Gå til innhold

Verk i beina når man er sliten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger får jeg smerter i beina på kveldene uten at jeg har gjort overdreven fysisk akt. Det kan virke som det skjer om jeg er veldig sliten og på underskudd av søvn. Smerten er liksom uforklarlig. Ikke som å være støl. Ikke smerte som å ha slått seg. Veldig rar, men svært ubehagelig form for smerte, men egentlig umulig å beskrive. Vet ikke om noen forstår hva jeg sikter til og kan forklare hva som forårsaker smerten? Det kan kanskje være muskelsmerter, men det er heller ikke som at musklene er anspente. Anspente og stive muskler føles annerledes ut. Kramper kan det heller ikke være da jeg ikke har rykninger/prikking. Det er kanskje mer intenst ubehagelig enn smertefullt, men også det kan variere i intensitet. 

Noen som forstår hvilket type ubehag jeg snakker om og som kjenner seg igjen i beskrivelsene? Synes det kan kjennes ut som voksesmerter, men er voksen og utvokst, så det kan ikke være det heller. Men det føles likt. 

Anonymkode: 34871...510

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner litt til den type smerter om kveldene. Fikk de gjerne om jeg hadde gått mye i løpet av dagen. Så for meg hjalp det med andre typer sko, en med bedre demping. 

Anonymkode: 4993b...9c4

Skrevet

Tror du burde bytte litt sko, ikke samme sko hver dag, massere føtter ofte, ta fotbad i ny og ne, holde bena hevet når du hviler. smøre føtter og legger med god krem mens du masserer nøye. Du vet, den nedre delen av kroppen holder resten oppe og trenger sin del av riktig pleie.

Anonymkode: 25be7...e03

• Liker 2
Skrevet

Vil tro du har giktaktige smerter. Det kan hjelpe med bedre skotøy, tenke på å bruke stilongs/strømpebukse når det er kaldt osv. Men det kan og være forstadiet til noe. Jeg begynte sånn i tenårene, og fikk diagnosen fibromyalgi i midten av 30-årene etter det hadde gått på gradvis over mange år. 

Anonymkode: cb255...fef

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner litt til den type smerter om kveldene. Fikk de gjerne om jeg hadde gått mye i løpet av dagen. Så for meg hjalp det med andre typer sko, en med bedre demping. 

Anonymkode: 4993b...9c4

Jeg gikk en del igår fra det ene til det andre med dårlige sko, så det kan faktisk være det, men samtidig er det ikke første gang jeg har hatt liknende smerter. 

Ts

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du burde bytte litt sko, ikke samme sko hver dag, massere føtter ofte, ta fotbad i ny og ne, holde bena hevet når du hviler. smøre føtter og legger med god krem mens du masserer nøye. Du vet, den nedre delen av kroppen holder resten oppe og trenger sin del av riktig pleie.

Anonymkode: 25be7...e03

Tusen takk for tips 😊 Gikk ikke på så gode sko i går og gikk sikkert 10.000 skritt som anbefalt. 

Ts

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro du har giktaktige smerter. Det kan hjelpe med bedre skotøy, tenke på å bruke stilongs/strømpebukse når det er kaldt osv. Men det kan og være forstadiet til noe. Jeg begynte sånn i tenårene, og fikk diagnosen fibromyalgi i midten av 30-årene etter det hadde gått på gradvis over mange år. 

Anonymkode: cb255...fef

Giktaktige smerter? Hva er det og hvordan kjennes det ut? 

Så leit å høre at du fikk fibromyalgi😞

Ts

Skrevet

TS, jeg tror vi har noe av de samme "smertene". En smerte som er vanskelig å beskrive. Det som har hjulpet for meg er å ta magnesium tilskudd! Når smertene står på hjelper også et varmt bad synes jeg. Bruker gjerne ullongs fra nå til mars.. :) Et gammelt kjerringråd er å knyte en ulltråd rundt anklen. Du kan jo prøve? 

Skrevet
23 minutter siden, Pmaxqueen skrev:

TS, jeg tror vi har noe av de samme "smertene". En smerte som er vanskelig å beskrive. Det som har hjulpet for meg er å ta magnesium tilskudd! Når smertene står på hjelper også et varmt bad synes jeg. Bruker gjerne ullongs fra nå til mars.. :) Et gammelt kjerringråd er å knyte en ulltråd rundt anklen. Du kan jo prøve? 

Tusen takk for tips 😊 Hvordan ville du beskrevet disse smertene?

ts

Skrevet

Åå jeg hadde akkurat det samme i går selv. Har hatt det maaange ganger før og får det støtt og stadig, noe jeg er vant med så tenker ikke over det om det kommer annet enn at det kjennes ut som kramper eller at du får lyst til å masere det bort. Ikke som stølhet eller sliten i bena. Mer som smerter inni bena det ikke går an å forklare... aner ikke hvorfor jeg har fått det men kan nesten få det en gang i blant uten at jeg har vært i spesielt stor aktivitet... helt normalt!! 

Anonymkode: d163b...def

Skrevet

Jeg får slike smerter som minner meg veldig om voksesmerter. Kanskje det er det samme? Får alltid beskjed om at det er magnesium som gjør det. Jeg får det når jeg er sliten, og når jeg er kald. 

Anonymkode: c8412...7dd

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå jeg hadde akkurat det samme i går selv. Har hatt det maaange ganger før og får det støtt og stadig, noe jeg er vant med så tenker ikke over det om det kommer annet enn at det kjennes ut som kramper eller at du får lyst til å masere det bort. Ikke som stølhet eller sliten i bena. Mer som smerter inni bena det ikke går an å forklare... aner ikke hvorfor jeg har fått det men kan nesten få det en gang i blant uten at jeg har vært i spesielt stor aktivitet... helt normalt!! 

Anonymkode: d163b...def

Det høres ut som samme smerter, ja. Fryktelig ubehagelig. Godt å høre at det er normalt, men er ikke bekymret for at det er noe farlig heller. 

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får slike smerter som minner meg veldig om voksesmerter. Kanskje det er det samme? Får alltid beskjed om at det er magnesium som gjør det. Jeg får det når jeg er sliten, og når jeg er kald. 

Det kan godt være det er mangel på magnesium ja😊 

ts

Skrevet

Gruer meg til vinteren nå, for det er som sagt verst når jeg er kald.. og når jeg er fysisk sliten i beina. Det gjør vondt inni beinet og merkes mest om natten. Må prøve magnesium tilskudd 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gruer meg til vinteren nå, for det er som sagt verst når jeg er kald.. og når jeg er fysisk sliten i beina. Det gjør vondt inni beinet og merkes mest om natten. Må prøve magnesium tilskudd 

Tror det er samme type smerte ja. Veldig vondt når det står på. Pleier noen ganger å ta Paracet, det hjelper 😊

ts

Skrevet

Får også slike smerter innimellom, og jeg pleier også å beskrive de som voksesmerter. Jeg er ferdig utvokst jeg og, så har lurt ganske lenge på hva dette er!

Skrevet

Jeg har det også. Det kan dukke opp når jeg er trøtt og/eller kald, og har ingenting med dårlig skotøy eller mye gåing å gjøre. Det er nok veldig vanlig, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at noe er galt. Jeg kaller det gikt, altså den rent folkelige, ikke-medisinske bruken av ordet (à la bestemor, som kjente ting på gikta), og jeg tror det kjennes helt likt ut som det som kalles voksesmerter.

Anonymkode: 4f9e4...182

Skrevet

Ja har alltid hatt det, siden jeg var ganske liten. Vondt/Verker i bena når jeg er trøtt og sliten, spesielt på kvelden. Giktsmerter er vel mer begrenset til ledd. Denne smerten jeg opplever er mer muskulært tror jeg, men det flytter seg/iler nedover og oppover samtidig som jeg føler trykk i bena. Vet ikke om du kan kjenne deg igjen i det?!

Anonymkode: d4d5a...bab

Skrevet

Tren og spis sunt, gå ned i vekt om du har noen kilo for mye.

Få hjelp til øvelser hos fysioterapeut som forbedrer sirkulasjon og muskler i beina.

Bruk ullsokker og stillongs og få i deg nok vann.

Det feiler deg nok ingenting, bare trengs litt veiledning. 

Ikke sikt mot "fibromyalgi"...🥴 

Anonymkode: a76be...ba1

Skrevet

Ja, jeg har det innimellom, føles som verk/"gikt" inne i leddene. Jeg får det når jeg har gått mye, stått mye stille på beina, brukt dårlig fottøy, er kald osv. Du har fått mange gode råd over, prøv dem. :) 

Anonymkode: 5b417...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...