Gå til innhold

norske tradisjoner...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samisk bryllup og brudefølge med spillemann i spissen. Det har jeg hørt om. Her er det nok beskrevet bryllupper som de var førhen.

Skrevet

Jepp. Forfatteren her har nok funnet noe skrevet om samebryllup og bondebryllup. Så det blir litt "out-of-date".

Gjest Gjesta
Skrevet

litt foreldet kanskje, ja......

Gjest Mari-Mari-Mette
Skrevet

Det med kransekaken er ganske vanlig her jeg kommer fra (Vestlandet)Brudeparet knekker av pynten på toppen av kransekaken ,og teller ringene som følger med. Antall ringer som følger med= antall barn de kommer til å få :P

Skrevet

Andre 'gamle' tradisjoner:

Brudparet skal drikke skål av samme beger/bolle, deretter skal bruden (tror jeg) kaste den over taket. Dersom den kommer over betyr det lykke, ellers ulykke...

GJelder vel mest om man holder festen hjemme på familiegarden, tenker jeg - tror ikke det teller riktig så mye om man skal kaste over 'Bøndenes hus' eller no'. :wink:

Ellers er det en del tradisjoner rundt myrtenkroner - du skal være jomfru for å bære den, eller i hvert fall ikke i uløkka! Dersom du mister en eneste liten kvist i kirken betyr det ulykke det også.

Skrevet

På vestlandet er det vanlig at det kommer "skotrarar". Dette er folk som har kledd seg ut, men som ikke er invitert i bryllupet. De pleier å komme etter kaffien (tror jeg) og får være med på festen ca 1 time. dette er et utrolig morsomt og kjekt innslag i bryllupet, er med på å skape steming og liv! de best utkledde skotrerene får en premie, gjerne en flaske rødvin og diplom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...