Svevende Skrevet 21. mai 2005 #1 Skrevet 21. mai 2005 Når sluttet dere med barnesete i bil? Og er det greit å ha med en 3 -åring på en liten biltur, uten sete?
Ulrikke Skrevet 21. mai 2005 #2 Skrevet 21. mai 2005 Både 4- og 5-åringen her sitter i sete enda (eller pute med rygg, da...). 9-åringen satt med pute inntil for et år siden. Jeg ville ikke puttet en 3-åring i bil uten sikring uansett hvor kort turen er. H*n er vel ikke så høy at bilens belte ligger som det skal over halsen osv?
Svevende Skrevet 21. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2005 ok..men går det ikke an å ha han på fanget ? Jeg ser jo stadig vekk folk på bussen som sitter med små barn på fangetl
Gjest Tabby Skrevet 21. mai 2005 #4 Skrevet 21. mai 2005 Bussen blir vel litt annet enn en bil? På de aller fleste bussene her er det ikke belter, men de gangene det er det så setter jeg belte på både meg og ungene. I bil skal barn opp til 4 år sitte i eget sete pga sikkerheten, og både 7 og 8 åringen her sitter fortsatt på pute, mens 3 åringen har sete med rygg hvor beltet kommer i riktig høyde i forhold til halsen. Selv på små turer. Jeg tør ikke risikere liv og helse på barna selv for små turer.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2005 #5 Skrevet 21. mai 2005 ok..men går det ikke an å ha han på fanget ? Jeg ser jo stadig vekk folk på bussen som sitter med små barn på fangetl Er du morsom?? Eller glad i å få bøter? Eller liker du å ta sjanser? Det er forbudt å ikke sikre barn i bil. Min sønn er snart åtte, og sitter ennå på bilpute. Da passer bilbeltet bedre og han ser lettere ut av vinduet. For ikke å snakke om at det er adskillig tryggere.
Gjest Primula Skrevet 21. mai 2005 #6 Skrevet 21. mai 2005 Jeg er helt enig i at barn skal sikres i bil. Det som irritere meg er at svigers har en annen holdning. de sier at det er greit at min 3- åring sitter uten sete når de kjører små turer til butikken. På 17.mai, da vi var 5 stykker i bilen klarte de til og med å si at vesla ikke trengte å ha på selene, men kunne sitte i fanget!!! Da ble jeg skikkelig irritert og sa i fra. Ena verre er det at de sier til vesla at det ikke er farlig for det er ikke politi her. Hva slags holdinger er det å overføre til barna da??
Svevende Skrevet 21. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2005 Hvorfor er du spydig?? Det går vel an å svare vanlig uten å bli ekkel vel. Blir litt irritert nå. Jeg vet ingenting om dette, det er derfor jeg spør. Jeg visste ikke at det er ulovlig. Jeg har ikke barn selv. Grunnen til at jeg spurte er fordi ei venninne med unge på 3 år sa han kunne ikke være med i bilen. Jeg skjønte ikke hvorfor hun ikke kunne ha han på fanget eller noe. Jeg skjønner ikke hvorfor det er farlig. Er du morsom?? Eller glad i å få bøter? Eller liker du å ta sjanser? Det er forbudt å ikke sikre barn i bil. Min sønn er snart åtte, og sitter ennå på bilpute. Da passer bilbeltet bedre og han ser lettere ut av vinduet. For ikke å snakke om at det er adskillig tryggere.
Gjest Tabby Skrevet 21. mai 2005 #8 Skrevet 21. mai 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor det er farlig. Skjønner du ikke hvorfor det er farlig? :o Greit nok at du ikke har barn selv, men altså, har du lappen, eller sittet på med noen eller sett i avisene at det skjer mange ulykker stadig vekk, og hørt at sikkerhetsbelte er viktig for å minimere risikoen for dødsfall... Noe må du da ha fått med deg? Og du tror vel ikke at man i tilfelle en ulykke klarer å holde fast barnet med bare armene?
Svevende Skrevet 21. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 21. mai 2005 her er det mye spydighet ute å går ja!! jeg har ikke bil, ikke barn og ikke lappen!! Jeg regner med at du har oversikt og kunnskap om absolutt alt her i verden siden du er så nedlatende ovenfor meg! Skjønner du ikke hvorfor det er farlig? :o Greit nok at du ikke har barn selv, men altså, har du lappen, eller sittet på med noen eller sett i avisene at det skjer mange ulykker stadig vekk, og hørt at sikkerhetsbelte er viktig for å minimere risikoen for dødsfall... Noe må du da ha fått med deg? Og du tror vel ikke at man i tilfelle en ulykke klarer å holde fast barnet med bare armene?
Svevende Skrevet 21. mai 2005 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2005 Nå er jeg irritert her...trodde man kunne spørre om noe å få et saklig svar, men nå skjønner jeg åssen standarden er her på forumet(skuffet). Så hvis tex eller tabby lurer på noe en gang, ja da skal jeg være først til å håne og drite ut!!
Gjest Tabby Skrevet 21. mai 2005 #11 Skrevet 21. mai 2005 Beklager om du oppfattet meg som spydig, det var ikke meningen, men jeg trodde det sa seg selv jeg... Du har en venninne med et barn på 3 år, sier det seg ikke selv da at hun gjør alt hun kan for å beskytte barnet, og at det er en grunn til at hun sa hun ikke kunne ha barnet usikret i bilen? Bare lurer på hvor gammel du er jeg, for det med å sikre barn i bilen har jeg hørt om hele mitt liv egentlig... Fra jeg selv som barn satt på fått beskjed om at jeg måtte ha egen pute og etterhvert bare belte. Men igjen, beklager om jeg virket spydig.
Laina Skrevet 21. mai 2005 #12 Skrevet 21. mai 2005 Å kjøre med barn i bil uten forsvarlig sikring er ulovlig. Grunnen til det bør man kunne tenke seg selv. Å ha et barn på fanget er som å la barnet sitte uten sikring. Det kan få store skader ved et uhell i trafikken. Enkelte mennesker tror det er greit å ha et barn på fanget dersom man tar sikkerhetsselen rundt begge personene. Dette er om mulig enda farligere enn at barnet sitter uten sikring. Ved en evt bråstopp, vil barnet bli klemt mellom selen og personen det sitter på fanget til. Dette vil medføre et ekstremt trykk over barnets brystregion, der selen sitter. Mye farligere enn ens egenvekt.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2005 #13 Skrevet 21. mai 2005 Nå er jeg irritert her...trodde man kunne spørre om noe å få et saklig svar' date=' men nå skjønner jeg åssen standarden er her på forumet(skuffet). Så hvis tex eller tabby lurer på noe en gang, ja da skal jeg være først til å håne og drite ut!![/quote'] Lurer på om du har hørt om vanlig folkeskikk?
Eowyn Skrevet 22. mai 2005 #14 Skrevet 22. mai 2005 Hva med å tenke på barnets sikkerhet? En treåring kan ikke sitte alene uten sete, for beltet er ikke tilpasset så små barn. Om dere bråbremser e.l. så kan barnet bli alvorlig skadet. Jeg tror heller ikke det er lovlig... Har du ikke bilsete til barnet? Isåfall bør du skaffe det.
-hild Skrevet 22. mai 2005 #15 Skrevet 22. mai 2005 Hei Svevende Jeg tenkte jeg skulle prøve å forklare hvorfor det er farlig å ha barn på fanget i bilen :-) (at det er ulovlig er en ting.. men hva skjer?) Hvis ulykken skulle være ute, så klarer i hvertfall ikke jeg å holde igjen en unge. Så hvis barnet sitter på fanget mitt, uten å ha setebeltene på seg, så vil h*n bli slengt rundt i bilen. Hvis jeg tar setebeltet over oss begge, vil barnet få to smeller - først når beltet strammes rundt oss begge, og så når jeg blir kastet framover og i ryggen på ungen. Jeg har ikke lyst til å oppleve noe av dette, så er i gården er ungene sikra til enhver tid i bilen. Barnesirking i bil er kjempeviktig! Og at vi mødre ofte har sterke meninger om dette er kanskje ikke så rart. Men din veninne kunne ha gitt en kort forklaring, så slapp du å lure!
Svevende Skrevet 22. mai 2005 Forfatter #16 Skrevet 22. mai 2005 Beklager om du oppfattet meg som spydig, det var ikke meningen, men jeg trodde det sa seg selv jeg... Du har en venninne med et barn på 3 år, sier det seg ikke selv da at hun gjør alt hun kan for å beskytte barnet, og at det er en grunn til at hun sa hun ikke kunne ha barnet usikret i bilen? Bare lurer på hvor gammel du er jeg, for det med å sikre barn i bilen har jeg hørt om hele mitt liv egentlig... Fra jeg selv som barn satt på fått beskjed om at jeg måtte ha egen pute og etterhvert bare belte. Men igjen, beklager om jeg virket spydig. det er ok tabby! Jeg er 25 og har ikke hørt om barnesikring hele mitt liv. Når jeg var liten så satt jeg på fanget til moren min.
Svevende Skrevet 22. mai 2005 Forfatter #17 Skrevet 22. mai 2005 Hva med å tenke på barnets sikkerhet? En treåring kan ikke sitte alene uten sete, for beltet er ikke tilpasset så små barn. Om dere bråbremser e.l. så kan barnet bli alvorlig skadet. Jeg tror heller ikke det er lovlig... Har du ikke bilsete til barnet? Isåfall bør du skaffe det. du kan umulig ha lest denne tråden særlig nøye. Hva skal jeg med bilsete når jeg har verken barn eller bil?
Svevende Skrevet 22. mai 2005 Forfatter #18 Skrevet 22. mai 2005 Tusen takk til dere som faktisk har forklart meg hvorfor!! istedet for å være ekkel. Jeg skjønner det mye bedre nå.
Furstina Skrevet 23. mai 2005 #19 Skrevet 23. mai 2005 Om du vill veta mer om skydd och skador, olyckor mm kan du titta både på http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi...het/Barn_i_bil/ och på http://www.vagverket.se/templates/page3____763.aspx En häftig inbromsning, en krock i 40 km/tim. Det behövs inte mycket för att ett barn ska ta skada. Varje år dödas och skadas barn för att de inte är fastspända i bilen på rätt sätt. Från svenska vägverkets sida ovan. Om du satt utan säkring, eller din svägerskas barn gör det - är det föräldrarnas ansvar. Att ni klarat er är bra, vi som finns här i dag har alla klarat oss mer eller mindre bra - men det finns de som inte gjort det.
Eowyn Skrevet 23. mai 2005 #20 Skrevet 23. mai 2005 du kan umulig ha lest denne tråden særlig nøye. Hva skal jeg med bilsete når jeg har verken barn eller bil? Hva har vel det med saken å gjøre eller ikke? saken er jo den at du tror at en treåring kan sitte uten sete i bilen... Jeg leste ditt første innlegg og svarte ut fra det, sto ingenting om du hadde barn eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå