Gå til innhold

Å hold kjeft om den der AAAVSPASERINGEN din det heter FERIE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig sånn at alle landets lærere har gått sammen i en slags felles front mot å kalle alle ferier de tar for.... ferie? Hvorfor gleder de seg til "sommeravspasering" "vinteravspasering" og "høstavspasering"?

Tror de at de er den eneste yrkesgruppen i Norge med en variabel arbeidsmengde eller som jobber mer enn standard antall timer i perioder som de avspaserer i roligere perioder? At noen ser ned på dem fordi de har fri? 

Anonymkode: ea374...6a5

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge arbeidsavtalen for lærere består arbeidsåret av like mange timer som for andre arbeidstakere. 

En annen sak er om det jobbes i alle disse timene, men det er ikke spesielt for læreryrket. 

• Liker 14
Skrevet

Enig. Jeg har mange lærere i familien og alle klager og sutrer over at de har så lite fri. De kaller høstferie /juleferie/ vinterferie /påskeferie og sommerferien sin for avspasering. Det er stor forskjell på å være lærer i 1 klasse på barneskolen og 10. Klasse på ungdomsskolen, men alle har like mange ferier selv om de har ulik arbeidsmengde/ forberedelse. 

Anonymkode: 4c6c1...db9

• Liker 8
Skrevet

Kjenner to lærere som kaller det høstferie og vinterferie og sommerferie. 

Skrevet

Lærere klager og klager. Men dem viste vel om dette før Eden tok utdannelsen 

Anonymkode: d1848...e22

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lærer og kaller det ferie! 😅 Så nei

Anonymkode: 7664b...9f6

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg har mange lærere i familien og alle klager og sutrer over at de har så lite fri. De kaller høstferie /juleferie/ vinterferie /påskeferie og sommerferien sin for avspasering. Det er stor forskjell på å være lærer i 1 klasse på barneskolen og 10. Klasse på ungdomsskolen, men alle har like mange ferier selv om de har ulik arbeidsmengde/ forberedelse. 

De har like mange ferier (eller avspasseringer som det hetet) som alle andre lørere, men du har mye mindre undervisningsplikt om du underviser i 10. klasse kontra 1.klasse.

En lærer jobber 46, 5 timer i uka. 33,5 av disse timene er det som kalles bunden tid. Den tiden du må være på arbeidsplassen din,  altså skolen du jobber på. 13 timer er ubunden tid som du kan bruke hjemme, på biblioteket eller på et hotelrom. Det vil jo da si at en lører jobber overtid hver uke. Den overtiden blir tatt ut ielevene sin høst-, vinter,- jule-, påske,- og sommerferie. Med andre ord; tvungen avspassering.så jo, vi lærere har i skrivende stund akkurat hatt vår første dag i en tvungen avspasseringsuke (iallefall om du bor i rett fylke) 

Så det så!

Anonymkode: b74f2...56e

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette har da ingenting med klaging å gjøre? 

Er lærer og kaller konsekvent høstferie for avspasering. Det er ikke klaging. Det er fakta. Eneste grunnen til at jeg er nøye med å presisere at det er avspasering er fordi det er så mange som sier at jeg er heldig som har ferie. Men jeg jobber det jo inn, og det er det kanskje ikke alle som vet.

Anonymkode: dd2f1...153

• Liker 6
Skrevet

I følge loven er det avspasering. Dersom det hadde vært ferie, hadde man fått disse dagene til gode senere ved sykdom. Er man syk utenom det som er f.eks sommerferien i juli, la oss si de to siste ukene i juni og to første i august, ja da blir timene spist opp av sykdommen og man får ikke ta disse timene/dagene igjen ved en senere anledning. Er man derimot syk i den juridske ferien, så kan man få disse igjen senere, evt utbetalt etter kalenderåret.

Det samme gjelder denne høst'ferien', jule'ferien' og vinter'ferien'. Disse er dessuten dager hvor man tar seg inn igjen på forfallen arbeid, f.eks utallige prøver som skal rettes og være klar til elevene kommer tilbake på skolen. Det er ting man ofte gjør på kvelden, spesielt oss som har barn. Er man syk på disse dagene, buhu. Får ikke dagene igjen.

Derfor er det avspasering og ikke ferie. Kall det hva du vil, det endrer ikke noe.

Anonymkode: 9c2fb...947

• Liker 6
Skrevet

Jeg er lærer på viseregående skole, femten elever i et praktisk fag og kaller det ferie 😅

Anonymkode: c488c...362

• Liker 1
Skrevet

Så klart er det avspasering... 

Seriøst. Jobber dere gratis overtid alle dere andre der ute da?

Jeg er lærer selv, og kjenner maaange lærere. De aller aller fleste jobber sine timer og mange fler. Mange bruker tiden i «høstferien» på planleggings- og vurderingsarbeid, eller så har de jobbet inn sine timer siden skolestart med planlegging av timer på kveldstid, skole-hjem-samarbeid osv, og bruker høstferien på å hente seg inn igjen.

Det er krevende å være lærer, og det er krevende å jobbe i andre yrker. Det som sjokkerer meg gang på gang er når folk. som i denne tråden, mener lærere tydeligvis skal jobbe gratis overtid uten å få avspasering..

Nå får dere gi dere, og bruke energien deres på noe mer matnyttig enn dette. For folk skal få betalt/avspasering for overtid. Det skulle bare mangle...

Lærerne jobber like mange timer som dere andre i ordinære yrker, bare at vi har et komprimert år. Ergo er det så klart mer travelt i perioder.

Ha litt medfølelse og slutt å bry dere så jævla mye om alle andre. 

Punktum.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS, det er lov å kalle en spade for en spade... men jeg har aldri hørt noen med lærer bakgrunn si noe annet enn "ferie". 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg jobbet som pedagogisk leder i barnehagen og hadde kun fri helligdagene i jul og påske + sommerferie.Jeg gikk over til småskolen for å få mer ferie faktisk, og jeg angrer ikke et sekund. 😊

Endret av Anne 69
  • Liker 3
Skrevet

Tenker at alle som er misunnelig på feriene til lærere er velkommen til å bli lærer! Det er stor mangel på de, så kjør på. Veldig kjekt yrke! 

Anonymkode: 7664b...9f6

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har like mange ferier (eller avspasseringer som det hetet) som alle andre lørere, men du har mye mindre undervisningsplikt om du underviser i 10. klasse kontra 1.klasse.

En lærer jobber 46, 5 timer i uka. 33,5 av disse timene er det som kalles bunden tid. Den tiden du må være på arbeidsplassen din,  altså skolen du jobber på. 13 timer er ubunden tid som du kan bruke hjemme, på biblioteket eller på et hotelrom. Det vil jo da si at en lører jobber overtid hver uke. Den overtiden blir tatt ut ielevene sin høst-, vinter,- jule-, påske,- og sommerferie. Med andre ord; tvungen avspassering.så jo, vi lærere har i skrivende stund akkurat hatt vår første dag i en tvungen avspasseringsuke (iallefall om du bor i rett fylke) 

Så det så!

Anonymkode: b74f2...56e

Tvungen avspasering må være bra kjedelig, for vi andre som opparbeidet oss avspasering får avhengig av hva kommune/ stat/ private har som retningslinjer ta ut eksempel vis en eller toppen tre dager sammenhengende... og har 5 uker ferie som overhode ikke går opp i forhold til skoleferiene... hadde vært bedre om dere lærere hadde normal arbeidstid og mindre tvungen avspasering, så dere hadde fått 5 uker ferie og hele skole- foreldre Norge hadde hatt en enklere hverdag, det må være en vinn vinn situasjon for hele samfunnet!!!

Mindre lærer-klaging og mindre foreldre-klaging!!!

Anonymkode: 0a911...da1

• Liker 4
Skrevet

Til alle som er så skeptiske til lærernes «avspasering», det er stoooore forskjeller her:

-Jeg jobber på videregående, underviser i norsk og engelsk og har fire avgangsfag i år. Jeg brukte tre fulle arbeidsdager a 9 timer i min såkalte «høstferie» på å rette.

-Jeg jobber stort sett alltid rundt 45 timer i uka.

- Omtrent alle andre yrkesgrupper har mulighet til å ta ut ferie/avspasering når det passer dem. To ukers ferie i september når det koster en slikk og ingenting å reise? En eksotisk reise til Thailand i februar? Umulig for en lærer. Vi må ALLTID reise i skoleferiene, som er rådyre.

- Sommerferien er et kjempegode. Det mener jeg virkelig. Det er den eneste gangen i året jeg faktisk kan senke skuldrene og slappe av. Jeg vet at vi er kjempeheldige med sommerferien vår.

- Men konklusjonen: For meg personlig er ikke høst- vinter- og påskeferie FERIE for fem flate øre. Det skulle i prinsippet vært avspasering, men jeg får sjeldent mulighet til å ta det helt med ro. Jeg vet imidlertid at situasjonen er helt annerledes for yrkesfaglærere, gymlærere etc.

Anonymkode: 9b088...7ed

• Liker 4
Skrevet (endret)
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hadde jeg vist om hvor mye arbeid læreryrket byr på ville ikke jeg utdannet meg til å bli lærer. Jeg har nesten ikke fritid. Du kan være glad for at folk i det hele tatt gidder å jobbe i skolen slik at barna deres ikke ender opp som analfabeter. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til alle som er så skeptiske til lærernes «avspasering», det er stoooore forskjeller her:

-Jeg jobber på videregående, underviser i norsk og engelsk og har fire avgangsfag i år. Jeg brukte tre fulle arbeidsdager a 9 timer i min såkalte «høstferie» på å rette.

-Jeg jobber stort sett alltid rundt 45 timer i uka.

- Omtrent alle andre yrkesgrupper har mulighet til å ta ut ferie/avspasering når det passer dem. To ukers ferie i september når det koster en slikk og ingenting å reise? En eksotisk reise til Thailand i februar? Umulig for en lærer. Vi må ALLTID reise i skoleferiene, som er rådyre.

- Sommerferien er et kjempegode. Det mener jeg virkelig. Det er den eneste gangen i året jeg faktisk kan senke skuldrene og slappe av. Jeg vet at vi er kjempeheldige med sommerferien vår.

- Men konklusjonen: For meg personlig er ikke høst- vinter- og påskeferie FERIE for fem flate øre. Det skulle i prinsippet vært avspasering, men jeg får sjeldent mulighet til å ta det helt med ro. Jeg vet imidlertid at situasjonen er helt annerledes for yrkesfaglærere, gymlærere etc.

Anonymkode: 9b088...7ed

Jeg er yrkesfaglærer og det stemmer ikke at vi kan ta det med ro i høstferien.. 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lærer på ungdomsskolen har mye mindre undervisning for å kunne bruke mer tid på for- og etterarbeid, mens lærere i småskolen underviser mere og må bruke annen tid til for- og etterarbeid. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ?

Anonymkode: bfec7...77f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...