Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å dra på utveksling (som student, ikke elev på vgs) men er litt usikker siden så få drar. Er det ikke rundt 12 % bare? Er det fordi mange har hatt negative opplevelser og fraråder det til venner og bekjente? 

Burde jeg dra eller bli i Norge?

Anonymkode: 5951f...a54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok mange bare er litt usikre rundt det å være utenlands så lenge. Men jeg har ikke møtt noen som angrer :) 

jeg personlig tar ikke praksis i utlandet nå fordi jeg har samboer og et liv her som veier tyngre, men hadde nok gjort det for noen år siden! 

Anonymkode: f244f...797

• Liker 1
Skrevet

Studiet mitt hadde ikke utveksling til noen kule steder, så tok et egenkomponert study abroad år på et universitet på andre siden av jorden i stedet. Var helt fantastisk. Fikk det godkjent som ett år av graden min i Norge.

Anonymkode: 12fff...8e8

Skrevet

Økonomi?

Anonymkode: 1bb5b...956

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studiet mitt hadde ikke utveksling til noen kule steder, så tok et egenkomponert study abroad år på et universitet på andre siden av jorden i stedet. Var helt fantastisk. Fikk det godkjent som ett år av graden min i Norge.

Anonymkode: 12fff...8e8

Spennende! Hvordan gjorde du det? Hvor var det?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å dra på utveksling (som student, ikke elev på vgs) men er litt usikker siden så få drar. Er det ikke rundt 12 % bare? Er det fordi mange har hatt negative opplevelser og fraråder det til venner og bekjente? 

Årsaken er vel at ikke alle har lyst, rett og slett. Hvis du har lyst, hva hindrer deg? 

Anonymkode: e19ac...405

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør det!!! Vet ikke hvorfor ikke flere drar, var ihvertfall det beste året mitt liv så langt. For en opplevelse. Dro forresten også på vgs☺️

Du kommer aldri til å angre om du drar.

Anonymkode: 874cd...6ca

Skrevet

Fordi det er dyrt?

Anonymkode: cabb5...b4e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har veldig lyst, men det som eventuelt hindrer meg er at det er dyrt og at jeg frykter at jeg er for dårlig i engelsk.

Anonymkode: 59373...6a4

• Liker 3
Skrevet

Fordi det kan være dyrt, kan være vanskelig å få det godkjent i studiet og sikkert andre ting. Selv hadde jeg ikke gode nok karakterer.

Anonymkode: 4ebca...242

Skrevet

Jeg dro ikke på utveksling fordi jeg har forpliktelser her hjemme det ikke er mulig å bare reise fra.

Anonymkode: c99f5...df3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lurt på det samme, og samtidig på hvorfor så få unge reiser på backpacking o.l. I Sverige er det veldig vanlig å jobbe og spare i f.eks et år, og så reise noen måneder. 

Min teori er at unge nordmenn blir opplært til at vi isteden må spare penger og komme inn på boligmarkedet så tidlig som mulig.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Knirke skrev:

Jeg har lurt på det samme, og samtidig på hvorfor så få unge reiser på backpacking o.l. I Sverige er det veldig vanlig å jobbe og spare i f.eks et år, og så reise noen måneder. 

Min teori er at unge nordmenn blir opplært til at vi isteden må spare penger og komme inn på boligmarkedet så tidlig som mulig.

Fordi ren backpacking ikke er for alle. Syntes selv ikke det er veldig komfortabelt å traske rundt med sekk i flere måneder. Så jeg har heller reist litt mer komfortabelt etter at jeg begynte i jobb og etter jeg kjøpte leilighet. 

Ja, det er for mange lurt å komme inn på boligmarkedet, siden det frigjør kapital på sikt, som for eksempel kan brukes på mer reising :) 

Anonymkode: 72648...b8d

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg reist uten tvil! Opplevelser, mestring, se verden og fint på CV. Jeg ville dog vært smart mtp hva som lønner seg når det gjelder utdanningen min, og reist et sted hvor kostnadene ikke blir for store. 

Mange studier har ordninger for bare ett semester om man ikke vil være borte så lenge. I tillegg har man et sikkerhetsnett når man reiser via studier. Det er ingen krise å snu. 

Husk at de aller, aller fleste går rett ut i jobb etter endt utdanning, og det er vanskeligere å passe inn en jordomseiling når du bare har 5 uker ferie i løpet av et år. I tillegg har man da forpliktelser av boligutgifter m.m.

Reis mens dere er unge, folkens! Vi er flere småbarnsforeldre stuck i jobb og boliglån som angrer på at vi aldri gjorde det.

Anonymkode: 2d3b7...619

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var ung for 20 år siden dro "alle" på utveksling. Tror kanskje verden føltes tryggere da så foreldre tok lettere på å sende tenåringen sin ut av landet. 

Anonymkode: c40a0...69a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg reist uten tvil! Opplevelser, mestring, se verden og fint på CV. Jeg ville dog vært smart mtp hva som lønner seg når det gjelder utdanningen min, og reist et sted hvor kostnadene ikke blir for store. 

Mange studier har ordninger for bare ett semester om man ikke vil være borte så lenge. I tillegg har man et sikkerhetsnett når man reiser via studier. Det er ingen krise å snu. 

Husk at de aller, aller fleste går rett ut i jobb etter endt utdanning, og det er vanskeligere å passe inn en jordomseiling når du bare har 5 uker ferie i løpet av et år. I tillegg har man da forpliktelser av boligutgifter m.m.

Reis mens dere er unge, folkens! Vi er flere småbarnsforeldre stuck i jobb og boliglån som angrer på at vi aldri gjorde det.

...Og noen av oss andre gjør det med sterkt nedbetalt boliglån i livet i stedet. Selvfølgelig flott å dra på jordomseiling som ung, om man har pengene til det. Men det kan være langt lettere å gjøre det litt senere i livet hvis man ønsker. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

...Og noen av oss andre gjør det med sterkt nedbetalt boliglån i livet i stedet. Selvfølgelig flott å dra på jordomseiling som ung, om man har pengene til det. Men det kan være langt lettere å gjøre det litt senere i livet hvis man ønsker. 

Selvfølgelig. Men er det ikke deiligere med den friheten man har uten barn? Alle muligheter er ikke over selv om man blir eldre. Men jeg tror mange unge vokser mye på å være ute på egenhånd i verden. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er dyrt?

Anonymkode: cabb5...b4e

Ikke dyrt å dra til Europa, man kan til og med få stipend på rundt 4000 i måneden i tillegg til Lånekassen. I Italia og mange andre land er det billigere enn i Norge.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke dyrt å dra til Europa, man kan til og med få stipend på rundt 4000 i måneden i tillegg til Lånekassen. I Italia og mange andre land er det billigere enn i Norge.

Mange steder må man betale skolepenger, og mange steder har heller ikke en slik Erasmusavtale. 

Dit jeg vil må jeg betale 150.000kr i skolepenger, og bokostnadene er ikke noe annerledes enn der jeg bor nå.

Anonymkode: 59373...6a4

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi ren backpacking ikke er for alle. Syntes selv ikke det er veldig komfortabelt å traske rundt med sekk i flere måneder. Så jeg har heller reist litt mer komfortabelt etter at jeg begynte i jobb og etter jeg kjøpte leilighet. 

Ja, det er for mange lurt å komme inn på boligmarkedet, siden det frigjør kapital på sikt, som for eksempel kan brukes på mer reising :) 

Jeg reiste masse i 20-årene og er inderlig glad for at jeg ikke ventet til 50-, 60-, og 70-åra. Opplevelsen av å ta tog med ryggsekk Asia rundt når man er ung og sprek kommer ikke i nærheten av charterferie med paraplydrinker og svømmebasseng;)

Jeg tror dette med trygghet er avgjørende for spørsmålet til TS. Folk er ikke villige til å forlate det trygge og kjente for å dra ut og se verden. For meg er det stikk motsatt, jeg ville ikke byttet bort utvekslingen (til USA) eller reisene jorda rundt mot noe som helst. Jeg ville følt meg fattig uten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...