Gå til innhold

Jeg orker ikke ta kampen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lære 2-åringen å sovne selv. 

I dag var vi i sengen litt før kl 19 og så leste vi en bok. Slukket lyset og sang noen sanger. Han sover i stor seng og jeg ligger ved siden av. Det er litt stryking og klapping og så sier jeg etter hvert god natt og går ut. 1 av 10 ganger sovner han med en gang, men stort sett går det en liten stund og så kommer han tuslende ut av rommet sitt. Jeg legger han i senga igjen og går ut. Dette skjer x antall ganger. Før det til slutt ender med at jeg legger meg ved siden av han, vi stryker og klapper og etter 7 min sovner han, kl 20:30. 

Noen råd?

Anonymkode: 7d5b7...94b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg han kl 20:00 og ligg der til han har sovnet?

Anonymkode: d7770...ab8

• Liker 8
Skrevet

Jeg har tilbragt mange timer i døråpningen inn til guttas rom. Lempet dem rolig tilbake i senga, sagt natta og surfa på pcen (altså ignorert dem, men latt dem vite at jeg er der). Null oppmerksomhet annet et bestemt natta hver gang de har blitt lagt i senga. Tok en uke omtrent med alle tre guttene før jeg vant. Og skrek de, vel da skrek de. Ble lagt ned med jevne mellomrom. Ellers satt jeg bare litt unna senga. 

• Liker 11
Skrevet
32 minutter siden, Kanutte skrev:

Jeg har tilbragt mange timer i døråpningen inn til guttas rom. Lempet dem rolig tilbake i senga, sagt natta og surfa på pcen (altså ignorert dem, men latt dem vite at jeg er der). Null oppmerksomhet annet et bestemt natta hver gang de har blitt lagt i senga. Tok en uke omtrent med alle tre guttene før jeg vant. Og skrek de, vel da skrek de. Ble lagt ned med jevne mellomrom. Ellers satt jeg bare litt unna senga. 

Dette er mishandling.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Dette er mishandling.

Hvorfor i all verden er det mishandling??

Anonymkode: 4a51f...573

• Liker 21
Skrevet
3 minutter siden, jabx skrev:

Dette er mishandling.

Det kommer jo helt an på alderen til barna? 

Skrevet
4 minutter siden, jabx skrev:

Dette er mishandling.

Det var det ikke. Stort sett romsterte barnet rundt i senga, jeg var synlig for barnet hele tiden og la det rolig tilbake i senga når det kom ut av senga. Når de gråt var jeg sikker på at de hadde fått godt med mat osv. De var bare sinte og det var min vilje mot barnets. Det er ikke barnemishandling å ikke gi oppmerksomhet til sinne. Det er heller ikke barnemishandling å har rutiner rundt legging. Vi gjorde det samme hver kveld.

Dersom jeg hadde lukket og låst døra og ikke vært synlig for barnet er jeg enig i at det er mishandling. 

• Liker 37
Skrevet
3 timer siden, jabx skrev:

Dette er mishandling.

Det er ikke mishandling. Foreldrene skal være tilgjengelig for sine barn. Noen barn er vanskelig å legge og noen ikke. 

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, Kanutte skrev:

Det var det ikke. Stort sett romsterte barnet rundt i senga, jeg var synlig for barnet hele tiden og la det rolig tilbake i senga når det kom ut av senga. Når de gråt var jeg sikker på at de hadde fått godt med mat osv. De var bare sinte og det var min vilje mot barnets. Det er ikke barnemishandling å ikke gi oppmerksomhet til sinne. Det er heller ikke barnemishandling å har rutiner rundt legging. Vi gjorde det samme hver kveld.

Dersom jeg hadde lukket og låst døra og ikke vært synlig for barnet er jeg enig i at det er mishandling. 

Det er en anbefalt metode for å få barn til å sove 😊 gjorde det selv på min eldste, men tror nok det blir verre med min ekstremt viljesterke minstemann.. Kan hende jeg har blitt litt svakere også 🙈

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Blingblingtahei skrev:

Det er en anbefalt metode for å få barn til å sove 😊 gjorde det selv på min eldste, men tror nok det blir verre med min ekstremt viljesterke minstemann.. Kan hende jeg har blitt litt svakere også 🙈

Hvem anbefaler det? Vi leser og synger for vår 4 åring fortsatt - til hun sovner, men det tar ikke mer enn en halv time, er hun veldig våken kan hun bruke mer tid, slik er det bare. Hun føler seg trygg, for hun har hatt en periode hvor hun er redd, og kommer ofte inn til oss på natta, 

Anonymkode: 62e2f...d96

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
10 timer siden, jabx skrev:

Dette er mishandling.

😂😂😂

Skrevet

Jeg har en gutt som hadde vanskelig for å sovne fra 1.5-4 år. Vi startet som du, følte det var en kamp og prøvde, prøvde, prøvde. Men så.. han er sånn og sånn, han er urolig i kroppen, vi må legge til rette for han, ok, da er det å ligge i senga med han til han sovner. Da tok det maks ti minutter, han sovnet til en god tid, det ble ingen vonde følelser rundt det. Etterhvert begynte vi å trappe ned. En periode satt vi ved sengen, så satt vi heller ved døren og så kunne vi øve på at han sovnet alene og vi tok det i hans tempo. Han trengte det på denne måten. Han har trengt det i rolig tempo med tilrettelegging på flere plan i livet foreløpig, så det var det rette for han. 

Anonymkode: 318d3...a79

• Liker 2
Skrevet

Vi satt hos førstemann til hun sovnet helt til hun var 5 år. Andremann er 2,5 år og vi sitter hos han også. Samme med minsten på 7 mnd. Må legge til at det tar kun 10-30 min til de sovner. Hadde de romstert og tullet i timesvis hadde vi ikke sittet der. Avtalen er at de skal legge seg til å sove.(minsten har ikke laget noe avtale ennå,😂

Jeg tenker at enten må du bestemme deg for å ikke sitte der mer og ta den kampen. Eller så må du akseptere at du skal sitte der og tenke at sånn er det bare. Vi synes det er en hyggelig avslutning på kvelden og det gjør oss ingenting . 

Anonymkode: 84b18...408

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt som hadde vanskelig for å sovne fra 1.5-4 år. Vi startet som du, følte det var en kamp og prøvde, prøvde, prøvde. Men så.. han er sånn og sånn, han er urolig i kroppen, vi må legge til rette for han, ok, da er det å ligge i senga med han til han sovner. Da tok det maks ti minutter, han sovnet til en god tid, det ble ingen vonde følelser rundt det. Etterhvert begynte vi å trappe ned. En periode satt vi ved sengen, så satt vi heller ved døren og så kunne vi øve på at han sovnet alene og vi tok det i hans tempo. Han trengte det på denne måten. Han har trengt det i rolig tempo med tilrettelegging på flere plan i livet foreløpig, så det var det rette for han. 

Anonymkode: 318d3...a79

Akkurat sånn gjorde vi det med førstemann også. Steg for steg når hun begynte å være trygg på å ligge alene. Det gikk seg til uten noe vonde følelser 😊

Anonymkode: 84b18...408

• Liker 1
Skrevet
På 7.10.2019 den 21.03, AnonymBruker skrev:

I dag var vi i sengen litt før kl 19 og så leste vi en bok. Slukket lyset og sang noen sanger. Han sover i stor seng og jeg ligger ved siden av. Det er litt stryking og klapping og så sier jeg etter hvert god natt og går ut. 1 av 10 ganger sovner han med en gang, men stort sett går det en liten stund og så kommer han tuslende ut av rommet sitt. Jeg legger han i senga igjen og går ut. Dette skjer x antall ganger. Før det til slutt ender med at jeg legger meg ved siden av han, vi stryker og klapper og etter 7 min sovner han, kl 20:30. 

Noen råd?

Enten går du og legger ham igjen mange nok ganger til at han skjønner at det er greia og tar den kampen, eller så bestemmer du deg for at han ikke er klar for det ennå og klapper og koser til han sovner litt til. 

Hvis du ikke opplever det som noe problem å kose barnet i søvn og at det går fortest, så hadde jeg valgt det. 

Hvis du derimot synes det er slitsomt, så hadde jeg valgt å legge om og om igjen til du "vinner". 

Men du må velge. Sånn som det er nå så er du inkonsekvent og du lærer barnet at det er bare å gå ut mange ganger nok, så blir det kost i søvn. Da skyter du deg selv i foten hvis å sovne selv er målet. 

Men en toåring er fortsatt et ganske lite barn og barn er forskjellige. Jeg er veldig for å gjøre det som funker for seg og å ikke henge seg opp i andres "regler". Unger MÅ ikke på død og liv sovne alene. 

Skrevet

Slik du holder på nå er idiotisk. Det forvirrer barnet. Bestem deg for å enten la barnet sovne alene eller sovne med dere tilstede. 

Du må ta et valg. 

Anonymkode: 32112...a15

Skrevet

Har 4 barn og jeg har ALDRI ligget ved siden av noen av de, -heller ikke hatt de i min seng. 

Forferdelig uvane som tar SÅ lang tid å snu på, og jeg har konsekvent unngått dette. 

Kos/bamse/smokk ligger i senga, og får ikke bli med når barnet står opp, -dermed er det noe som frister ved leggetid ;) 

Anonymkode: 629a7...9ef

• Liker 1
Skrevet
På 7.10.2019 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Noen råd?

Fortsett å legge han i sengen, si natta og gå ut av rommet. Orker du å holde ut med det noen dager så skjønner han att det ikke nytter.

Han oppnår jo akkurat det han vil når du legger deg der😀

Skrevet

Jeg har en 8-åring og sliter enda med legging. Det har ikke alltid vært en kamp, men veldig ofte. Her ender det også med at jeg legger meg ved siden av henne og kiler på ryggen. Det går fortere enn om jeg går ut av rommet. Jeg orker heller ikke ta kampen, men skjønner at jeg snart må gjøre det. Det kan bli en tung uke med legging, men bør jo gå seg til etterhvert.

Anonymkode: 26e74...9f3

Skrevet

Hvorfor skal man ikke ligge ligge inntil en toåring som skal sovne? Hvorfor gi dem en kald skulder når de skal legge seg, de har vært uten nærhet til foreldrene hele dagen. Lære å sovne alene så foreldrene slipper å ligge inntil barna et kvarter før de sovner? De kommer ikke til å ligge inntil foreldrene sine for alltid.

Anonymkode: 9a8dc...c0d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...