Gå til innhold

Hvordan finne ut om mine foreldre har vert i kontakt med barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg finne ut om mine foreldre har vert i kontakt med barnevernet da jeg var barn eller om noen har sendt bekymringsmelding?

Vet man kan be om innsyn i opplysninger barnevernet har om deg, men det blir jo veldig rart å be om innsyn når jeg ikke en gang vet om de har noe registrert på meg?

Kunne kanskje spurt mine foreldre direkte, men vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det på best mulig måte? Tenker det lett kan tolkes som at jeg tenker at de var dårlige foreldre, men vi har et godt forhold nå, så ønsker såfall å spørre på en slik måte at de ikke tar det personlig. 

Anonymkode: 69907...805

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting i veien med å kontakte barneverntjenesten der du vokste opp og be om å få innsyn i eventuelle opplysninger de har om deg. 

Der jeg jobber må dere komme skriftlig med kopi av legitimasjon, men spør din lokale hvordan du skal gå frem :)

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, FrkSvår skrev:

Det er ingenting i veien med å kontakte barneverntjenesten der du vokste opp og be om å få innsyn i eventuelle opplysninger de har om deg. 

Der jeg jobber må dere komme skriftlig med kopi av legitimasjon, men spør din lokale hvordan du skal gå frem :)

Men er det ikke veldig rart å kontakte barnevernet når jeg ikke vet om de har opplysninger om meg eller ikke? Hva sier man såfall? Føler det nesten blir som å gå til politiet og spørre om hvordan det går med saken de opprettet på deg, men så har de kanskje ikke noen sak en gang... 

Anonymkode: 69907...805

Skrevet

Det er da bare å si det du skriver her? Du lurer på om dine foreldre har vært i kontakt med BV, og vil derfor ha alt de eventuelt har registrert på deg. Og enten får du noe eller ikke. De i BV dealer sikkert med dette daglig, og har nok hørt langt verre ting. 

Anonymkode: 61ab9...506

• Liker 4
Skrevet

Om det har vært en barnevernsak på deg vedrørende dine foreldre så har du krav på å innsyn i papirene. Det er deg det er tema om. Men du må forvente at Barnevernet vil forsøke å nekte deg papirene. Dette er ikke enkle mennesker å ha med å gjøre siden de driver med systematisk omsorgssvikt mot barn. Hvis du vil hente du papirene så er det beste å sende rekommandert brev og være klar på hva du vil ha ut. Da skal du etter all rimelighet ha papirene innen tre uker. Hvis ikke, så sender du nytt brev. Samarbeider de ikke da, så kontakter du advokat. Da vil Fylkesmannen bli involvert. 

Anonymkode: a4c5f...60f

Skrevet

Hvorfor spør du ikke foreldrene dine?

Anonymkode: 60b63...87e

Skrevet

ville gått til barnevernet og spurt, du har ingen ting å tape på det, hvis du spør foreldrene dine kan du risikere at de lyver for deg fordi det er flaut å innrømme

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart når barn ikke vet at barneverntjenesten har vært i kontakt  med familien i oppveksten... altså, at der har blitt sendt bekymring og at saken avsluttes med en gang kan jeg forstå... men at tiltak gjennom barneverntjenesten ruller og går i åresvis uten at barna kjenner til det er for meg skammelig! Takk for ny barnevernlov, der barna i mye større grad skal bli hørt i alle ledd i en barnevernssak og medvirke i sin sak.

Anonymkode: da324...75e

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du har rett på innsyn i egen fil om de har. Du kontakter barnevernet og ber dem se om de har noe på deg og om de kan sende deg kopi. Om det er veldig mange år siden så har byarkivet det.

Skrevet

Vi er i gang med en sak nå. Ungene vet hvem som varslet og hvorfor, men de forstår ikke helt alvoret og hva som skjer. De klarer ikke å se forskjellen på hva som er normalt og hva som er skadelig. 

ts. Hvis det er varslet noe, så sjekk ut med foreldrene dine. Det var mye rart å lese i varselet som kom mot meg...

Anonymkode: 33c11...dba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...