mere enn nok å rydde i alle rommene, men skulle vi vasket alt også så hadde vi ikke gjort annet. Vi har i tillegg masse vinduer, så bare vindusvasken tar evighet. Anonymkode: ea717...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg har hus på 230kvm, og nå er vi på vei til å downsize. Har aldri overnattingsgjester (dvs min datter har, men da bruker hun bare rommet sitt), så ekstrarom er ikke nødvendig for oss å ha. Huset inneholder fire soverom, tre bad, tre stuer og et lagerrom, samt stort vaskerom og romslig kjøkken, men vi fire trenger absolutt ikke så mye. Jeg er ryddefreak, så alle tingene våre er pent ryddet og organisert i hyller, skap og skuffer, og fortsatt har jeg mange tomme hyller og skap. Vi bruker ikke all plassen, alle har liksom sitt favorittsted i huset som vi bruker daglig. Synes det er litt unødvendig å vaske på og holde oppvarmet rom som ikke er i bruk. Gleder meg til å få solgt det, og komme meg inn på noe som ligger på 160-170 kvm☺️ Anonymkode: d4759...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg syntes ikke 300kvm er for stort, deilig med flere bad, vaskerom etc. Vi har 630kvm , det er litt stort. To voksne og to tenåringer , hund og et marsvin . Ingen utleiedel, det hadde jeg aldri orket forholde meg til. Det er en del jobb, men huset er stort sett vedlikeholdsfritt på utsiden, men har stor hage og det er mye jobb. Robotklipper og robot støvsuger redder mye. Anonymkode: 9d11d...c2c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 Takk til alle dere som har svart! Jeg har selv vokst opp i et lite rekkehus på 95 kvm uten hage og med bare ett bad. Vi var en familie på 4, og det var ikke ideelt gjennom hele oppveksten. Har alltid drømt om å bo i en stor enebolig, og var alltid misunnelig på dem som gjorde det. Men jeg har jo ingen erfaring med det! Så kjekt å høre andre sine erfaringer! Anonymkode: 402b2...f23 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #10 Skrevet 8. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes ikke 300kvm er for stort, deilig med flere bad, vaskerom etc. Vi har 630kvm , det er litt stort. To voksne og to tenåringer , hund og et marsvin . Ingen utleiedel, det hadde jeg aldri orket forholde meg til. Det er en del jobb, men huset er stort sett vedlikeholdsfritt på utsiden, men har stor hage og det er mye jobb. Robotklipper og robot støvsuger redder mye. Anonymkode: 9d11d...c2c Oi, 630 kvm? Bruker dere hele? Hvilke rom har dere? Anonymkode: 402b2...f23 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes ikke 300kvm er for stort, deilig med flere bad, vaskerom etc. Vi har 630kvm , det er litt stort. To voksne og to tenåringer , hund og et marsvin . Ingen utleiedel, det hadde jeg aldri orket forholde meg til. Det er en del jobb, men huset er stort sett vedlikeholdsfritt på utsiden, men har stor hage og det er mye jobb. Robotklipper og robot støvsuger redder mye. Anonymkode: 9d11d...c2c 😂 Anonymkode: a3464...9b3 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk til alle dere som har svart! Jeg har selv vokst opp i et lite rekkehus på 95 kvm uten hage og med bare ett bad. Vi var en familie på 4, og det var ikke ideelt gjennom hele oppveksten. Har alltid drømt om å bo i en stor enebolig, og var alltid misunnelig på dem som gjorde det. Men jeg har jo ingen erfaring med det! Så kjekt å høre andre sine erfaringer! Anonymkode: 402b2...f23 Hadde ikke nølt hadde jeg vært dere da, spesielt med besøk som skal overnatte. Da er det deilig med flere bad, flere soverom og god plass. For meg så syntes jeg det er lettere å holde det ryddig med god plass. Vi har gjesterom som alltid står klare, et brukes til hjemmekontor. Og når ungene blir større så er det utrolig deilig med ekstra plass Anonymkode: 9d11d...c2c
Vera Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 Vi har stort hus, og digger det! Vi har egen kjellerstue med spillerom/stor TV-stue til ungdommene i huset - den er det alltid folk i (veldig greit å ha en samlingsplass, så man har kontroll over hvem barna er med, og hvor de er), vi har «loftstue» innredet som bibliotek 😍 Rom til alle barna (3 barn), stort vaskerom med egen del til hunden (stor hund), ølrom, stort lagerrom, matbod, fryserom, 2 store bad, 2 gjestetoalett, kontor, treningsrom, 2 store stuer (som henger sammen), stort åpent kjøkken..vi har alt vi trenger, og sparer mye penger på å kunne trene hjemme, ha overnatting hjemme, ha stor lagerplass osv. Det som er ulempen er at det er mye å holde rent! Men kunne ikke tenkt meg mindre. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #14 Skrevet 8. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, 630 kvm? Bruker dere hele? Hvilke rom har dere? Anonymkode: 402b2...f23 Vi bruker hele. Har stort kjøkken med spiseplass, egen spisestue, to stuer i den ene etasjen, hvor en brukes som Tv stue, så , har 6 soverom ,hvor 4 er store , treningsrom med eget bad i tilknytning rett ved vaskerom, egen "stue" hvor ungene kan ha venner etc, 3 bad, separat toalett i tillegg , vi har sportsbod, annen bod etc. Akkurat vanlige rom slik de fleste hus har, men god størrelse på alle rommene . Det er bygd slik at det virker ikke så enormt som 630 kan høres ut som. Men det er klart når ungene en dag flytter så flytter nok vi etterhvert også. Anonymkode: 9d11d...c2c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #15 Skrevet 8. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes ikke 300kvm er for stort, deilig med flere bad, vaskerom etc. Vi har 630kvm , det er litt stort. To voksne og to tenåringer , hund og et marsvin . Ingen utleiedel, det hadde jeg aldri orket forholde meg til. Det er en del jobb, men huset er stort sett vedlikeholdsfritt på utsiden, men har stor hage og det er mye jobb. Robotklipper og robot støvsuger redder mye. Anonymkode: 9d11d...c2c Fra ei som ikke har robotstøvsuger: hvor mye av husarbeidet klarer denne å ta? Plukker den opp Legoklosser og blyanter fra gulvet? Vasker den vinduer og tørker av spisestoler? Kryper den over dørkarmer og ned/opp trapper? Det er nemlig ikke nødvendigvis støvsuging av gulv som tar så mye tid i et hus, det er alt det andre. Alle vinduer som skal være pusset, og alle sofaer som som trenger manuell støvsuging. Hadde jeg hatt 630 kvm, hadde jeg hatt en fulltids hushjelp, tror jeg. Robotstlvsugeren tar liksom 5% av en jobb som uansett går veldig fort. Robotgressklipper derimot - den er gull 😊 Anonymkode: d4759...e5b 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #16 Skrevet 8. oktober 2019 Huset vårt er på drøye 260m2, det har 3 soverom (og et kontor), 3 bad, 3 stuer og et kjempestort kjøkken og stort vaskerom. Renhold er enkelt, da det er et moderne hus og ungdommene vasker badene sine og stua si selv. Mannen min synes det er altfor stort, han har vokst opp i husbankhus på 110 m2. Jeg synes det er deilig, men kommer fra litt andre forhold. Det koster å fyre opp et hus med åpne løsninger og opptil 4 meter under taket. Kommunale avgifter er et mareritt, da det går på våtrom og ikke antall beboere. Eiendomsskatten er skyhøy. Så økonomisk er det ikke. Angående vedlikehold har vi gjort det enkelt for oss selv. Utvendig har vi mur og tre, så det blir ikke mye maling. Terrasser er betong og stål, så det klarer seg selv. Siden vi har åpne løsninger er det lett å rengjøre, men de tre badene må jo vaskes. Nå som ett av barna studerer må vi passe på sluk osv på badet hans. Jeg vet ikke om de har så godt av å stå ubrukt? Og vi har noen og tredve vinduer å vaske, det er et helvete! Huset vårt er snart 10 år gammelt, og vi har begynt å pusse det opp. Med store rom og åpne løsninger blir det lett mye. Man må liksom ta flere rom i ett. Jeg har lyst til å bytte gulv, og da må jeg minimum bytte 90 m2. Hadde huset vært delt opp i flere rom, hadde det vært enklere og billigere. Da sistemann flytter ut kommer vi til å leie ut deler av huset og få litt ekstra inntekter. Det er bygget med tanke på det. Anonymkode: d44f0...743 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. oktober 2019 #17 Skrevet 8. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på 4 pluss hund og katt. To jenter på 1 og snart 5 år. Vi er på husjakt nå, og har funnet et hus som bare er helt sinnsykt flott. Og vi har råd! Men det er 300 kvm!! Er det altfor stort? Bruker man all plassen? Vi bor i en annen by enn familien vår, og har ofte besøk av både en og to familier/vennepar med overnatting. Er sosiale mennesker, som er glad i å være vertskap. Huset det er snakk om har to stuer, stort kjøkken med spiseplass for opptil 12-15 personer, 3 bad, vaskerom og 6(!) soverom, fra 9-14 kvm. Noen av disse kan slås sammen for å få store barnerom eventuelt. Og en stor bod på 15 kvm som vi tenker kan være treningsrom. Kanskje man kan bruke et soverom som kinorom? Dere som bor i sånne store hus, trives dere? Blir det for stort? Bruker dere all plassen? Hva med vasking? Takk for alle svar! Anonymkode: 402b2...f23 Vårt er på 370-80 kvm men tar en vekk leiligheten står vi igjen med ca 300 Vi er en stor Fam så vi trenger plassen, men savner å bo mindre Er bare så mye mer å møblert og å holde rent
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #18 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg bor alene på 200 kvm, og har fylt huset til randen. Selvfølgelig er det rom i huset jeg ikke bruker, men dem er tilgjengelig. Det gir meg handlingsrom. Hadde vært utenkelig for meg å solgt for å gå ned til f.eks 100 kvm. Med andre ord: Det blir ikke stort nok! 4 stk kommer til å fylle 300 kvm lett! Alle rom kommer til å være i bruk. Kjøper dere mindre kan det hende dere kommer til å angre dere. Anonymkode: c6ffe...9a7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #19 Skrevet 8. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra ei som ikke har robotstøvsuger: hvor mye av husarbeidet klarer denne å ta? Plukker den opp Legoklosser og blyanter fra gulvet? Vasker den vinduer og tørker av spisestoler? Kryper den over dørkarmer og ned/opp trapper? Det er nemlig ikke nødvendigvis støvsuging av gulv som tar så mye tid i et hus, det er alt det andre. Alle vinduer som skal være pusset, og alle sofaer som som trenger manuell støvsuging. Hadde jeg hatt 630 kvm, hadde jeg hatt en fulltids hushjelp, tror jeg. Robotstlvsugeren tar liksom 5% av en jobb som uansett går veldig fort. Robotgressklipper derimot - den er gull 😊 Anonymkode: d4759...e5b Vi har robotstøvsuger, så dette kan jeg svare på. Den plukker opp ganske mye, men blyanter og legoklosser må man ta selv. Og hadde den klatret opp i sofaen hadde jeg blitt veldig bekymret. Den vasker heller ikke bad og vinduer. Vår robotstøvsuger er lite interessert i å støvsuge bak kjøkkenøya på kjøkkenet, som tilfeldigvis er akkurat der det er mest behov. Den klatrer over dørterskler. Glemmer vi verandadøra oppe, så klatrer den ut dit umiddelbart og sender nødmeldinger på telefonen om at den står foran et stup, eller noe sånt. Den klatrer også inn på det ene soverommet, hvis vi glemmer døra, og setter seg fast i eventuelt skittentøy (nye nødmeldinger på telefonen). Vi har også et kjempefint flossteppe, hvor den stadig vil gå og gresse. Nye nødmeldinger, for den setter seg fast. Den kan holde på i en evighet under spisebordet, stolbein fra 10 spisestuestoler er som en jungel han går seg vill i. Men bak kjøkkenøya går den altså ikke. Siden vi har to etasjer vurderte vi å kjøpe to robotstøvsugere, men jeg er glad vi sparte de pengene! Det hadde bare endt med enda flere nødmeldinger på telefonen, og vi har annet å gjøre enn å trøste nevrotiske roboter. Og vi må uansett frem med sentralstøvsugeren i trappa. Anonymkode: d44f0...743 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #20 Skrevet 8. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor alene på 200 kvm, og har fylt huset til randen. Selvfølgelig er det rom i huset jeg ikke bruker, men dem er tilgjengelig. Det gir meg handlingsrom. Hadde vært utenkelig for meg å solgt for å gå ned til f.eks 100 kvm. Med andre ord: Det blir ikke stort nok! 4 stk kommer til å fylle 300 kvm lett! Alle rom kommer til å være i bruk. Kjøper dere mindre kan det hende dere kommer til å angre dere. Anonymkode: c6ffe...9a7 Dersom man bor alene og har fylt et helt hus til randen, så vil jeg tro du samler på masse crap du ikke har bruk for. "Synnøves system" hadde sikkert vært boken for deg😉 Anonymkode: d4759...e5b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå