AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Så har været slått brått om, og jeg synes det er ganske kaldt om dagen. Vi venter barn om 3 uker +/-, og har igrunn godt med klær. En ting som kanskje ikke har slått meg, er at vi kanskje behøver mer ull? Brukte dere ullbody, ullstrømpebukse ol på vinterbarn? Jeg har ingenting, kun ull for å ha på ute (lue, votter, lester, ulldrakt...). Har tykk vinterpose og lammeskinn i vogna. Anonymkode: 7b24c...758
Slaskepott Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Ull er gull til små babyer, både inne og ute. 🐑 Mine babyer (født i januar, april, juli og september, altså en for hver årstid) har bodd i ullbody og ullstrømpis hele høst- og vintersesongen, altså fra september/oktober til april/mai. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Tja, min eldste kom i november, vi brukte ikke ull inne. Det var ikke nødvendig. Han hadde kanskje et par sett med ull body/bukse, og det holdt greit. Du trenger ikke hamstre inn, se an behovet du Disse vognposene er veldig gode og varme, så de trenger ikke masse klær i den. Ihvertfall ikke før det blir et stykke under 0 grader. Anonymkode: 74799...1b3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 Vi brukte ull innerst når vi skulle ut. Hadde nok ikke mer enn 3 ullbodyer og tre ullongs/strømpebukser. Inne trenger de ikke ull. Anbefaler for øvrig å ta en kikk på finn.no etter klespakker for ull. Da kan du fort få alt du trenger til veldig lav pris. Anonymkode: 902b9...d5a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Vi brant oss litt på å kjøpe inn masse ull, viste seg at han ikke tålte ull rett på huden på grunn av atopisk eksem. Men vi hadde mye bruk for lillelam ulldress som vi brukte hver eneste dag da vi trillet ute og ullvotter og ullboots fra Lillelam. Men alle bodyer, strømpebukser og annet som var direkte mot huden kunne vi ikke bruke. Anonymkode: 48472...7b2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #6 Skrevet 8. oktober 2019 Det er jo det samme om det er -3 eller +18 grader ute om dere har 22 grader inne. Altså må du se an hvor mye dere kommer til å være ute. I begynnelsen er man ofte mest inne, spesielt om det er første barnet. Og de ligger uansett så lunt nedi vogna at babyen antakelig ikke trenger så mye ull under dressen. Tipper dere kommer til å få ull i barselgaver også 😊 Anonymkode: 894a2...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 Jenta mi tålte ikke ull så godt, så vi hadde bomullbody innerst, og vi hadde ull dress over, enten hjemmestrikk eller fra lillelam:) da trenger man kun 2, 3 plagg sånn til å begynne med, eller ihvertfall vi. Bomullsplagg hadde vi mer enn nok Anonymkode: 602ea...e51
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 Vi brukte ikke så mye ull den første vinteren da babyen var mest inne. Hadde kanskje en ullbody og en ullstrømpebukse i hver størrelse. Han ble født i slutten av november, så innen det ble naturlig å være mer ute var det blitt vår. Tykke ullsokker, tykk ulldress o.l. til å ha utenpå synes jeg derimot var veldig kjekt å ha i bilen og i vognposen. Anonymkode: 4e4f2...165
Joppeline Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) Vi brukte kun ull fra de kom ut på sykehuset, til de var ca 3 mnd. Særlig førstemann var så klam at han ble helt våt i bomull 🤷🏻♀️ Men ja, ullbody og ullstrømpebukse var (og begynner å bli nå igjen) uniform for ungene her i huset! Endret 8. oktober 2019 av Joppeline 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #10 Skrevet 8. oktober 2019 Vi hadde januarbaby og vi brukte mye ull hadde kanskje fem sett i hver str. Anonymkode: 6751d...e65
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 Vi fikk barn i begynnelsen av desember, og vi hadde bare ull i starten. Hadde nok ikke trengt så mye, for vi hadde GOD innetemperatur i barseltiden. Jeg satt med puppen ute og baby lå stort sett i bleia på meg. Brukte ullbody, strømpebukse, dress og lue når vi skulle ut. Tror vi hadde 3 bodyer, og 2 strømpebukser i hver størrelse i ull. Vi hadde ikke en gulper. Familie kjøpte endel bomull i gave, og vi brukte det inne «bare for å ha brukt det». Foretrakk ull siden det var mykere på huden og babyen vår er litt frysen av natur. Nå 11 mnd senere bruker ungen stort sett ull, uansett årstid. Bruker bomull som ytterlag på beina, siden hun krabber hull på knærne hvis det bare er ull. Anonymkode: 92770...edb 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 Septemberbarn her. Ett sett med ullundertøy som vi kun brukte ute de kaldeste dagene. Inne hos oss var det varmt nok til vanlige bomullsklær etc.Vi hadde også ullbukse/ulljakke/ulldress til utenpå inneklær evt ullundertøyet. Hadde vognpose både til vogn og bilsete. Holdt seg god og varm, kjente innimellom for å sjekke. Vi må ikke bli helt overhyskeriske med å kle på disse små så sykt mye. Jeg heiv meg også på denn varmeklesbølgen og barnet fikk varmeutslett. Anonymkode: 354c6...19c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 Dere som bruker mye ull: Er det ikke upraktisk mtp vask? Med gulp og bleieeksplosjoner til stadighet syntes jeg det var veldig greit med hvite bodyer og strømpebukser i bomull som kunne slenges sammen og vaskes på 60 Anonymkode: 4e4f2...165
Slaskepott Skrevet 8. oktober 2019 #14 Skrevet 8. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som bruker mye ull: Er det ikke upraktisk mtp vask? Med gulp og bleieeksplosjoner til stadighet syntes jeg det var veldig greit med hvite bodyer og strømpebukser i bomull som kunne slenges sammen og vaskes på 60 Anonymkode: 4e4f2...165 Jeg synes ikke det er upraktisk; det er så mye ull i bruk her i huset at det ikke er noe problem å fylle opp vaskemaskinen. Skitt, gulp o.l. løsner lettere fra ullfibre enn bomullsfibre, så alt blir rent. Vanskelige flekker bruker jeg gallesåpe på før vask uansett om det er ull eller bomull, og bæsjeeksplosjoner har vi knapt opplevd (tøybleier FTW 😂). 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #15 Skrevet 8. oktober 2019 Venter nr 2 nå om en ukes tid, og fikk første også om vinteren. Min erfaring var at de første ukene er en gjerne mye inne, og der gikk det helt fint med bomull. Så vi har bare et par bodyer og et par strømpebukser i ull i strl 50/56, men mer i strl 62-68. Er også veldig varierende hvor lenge de bruker de minste størrelsene, vår første var oppe i str 62 innen en måned etter fødsel. Så ville heller kjøpt mer ull etter hvert om dere ser det er nødvendig Vi klarte oss godt med bomullsklær inne og lammeskinnspose i vogna. Anonymkode: 3e419...290
Luckiness Skrevet 8. oktober 2019 #16 Skrevet 8. oktober 2019 Vi brukte omtrent kun ull til hverdagsklær. Hadde et par selebukser og finere drakter hvis vi skulle ut eller i besøk (uten at det egentlig er nødvendig). Fikk jo nok av klær i gaver som ikke var ull. Brukte selvsagt dette også, men da når vi var hjemme/skulle være inne. Kjøpte mesteparten av ull på barnas hus. Beholdt lapper på og kvittering. De lar deg fint bytte størrelser eller i andre plagg så fremt de fortsatt selger varen. Feks i tilfelle babyen ikke tåler ull likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #17 Skrevet 8. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som bruker mye ull: Er det ikke upraktisk mtp vask? Med gulp og bleieeksplosjoner til stadighet syntes jeg det var veldig greit med hvite bodyer og strømpebukser i bomull som kunne slenges sammen og vaskes på 60 Anonymkode: 4e4f2...165 Jo litt upraktisk, vasker det ofte så får det bare bli slitt. Skal uansett bare holde en sesong. Anonymkode: 6df67...4cc
Minlillelykke Skrevet 8. oktober 2019 #18 Skrevet 8. oktober 2019 Vi elsker ull! Bruker nærmest bare ull på barna fra midt september-midt april. Minste min er født i november, fikk masse søte bomulsklær som nesten ikke ble brukt. Var kaldt den vinteren hun ble født. Jeg virkelig elsker ull, foretrekker selv ull fremfor bomull
Diamant20 Skrevet 8. oktober 2019 #19 Skrevet 8. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo litt upraktisk, vasker det ofte så får det bare bli slitt. Skal uansett bare holde en sesong. Anonymkode: 6df67...4cc Hvis du vasker vekk enkelte flekker og henger det til lufting i stedet for i vaskemaskinen holder det lengre. Ellers bør du bruke vaskepose i maskinen
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #20 Skrevet 9. oktober 2019 På 8.10.2019 den 11.10, AnonymBruker skrev: Dere som bruker mye ull: Er det ikke upraktisk mtp vask? Med gulp og bleieeksplosjoner til stadighet syntes jeg det var veldig greit med hvite bodyer og strømpebukser i bomull som kunne slenges sammen og vaskes på 60 Anonymkode: 4e4f2...165 Ungen har knapt gulpet før, så det er ikke et problem. Flekker fra bæsj vaskes vekk med gallesåpe. Anonymkode: 92770...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå